Hlavní navigace

Michal Hanus (Chenen): V byznyse se řídím heslem „vybuduj, prodej, relaxuj“

 Autor: M. Hanus
Jan Strouhal

„Klasické fondy říkají, že jim musí vyjít jedna z deseti investic. Tomuto průměru se vymykáme,“ říká jeden ze zakladatelů investiční skupiny Chenen Michal Hanus.

Investiční skupina Chenen, za kterou stojí společníci Michal Hanus, Pavel Šťovíček a David Dvořák, minulý týden oznámila prodej 100% podílu společnosti AdInternet, která nabízí online prodej realit od největších developerů v Česku. Na transakci se podílel také zakladatel služby Jakub Zamrazil a obchodní ředitel Petr Makovský.

Chenen firmu rozjel před čtyřmi lety a podařilo se mu najít a vytvořit v podstatě nový trh. „Vytvořili jsme určitý tržní standard, který se časem prověřil. Performance marketing je nyní standardní součást marketingu každého developera,“ říká v rozhovoru pro Lupu Michal Hanus s tím, že AdInternetu během let existence nevyrostla žádná konkurence.

Chenen patří k „matadorům“ mezi investičními fondy v České republice, přičemž jeho žádná investice zatím neskončila nezdarem. Michal Hanus k tomu říká, že za tím velkým dílem stojí to, že se partneři Chenenu vzájemně doplňují. „Když se o všem můžete s někým pobavit, neděláte pak chyby ve slepých uličkách,“ říká Hanus.

AdInternet jste prodali po čtyřech letech. To je trochu nižší doba než tradiční investiční horizont venture fondů, který je cca sedm let.

Chenen je v tomto specifický. Nejsme klasickým venture kapitálovým fondem, který navýší objem peněz, investuje a pak čeká, jak vše dopadne. Opravdu si vždy „vyhrneme rukávy“ a jdeme si do zainvestovaného byznysu sednout.

Pomáháme s chodem firmy, na manažerské úrovni s klíčovými rozhodnutími. Zastávám motto „vybuduj, prodej a relaxuj“, které se snažím předávat dalším. Nejdřív je dřina, kdy si člověk opravdu musí vyhrnout rukávy, poté se musí poštěstit, že se najde kupec, a poté je čas na relax. A tak to jde stále dokola.

S tím máte zkušenosti už z dob Logosu, což je přes dvacet let.

Je pravda, že během této doby nám vyrostly další tři generace. To se tu moc nevidí. A nechci se nijak vychvalovat, ale podle mě jsme z pohledu investic ti úspěšnější. Klasické fondy říkají, že jim musí vyjít jedna z deseti investic. Tomuto průměru se vymykáme.

A váš průměr?

Nám vlastně ještě žádná investice neskončila nezdarem. Samozřejmě vše není tak růžové. Některé investice se povedou a jdou raketově nahoru, některé ale třeba nemají tak rychlý nástup nebo se dlouho hledají. Ale ta úspěšnost tu je. Ať už šlo o Logos, Geewu, AdInternet, ať jde o Ušetřeno.cz nebo eHotel.cz. Úspěch za tím je, ale je vykoupen tvrdou prací.

A je to také tím, že se jako společníci skvěle doplňujeme. Pavel Šťovíček je silný ve financích, David Dvořák je zase takový byznysový pragmatik a já jsem hodně na vize, tedy koukám, kam až by se dalo zajít. A ve výsledku, když se o všem můžete s někým pobavit, neděláte pak chyby ve slepých uličkách.

Zpět k AdInternet. Byl tedy už zralý na prodej?

To je dobrá otázka. Všichni nám tvrdí, že prodej byl vcelku brzký. Ale já to takto nevnímám. Chenen tuto firmu výrazně posunul. Za čtyři roky získala velký podíl na trhu. Záleží jaké statistiky z trhu bereme, ale její tržní podíl byl někde mezi 7 až 15 procenty, což je obrovský úspěch.

Zároveň ji tu od doby, od které funguje, dosud nevznikla žádná konkurence. Na trhu byla sama a dokázala vytvořit tržní standard, který developeři časem akceptovali.

Jak dlouho námluvy s Mafrou probíhaly?

S Mafrou jsme už spolupracovali v rámci Ušetřeno.cz. Už loni jsme se s nimi bavili o dalších možnostech kooperace v rámci AdInternetu a využití různých synergických efektů naší spolupráce. A když její management viděl synergické efekty a další prostor pro růst, rovnou přišla nabídka na odkup.

Bylo to pro vás snadné rozhodnutí firmu prodat, nebo existovala určitá „ale“?

Firmu jsme dovedli do určitého bodu. Dali jsme jí peníze, zkušenosti, bylo toho hodně. Dostali jsme se do stavu, kdy jsme spolupracovali se 60 developery, nabízeli 130 projektů a růst už tak přestával mít takovou dynamiku. Přemýšleli jsme nad tím, ale nakonec jsme se rozhodli ji – možná o něco dříve – prodat. Viděli jsme, že Mafra může celý projekt se svými možnostmi posunout o hodně dál.

A kromě financí pro nás má iDnes.cz velký přínos pro samotnou firmu. Je tam opravdu hodně synergií, které se budou rozvíjet. Díky serveru reality.idnes.cz byl dvojkou na trhu. Neříkám, že se nyní stane jedničkou z pohledu počtu uživatelů, ale po spojení bude jeho záběr daleko širší, protože do svého modelu nemovitostí přinese online performance marketing, který je dnes na trhu poptávaný. Přinese něco, co tu nikdo jiný nemá, navíc s obrovskou bariérou vstupu a hotovým klientským portfoliem.

MICHAL HANUS

  • v roce 1994 zakládá se společníky Pavlem ŠťovíčkemPavlem Ednrlem Davidem Dvořákem firmu Logos, která se postupem času stala českou jedničkou na poli IT vývoje a pravidelně se umisťovala v žebříčcích nejrychleji rostoucích technologických firem
  • Logos v roce 2008 kupuje firma Ness Technologies kótovaná na americké burze
  • v té době už funguje jako investor se svými partnery v rámci venture kapitálového fondu Chenen
  • z Logosu se na začátku tisíciletí odštěpilo (tzv. spin-off) herní studio Geewa, v kterém Chenen drží dodnes podíl
  • v roce 2007 Chenen investoval do Elephant Orchestra Jana Barty, kterou nakonec úspěšně exitoval
  • exit si Chenen zopakoval letos v červnu, kdy oznámil prodej AdInternet
  • hlavním koněm Chenenu je nyní Ušetřeno.cz, dále pod něj patří i eHotel.cz

Při našem loňském rozhovoru jste hovořil o prudkém růstu AdInternet. V jakém stavu jste tedy firmu Mafře předávali?

Vždy jsme to měřili tak, na kolik developerů dostaneme tzv. leady, tedy poptávku. Konkrétní číslo je ale těžké říct, jelikož na jedné straně se dávají na trh nové projekty, na druhé se doprodávají ty staré.

Zajímavé je spíše to, že přes naše portály se prodávaly mainstreamové produkty jako byly byty, domy, ale i dům za 30 milionů korun. To je odpověď všem, kteří tvrdili, že jsme určení jen pro mainstream. Byly tam i transakce, které patřily do kategorie luxusu.

Naše služba tedy tak, jak přišla na trh, změnila chování uživatelů. Klíčová výhoda toho, že si na jednom místě srovnáte online kompletní nabídku, nikde jinde není. Všichni hráči nabízí pouze listingový model se seznamem projektů a cen bytů „od“.

Cenu celé transakce jste nezveřejnili. Nemůžete ji alespoň přiblížit?

Domluvili jsme se, že cenu říkat nebudeme. Je ale odpovídající firmě této velikosti v této fázi rozvoje.

Domluva s Mafrou byla vzhledem ke zmíněným synergiím a potenciálu asi jednoduchá. Nebo v ní byla nějaká úskalí?

Bylo to trošku jiné. Byl to obchod se skupinou, která má daleko širší záběr. A stejně jako u investorů nakupujících v této oblasti, i Mafra měla za sebou profesionální tým, který měl celou transakci na starost. S ním jsme vše dojednali v době odpovídající takto velkému úkolu.

Jak dlouho to tedy trvalo?

Nevím, jestli za začátek mám brát dobu, kdy jsme si řekli, že by naše spolupráce s Mafrou mohla být zajímavá. Nebo jestli to mám brát od té doby, kdy jsme začali pracovat na due dilligence a podobně. O synergiích jsme se s Mafrou začali bavit v loňském roce. Jinak samotná technická realizace transakce už byla rychlá.

Tým AdInternetu firmu neopouští. A to ani z pohledu manažerského. Zůstávají v ní jako jednatelé zakladatel Jakub Zamrazil a obchodní ředitel Petr Makovský.

Tím, že AdInternet nekupovala firma, která je čistě v onlinu, byla celá transakce postavená trochu jinak, než se firmy v onlinu prodávají. Mafra si koupila 100 procent podílu firmy a kolegové Jakub Zamrazil a Petr Makovský zůstávají minimálně dva roky. Stejně tak zůstává i celý tým.

Jakou jste měli odezvu na prodej firmy ze strany zaměstnanců?

Reakce byla velmi zajímavá a potvrdila nám, že transakce dává smysl nejen pro nás, investory, ale také pro ni samotnou. Odezva ze strany samotných zaměstnanců i trhu tedy byla velmi pozitivní. A to i ze strany našich zákazníků, kteří chápou, že to pro ně znamená posun. Ví, že si získají větší viditelnost svých projektů, tím pádem větší návštěvnost, která by se měla přelít do vyšších prodejů.

A vliv to mělo i na ty developery, kteří ještě našimi zákazníky nebyli, ale třeba už jsme spolu jednali. Část z nich se chtěla hned setkat a pobavit o spolupráci.

Na tom vidíme, že jsme vytvořili určitý tržní standard, který se časem prověřil a performance marketing je nyní standardní součást marketingu každého developera. Před třemi lety šlo z jejich strany jen o vyzkoušení si nového trendu, který se teď osvědčil.

Takže jste v českém onlinu našli nové místo.

Na trhu je pár příležitostí, ze kterých se podaří vybudovat zcela něco nového. A tento nový přístup se stal vyhledávanou součástí výběru zákazníků. Máme tu tedy dobu Slevomatů, online objednání a rozvozů potravin nebo prodeje nemovitostí. Jejich vznik umožnil internet jako nové médium a potvrdil životaschopnost takových přístupů.

Kolik vás na začátku v AdInternet bylo a jaký je nyní stav?

Na začátku jsme byli my, Jakub Zamrazil, jeden člověk na marketing a jeden programátor. Nyní je to firma o 30 lidech.

Přitom největší zásluhu na růstu AdInternet má celý samotný tým. Pokud bych ale měl někoho vypíchnout, pak Jakuba Zamrazila, který je otcem tohoto projektu. Ukázal, že patří k zástupcům generace, kteří mají nejen podnikatelského ducha, ale skutečně si takříkajíc vyhrnou rukávy a roky na projektu pracují. 

Se získáváním nových zákazníků a akvizicemi nám pak hodně pomohl Petr Makovský, kterého se podařilo získat na pozici obchodního a finančního ředitele.

A co tedy po prodeji dál? Budete se soustředit na firmy ve svém portfoliu nebo se budete rozhlížet po něčem zajímavém?

Naším hlavním koněm je nyní Ušetřeno.cz, které v posledních letech významně narostlo. Dnes se všichni tři investoři Chenenu začínáme čím dál více věnovat tomuto projektu.

Získává totiž na dynamice, počtu klientů a vlivu na ceny energií, mobilních tarifů, bankovních produktů i pojištění. Jde o největší srovnávač rodinných výdajů v Česku a v našem portfoliu má největší hodnotu. A víme, že mu můžeme hodně dát. A pak nám běží ještě eHotel.cz, který také roste.

A zainvestováno máte stále v karlínské Geewě?

Geewa má za sebou další kolo investice ze strany KKCG a funguje dál. Ale nepodílíme se tam na denním chodu managementu. Stále tam držíme podíl, ale Geewa teď běží v podstatě bez nás.

A po dalších případných akvizicích se díváte?

Nyní jsme ve stavu sledování trhu a hledání, kde by se dalo pokračovat. Upřímně, vidíme velký potenciál ve stávajících projektech a tam teď budeme primárně směrovat naši pozornost.

Jak je to se zájmem zvenčí? Chodí vám hodně nabídek, respektive nápadů?

Patříme k subjektům, které jsou na trhu hodně dlouhou dobu. Nabídky na spolupráci proto dostáváme na denní bázi. Samozřejmě některé věci jsou pro nás zajímavé, ale nereálné. Jak už jsem zmiňoval, plnohodnotně se věnujeme našim investicím.

A jsou nabídky spíše zajímavé nebo i zcela mimo?

Některé nápady jsou opravdu komické až úsměvné, ale ty asi chodí každému. Hodně často jde o zajímavé nápady, ale lidé si neví rady, jakým způsobem je mají přetavit do reality. Přiznám se, že v těchto případech neumím pomoci. To bych si tu myšlenku musel přivlastnit a brát si ji za svou, což jsme nikdy neudělali a ani dělat nechceme.

A pak jsou investovatelné projekty. A to je u nás teď o tom, jestli nám dávají či nedávají smysl pro naše stávající aktivity. Nic nového spouštět nechceme, ale některé nápady mohou přinést synergie.

Občas ale dáváme něco i komunitě, tedy doporučíme projekt jinému subjektu, který by pro něho mohl být dle nás vhodným partnerem.

Našli jste v článku chybu?

26. 6. 2015 12:00

Ass (neregistrovaný)

No asi zapoměl říci, vybuduj něco funguje právě jenom a teď, prodej než se "byznys zhroutí", a užívej.

Za první republiky (bohužel ani na západě už to tak neplatí), platilo vybuduj, předej další generaci, užívej.

Holt doba se mění, nikoho nezajímá co po něm zůstane, jede se podle hesla, po mě potopa, a smutné, že novináři nám podobné takypodnikatele dávají za vzor...

26. 6. 2015 13:27

Robert (neregistrovaný)

Naprosto souhlasím. Prvorepublikoví podnikatelé by se obraceli v hrobě nad současnými rychlokvaškami.

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: 7 druhů hotových těst na vánoční cukroví

7 druhů hotových těst na vánoční cukroví

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák