Hlavní navigace

Michal Jirek (Čerstvá Káva): Při zakládání e-shopu nehleďte jen na SEO

20. 11. 2015
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Michal Jirek
„Lidi to se SEO možná jen příliš přehánějí. Nám stačilo vhodně nastavit metatagy a vytvořit kvalitní strukturu webu,“ říká šéf Čerstvé Kávy Michal Jirek.

Michal Jirek se v e-commerce sféře pohybuje už přes deset let a za tu dobu vybudoval či vylepšil a prodal několik e-shopů. Nyní už šest let buduje online prodejce Čerstvá Káva, kterého doslova resuscitoval, a díky tomu letos může dosáhnout až na 50milionové tržby.

Jirek jde v online světě tak trochu proti proudu. Například příliš nehledí na optimalizaci pro vyhledávání na internetu (SEO), která je pro mnohé mantrou. „Měly by se určovat i jiné priority a nezakládat e-shop s tím, že budu řešit hlavně SEO a kašlat na vše ostatní,“ říká Jirek v rozhovoru pro Lupu.

Jasný názor má i na samotnou podobu webových stránek. „Čerstvá Káva nemá super design, nemá responzivní ani mobilní web, nemá žádné ‚vychytávky‘. Webové stránky se tedy nemusí blýskat, důležité je, aby se daly používat,“ vysvětluje Jirek. Základem k úspěchu v e-commerce je podle něj zejména produkt.

Po prodeji vašeho prvního e-shopu s bylinkami se před šesti lety objevila nabídka na prodej Čerstvé Kávy, kterou jste koupil a vedete doteď. Začátky ale nebyly tak růžové…

Svůj první e-shop jsem prodal v červnu 2009 a říkal jsem si, že je čas si udělat prázdniny. To ale nevyšlo, jelikož se objevila nabídka na Čerstvou Kávu. A zpočátku vypadala velmi lákavě – byl tam dobrý nápad, nabídka byla zajímavá a celé to bylo zahaleno do pěkných čísel.

Celý e-shop měl vydělávat 60 tisíc měsíčně s doloženými fakturami a podobně. Vše vypadalo důvěryhodně, ale bohužel jsem krátce po koupi zjistil, že z 60 tisíc korun zisku měsíčně bylo reálně 20 tisíc ztráty.

Takže to, co jsem vydělal na prvním e-shopu, tak jsem vložil právě do tohoto projektu.

Kolik vás to celkově stálo?

Svůj e-shop jsem prodal za necelý milion a čtvrt korun, cena za Čerstvou Kávu byla stanovena na 300 tisíc. Ale ve výsledku jsem do toho vložil v podstatě vše. Hlavně kvůli předchozí fixlaci v účetnictví, která zpočátku nebyla vidět. Dalším faktem pak bylo to, že původní majitel za sebou nechal i určité závazky. Bohužel i vzhledem k zákazníkům.

A já pak měl na výběr, jestli to celé nechám být, jelikož to byl problém původního majitele, nebo jestli budu riskovat, že nespokojení zákazníci půjdou proti e-shopu. Nakonec jsem s nimi vše urovnal.

I přes prvotní komplikace se vám už během prvního roku podařilo z Čerstvé Kávy udělat ziskový byznys. Byl původní stav projektu tedy opravdu tak špatný?

Myslím, že od počátku to bylo dělané tak, že na tom někdo někoho podvede. On to byl takový odštěp konkurenčního e-shopu, který měli dva společníci a poté se rozhádali. Tudíž jeden z nich si vytvořil svůj vlastní projekt, kde využil mnoho věcí ze společného podniku, včetně zákaznické báze.

Čerstvá Káva tedy byla založená za trochu jiným účelem a rozhodně na ní nefungovalo vše tak, jak by mělo. Jedna věc tam ale byla skvělá, a tou byl nápad. V té době čerstvě pražená káva byla v Česku téměř neznámá a na svém začátku.

Takže jste tento boj nevzdal, což by napadlo mnohé z nás?

Měl jsem dvě možnosti. Buď začít od nuly s něčím jiným, nebo s tímto projektem. Ten nápad se mi líbil, i když jsem kávu v té době vůbec nepil, respektive jen sporadicky. Původní majitel mi ale při jednání dělal filtrovanou kávu, s kterou jsem měl vůbec první zkušenost. A tam jsem poznal, že jiná chuť této kávy nejsou jen marketingové řeči, ale že je to pravda. A i to bylo impulsem, proč jsem do toho šel.

Tehdy jsem se i rozhodl rozloučit se všemi spolupracovníky, které jsem s obchodem získal, a pustil se do takříkajíc „one man show“.

Kam jste za posledních pět, šest let s Čerstvou Kávou vyrostli?

Dnes máme 13 zaměstnanců s tím, že v tomto ohledu přijde od prosince obrovská změna. Poslední tři roky totiž nadávám, že další Vánoce již nechci zažít v pozici, kdy budu o všem rozhodovat. Jsem v práci víkendy, svátky a trochu se dostávám do stadia, kdy mě to přestává bavit. Ale právě to nechci, aby se stalo. 

Chci tyto otěže předat někomu jinému a soustředit se na strategičtější věci. Nápadů mám totiž opravdu hodně. Od prosince se proto čtrnáctým členem stane nová manažerka.

A na jaký obrat letos dosáhnete?

Letos bychom měli vytvořit zhruba 50 milionů korun včetně našich dvou prodejen. Trend je stabilně rostoucí, i když tempo růstu zpomaluje. Ale původně jsme začínali na dvou milionech ročně.

Jaké jsou meziroční růsty?

Loni jsme měli obrat někde kolem 40 milionů korun. Pokud je ale růst pod 100 procent meziročně, tak se mi nelíbí (smích).

Co vám dělá největší podíl na tržbách?

Největší podíl tržeb, a to téměř z jedné poloviny, nám dělá prodej značkové kávy. Prodeje čerstvě pražené kávy a příslušenství jsou pak poměrně vyrovnané.

Jste v on-linu i v off-linu. Kde se vám daří lépe?

Rozhodně je to on-line. Lidé do prodejen sice chodí, ale my je nijak extra nepropagujeme. Navíc osobně z retailu nemám příliš mnoho zkušeností a také nemám příliš čas na to se prodejnám věnovat. V červenci jsme ale najali specialistku, která má za úkol prodeje v kamenných obchodech zvednout.

Ono původně šlo jen o výdejní místo v Hybernské ulici a postupem času se z něj samovolně stala prodejna. Druhý kamenný obchod pak vznikl v prostorách našeho skladu ve Strašnicích.

Koupil jste a následně zlepšil procesy v několika e-shopech, čímž jste vylepšil jejich výkony a následně i prodal. Co je podle vás u každého e-shopu nyní ve vztahu k zákazníkovi nejzásadnější?

Základem je určitě produkt. Zákazník musí najít sortiment, který hledá. Samozřejmostí je mít použitelné webové stránky. Nemusí jít ale o nic extra.

Čerstvá Káva také nemá super design, nemá responzivní ani mobilní web, nemá žádné „vychytávky“. Webové stránky se tedy nemusí blýskat, důležité je, aby se daly používat.

A responzivní web či nějakou aplikaci plánujete?

Ano, už nyní máme připravený plán na responzivní web, jehož brzdou jsem ale já. Čeká se na mě, až jej naprogramuji. Doufám, že k tomu dojde po novém roce.

Z vašich dřívějších vyjádření mě zaujalo, že na optimalizaci ve vyhledávání na internetu (SEO) moc nedáte. Přitom pro většinu z e-shopů je to zaklínadlo, jak úspěšně prodávat produkty či služby na internetu…?

Myslím, že většina by se měla věnovat více svému byznysu namísto SEO. Jak sleduji na Twitteru či na konferencích – všichni nyní řeší SEO. Neříkám, že není důležité, ale vzhledem k současnému stavu e-commerce v Česku… Měly by se určovat i jiné priority a nezakládat e-shop s tím, že budu řešit hlavně SEO a kašlat na vše ostatní.

Takže SEO pro vás mantrou rozhodně není…

Lidi to se SEO možná jen příliš přehánějí. Nám stačilo vhodně nastavit metatagy a vytvořit kvalitní strukturu webu. U nás to tedy není o tom, že bychom studovali, jak se má dělat SEO a podobně. Jdeme na to selským rozumem, přirozenou cestou. Pracujeme s popisky, tvoříme blog, články… Na Googlu se tedy na důležitá klíčová slova objevujeme na slušných pozicích. SEO tedy vlastně děláme, ale ani o tom nevíme.

A co personalizace? Měl by se na ní e-shop soustředit? Přinesla vám něco?

Jak už jsem naznačil, podle mého dnes hodně e-shopů řeší vše opačným způsobem, než by měly. Často řeší hlavně – a zde se budu opakovat – SEO, personalizaci nebo design webu. Až pak se soustředí na sortiment a jeho dostupnost, což je vždycky špatně.

My personalizaci děláme jen v rámci transakčních mailů. Neděláme ji v případě obsahu či nabídek. Zkoušeli jsme sice některé maily personalizovat, rozesílat je na určité segmenty, ale ve výsledku to fungovalo úplně stejně jako když jsme nepersonalizovali.

Na co naopak kladete důraz a dáváte pozor, je komunikace se zákazníky…

To určitě, komunikace je pro mě základ. Když například dělám výběrové řízení na zaměstnance, který bude komunikovat se zákazníky, dávám mu češtinářské testy. Jsem totiž alergický na pravopisné chyby, které mě odrazují. A kdyby mi někdo napsal z nějakého e-shopu s chybami, myslel bych si, že mu nestojím ani za to, aby si to po sobě přečetl. Podobně to mám i se stylisticky špatně napsanými texty.

Na druhou stranu si nemyslím, že je v on-linu nejdůležitější odpovídat zákazníkovi do pěti minut. Důležité je odpovídat věcně a kvalitně. E-shop by měl zákazníkovi poskytnout kompletní odpověď s přesahem, aby se zákazník už poté nemusel na nic doptávat.

Důležitá pro nás ale je i dostupnost zboží. Když vidím, že náš dodavatel má určité výpadky v dodávkách, a pokud máme místo na skladě, nakoupíme jeho zboží klidně na dva roky dopředu. Pro mě je lepší mít zboží v zásobách než riskovat, že za půlroku ho budu muset stahovat z nabídky.

A jak se stavíte k sociálním sítím?

Na sociální sítě jsme měli člověka, ale nyní ho už nemáme a tak nám to tam trochu stojí. Podle mě mají smysl, ale zatím s nimi příliš nepracujeme.

Fungují nám ale články o kávě, které máme na webu . Je to v podstatě takový blog, který zatím jako blog nevypadá. Tak bude vypadat až na nových stránkách.

Tyto články nám ale hodně zvedají návštěvnost a zvyšují důvěru zákazníků. Často se děje, že zákazník přijde na prodejnu a reaguje na ten či onen článek, doptává se a podobně.

Pokud jde o vaše expanzní plány, chystáte své rozšíření i za hranice České republiky. Kdy by k tomu mělo dojít a kam chcete vstoupit?

V plánu je to v létě 2014 (smích). Snad ale budu mít na tyto věci čas po nástupu nové manažerky, o které jsem mluvil. Souvisí to i s programováním, jelikož náš dosavadní e-shop není připraven na vícejazyčnou verzi. Ale s novým designem přijdou i multijazyčné stránky.

A půjdete tedy do okolních států nebo někam jinam?

Do Polska nepůjdeme, jelikož na tamním trhu je to s cenami ještě horší, než u nás. Navíc Poláci nabourávají i český trh, když sem vozí levné věci.

Na Slovensko již posíláme zboží, ale chceme tam udělat i slovenský web. Začít chceme v Rakousku a v Německu.

V západních zemích vidíte potenciál? Není tam již rozvinutá kávová kultura a tím pádem i konkurence?

Určitě tam dokážeme konkurovat cenami značkové kávy a podle mě se tam dokážeme dostat do povědomí. Tady jsme to vlastně dělali zcela stejně – zpočátku jsme levně prodávali značkovou kávu, k ní pro ochutnání přibalili i praženou či čerstvě praženou kávu. Stejně to chceme udělat v Německu, přičemž disponujeme i produkty, které na tamním trhu nejsou. Nechci tam tedy hned kopírovat náš český e-shop, ale chci tam postupně rozšiřovat sortiment. Jako bychom tam začínali od nuly.

Chceme se podívat i do Itálie a těším se na to, až jim tam budeme vozit zpět italskou kávu.

Není to nošení dříví do lesa?

Italský e-commerce trh je v plenkách, dlouho jej tam brzdilo například vysoké poštovné. Když jsem se tam snažil najít e-shopy s kávou, nebyl jsem úspěšný.

BRAND24

Není to také tím, že Italové si spíše zajdou do kavárny, než že by si kávu připravovali sami?

Do kaváren chodí určitě také. Doma si ale také často připravují kávu, v tomto se nijak neliší od Čechů. Navíc – nemusí to tam být jen o kávě, ale i o příslušenství a podobně.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).