Microsoft cenzuruje deníčky…

Služba MSN Spaces má být odpovědí portálu MSN na popularitu blogovacích služeb. Zatím to ale spíše vypadá na takový malý komunismus. Můžete si do svého blogu napsat, co chcete?

Služba MSN Spaces je systémem osobních deníčků (weblogů). Microsoft, přesněji řečeno portál MSN, The Microsoft Network, pod nějž spadá mnoho jiných služeb, ji otevřel proto, aby se pokusil konkurovat některým jiným službám, především populárnímu serveru Blogger. V rámci MSN Spaces si může kdokoliv vytvořit a publikovat svůj weblog, může pochopitelně také prohlížet deníčky jiných uživatelů. Dá se tak říct, že lze vytvářet jakousi komunitu lidí, kteří si takto vzájemně vyřizují účty či prostě jen vyměňují názory.

V posledních několika dnech se ale na Internetu objevily informace o tom, že MSN Spaces se k některým svým uživatelům chová poněkud nestandardně. Konkrétně by se mělo jednat o snahy systému filtrovat obsah některých blogů, přesněji řečeno filtrovat určité typy obsahu ve všech deníčcích, které hostuje. Systém aktivně odmítá názvy příspěvků a deníčky, které mají v názvu nebo v URL slova, která jeho provozovatel (Microsoft) považuje za „nevhodná“. Jinými slovy ve službě, která umožňuje komukoliv založit a spravovat si svůj deníček jako soukromý (protože je možné určit, kdo si některé jeho části může prohlédnout a kdo nikoliv), je přítomna technologie pro aktivní cenzuru a filtrování. Deníček, který si založíte, je sice v souladu s reklamou MSN Spaces soukromý a osobní, nicméně tak nějak není svobodný.

Boj s větrnými mlýny

Odmítání některých příspěvků podle toho, zda jsou nebo nejsou sprosté, je z pohledu správy systému naivní a hloupé. Prakticky zároveň s tím, co se objevily informace o cenzuře příspěvků, bylo možné na Internetu najít i způsob, jak filtrování obejít. Zaměňování písmen, synonyma, podobně vypadající slova a několik dalších podobných způsobů udělalo z filtrování obsahu na MSN Spaces frašku. Nehledě na to, že systém je schopen filtrovat pouze příspěvky v anglickém jazyce (prozatím), ale ty pouze anglicky rozhodně být nemusí. Pokus cenzurovat elektronické deníčky tak alespoň prozatím narazil a navíc je pravděpodobné, že se od tohoto provozovatele blogovacího systému odkloní část uživatelů, které se mu podařilo pracně získat. Je pravděpodobné, že Microsoft svůj filtrovací systém ještě vylepší, avšak celkově vzato je snaha o filtrování například vulgárních výrazů v tomto typu komunikace spíše bojem s větrnými mlýny.

Mám právo být sprostý?

MSN Spaces je pouze jednou z mnoha podobných služeb, a to zdaleka ne největší. Proto by informace o jejím počínání vůbec nemusela být zajímavá. Nicméně ona je, a to z poněkud jiné příčiny. Elektronické deníčky (blogy) jsou chápány jako prostor pro soukromé vyjadřování se v rámci Internetu. Pokud jsou provozovány v rámci určitého systému, lze předpokládat, že uživatel, tedy tvůrce deníčku, uzavírá s jeho provozovatelem svého druhu smlouvu a že bude muset respektovat jeho podmínky. Ale jaké podmínky si lze v takovém případě klást? V případě MSN Spaces se jedná o to, že deníček nebude vulgární.

EBF16

To je jistě chvályhodné, avšak na druhou stranu jde o velmi vážné porušení svobody slova. Svobody, jejímž by blogy měly být, bráno z úhlu vidění jejich entuziastů, zářným příkladem. Microsoft si tak dovolil něco, co pro řadu jeho konkurentů v této oblasti dlouho nepřicházelo v úvahu. A pravděpodobně ještě dlouho přicházet nebude. Ukázal tím nicméně na něco, co si ani blogeři sami velmi často neuvědomují. Totiž že z pohledu toho, kdo provozuje systém, v němž jejich dílka existují, jsou pouhými content – providery. Tedy lidmi, kteří v daném rámci vytvářejí obsah, aby tak vytvořili návštěvnost, potenciálně zobrazení reklamy, v konečném důsledku peníze. Pokud jejich obsah neodpovídá politice provozovatele systému, je odmítnut. Proč ale taková politika existuje? Protože jsou zde zadavatelé reklamy. Co to v důsledku znamená? Že i ten nejsoukromější deníček je v konečném důsledku pouze dárkem MSN, nikoliv službou uživatelům. A fakt, že jej provozovatel filtruje / cenzuruje / omezuje – říkejme tomu, jak chceme – není ničím jiným, než že si právě on – a nikoliv jeho skutečný tvůrce – připadá být majitelem.

Blogujete?

Stejně tomu je v případě televize (prodává diváky zadavatelům reklamy jako svůj produkt), soukromého rozhlasového vysílání, denního tisku, filmů. Ale v případě deníčků je po uživatelích na rozdíl od všech jiných médií požadován aktivní přístup, a v tom je ten rozdíl. Proto, až budete přispívat do blogu, možná na MSN Spaces, možná kdekoliv jinde, než na svých stránkách na vlastním serveru nebo hostingu, který jste si zaplatili, vzpomeňte si, že i vy jste produktem…

53 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 1. 2008 13:13

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »