Microsoft kupuje firmu Skype za 8,5 mld dolarů. Pohřbí ji?

Microsoft potvrdil, že kupuje firmu Skype za více než 8 miliard dolarů. Přeplatí tak Google i Facebook. Proč, a co to přinese?

Nákup Skype firmou eBay v roce 2005 za 2,6 miliardy dolarů byl vnímán jako jeden z posledních dozvuků „dotcom“ bubliny. Však také aukční gigant eBay se Skypem žádné terno v oblasti synergie neudělal, nepotvrdilo se, že by věděl, co si se Skype počít a jak prostřednictvím něj zvýšit vlastní ziskovost nebo zisky ze Skype.

Naopak, v roce 2009 se rozpory kolem Skype prohloubily natolik, že hrozilo vypnutí Skype, nakonec jej ale odkoupila skupina investorů.

Kdo vydělá na prodeji?

EBay tehdy za 70 % akcií získalo od skupiny investorů, mezi nimiž nechyběli zakladatelé Skype, částku 1,9 mld dolarů, což celou firmu ohodnotilo na 2,75 mld dolarů, zhruba to, co do ní eBay vložil. 

Microsoft by měl za Skype zaplatit částku 8,5 mld USD formou hotovosti. To bude znamenat, že eBay dostane vyplaceno za svých 30 % dalších 2,5 mld dolarů. Celá transakce se pro něj stane nakonec ziskovou s IRR ve výši 12 % (to není tak moc!), ačkoliv jistě stála hodně nervů. Ziskovou bude i pro ostatní investory vedené Silver Lake, nejvíce pak samozřejmě pro duo Niklas Zennström a Janus Friis, kteří dostanou za Skype zaplaceno vlastně dvakrát. 

Pro investory Silver Lake, Andreessen Horowitz, Index Ventures a Canada Pension Plan znamená exit ze Skype více než trojnásobné zhodnocení vkladu za 18 měsíců, což je opravdu pěkný výsledek. 

Jak se daří Microsoftu online

Asi nejvíce diskutovaná otázka zní, jaký smysl má akvizice pro Microsoft. Tady se hodí zmínit, jak celou akvizici shrnul jeden technický blog: „Skype kupuje na Internetu málo známá a aktivní firma Microsoft, které peníze vydělala tvorbou operačního systému na přelomu tisíciletí, jejž dodnes nacházíme na starších počítačích.“ 

Zní to pesimisticky, ale je to vlastně nepříjemná pravda. Microsoftu se na Internetu nepodařilo uspět v žádné oblasti, do které se pustil, a jeho hospodářské výsledky táhne prodej operačních systémů a kancelářských balíků, nově snad i Xbox. Online divize stabilně tyto peníze pouze polyká, bez ohledu na to, jaké jsou ambice s vyhledávačem Bing, inzertní sítí AdCenter, Mapami nebo sadou online aplikací Office Live. Jak se online divizi Microsoftu vede, je vidno z následujícího grafu:

Výsledky online divize Microsoftu

Výsledky online divize Microsoftu

Jaký smysl tedy může akvizice mít

Najít smysl v akvizici Skype pro Microsoft není jednoduché. Firma sama vydala prohlášení, v němž uvádí, že Skype se stane samostatnou obchodní divizí Microsoftu, takže asi nebude vylepšovat čísla online divize. Šéfem Skype divize zůstane dosavadní šéf Skype Tony Bates

A co si Microsoft od akvizice slibuje? Skype bude podporovat zařízení Microsoftu jako jsou Xbox a Kinect, Windows Phone a široká škála zařízení Windows. Microsoft zase propojí uživatele Skype s Lync, Outlookem, Xbox Live a dalšími komunitami. Microsoft bude pokračovat v investicích a podpoře Skype klientů na ne-microsoftích platformách, uvádí tisková zpráva. 

Microsoft je v oblasti elektronické komunikace velmi aktivní, ať již máme na mysli povedené věci jako Outlook nebo slabší záležitosti jako MS Messenger. Jenže i v této oblasti mu ujíždí vlak. Řešení má sice papírově zajímavá, ale v elektronické podobě už tak sexy nejsou a například v profesionální sféře dostává významně na frak od Cisco WebEx, v uživatelské sféře pak samozřejmě právě od Skype. Takže snaha investovat do Skype zní jako snaha posílit svou roli v online komunikaci. To za prvé.

Za druhé je tu oblast mobilních systémů. I v ní hraje Microsoft druhé či spíše třetí housle, ačkoliv byl u jejího počátku. Google a Android mají své řešení Voice, Apple pro iOS/Mac OS X má FaceTime a Microsoft má … alternativní klienty bez integrace a hlavně bez vidiny výnosů.

Ostatně, právě již velmi obstojné Google Voice mělo být důvodem, proč se Google nechtěl v nákupu Skype angažovat tolik, jako před lety, kdy dostal nakonec přednost eBay. Sice Microsoft posunul laťku uzavřením dohody s firmou Nokia o používání systému Windows Phone, ale stejně v něm bude třeba nějak komunikaci řešit a to i v návaznosti na postupné přechody mobilních služeb (a hlasu) na sítě LTE. 

Microsoft má, s čím Skype kombinovat a je pravda, že dnes je Skype vnímán především jako software svázaný s PC. Pronikání do mobilů je pomalé, do televizí ještě pomalejší, obojí by mohl Microsoft akcelerovat. Nezapomínejme, že Microsoft sám prodal přes deset milionů potenciálních komunikačních centrál v podobě Kinect. 

Skype kromě toho má své tajné zbraně. Delší dobu již pracuje na vytvoření skutečné firemní komunikační nabídky. Pro firmy zatím Skype příliš nebyl, minimálně oficiálně, pravdou ale také je, že i ve firemním prostředím se stal „neoficiálně“ hojně používaným a na dálkovou komunikaci prakticky standardním prostředím. A za posledních osmnáct měsíců se údajně ve vývoji firemních řešení pro Skype komunikaci posunul hodně do předu, jenže jak moc a jakým směrem, není veřejně známo. 

Třetím bodem může být pokus znovu se vlomit do dveří online světa a nějak se pokusit zrecyklovat stávajících 660 milionů registrovaných Skype uživatelů a přes 140 milionů každoměsíčně přihlášených k nějaké akci v rámci webů Microsoftu. Což je teoreticky myslitelná záležitost, která povede v ověšení dalších Skype klientů cingrlátky a vynucenými udělátky, jež je zintegrují s Bingem, umožní vám zakroucením hlavy zavěsit hovor přes Kinect a vůbec vytvoří ze Skype klienta (ještě většího) mastodonta podobně, jako se to podařilo AOL s ICQ. Je tedy vhodné pamatovat na to, že vlamováním do těchto dveří se nic nevyřeší, dveře jsou dávno jinde a za zdí je prázdno. Poklady Internetu jsou již dávno jinde. 

Takže Microsoft bude hrát na synergie a dost možná doufat v budoucí bonanzu z komunikačních výnosů. Skype se údajně celosvětově podílí osmi procenty na dálkových hovorech – a to by mohlo lákat k zvýšení příjmů. 

A kvůli penězům?

Jak je na tom Skype finančně? Za rok 2010 dosáhl obratu 860 milionů dolarů (719M v roce 2009), EBITDA je 264 mil USD (185M v roce 2009), čistá ztráta pak 7 milionů dolarů. A Skype tedy v průměru přijme 1,3 USD z registrovaného uživatele ročně. Což není moc – a mohli bychom říci, že je tu příležitost pro růst. Jak na to, to už je jiná – a bude věc Microsoftu dokázat, že to ví.

Výsledky Skype

Výsledky Skype v letech 2007–2010

Suma sumárum zatím Skype nepředstavuje žádnou dojnou krávu, takže Microsoft v něm spíše vidí potenciál a bude zajímavé sledovat, zda spíše na straně svých dosavadních produktů, nebo na straně větší monetizace Skype produktů. 

KL_NOMINACE

Je také třeba připomenout, že Microsoft není firma, která by byla známa svou úspěšnou integrační politikou. A bude tedy zajímavé sledovat, jak se vyrovná se svou nejdražší akvizicí. Těm doposud vévodil aQuantive zabývající se digitálním marketingem, koupený v roce 2007 za 6,3 mld dolarů. Potká i Skype osud této dnes nevýznamné skupiny uvnitř koncernu, jenž na internetu stále hledá svou cestu?

Pokud někomu prodej Skype prospěje, pak to překvapivě bude Facebook. Odvrátil hrozbu, že Skype získá Google a Microsoft patří mezi jeho akcionáře. Takže když přijde na potenciální synergie, bude je moci získat bez toho, aniž by platil miliardy. A to je zajímavé řešení na závěr nákupních tanečků.

111 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 6. 2011 16:40

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »