Hlavní navigace

Microsoft nechce Yahoo? To neznáte Steva s Billem

9. 5. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 74287
Nelze asi říci, že by poslední krok Microsoftu bylo zrovna to nejlepší rozhodnutí, tento softwarový obr se však nevzdává při prvním neúspěchu. Zdaleka nemusí jít o definitivní konec jeho zájmu o Yahoo, byť to se brání všemi silami včetně taktiky „jedovaté pilulky“.

Nuda to určitě není: Microsoft zveřejní (1. února 2008) překvapivou a překvapivě vysokou nabídku na koupi firmy Yahoo. Ta se brání, Microsoft zvýší cenu, Yahoo se brání dál, Microsoft prohlásí, že přistoupí k nepřátelskému převzetí. V okamžiku, kdy vyprší termín ultimáta, Microsoft prohlásí, že… od koupě ustupuje.

Jak se v tom vyznat? Dovolil bych si připomenout jedna slova Billa Gatese (cituji zpaměti, snad ne moc nepřesně): Jsme velmi vytrvalí v tom, co děláme. Nejsme vždycky hned nejrychlejší a nejlepší, ale jsme velmi vytrvalí. To je přesné – Microsoft skutečně dosahuje úspěchu urputnou vytrvalostí spíše než nějakou geniální rychlou akcí. Proto si myslím, že i toto odvolání námluv s Yahoo není ničím jiným než jen další fází namlouvání, na jejímž konci bude svatba, kterou si Microsoft nenechá ujít.

Oficiálně oznámené tři důvody k odstoupení od zájmu o koupi Yahoo totiž nejsou moc přesvědčivé. K tomu, aby Microsoft změnil svůj zájem od nesmírně chtivého (tj. ochotného podstoupit i tzv. nepřátelské převzetí) k otočení čelem vzad, k úplnému ochladnutí by se totiž muselo něco zásadního stát. Nestalo se.

První důvod, který Steve Ballmer v (otevřeném) dopise šéfovi Yahoo Jerry Yangovi uvedl, jsou rozdílné názory na cenu. Ballmer byl ochotný zaplatit 33 dolarů za akcii, Yang chtěl 37 dolarů, tj. rozdíl něco přes 10 % v ceně. Je to rozdíl, ale ne nepřekonatelná propast – pokud by Microsoft hodně chtěl (a celou dobu dával najevo, že hodně chce), kývl by.

Druhý důvod, který uvádí, je, že Microsoft nechce podstoupit onu “akcionářskou bitvu” (proxy fight). O co jde: proti koupi je velmi vášnivě management Yahoo (není se čemu divit, kdyby Microsoft firmu koupil, hoši by si brzy balili kufry), zatímco akcionáři, majitelé nemají tak jasné postoje. Microsoft jim totiž nabídl velice výrazně (o 61 %) víc, než činila aktuální cena akcií Yahoo na burze. Přesto ale správní rada – jmenovaná největšími akcionáři, valnou hromadou – nabídku Microsoftu odmítla; zdá se jí zřejmě, že firma má před sebou lepší budoucnost. Microsoft by tak musel prostřednictvím možná skutečně dlouhého a pracného ovlivňování akcionářů dosadit do správní rady lidi nakloněné prodeji, a ti by pak prodej prosadili.

Je to celé ještě složitější: správní radu velkých firem tvoří jednak akcionáři či jejich přímí zástupci, jednak zástupci managementu firmy a jednak i řada “outsiderů”, významných osobností zcela mimo akcionáře či management – u velkých korporací se vytvářejí takto “pestrobarevné” správní rady právě proto, aby docházelo k posuzování činnosti firmy z různých úhlů pohledů. Je jistě nelehké tuto bitvu o správní radu vyhrát, ale… tohle Microsoft moc dobře věděl dopředu; věděl, že management bude proti a že musí získat na svou stranu board firmy. Tedy rovněž nic překvapivého pro Steva s Billem.

Třetí důvod, který Microsoft uvádí, je to, že Yahoo mezitím provedlo kroky, které se označují pěkným výrazem „jedovatá pilulka“ (poison pill). Firma totiž narychlo uzavřela smlouvu s Googlem, kterým outsourcuje své vyhledávání právě ve prospěch produktů Googlu, a tím se stala pro Microsoft jakoby méně atraktivní. Budiž, zde se skutečně něco stalo, ale opravdu jde o smlouvu, která není vypověditelná, od které se nedá ustoupit? Nevěřím tomu, že by se Yahoo uvázalo ve prospěch Googlu – svého úhlavního konkurenta – nějakou sebevražednou smlouvou “na věčné časy” či s obrovskou smluvní pokutou při odstoupení. Jedovaté pilulky, které zahubí nás a ne nepřítele, se nepoužívají.

O co tu tedy jde? Jednoduše – o peníze. Když Microsoft poprvé zveřejnil nabídku na převzetí Yahoo, ve kterém firmu přeplatil o 61 %, stouply akcie Yahoo o, světe div se, podobnou hodnotu. Management firmy říká – tak se podívejte, za kolik teď stojíme, a není to vaší nabídkou, ale tohle je naše skutečná hodnota, tak jestli to chcete koupit, ještě připlaťte. Microsoft říká – laciné triky, tak my tu nabídku stáhneme a uvidí se, jak bude vypadat hodnota vašich akcií pak.

Stáhli a viděli. Cena akcií firmy klesla, ale ne na původní hodnoty – pouze o asi 15 %. (Abychom byli přesní: před nabídkou Microsoftu cca 19 dolarů, pak vzestup na 29, což bylo kousek pod nabídkou Microsoftu, po stažení nabídky pokles asi na 25 dolarů). Kde je tedy pravda? Pokles je tak malý proto, že hráči na burze jsou zjevně toho názoru, že obchod s Microsoftem bude nakonec uzavřen, že ono formální odstoupení Microsoftu byl pouze tah v šachové partii, který měl zvýšit nervozitu akcionářů a jejich tlak na management, aby ustoupil s cenou a nepožadoval za firmu tolik. A už “prosakuje” i kompromisní cena, která je na půl cestě, tedy 33 dolarů.

BRAND24

Pokud si tedy myslíte, že nakupování firem za desítky miliard dolarů se v něčem liší od handlování o koně na bazaru v Marrakéši, máte jistě pravdu. V Marrakéši totiž obchodníci nenosí kravaty.

Poznámka na okraj. Nemohu úplně vyloučit to, že Microsoft – třeba po rozsáhlých diskusích ve vlastní správní radě, která je podobně “pestrobarevná” jako u Yahoo – dospěl k nepochybně rozumnému názoru, že vůbec nemá smysl kupovat Yahoo, navíc za gigantickou cenu 44 miliard dolarů. (Jak vtipně poznamenává John C. Dvorak, za tuto cenu byste mohli koupit celou firmu General Motors, k tomu ještě celou firmu Ford, přestříkat všechny nápisy na jejich autech na “Google nás štve” a ještě by zbylo 14 miliard na velkou párty). Microsoft totiž má docela dost vlastních zajímavých “dot.com” produktů, které jsou ale málo známé, nejsou zcela dotažené, nespolupracují spolu a z marketingového hlediska nejsou vůbec uchopené a využité. Namísto utrácení hromad peněz by měl věnovat spíše úsilí na vyšlechtění vlastních produktů… možná budeme překvapeni, jak jsou ve skutečnosti technicky dobré a užitečné.

Souhlasíte s názorem, že Microsoft nakonec Yahoo získá?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací, v současné době soukromý investor (mj. Fayn Telecommunications.). Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).