Microsoft Office 2013: Přichází převrat s nejasným výsledkem

Microsoft se chystá psát novou kapitolu své historie. Jejím hlavním tématem vedle Windows 8 má být i kancelářská sada Office 2013, o které se mluví jako dosud o nejinovativnější verzi. Právem? A kdo z potenciálních konkurentů zvedne hozenou rukavici?

Microsoft nedávno poskytl veřejnosti k testování rozpracovanou kancelářskou sadu Office 2013 ve verzi Customer Preview. Odkryl tak své karty a ukončil celou řadu spekulací ohledně své nové sady kancelářských aplikací. Jednou z nich jsou podporované operační systémy. Že Office 2013 nebude podporovat Windows XP, to se všeobecně předpokládalo. Že Microsoft novou sadu nechystá ani pro Windows Vista, to už lze hodnotit jako překvapení.

Microsoft s Office 2013 motivuje k upgradu

Office 2013 bude podporovat výhradně Windows 7 a Windows 8. Může se zdát, že Microsoft je sám proti sobě, protože se připravuje o potenciální zákazníky z řad uživatelů předešlých verzí jeho systémů, kterých stále není málo. Podle čerstvých červencových dat od společnosti Net Applications tržní podíl Windows XP činí 42,86 % a Windows Vista pak 6,6 %. Microsoft však spoléhá na to, že zákazníky přesvědčí k upgradu systému.

Pokud důvodem nebude samotná sada Office 2013, tak Microsoft má v rukávu argumenty, na které obvykle zákazníci slyší: nižší náklady a výhodné ceny. Firmám s Windows XP letos na jaře doporučil přechod na Windows 7, čímž si prý připraví půdu pro budoucí hladší nasazení Windows 8. Argumentuje nejen blížícím se ukončením poskytování bezpečnostních aktualizací (poslední vyjdou nejpozději v dubnu 2014).

Technickým garantem seriálu je společnost Microsoft

Firmy Microsoft přesvědčuje k přechodu i studií analytiků z IDC, kterou si nechal vypracovat (pochybnosti o její objektivnosti se tak chtě nechtě vynořují). Podle této analýzy se firmám investice do Windows 7 během tří let 130% vrátí. Firmy tedy na přechodu mají vydělat. Microsoft a IDC argumentují nižšími náklady na správu a vyšší pracovní efektivitou zaměstnanců, které prý při práci s Windows 7 oproti Windows XP dosáhnou.

Windows 7 od Windows XP podle statistik Net Applications dělí již jen desetiny procentního bodu. Windows 7 jsou nejrychleji se prodávajícím operačním systémem historie a systémem s největším počtem prodaných licencí. Laťku přitom zvedají stále výše. Prodáno bylo již více než 600 milionů licencí. Dobré přijetí a aklimatizování Windows 7 na trhu chce Microsoft zkombinovat s atraktivní cenovou nabídkou Windows 8.

Samotná Windows 8 v nejvyšší maloobchodně dostupné edici Microsoft uživatelům Windows XP, Windows Vista i Windows 7 hodlá minimálně po uvedení na trh, tedy od 26. října tohoto roku, nabídnout za atraktivní cenu 29,99 €. Zákazníkům, kteří si v období od 2. června 2012 od 31. ledna 2013 koupili nebo koupí počítač s předinstalovanými Windows 7, pak rovněž nabízí výhodný přechod na Windows 8 Pro. Tentokrát jen za manipulační poplatek 14,99 €.

Office 365 s Office 2013 zamíří i do domácností

S příchodem Office 2013 dojde ke změně primárního obchodního modelu poskytování nové kancelářské sady. Microsoft hodlá zcela přepracovat balíček služeb Office 365. Dosud jde o cloudové doplňkové služby pro firmy k Office 2007 a Office 2010, díky nimž si firmy nemusí pořizovat vlastní server (vč. softwaru) a nést náklady na jeho správu a nevyhnutelnou modernizaci. Licence k sadě aktuální sadě Office 2010 je poskytována až v nejdražším plánu Office 365.

S příchodem Office 2013 ale Office 365 čeká re-launch. Všechny plány budou obsahovat licence Office 2013 a nabídka Office 365 bude připravena i pro domácnosti a nejmenší firmy nebo živnostníky. V rámci Office 365 půjde Office 2013 získat bez vysokých pořizovacích nákladů za pravidelný měsíční poplatek zahrnující i další služby.

Pro domácnosti Microsoft chystá Office 365 s pěti licencemi Office 2013 pro libovolný typ osobního počítače nebo pro kompatibilní tablety. Sada přitom nabídne více programů než současné edice Home & Student, resp. Home & Business sady Office 2010. K programům Word, Excel, PowerPoint, Outlook a OnoNote přibude Publisher a Access.

Složení sady Office 2013 pro domácnosti

V novém plánu Office 365 pro malé firmy Microsoft nabídne rovněž pět licencí sady Office 2013, která vedle výše zmíněných programů bude obsahovat ještě Lync a přidají se cloudový SharePoint a e-mailové řešení postavené na nové službě Outlook.com (nahrazuje Hotmail.com), ovšem s e-mailovými adresami na vlastní doméně. V pozadí je samozřejmě Exchange.

Vedle Office 2013 pro Windows 7 a Windows 8 je Microsoft připraven v rámci balíčku Office 365 svým zákazníkům poskytnout i verzi kompatibilní s Mac OS X. Původní informace vyvolala zdání, že sada Office 2013 bude podporovat i Mac OS X, takže by se stala první společnou verzí pro obě mainstreamové platformy. Nebude tomu tak. Pro Mac OS X by měla být poskytována současná sada Office 2011 for Mac, kterou čeká významná aktualizace, aby mohla spolupracovat s Office 2013.

Podle dostupných informací se sada Office 2013 bude nadále prodávat i samostatně v krabicovém balení s instalačním DVD médiem. Nicméně prioritní má být nabídka Office 2013 jako součást balíčku Office 365 poskytovaného bez vstupních nákladů za pravidelný měsíční poplatek. Microsoft si zřejmě spočítal, že tímto modelem po drobných částkách od zákazníků získá více peněz než při klasickém prodeji.

Co určitě končí, to je edice Starter, která je dnes dodávána předinstalovaná na některých značkových počítačích. Zákaznická odezva prý nebyla taková, jakou si Microsoft představoval. Úlohu edice Starter částečně převezme aktualizovaná sada webových aplikací Office Web Apps a částečně klasická trial verze Office 2013.

Kancelář v éře cloudu, tabletů a sociálních sítí

S Office 2013 nepřichází jen změny v obchodním modelu. Změn je tolik, že Office 2013 je vydávána za nejinovativnější verzi v historii kancelářské sady Microsoftu, která sahá až do roku 1989. Microsoft sadu Office 2013 vytvářel s ohledem na technologicko-módní trendy dnešní doby: cloudové technologie, zařízení s dotykovým ovládáním, sociální sítě a další.

Opět nové rozhraní, tentokrát s optimalizací pro tablety

S Office 2013 dostávají všechny obsažené programy opět nové uživatelské rozhraní. Design má ladit s Windows 8 a ovládání pak má být připraveno pro dotykové ovládání na displejích nové generace tabletů s Windows 8 a hybridních přenosných počítačů s dotykovým displejem, pro která výrobci též počítají s Windows 8.

Při práci v běžném desktopovém prostředí Windows 7 nebo Windows 8 k žádné zásadní změně koncepce uživatelského rozhraní v Office 2013 oproti Office 2010 nedošlo. Microsoft zachoval milovaný i nenáviděný pás karet Ribbon, ovšem v již třetí verzi MS Office po sobě přichází s jinou podobou. Nový Ribbon využívá vysoce kontrastní kombinaci bílé a černé barvy a zbavuje se 3D efektu jednotlivých ovládacích prvků.

Nový Word a opět nový Ribbon.

Dosti připomíná Ribbon, který dnes můžeme vidět v zjednodušené webové verzi aplikací Word, Excel nebo PowerPointu v rámci webové kancelářské sady Office Web Apps. Ribbon v totožné podobě bude k vidění i ve Windows 8. Tam nově proniká také do průzkumníka, byť ve výchozím stavu bude minimalizovaný, takže si jej dost možná většina uživatelů ani nevšimne.

Optimalizace rozhraní Office 2013 pro dotykové ovládání zejména na nové generaci x86/x64 tabletů s Windows 8 konkrétně spočívá například v nahrazení často používaných dialogových oken obrazovkou, která umožní jak jednoduché ovládání myší, tak jednoduché ovládání prsty přímo na dotykovém displeji (v současné veřejné testovací verzi ale ještě zdaleka všechna klasická dialogová okna desktopového střihu nevymizela).

Dále je pro potřeby zařízení s dotykovým displejem připraven nový fullscreen režim. Ten nenahrazuje standardní maximalizaci okna, která zůstává zachována. Při aktivaci fullscreen režimu se uživatelské rozhraní zobrazí přes celý displej a přepne do kompaktního módu navrženého ve stylu aplikací pro prostředí Metro z Windows 8 a Windows RT. V tomto kompaktním módu je sice dotykové ovládání velmi jednoduché, ale k dispozici jsou jen nejzákladnější funkce.

Mnohá dialogová okna nahradily obrazovky vhodné i pro dotykové ovládání nejen na displeji tabletů.

Dotykový fullscreen režim by měl být automaticky přednastaven při spouštění Office 2013 z prostředí Metro ve Windows 8. Kdykoliv ale bude možné přepínat mezi dotykovým a klasickým rozhraním, aniž by bylo nutné program restartovat nebo dlouho čekat na rekonfiguraci uživatelského rozhraní.

Nový Excel přichází s fullscreen režimem pro dotykové ovládání (jako všechny součásti Office 2013).

Dotykovému ovládání byl též přizpůsoben režim čtení, kdy lze snadno prsty listovat mezi jednotlivými stranami dokumentu. Procházení nejrůznějších textových dokumentů na displejích tabletů s Windows 8 tak bude dosti pohodlné. Funguje dobře ale i pod Windows 7 na slate tabletu. Ostatně jako většina dotykových prvků.

Nový režim čtení ve Wordu 2013 je stvořený nejen pro dotykové displeje tabletů, ale i dotykové monitory stolních PC vč. různých all-in-one zařízení, jejichž popularita roste.

Sada Office 2013 by tak měla uspokojit jak uživatele klasických stolních a přenosných počítačů, tak uživatele nových tabletů a různých hybridních počítačů s dotykovým displejem. Nicméně konzervativní uživatele, kteří stále ještě vidí rudě, když slyší slůvko Ribbon, určitě neuspokojí. Spíše naopak. Nový plochý Ribbon a alternativní rozhraní ve stylu prostředí Metro rozevírá nůžky mezi Office 2013 a verzemi z přelomu století ještě více.

Cloud v akci: on-demand aplikace a ukládání dat online

Office 2013 využívá cloudových technologií hned na několika frontách. Zřejmě tou nejzajímavější cloudovou technologií jsou streamované on-demand programy, které budou poskytované uživatelům Office 365. Na počítači, kde nebude sada Office 2013 nainstalována, si uživatelé Office 365 budou moci spustit streamované aplikace přes Internet.

Nejde o webové aplikace běžící ve webovém prohlížeči, ale plnohodnotné programy ze sady Office 2013, které se výbavou či vzhledem nebudou nijak lišit od programů, které si je možné klasicky nainstalovat na pevný disk. Navíc on-demand programy budou mít vlastní nastavení uživatele, které provedl na svém počítači doma nebo v kanceláři. To se totiž nově také ukládá do cloudu, z nějž tedy může být i jednoduše načteno.

Počítáno je také s ukládáním souborů do cloudu. Základní (ovšem nikoliv jedinou podporovanou) cloudovou službou bude Microsoft SkyDrive, kterou také čeká významná aktualizace včetně (opět) nové podoby uživatelského rozhraní ve stylu prostředí Metro z Windows 8. S designem tohoto střihu Microsoft počítá pro všechny své produkty od desktopového softwaru přes mobilní systém po webové služby.

Office 2013 bude podporovat ukládání dat do cloudu. Využívat bude přinejmenším SkyDrive nebo SharePoint.

Domácnosti s Office 365 získají ke svému účtu u služby Microsoft SkyDrive v rámci poplatku za Office 365 k dobru dalších 20 GB místa pro ukládání dat. Jasné zatím není, jestli pro jeden společný účet nebo na hlavu, resp. podle počtu licencí Office 2013 (tedy pět na domácnost). Z nejednoznačných informací na webu Microsoftu spíše vyplývá, že platit bude ta první varianta.

Ukládání souborů do cloudu je určeno k jejich zálohování, sdílení a v neposlední řadě pro zpřístupnění z dalších počítačů a zařízení. K datům v cloudu bude možné přistupovat přes on-demand programy z Office 2013 na počítačích s Windows 7 nebo Windows 8 a vysokorychlostním přístupem k Internetu. Pro ostatní operační systémy tu bude nová verze Office Web Apps, tedy sada webových aplikací.

Ta bude nadále podporovat prohlížeče Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome i Apple Safari. Neměl by tedy být problém přistupovat k souborům z cloudu a zjednodušené webové verzi Wordu, Excelu, PowerPointu, OneNote a nově i Outlooku z počítače se starší verzí MS Windows, z počítače značky Apple s Mac OS X nebo z počítače s některou z distribucí Linuxu.

Office 2013 však nebude ukládat soubory jen do cloudu. Nadále bude možné plnohodnotné a nikterak omezované ukládání souborů lokálně na místní pevný disk. Vždy bude jen a pouze na uživateli, jestli soubor uloží na pevný disk nebo do cloudu. Office 2013 počítá s podporou standardů Open Office XML a Open Document Format, mezi nimiž si uživatel bude moci při prvním spuštění vybrat ten preferovaný.

Office 2013 opět počítá s podporou standardů Open Office XML a Open Document  Format, mezi nimiž si uživatel bude moci opět vybrat jím preferovaný jako výchozí.

Zachována zůstává i zpětná kompatibilita s původními proprietárními formáty (tj. např. se soubory typu DOC či XLS), které se používaly jako výchozí naposledy v Office 2003. Přesto je stále řada uživatelů preferuje i v Office 2007 a Office 2010 kvůli zpětné kompatibilitě s dřívějšími verzemi kancelářské sady od Microsoftu.

Sociální sítě: zatím hlavně LinkedIn a částečně Facebook

Office 2013 počítá se širokou podporou sociálních sítí. Jejich prostřednictvím bude například možné sdílet soubory uložené v cloudu. Office 2013 Customer Preview podporuje zatím pouze LinkedIn. Podpora této profesně orientované sociální sítě dává smysl, ale absence podpory pro Facebook a Twitter v konečné verzi by byla nečekaná.

Zejména chybějící podpora pro Facebook s takřka již miliardou uživatelů by byla velkým překvapením. Microsoft a Facebook mají navíc velmi vřelé vztahy. Není divu, když Microsoft je jedním z akcionářů Facebooku. Dosud šly obě firmy ruku v ruce proti společnému nepříteli: Googlu. V oblasti kancelářských služeb momentálně spolupracují na službě Docs.com.

Po nahrání souboru do cloudu bude možné přizvat přes sociální sítě uživatele ke sdílení. Zatím je podporován ale jen LinkedIn. Podpora pro Facebook prozatím chybí.

Pro řadové uživatele je podpora sdílení přes Facebook či Twitter určitě důležitější než podpora sdílení přes LinkedIn, takže doplnění podpory alespoň těchto dvou sociálních sítí se jeví jako pravděpodobné. Ostatně Microsoft s podporou Facebooku a Twitteru počítá i u svých internetových služeb, které jsou, resp. budou, úzce provázané jak s Office 2013, tak s Windows 8.

Nový Outlook bude se sociálními sítěmi spolupracovat tentokrát už bez jakýchkoliv doplňků. Prozatím jsou podporovány komunitní servery Facebook a LinkedIn. Je však přítomen zatím nefunkční odkaz pro přidání dalších, takže lze očekávat, že podpora sociálních sítí bude podstatně širší. Minimálně Twitter by dle dostupných informací měl být podporován.

Spolupráce se sociálními sítěmi tkví také v možnosti jednoduše vkládat videa ze služby YouTube a fotky ze služby Flickr. Samozřejmě se počítá možností vložit soubor z úložiště SkyDrive. Microsoft přihřeje polívčičku také svému vyhledávači Bing, přes který bude možné vyhledávat obrázky a videa na webu a vkládat je do souborů. Podporováno též bude vložení libovolného videa pomocí HTML kódu.

Video půjde vložit například přímo z YouTube.

Yammer s MS Office spolupracovat bude, otázkou je kdy a jak

Jak to bude v Office 2013 s podporou služby Yammer, která slouží pro vytváření privátních firemních sociálních sítí, není zatím jasné. Microsoft Yammer letos koupil za 1,2 miliardu dolarů. Slíbil, že jej ponechá jako oddělenou službu, ale zároveň ohlásil plánovanou spolupráci s řešením Office 365. V jaké konkrétní podobě a jestli hned po uvedení Office 2013, zatím není známo.

Podpora pro Yammer v Office 2013, resp. Office 365, má ale bezesporu pro Microsoft vysokou prioritu. Nyní Yammer používá 85 procent firem z prestižního žebříčku Fortune 500. Microsoft jistě bude chtít tyto významné firemní uživatele udržet a dále rozšířit řady uživatelů „Facebooku pro firmy“, jak se s nadsázkou přezdívá službě Yammer. Uvidíme tedy, jakou formu a míru konvergence mezi Office 2013 / Office 365 a službou Yammer nakonec Microsoft nabídne.  

Další možnosti sdílení a publikování: e-mail, blogy, online prezentace

Vedle sdílení souborů přes sociální sítě bude podporováno i staré dobré „sdílení“ prostřednictvím e-mailu. Tím půjde odeslat odkaz na sdílený soubor uložený v cloudu. Případně Office 2013 nabídne odeslání souboru v příloze e-mailu, přičemž jej bude možné z původního formátu převést do PDF nebo XPS, což je konkurence pro PDF z dílny Microsoftu.

I v nové éře půjde soubory „sdílet“ postaru přes e-mail.

Dále bude možné sdílet soubory formou prezentace. Takto půjde sdílet nejenom klasické  prezentace vytvořené v PowerPointu, ale i dokumenty z Wordu. K prezentování je nutný pouze Microsoft Account (dříve a někdy dosud stále ještě Windows Live ID). Internetové prezentace fungují tak, že se vygeneruje odkaz, přes který si daný soubor může kdokoliv, komu je unikátní odkaz poskytnut, prohlédnout ve webovém prohlížeči.

K online prezentování klasických prezentací z PowerPointu, ale i dokumentů z Wordu, postačí Microsoft Account.

Protistrana tedy nemusí používat Office 2013 či předešlou verzi. Využita je příslušná webová aplikace ze sady Office Web Apps přizpůsobená ovšem pro prohlížení prezentovaného souboru. Prezentaci si může prohlížet neomezený počet uživatelů. Každému je umožněno vytištění nebo uložení prezentovaného souboru. Zatím chybí funkce pro zakázání tisku nebo uložení. Není známo, jestli Microsoft s takovými funkcemi vůbec počítá.

Office 2013 nezapomíná ani na blogy. Jejich módní vlna parametrů tsunami je už pryč, ale Microsoft na podpoře blogů v Office 2013 nehodlá nic měnit. Alespoň ne k horšímu. Blogy se změnily v běžnou součást webového obsahu a jako komunikační kanál pro styk se svými zákazníky i partnery je používá mnoho firem od nejmenších po největší.

Microsoft proto podporu blogů v Office 2013 zachovává a vylepšuje. Svým způsobem tak vynahrazuje ukončení vývoje programu Windows Live Writer, který skončil spolu s vývojem celého balíčku Windows Live Essentials a s opouštěním značky Windows Live jako takové.

Office 2013 zachovává podporu publikování prostřednictvím blogů. Částečně tak může nahradit program Windows Live Writer, jehož vývoj byl letos ukončen.

Z Office 2013 bude možné publikovat příspěvky nejen prostřednictvím blogu, který pohání SharePoint. Nadále budou podporovány služby Blogger.com nebo TypePad. Zachována zůstane i spolupráce s oblíbeným publikačním systémem WordPress. Podpora nových služeb nebo systémů se zatím ve veřejné testovací verzi neobjevila, přitom by se aspiranti, kteří se vynořili v posledních letech, našli.

Editace PDF dokumentů ve Wordu 2013 a Skype v Outlooku 2013

Z novinek v jednotlivých programech zmiňme stručně alespoň dvě dosti zásadní. První z nich je plná podpora pro PDF v novém Wordu. Kromě exportu do PDF nabídne plnohodnotnou práci s PDF dokumenty od jejich prohlížení po úpravy a uložení provedených změn  Prohlížení a úprava PDF dokumentů bude stejně jednoduchá jako prohlížení a úprava ostatních podporovaných formátů textových dokumentů.

Nový Word konečně poradí s prohlížením i úpravami PDF dokumentů. Trvalo to dlouho, ale dočkali jsme se.

Druhou zajímavou novinkou týkající se konkrétního programu je zužitkování akvizice služby Skype, kterou Microsoft koupil za 8,5 miliardy dolarů. Nový Outlook umožní osobám z adresáře jednoduše zavolat právě přes Skype. Rozšíří tak komunikační možnosti Office 2013 i bez použití řešení Lync. V rámci balíčku Office 365 bude domácnostem z více než čtyřiceti zemí světa poskytnuto 60 volných minut k volání do mobilních sítí.

V šesti zemích pak bude možné volné minuty využít i na volání na pevné linky. Jak to bude v České republice, není zatím známo. Rovněž je otázkou, jestli implementace služby do Office 2013 eskaluje rozšiřování zemí, jejichž obyvatelům Skype přidělí číslo, aniž by museli vybírat číslo z jiné země a lhát, že v ní žijí.

MS Office vezme útokem i chytrou elektroniku

Microsoft chce s novou generací MS Office proniknout nejen na počítače a tablety s Windows 7 nebo Windows 8. Systém Windows RT, který je určen ARM tabletům, má již integrovanou sadu MS Office. Stejně tak nový mobilní Windows Phone 8, z nějž chce mít Microsoft platformu číslo jedna pro firemní smartphony. Jestli jsou či nejsou tyto ambice z říše science-fiction, by bylo na další článek. Každopádně malé cíle si Microsoft nedává.

Microsoft chce s Windows Phone 8 oslovit i firemní klientelu, které nabídne speciální funkce včetně vlastních hubů.

Redmondští se nehodlají na poli mobilů a tabletů zaměřovat jen na své platformy. Microsoft chystá MS Office pro tablet iPad od Applu a všemožná zařízení se systémem Android. Díky cloudu budou tyto mobilní verze MS Office schopné snadno sdílet data s Office 2013 nainstalovaných na osobním či pracovním počítači. Microsoft se snaží vytvořit komplexní řešení, které nebude jen pro jeden typ zařízení nebo jednu konkrétní platformu.

Microsoft utíká konkurenci, což může být nebezpečné

I když konec podpory starších systémů leckoho zamrzí a design uživatelského rozhraní se také nemusí každému trefit do noty, tak faktem zůstává, že Office 2013 přinese mnoho zásadních inovací. Jenže to může být teoreticky do budoucna velký problém. V současnosti totiž není na trhu kancelářské řešení, které by se ubíralo stejným směrem a mohlo by být plnohodnotnou konkurencí pro Office 2013 / Office 365.

Nejvážnější konkurencí je zřejmě balíček Google Apps, ale do možností robustního desktopového kancelářského softwaru mají jednoduché webové aplikace z obsažené sady Google Docs hodně daleko. Navíc jejich fungování offline je stále hodně omezené, i když Google říká, že tato funkcionalita má pro něj velkou prioritu.

Google Apps spíše může sloužit jako alternativa za balíček služeb Office 365 pro ty zákazníky, kteří se rozhodnou Office 2013 pořídit samostatně „postaru“ na DVD za jednorázový poplatek. V tomto případě se jedná o zajímavou alternativu posilující konkurenční prostředí na trhu.

Na poli desktopového kancelářského softwaru je hledání vážně konkurence víceméně zbytečné. Kolem OpenOffice.org se v posledních měsících a letech více hovořilo o dalším osudu projektu a jeho rozštěpení na Apache OpenOffice a LibreOffice, než o nějakých zásadních novinkách.

Po všech peripetiích se ze sady OpenOffice.org stala Apache OpenOffice, ale odštěpený vývoj LibreOffice pokračuje. Konkurující si projekty však zatím neeskalovaly přísun významných novinek srovnatelných s těmi z Office 2013.

Obě dvě sady zaujmou především nulovou cenou a jistě osloví konzervativní uživatele, pro které je tradiční design uživatelského rozhraní ve stylu 90. let minulého století příjemnější než evoluční pokusy Microsoftu. Nicméně z hlediska nových trendů a technologií není ani jedna sada pro Office 2013 konkurencí.

Špatnou zprávou pak je, že IBM ukončilo vývoj své odvozené kancelářské sady IBM Lotus Symphony, která zase oslovovala ty uživatele, kterým design OpenOffice.org v dnešní době přišel již odpudivý a nepřívětivý. Z dostupných možností zbývá třeba německá komerční sada Ashampoo Office, která ovšem disponuje jen základní trojicí programů: textový editor, tabulkový kalkulátor a nástroj pro práci s prezentacemi.

Textový editor z Ashampoo Office 2012 základní úlohu plní skvěle, ale přidaná hodnota v podobě podpory nových technologií a trendů bohužel chybí.

Zatím není známo, že by německá softwarová firma Ashampoo chystala tak významnou aktualizace své kancelářské sady, jakou je Office 2013 pro MS Office. Současná verze, tedy  Ashampoo Office 2012, oproti aktuální sadě Office 2010 od Microsoftu přímo nepodporuje ani základní ukládání souborů do cloudu. Přitom cloudových služeb s otevřeným API je víc jak hub po dešti.

Aktuálně není na trhu projekt, který by se rozsáhlostí vyrovnal chystaným novinkám v MS Office. Nejde jen o samotnou sadu Office 2013 nebo balíček Office 365, ale i o navazující cloudové služby, díky nimž a chystaným mobilním verzím bude MS Office komplexním řešením z kategorie „kdykoliv a kdekoliv“, přičemž základ bude tvořit kvalitní desktopový kancelářský software s moderním i klasickým způsobem licencování.

Pokud bychom chtěli získat něco, co se alespoň přiblíží celému novému ekosystému (vy)budovanému okolo Office 2013, tak musíme zkombinovat několik různých produktů s omezenými možnostmi vzájemné spolupráce. Hotová plnohodnotná alternativa neexistuje. Pokud MS Office s příchodem Office 2013 skutečně naplní všechna očekávání, de facto ovládne trh.

Sada MS Office jej ovládá již dnes, ale tentokrát se bavíme nejen o kancelářském softwaru pro osobní počítače, ale i o aplikacích pro mobily a tablety, serverových a cloudových technologiích a službách anebo konkrétních mobilních platformách úzce propojenými s kancelářským řešením (Windows Phone, Windows RT). To vše tvoří jeden velký spolupracující celek, ovšem vytvoření přílišné závislosti na něm může být v budoucnu problémem.

Trhu vždy prospívá konkurence. Momentálně zde jsou ale jen kompromisní částečné alternativy, což pro spotřebitele není dobré. Po příchodu Office 2013 a přidružených projektů a služeb bude situace ještě horší. Dnes se leckdo může radovat z novinek příchozích ruku v ruce s Office 2013, ale pak může přijít další verze s již méně žádoucí změny.

V tu chvíli dříve spokojení zákazníci (včetně těch firemních) mohou zjistit, že nemají jinou volbu, než se podřídit nové verzi a jejím změnám, protože alternativní řešení zkrátka na trhu není a na rozsahu služeb a možností MS Office již jsou závislí natolik, že by jen obtížně přecházeli na neplnohodnotnou alternativu.

Ale zkusme být optimisté a doufejme, že příchod Office 2013 trhu naopak prospěje a stimuluje konkurenční prostředí. Třeba se dočkáme, že se Google ujme zdrojového kódu OpenOffice.org (resp. dnes Apache OpenOffice) a zvedne Microsoftem hozenou rukavici. Právě Google je momentálně zřejmě tím jediným, kdo by dohledné době byl něčeho takového schopen.

KL_NOMINACE

Na poli mobilů a tabletů už to udělal. Krátce na to, co Microsoft oznámil přípravy MS Office pro Android, Google koupil sadu mobilních kancelářských aplikací QuickOffice dobře spolupracující s jeho online službami. Očekává se, že QuickOffice může být standardní součástí systému Android, čímž by sada MS Office pro Android dostala pořádnou překážku na své cestě k uživatelům.

Ze hry není ani Apple, která má prostředky, aby se Microsoftu mohl v dan oblasti stát rovnocenným konkurentem. Otázkou je, jestli Apple nebo Google budou chtít s Microsoftem měřit síly v jeho tradiční silné disciplíně, kterou vývoj kancelářského softwaru rozhodně je. Pro nás uživatele a zákazníky by to ale bylo rozhodně plusem.

Anketa

Co říkáte na Office 2013? (povoleno je více odpovědí najednou)

38 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 3. 2013 18:55

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »