Hlavní navigace

Microsoft, Seznam a železná košile

Eduard Hlava 22. 4. 2005

Co mají společného Microsoft a Seznam.cz? Dalo by se odpovědět jednoduše - nemají společného vůbec nic. Jenže mě v nedávné době napadla jistá paralela, která staví tyto dvě nepřehlédnutelné společnosti do alespoň částečně podobného světla. Krom toho, že hrají první housle (každý v jiné kategorii), nalezl jsem ještě jednu podobnost.

Co mají společného Microsoft a Seznam.cz? Dalo by se odpovědět jednoduše – nemají společného vůbec nic. Jenže mě v nedávné době napadla jistá paralela, která staví tyto dvě nepřehlédnutelné společnosti do alespoň částečně podobného světla. Krom toho, že hrají první housle (každý v jiné kategorii), nalezl jsem ještě jednu podobnost.

Obě tyto společnosti jsou hodny upřímného obdivu. Byly založeny v garáži (nebo v ložnici) a jejich zakladatelé je postupem času vypiplali z malých batolátek, až se z nich staly skutečné šelmy byznysu. Ale to není až zas tak zajímavé, takových firem je mnoho. Daleko zábavnější a poučnější je sledovat jejich reklamní kampaně.

Působení těchto dvou firem na okolí – konkrétně mám na mysli jednak jejich produkty, ale hlavně to, jak tyto produkty komunikují veřejnosti – vyvolává až schizofrenní reakce uživatelů a zároveň příjemců reklamních sdělení. Na jedné straně si totiž uživatelé stěžují na jejich chování a mohutně je kritizují. Na straně druhé si nedovedou bez nich představit svůj další život. Patří to asi k jistému folklóru. Svůj díl na tom má také tzv. „poplašný“ marketing.

Pamatujete si, například, kolik rozruchu bylo kolem desktop search od Microsoftu? Microsoft zjistil, že ta dvě červená světýlka v dáli jsou koncová světla vlaku, který mu právě ujel a ve kterém se veze Google se svým desktopovým vyhledáváním. A zatímco Google potichu pracoval na vylepšování své technologie, Microsoft se jal bít do prsou a vykřikovat, že on bude lepší, větší, rychlejší. Podobně reaguje Seznam na závody ve vyzbrojování e-mailu, které vede zejména s portálem Centrum. Během vývoje Gigacentra se zvýšil objem e-mailové schránky u konkurenta několikanásobně (250MB, 1GB (resp. 1000MB nebo 1010MB) a nakonec 2GB), a to samozřejmě za mohutného troubení. Jasně, jedná se o prostý konkurenční boj, každý nechť používá nástroje takové, které mu přinášejí dostatečný efekt.

widgety

Co je na tom však nejdivočejší, ono to troubení asi opravdu funguje. Ač je skoro jisté, že desktopové vyhledávání od Google je mnohem lepší, nedokážu si představit, že ho používám, a místo toho setrvávám u technologií Microsoftu. Stejně tak u Seznamu. Ač je e-mail Centra prokazatelně vyspělejší a funkčnější, nejsem schopen opustit e-mail na Seznamu, i když má neustále stejné mouchy (důkaz tady, tady a tady) a k lepšímu se posunul za rok a půl jen nepatrně.

Ale možná, že zmíněné dvojici křivdím a projevuje se u mě jen efekt, kterému hezky česky říkáme pořekadlem „zvyk je železná košile“. Jejich produkty mají totiž tu (ne)výhodu, že si na ně člověk rychle zvykne a velmi nerad je pak opouští. V mnoha případech je ani opustit není prakticky možné. Jak mám asi tak opustit e-mail, který mám mít na celý život?

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Ošklivá zelenina s 10% slevou? Není to málo?

Ošklivá zelenina s 10% slevou? Není to málo?

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě