Hlavní navigace

Microsoft slibuje, že už se nebude dívat do cizích mailů. Dá se mu věřit?

 Autor: Isifa
Daniel Dočekal 26. 3. 2014

Microsoft dospěl k názoru, že se může podívat do cizího účtu na Hotmailu, aniž by k tomu měl soudní příkaz. Dost zvláštní přístup, nemyslíte?

Danny Sullivan na MarketingLand.com trefně napsal, že Microsoft „scroogled itself“. Naráží na dlouhodobou kampaň, ve které Microsoft napadá Google kvůli tomu, že šmíruje lidem v poště na Gmailu (což Microsoft prostě rozhodně v žádném případě nedělá) a nerespektuje jejich soukromí. Jenže: Microsoftu se  podařil doslova husarský kousek. Bez soudního příkazu vstoupili do cizího účtu na Hotmailu.

Celé je to samozřejmě složitější – hlavní součástí „kauzy“ je bývalý zaměstnanec Microsoftu, který z firmy vynesl Windows 8.1 a některé další věci, které rozhodně vynést neměl. Na tuto aktivitu už samozřejmě doplatil a minulý týden to dostatečně běhalo všemi zahraničními médii.

Co všechno dotyčný vynesl, ale Microsoft zjišťoval dost podivným způsobem – prostě si pro informace došel do poštovní schránky na Hotmailu. Nikoliv ale svého zaměstnance (tam by na to měli právo), ale do účtu bloggera, který informace dostal. K jeho účtu se Microsoft dostal nepřímo, přes kontakt, u kterého blogger zkoušel ověřit, zda jsou obdržené informace pravé. Do účtu na Hotmailu se Microsoft rozhodl vstoupit na základě jakéhosi vnitřního procesu, bez nařízení či povolení soudu.

Hotmail si Microsoft může číst, jak chce

Rozumíte tomu správně, když se Microsoftu zachce, vstoupí do jakéhokoliv účtu na Hotmail.com (dnes již Outlook.com) a vytáhne si odtamtud libovolné informace. Jakkoliv by někdo mohl namítnout, že přece byla ve hře „obchodní tajemství“ Microsoftu, žádnou roli to tady nehraje. Stalo se něco zcela nepřijatelného.

Udělala to navíc firma, která na www.scroogled.com/mail útočí na konkurenci (Google), že nerespektuje soukromí. Doslova tam uvádí, že „Google prochází každý poslaný či přijatý e-mail na klíčová slova, aby mohl cílit placenou inzerci“ a „Outlook.com je jiný – neprocházíme vaši poštu, abychom prodávali inzerci“.

Ano, Scroogled.com má pravdu, Microsoft neprochází poštu automatickým procesem zjišťujícím klíčová slova, ale rovnou někomu zadá, aby prošel vaše maily a vše četl a vyhodnotil informace, které potřebuje získat. Bez soudního nařízení či povolení.

Budete samozřejmě mít pravdu v tom, že Google prohledává na klíčová slova maily milionů lidí (a má tu „drzost“ podle toho cílit inzerci). Osobně bych k tomu ale dodal, že máte možnost volby – víte, že to dělá, a máte možnost Gmail nepoužívat (v Google Apps, tedy placené službě, máte možnost si tuto funkci zapnout či vypnout).

Budete ale mít pravdu, i pokud budete namítat, že Google tyto informace dlouhodobě shromažďuje a vytváří si na jejich základě profily uživatelů (opět pro účely cílení reklamy). Což je ale svým způsobem dobré vědět, protože můžete jeho produkt (Gmail) prostě nepoužívat. U Microsoftu nevíte, jestli něco takového dělá či nedělá.

Ale teď už víte, že kdykoliv se Microsoftu zachce, vstoupí do vaší pošty.

Výmluvy Microsoft jsou hodně originální

PR mašinerie Microsoftu se samozřejmě bezprostředně po selhání pokoušela problém řešit. Výsledek najdete ve Strengthening our policies for investigations a obsahuje zcela originální výmluvu spočívající v tom, že zažádali o soudní povolení prohledat bydliště bloggera, ale nikdo by prý Microsoftu nemohl nařídit, aby prohledali „sebe sama“.

Courts do not, however, issue orders authorizing someone to search themselves, since obviously no such order is needed. 

Z vyjádření navíc plyne, že prohledávali více účtů třetích stran („As part of the investigation, we undertook a limited review of this third party’s Microsoft operated accounts. “) a vůbec nic jim na tom nepřišlo nepatřičné.

MIF16

V závěru zmíněného dokumentu Microsoft slibuje, že tímto způsobem už řešit své vlastní interní problémy nebude a do cizích účtů nebude vstupovat, bez odpovídajícího soudního nařízení či povolení. A také slibuje, že informaci o těchto aktivitách zahrne do stejné zprávy, ve které uvádí informace o vládních požadavcích na data a informace o uživatelích.

Jenže, můžeme tomu věřit? 

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Jsou vegani a vyrábějí nemléko

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Podnikatel.cz: Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

Vytvořte si web sami. Redakční systém Tumblr

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí