Microsoft slibuje, že už se nebude dívat do cizích mailů. Dá se mu věřit?

Microsoft dospěl k názoru, že se může podívat do cizího účtu na Hotmailu, aniž by k tomu měl soudní příkaz. Dost zvláštní přístup, nemyslíte?

Danny Sullivan na MarketingLand.com trefně napsal, že Microsoft „scroogled itself“. Naráží na dlouhodobou kampaň, ve které Microsoft napadá Google kvůli tomu, že šmíruje lidem v poště na Gmailu (což Microsoft prostě rozhodně v žádném případě nedělá) a nerespektuje jejich soukromí. Jenže: Microsoftu se  podařil doslova husarský kousek. Bez soudního příkazu vstoupili do cizího účtu na Hotmailu.

Celé je to samozřejmě složitější – hlavní součástí „kauzy“ je bývalý zaměstnanec Microsoftu, který z firmy vynesl Windows 8.1 a některé další věci, které rozhodně vynést neměl. Na tuto aktivitu už samozřejmě doplatil a minulý týden to dostatečně běhalo všemi zahraničními médii.

Co všechno dotyčný vynesl, ale Microsoft zjišťoval dost podivným způsobem – prostě si pro informace došel do poštovní schránky na Hotmailu. Nikoliv ale svého zaměstnance (tam by na to měli právo), ale do účtu bloggera, který informace dostal. K jeho účtu se Microsoft dostal nepřímo, přes kontakt, u kterého blogger zkoušel ověřit, zda jsou obdržené informace pravé. Do účtu na Hotmailu se Microsoft rozhodl vstoupit na základě jakéhosi vnitřního procesu, bez nařízení či povolení soudu.

Hotmail si Microsoft může číst, jak chce

Rozumíte tomu správně, když se Microsoftu zachce, vstoupí do jakéhokoliv účtu na Hotmail.com (dnes již Outlook.com) a vytáhne si odtamtud libovolné informace. Jakkoliv by někdo mohl namítnout, že přece byla ve hře „obchodní tajemství“ Microsoftu, žádnou roli to tady nehraje. Stalo se něco zcela nepřijatelného.

Udělala to navíc firma, která na www.scroogled.com/mail útočí na konkurenci (Google), že nerespektuje soukromí. Doslova tam uvádí, že „Google prochází každý poslaný či přijatý e-mail na klíčová slova, aby mohl cílit placenou inzerci“ a „Outlook.com je jiný – neprocházíme vaši poštu, abychom prodávali inzerci“.

Ano, Scroogled.com má pravdu, Microsoft neprochází poštu automatickým procesem zjišťujícím klíčová slova, ale rovnou někomu zadá, aby prošel vaše maily a vše četl a vyhodnotil informace, které potřebuje získat. Bez soudního nařízení či povolení.

Budete samozřejmě mít pravdu v tom, že Google prohledává na klíčová slova maily milionů lidí (a má tu „drzost“ podle toho cílit inzerci). Osobně bych k tomu ale dodal, že máte možnost volby – víte, že to dělá, a máte možnost Gmail nepoužívat (v Google Apps, tedy placené službě, máte možnost si tuto funkci zapnout či vypnout).

Budete ale mít pravdu, i pokud budete namítat, že Google tyto informace dlouhodobě shromažďuje a vytváří si na jejich základě profily uživatelů (opět pro účely cílení reklamy). Což je ale svým způsobem dobré vědět, protože můžete jeho produkt (Gmail) prostě nepoužívat. U Microsoftu nevíte, jestli něco takového dělá či nedělá.

Ale teď už víte, že kdykoliv se Microsoftu zachce, vstoupí do vaší pošty.

Výmluvy Microsoft jsou hodně originální

PR mašinerie Microsoftu se samozřejmě bezprostředně po selhání pokoušela problém řešit. Výsledek najdete ve Strengthening our policies for investigations a obsahuje zcela originální výmluvu spočívající v tom, že zažádali o soudní povolení prohledat bydliště bloggera, ale nikdo by prý Microsoftu nemohl nařídit, aby prohledali „sebe sama“.

Courts do not, however, issue orders authorizing someone to search themselves, since obviously no such order is needed. 

Z vyjádření navíc plyne, že prohledávali více účtů třetích stran („As part of the investigation, we undertook a limited review of this third party’s Microsoft operated accounts. “) a vůbec nic jim na tom nepřišlo nepatřičné.

EBF16

V závěru zmíněného dokumentu Microsoft slibuje, že tímto způsobem už řešit své vlastní interní problémy nebude a do cizích účtů nebude vstupovat, bez odpovídajícího soudního nařízení či povolení. A také slibuje, že informaci o těchto aktivitách zahrne do stejné zprávy, ve které uvádí informace o vládních požadavcích na data a informace o uživatelích.

Jenže, můžeme tomu věřit? 

66 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 3. 2014 23:09

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »