Microsoft uvádí Xbox Music: jak obstojí proti iTunes a jaká je konkurence v Česku?

Microsoft zpřístupnil svou novou hudební službu Xbox Music prvním uživatelům. Na český trh zatím nemíří, ale kartami by mohla zamíchat na nadnárodní úrovni. Jaké platformy bude podporovat a jak si nyní stojí konkurenční služby dostupné i pro české uživatele?

Xbox Music má své první uživatele z řad majitelů herní konzole Xbox 360 a Microsoft tedy znovu zkouší štěstí s hudební službou. Jeho prvním pokusem konkurovat zejména Applu byl projekt Zune. Ten nakonec neuspěl, přestože jeho přehrávače byly ve své době po technické stránce zdatnou konkurencí pro iPody a Microsoft jako první přišel s konceptem přístupu k hudbě za předplatné.

Nicméně síla Applu byla moc velká. Teď Microsoft zkouší štěstí znovu, přestože Apple je dnes ještě silnějším hráčem než dříve. Navíc Microsoft musí čelit i nové globální konkurenci jako je Google Music (v ČR rovněž zatím nedostupná), Spotify či Deezer. Srovnávat Xbox Music s konkurencí v Česku zatím nebude možné: „Kdy bude služba dostupná i pro uživatele z České republiky, zatím není známo,“ potvrdila zatím česká pobočka firmy.

Redmondští nyní sázejí na velkou konvergenci svých produktů, díky čemuž by mohli být zdatným konkurentem. Xbox Music jako základní službu nabízí bezplatné streamování hudby přes Internet s reklamou. Čerstvě v konzoli Xbox 360 a brzy i ve Windows Phone 8 a Windows 8 a Windows RT, kde má být aplikace Music z prostředí známého pod názvem Metro aktualizována ještě před uvolněním systému na trh.

Ostatně jako většina aplikací, které jsme nedávno v článku o Windows 8 na tabletu kritizovali pro jejich přehnanou jednoduchost. Nová verze aplikace Music (Hudba) kromě přístupu k lokálně uložené hudbě nebo hudbě z místní počítačové sítě nabídne i přímý přístup k Xbox Music.

Xbox Music míří na všechny druhy zařízení: osobní počítače, chytré mobily, x86/x64 i ARM tablety a díky Xboxu 360 i na televizní obrazovky.

Pokud budou Windows 8 (a případně i Windows RT) tržně úspěšná, mohou mít služby typu Google Music, Amazon MP3 a hlavně iTunes Store od Applu velký problém. Na druhou stranu integrací Xbox Music do Windows 8 a Windows RT si Microsoft může nadělat problémy u institucí bdících nad zneužíváním dominantního postavení na trhu. Například Evropská komise má na Microsoft zrak stále upřený.

Xbox Music pro Windows 7?

Jak to bude s podporou starších platforem, zatím není příliš jasné. Prozatím se dostupné informace o zpřístupnění služby pro počítače s Windows 7, zařízení se systémem Android a „jablečnou“ trojici iPhone, iPad a iPod Touch pohybují někde mezi spekulací a zbožným přáním. Hlavně podpora Windows 7 uživatele hodně zajímá, ale i nad ní visí velký otazník.

Na webu se sice objevily screenshoty, kde služba Xbox Music měla být jako plug-in doplněna do aplikace Windows Media Center, ovšem nebylo těžké odhalit, že jde o podvrh. Samotný Microsoft zatím tajemně mluví o podpoře PC, ovšem už nic neříká o operačním systému. Ze systémů pro PC je podpora potvrzena pouze pro Windows 8.

Bližší informace by mohly být známy po „velkém pátku“ 26. října, kdy Microsoft představuje všechny své klíčové novinky točící se kolem Windows 8, Windows RT a Windows Phone 8. S podporou Windows Phone 7.5 to zatím vypadá špatně a s podporou Windows XP nebo Windows Vista víceméně beznadějně.

Zdarma jen deset hodin hudby měsíčně

Xbox Music má streamovat okolo 30 milionů skladeb. Poslech zdarma bude omezen na deset hodin měsíčně. Za 9,99 USD měsíčně však Microsoft nabídne službu Xbox Music Pass s časově neomezeným přístupem k hudební knihovně bez reklamy a s možností ukládat hudbu pro poslech i offline.

Majitelé konzole Xbox 360 ještě navíc budou potřebovat zlaté členství v síti Xbox Live, jehož roční předplatné činí 59,99 USD. V něm si Microsoft našel prostředek, jak z majitelů Xbox 360 vydolovat další peníze po samotné koupi zařízení. Zlatým členstvím v síti Xbox Live je podmiňována dostupnost stále více služeb a funkcí.

Xbox Music přichází s přehráváním hudby zdarma i za poplatek, jejím prodejem a chystá se i skladování vlastní hudby uživatelů cloudovém úložišti.

Zlaté členství potřebují majitelé konzole Xbox 360 pro přístup na Facebook či Twitter a v nové aktualizaci firmwaru i pro využívání konečně dostupného plnohodnotného webového prohlížeče Internet Explorer. Také se bez něj neobejdou pro využití služby Kinect Video, tedy videohovorů za pomoci kamer pohybového senzoru Kinect.

Microsoft chce hudbu i prodávat

Microsoft ovšem nechce jen streamovat hudbu za poplatek nebo s reklamou. Xbox Music Store počítá s prodejem více než 18 milionů skladeb. Ty už si uživatelé budou moci stáhnout ve formátu MP3 a pak překopírovat do libovolného zařízení, kde si staženou muziku budou chtít přehrát. Překvapující je ovšem nízká technická kvalita hudby.

Podle dostupných informací by se stahovat měly soubory ve formátu MP3 s datovým tokem jen 256 kbit/s. Při streamování hudby budou uživatelé Xbox Music poslouchat nahrávky ve formátu WMA (kvůli DRM) s datovým tokem jen 192 kbit/s. U konkurence se u MP3 stal nepsaným standardem datový tok 320 kbit/s.

Na druhou stranu u online distribuce není datový tok 256 kbit/s zase tak špatný. Samozřejmě, že do kvality Audio CD má daleko, ale popravdě: kolik uživatelů má aparaturu, aby rozdíl reálně rozeznalo bez vlivu autosugesce? I tak ale volba nižšího datového toku zůstává nemilým překvapením.

Microsoft dále počítá se sestavováním personalizovaných internetových rádií ve stylu Last.fm. V příštím roce pak představí funkci cloudové úložiště, kam si uživatelé budou moci nahrát vlastní hudbu a přistupovat k ní ze všech zařízení podporujících Xbox Music. Jestli bude zapojen SkyDrive, nebo bude mít Xbox Music vlastní cloudové úložiště, zatím není jasné.

Úhlavní nepřítel na český trh již vstoupil

Dosud zřejmě největší událostí pro český internetový zábavní trh bylo zpřístupnění obchodu iTunes Store společnosti Apple. Jeho brány se českým zákazníkům otevřely v loňském roce i bez konceptu panevropské licence na online distribuci hudby, kterým chtěla Evropská komise řešit situaci, kdy někteří občané Evropské unie byli pro hudební průmysl druhořadí.

Na domácím americkém trhu se iTunes Store musí popasovat s tvrdou konkurencí služby Amazon MP3 a Applu už také nějaký ten měsíc leze do zelí konkurenční Google a jeho Google Music, ale na našem trhu je iTunes Store jasným králem, co se týče nabídky hudby. Podle posledních dostupných čísel z letošního roku nabízí více než 28 milionů skladeb.

Výběr je z pohledu mainstreamu opravdu pestrý. K dispozici je hudba nejrůznějších žánrů. V záplavě tvorby zahraničních interpretů se najdou i díla z tuzemské hudební scény, byť jejich nabídka by k plné spokojenosti českého zákazníka mohla být širší. Kupovat lze celá alba anebo jen jednotlivé skladby, takže kvůli jednomu hitu není nutné zakoupit kompletní album. Totéž platí pro Xbox Music Store.

Kompletní alba lze nejčastěji stáhnout za poplatek 9,99 eur, najdou se ovšem i levnější. Deluxe edice je možné stáhnout obvykle za 12,99 eur. Výše poplatku za stažení jednotlivých skladeb začíná na 0,99 eur. Zdarma si lze přehrát ochutnávky v délce 90 sekund. K nákupu na osobním počítači je nutný program iTunes, což lze považovat za jednu ze stinných stránek služby, protože nutí nějaký konkrétní software.

Na počítači lze v iTunes Store nakupovat jen z hudebního přehrávače iTunes pro Windows XP a vyšší nebo OS X.

Služba iTunes Store neumožňuje nákup hudby přes své webové stránky, kde je pouze katalog bez možnosti přímého nákupu. Hudební přehrávač iTunes disponuje českou lokalizací a je dostupný pro dvě nejrozšířenější platformy: MS Windows a samozřejmě domovský OS X, za nímž stojí právě Apple. Použít jej lze ovšem i pouze pro samotný nákup, přičemž staženou hudbu pak je možné přehrávat v jiném, uživateli preferovaném preferovaném přehrávači.

Nepřekvapí, že iTunes Store je dostupný také z chytré mobilní elektroniky Applu jako je iPhone, iPad či iPod Touch. Podpora konkurenční platformy Android chybí. Dnes však nic technicky nebrání přehrávat si hudbu z iTunes Store v libovolném zařízení. Již delší dobu neplatí, že by kvůli DRM byly podporovány jen přehrávače iPod. Hudbu pořízenou přes počítač tak není problém přenést třeba do chytrých přehrávačů Samsung Galaxy S WiFi, které přímo konkurují iPodu Touch.

Byl to Steve Jobs, zakladatel a někdejší šéf Applu, který spolu s Billem Gates tlačil na hudební průmysl, aby upustil od vymiňování si DRM ochran při online distribuci hudby. Hudba je tak dnes na iTunes Store poskytována bez DRM ve formátu AAC s datovým tokem 256 kbit/s, přičemž je kvalitou zvuku přibližně srovnatelná s hudbou v MP3 při datovém toku 320 kbit/s.

Problém mají majitelé levnějších přenosných přehrávačů, z nichž řada stále neumí AAC přehrávat. Otázkou však je, jestli případnou kritiku adresovat Applu nebo výrobcům takových přehrávačům (tedy kdo se má přizpůsobit komu). Střední třída a moderní mobily si však poradí s AAC stejně samozřejmě jako s MP3.

Navíc díky absenci DRM ochrany po technické stránce není problém hudbu jednoduše konvertovat do jakéhokoliv potřebného formátu, se kterým si „rozumí“ uživatelovo zařízení. Tedy třeba do široce podporovaného formátu MP3, jenž se stal synonymem pro hudbu v digitální podobě, byť po technické stránce má řadu much.

Apple uloží vaši hudbu do cloudu už dnes

Kromě stahování hudby za poplatek z iTunes Store relativně dávno Apple nabídl českým zákazníkům i svou službu iTunes Match. Jde o jedinou službu svého typu dostupnou na české internetové scéně. Za roční poplatek 24,99 eur automaticky poskytne přístup k hudbě z nabídky iTunes Store, kterou si uživatel pořídil jinde a jindy.

iTunes Match uloží hudbu uživatele do cloudu. Posléze si ji může přehrávat na zařízeních iPhone, iPad a iPod Touch.

Jestliže daná skladba není rozpoznána nebo se nenachází v nabídce iTunes Store, je možné do cloudového úložiště nahrát soubor s původní skladbou, kam se automaticky ukládají i skladby pořízené v iTunes Store. Pro skladby, které nejsou v jeho nabídce, je nastaven limit 25 000 uložených souborů. K hudbě v cloudu je možné přistupovat ze zařízení iPhone, iPad a iPod Touch s iOS ve verzi 5 nebo vyšší.

Apple si žádá údaje o platební kartě. Co je na americkém trhu běžné může na tom českém narazit na nedůvěřivost uživatelů.

Pro některé tuzemské uživatele může být na překážku, že jedinou podporovanou platební metodou pro iTunes Store a iTunes Match je přímá platba kartou s povolenými internetovými transakcemi, přičemž údaje o kartě je nutné poskytnout přímo Applu. Není tu žádný bezpečnostní mezičlánek jako je třeba platební brána provozovaná důvěryhodnou bankou nebo platební systém (např. PayPal).

Deezer: Silná konkurence

Deezer je francouzská služba, která si v České republice pomalu buduje větší jméno než dříve častěji diskutované Spotify. Deezer je totiž od ledna k dispozici i pro české uživatele, byť mu prozatím chybí česká lokalizace. Dokazuje ale, že je možné nabídnout kvalitní obsah nehledě na geografické hranice. Svůj záběr nyní rozšiřuje na 160 trhů.

Stejně jako Xbox Music nabízí poslech hudby přes Internet, ovšem bez omezené podpory platforem. Uživatelé služby si vystačí s webovým prohlížečem, pro nějž má Deezer vlastní hudební přehrávač v podobě webové aplikace opírající se o Flash, kde se k základním funkcím přidává dokonce i jednoduchý ekvalizér. Zajímavostí je pak mixážní deska opět běžící přímo ve webovém prohlížeči.

Deezer běží přímo ve webovém prohlížeči. Podporuje Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox i Safari od Applu.

Deezer má hudební knihovnu čítající přes 20 milionů skladeb. Vše ve formátu MP3 při datovém toku 320 kbit/s. Zastoupena je i tvorba českých interpretů, ovšem že by její nabídka byla kdovíjak široká, to se říci nedá. Aktuálně Deezer umožňuje zdarma poslouchat ukázky hudby o délce 30 sekund nebo internetová rádia (tématicky laděná anebo poskládaná z tvorby konkrétních interpretů).

Pak jsou tu dva placené tarify. Oba si lze vyzkoušet na 15 dnů zdarma. Tarif Premium za 3,49 eur měsíčně nabízí neomezený přístup k celé hudební knihovně s maximální dostupnou kvalitou zvuku a bez zobrazování reklamy. Pro platící uživatele služby bývávají také některá alba k dispozici k poslechu s předstihem před uvedením do běžné distribuční sítě. Lze též soutěžit o lístky na koncerty.

Deezer neomezený přístup do hudební knihovny prozatím umožňuje jenom předplatitelům, chystá však změny.

Dražší tarif Premium+ (Premium Plus) za 6,99 eur měsíčně pak přichází s dalšími benefity. Jedním z nich je nativní aplikace pro zařízení se systémem Android (1.6 a vyšší) nebo iOS (4.0 a vyšší), vybrané modely komunikátorů BlackBerry, chytré mobily se systémy Windows Phone a Bada a v neposlední řadě některé klasické mobilní telefony značek Samsung a Sony Ericsson (resp. dnes už jen Sony) podporující mobilní Javu.

Počet zařízení, do kterých je možné aplikaci nainstalovat, není omezen. Ovšem pouze v jednom lze aktivovat offline poslech hudby, který je dalším benefitem dražšího tarifu. Volitelně se lze při poslechu hudby omezit jen na offline dostupný obsah při připojení přes mobilní síť anebo je možné nechat aktivní vždy jen offline poslech.

Mezi širokou škálu zařízení, které Deezer podporuje, patří i nejrůznější chytrá elektronika se systémem Android.

Hudbu lze poslouchat offline i na počítači, ale pouze v prohlížeči Google Chrome od verze 15 a výše. A to po instalaci rozšíření služby Deezer. Jiné prohlížeče nejsou pro offline poslech hudby v současnosti podporovány. Google Chrome je však dostupný pro všechny klíčové platformy, takže z dostupností by neměl být problém a využívat jej jako výchozí prohlížeč nutné není, aby offline poslech fungoval.

Podporovány naopak jsou zajímavé kousky elektroniky jako je Logitech Squeezebox Radio a Logitech Squeezebox Touch (zařízení pro příjem internetových rádií podporující i hudební on-demand služby a streamování hudby přes WiFi z počítače), bezdrátové Hi-Fi multi-room systémy Sonos a přehrávače z rodiny zařízení Philips Fidelio Wireless Hi-Fi.

Další zajímavostí služby Deezer je možnost nahrávat vlastní soubory ve formátu MP3 (pouze však s konstantním datovým tokem) do kapacitně neomezeného úložiště. Nastaven je pouze jediný limit a to 45 MB na jeden soubor. Všechny nahrané hudební soubory pak lze přehrávat všude tam, kde je služba Deezer dostupná, tedy i v podporovaných mobilních zařízeních.

Samotný Deezer má prvky sociální sítě (např. následování uživatelů, sdílení playlistů, profil s nejoblíbenějšími skladbami, posílání soukromých zpráv mezi uživateli) a zároveň spolupracuje se sociálními sítěmi Facebook a Twitter, kde lze sdílet komentáře, doporučení a informace o oblíbené hudbě.

Deezer k vlastním sociálním funkcím přidává podporu pro Twitter, Last.fm a Facebook, jehož podpora má být ještě širší.

Přes Facebook je také možné se ke službě Deezer přihlašovat. Podporována je rovněž služba Last.fm pro sledování přehrávané hudby. Informace o právě poslouchané muzice lze sdílet také na Facebooku. Posilování komunitního charakteru Deezeru a ještě širší spolupráce s Facebookem mají službu více zatraktivnit a přilákat nové uživatele.

Pro ty, které Deezer zaujal, ještě dodáváme podporované platební metody. Předplatné lze hradit přímo kartou anebo přes PayPal. Ten už nějaký čas funguje i jako virtuální peněženka, kterou lze dobíjet kreditem převodem peněz z některé z vybraných českých bank, takže Deezer nutně přímo ani nepřímo nevyžaduje používat platební kartu.

KL_NOMINACE

Chystanou novinkou je rozšíření bezplatné varianty, kde nově bude možné poslouchat celé skladby z rozsáhlé knihovny služby. Dosud lze přehrávat jen půlminutové úryvky. Francouzští provozovatelé chtějí na bezplatné verzi vydělávat na reklamě, ale hlavně ji berou jako propagaci služby a motivaci uživatelů přejít na placenou variantu. Stejně Xbox Music nastavil Microsoft.

Zatím není známo, jaké funkce nová bezplatná varianta nabídne či v jakých zemích bude dostupná. Spekuluje se ale, že se Deezer přednostně zaměří na trhy, kde má silnou konkurenci jako je Spotify či nově Xbox Music. Pokud by se tyto zprávy potvrdily, českého trhu by se zřejmě novinka netýkala, protože tuzemský MusicJet lze sotva považovat za silnou konkurenci. O tom a dalších českých hudebních službách si řekneme více za několik dní v navazujícím článku.

Anketa

Domníváte se, že by služba Xbox Music mohla české zákazníky oslovit? (povoleno je více odpovědí)

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 10. 2012 10:54

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »