Mikroplatby zamrzly. Nahradí je SMS? (2.)

Minule jsme si prošli systémy mikroplateb, jejich minulost a přítomnost. Dnes se podíváme na tři z českých systémů mikroplateb pomocí SMS, které umožňují platit poskytovatelům za webový obsah. Jsou dva základní způsoby - Premium SMS a klasické mikroplatby, které však zatím podporují pouze dva z českých operátorů - ten třetí se přidá teprve v květnu.

exkurzí po památkách relativně bohaté historie mikroplateb na českém Internetu jsme neuspěli, rychle se tedy podíváme na placení pomocí SMS neboli hezky česky krátkých textových zpráv.

Za prvopočátek mikroplateb můžeme počítat snahy operátorů a především službu Premium SMS. Ta ale umožňovala (a dodnes tak úspěšně činí) výhradně platby za služby přímo související s mobilními telefony a taxativně vymezené operátory (soutěže, ankety, multimédia, melodie, pozadí, loga). Další rozdíl mezi současnými mikroplatbami a Premium SMS jsou odlišně stanovené podíly provozovatelů.

Už v roce 2002 ale založili mobilní operátoři spolu s pěti bankami Asociaci pro mobilní platby (MPA), která má v budoucnu umožnit rozšířené placení prostřednictvím mobilu.

Druhá polovina roku 2004 patřila revoluci na poli SMS mikroplatebních platebních systémů, začali se o ně zajímat i jednotliví operátoři. Poslední Eurotel stanovil datum zprovoznění služby mikroplatby na 1. května 2005.

Současně začaly vznikat servery, jejichž cílem bylo zprostředkovat a zjednodušit proces zpoplatňování obsahu webmasterům a platbu zákazníkům. Na tři z nich se půjdeme krátce podívat.

SMSpay.cz

První naší zastávkou bude server SMSpay společnosti SW-Consulting s.r.o. SMSpay umožňuje platit za zboží a služby, odesílat SMS za jednu korunu bez DPH a zpoplatňovat přijímané textové zprávy. Tento server umožňuje také funkce „hlídacích psů“, tedy upozornění všemožného druhu přímo na mobilní telefon.

Podmínkou je zřízení účtu na SMSpay (kam si uživatel musí nejprve poslat peníze) a pochopitelně servery, umožňující prostřednictvím SMSpay zákazníkům platit. Podle referencí jich je pouze pět, navíc všechny souvisejí pouze s příslušenstvím do mobilních telefonů. Registrovaných uživatelů jsou řádově tisíce.

„Je nám jedno, jaký server bude chtít používat SMSpay.cz, jen nesmí porušovat zákony ČR. Jedná se o systém, který může využít každý, kdo chce nechat zpoplatnit zboží či služby na Internetu,“ odpovídá Martin Hyroš na otázku, zda se SMSpay v budoucnu vydá do nemobilního sektoru zboží.

Implementace do webu majitele je bezplatná, ten pak už jen odvádí určitou část z plateb (při platbě do 100 korun 1 – 4 koruny, při platbě nad 100 korun se jedná o 0,5 – 2 procenta z částky), paušálně neplatí nic. Operátorovi připadá cena za klasickou SMS podle uživatelova tarifu.

Malý příklad z praxe: pokud si na serveru mobilista.cz koupíme za 6 korun melodii, zaplatíme tuto částku plus cenu SMS dle tarifu. Obchodník dostane 5 korun.

Ohledně v předchozím článku zmiňovaného zákona o platebním styku a k provozu nutném souhlasu ČNB si SW consulting nechal vypracovat právnický posudek, který tvrdí, že služba SMSpay nevyužívá k úhradě plateb za své klienty elektronické peněžní prostředky, ale platbu za produkty objednané, respektive zakoupené svými uživateli u provozovatele portálu.

SMSden.com

Server SMSden.com je narozdíl od SMSpay zaměřen výhradně pro webmastery, kteří chtějí zpoplatnit svůj obsah nebo služby. Vznikl v létě roku 2004, v listopadu byl spuštěn testovací provoz a po zprovoznění služeb mikroplatby Oskarem zahájil oficiálně svůj provoz.

SMSden poskytuje dva typy služeb v rámci jedné registrace a instalace: zpoplatnění internetového obsahu (souborů apod.) a zpoplatnění přístupu na (scriptované) stránky. Samotná implementace nabízí dva způsoby: Client – package (instalace zdrojových kódů PHP na uživatelův FTP server) a jednodušší Client server side.

Proces platby závisí na třech libovolných způsobech umístění placeného obsahu. Můžeme návštěvníkům svého webu nabídnout přímý přístup do klienta SMSden, zakomponovat klienta do stávajících stránek pomocí příkazu PHP include či vygenerovat zpoplatněný odkaz klientem SMSden a ten pak v libovolném tvaru umístit na webové stránky.

Z pohledu návštěvníka se ale bude jednat vždy o běžný odkaz, po jehož kliknutí se otevře přístupová brána SMSden.com s výzvou k poslání textové zprávy, případně už s přístupovým formulářem. Zákazník nemá vytvořen žádný virtuální účet, veškeré převody peněz zajišťují mobilní operátoři, takže se mu peníze odečítají dle tarifu.

„SMSden přispívá ke zkvalitnění obsahu zpoplatněných webů a představuje nový způsob, jakým mohou všichni majitelé stránek generovat finanční zisk. A přínosy pro uživatele? Pomocí mobilního telefonu můžete platit bez jakýchkoli vedlejších nákladů za veškeré internetové služby zpoplatněné pomocí SMSden.com s rychlostí odezvy menší než jedna minuta (obvykle menší než dvacet vteřin),“ říká Jan Hřebabecký z partnerského projektu I&Q Computers.

SMSden.com je evidentně na začátku vývoje, některé stránky jeho prezentace jsou bezobsažné a chybí také reference, kterých pravděpodobně zatím mnoho nebude. Navíc čeká na zavedení mikroplatebních služeb u Eurotelu. Výnosy u T-mobile a Oskara naleznete zde.

Pipeline.cz

Poslední zastávka končí u společnosti Pipeline a.s., která se v nabídce svých služeb opět liší oproti předchozí konkurenci. Nabízí už výše zmíněné Premium rate (PR) SMS, které se používají pro objednávání obsahu pro mobilní telefony. Poskytovateli obsahu plynou z provozu PR SMS poplatky, které určuje operátor. Nemůžete jimi zpoplatnit přístup na webové stránky či uhrazovat fyzické zboží. Vůči původním mikroplatbám mají citelně vyšší transakční náklady.

Na nemobilní zboží chce Pipeline přejít spolu se zaváděním mikroplateb u jednotlivých operátorů. Zatím je k dispozici pouze m-platba u T-mobile (uživatel musí být zaregistrován v T-zones).

„Doposud jsme nabízeli jen PR SMS určené pro placení mobilního obsahu, soudíme, že nabízet nekompletní řešení nezahrnující všechny tři operátory nemělo za stávajících cenových podmínek ani smysl. Mikroplatby u všech operátorů nabídneme až od května,“ říká provozovatel Pipeline.cz Patrick Zandl.

Patrick Zandl si od mikroplatebních plateb přes SMS hodně slibuje: „Vysoká marže za mikroplatbu není tolik na překážku a naopak je výhodou interaktivita a přeci jen větší pocit bezpečí oproti platbě platební kartou.“

Zároveň přiznává, že poplatky jsou poměrně vysoké: „Ponejprv si svých 19 procent odečte na DPH stát, pak už záleží na objemu plateb a výši jednotlivé platby. Obecně platí, že čím vyšší jednotlivá platba, tím lepší výnos pro poskytovatele obsahu. My považujeme mikroplatby za efektivní na hranici 50 korun/platba a tuto hranici také nabízíme. U PR SMS máme cenových hladin více.“

Kde se platí

Firem zprostředková­vajících webmasterům svými technologiemi zpoplatnění obsahu pomocí SMS je pochopitelně více. Jedná se zatím poměrně o novinku, takže můžeme očekávat další vývoj. Textovou zprávou dnes zvyšujeme kapacity freemailových schránek, ale stále obecně platí, že si jejich prostřednictvím můžeme koupit hlavně komodity související s mobilním přístrojem.

Projekt společnosti Fincorm-Materna byl spuštěn na známém multi weblogu POOH.cz, kde mohou čtenáři odměňovat autory dobrovolnickou textovou zprávou v hodnotě šest nebo deset korun. I přes značné specifikum tamější komunity bychom mohli nalézt srovnání ochoty čtenářů finančně přispívat s minulostí a činit tak prostřednictvím mobilního telefonu.

„Desítky příspěvků měsíčně asi nelze považovat za úspěšně – tak jako tak, žádná velká očekávání od toho nebyla, byl zájem to vyzkoušet,“ říká zakladatel Daniel Dočekal. Se žádostí o konkrétní čísla jsme neuspěli: „Konkrétní čísla je skoro nemožné zveřejňovat. Je to neuvěřitelná džungle, kde si každý operátor bere jiné podíly a ještě se to v průběhu času mění.“

Závěrem

Jako resumé by se slušelo shrnout důvody toho či onoho, ale to bylo na další článek. Myslím, že to nepatřičně nezjednoduším, když prohlásím, že za zamrznutím klasických mikroplatebních plateb na českém Internetu stojí následující příčiny: nezralost internetového prostředí (se všemi vlastnostmi uživatelů), vysoké provozní náklady a v neposlední řadě zákon o platebním styku, jenž vešel v platnost 1. ledna 2003.

Mikroplatební systémy SMS mohou své předchůdce úspěšně nahradit. Odpadá nedůvěra ve virtuální účty a peněženky, mobilní telefon jako platební nástroj je pro lidi mnohem přijatelnější, o čemž jsme se mnohokrát přesvědčili (hudební soutěž Superstar, podpora obětem tsunami atd.)

EBF16

Mezi nevýhody patří nemalá závislost na operátorech (a z toho plynoucí vysoké poplatky) a poměrně nízká hladina jednorázové úhrady (očekává se do 100 Kč). Uživatelům minulých platebních systémů tak nemusí SMS úplně vyhovovat.

Budoucnost mikroplateb v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je otevřená dokořán, tak se nechme překvapit, co a koho čas přinese a odnese.

Anketa

Platíte služby přes SMS?

V anketě nejsou žádné odpovědi!
12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 4. 2005 19:16

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »