Mikroplatby (zatím) nikoho nespasí

Představte si tu pohodu. Broadbandové připojení naprosto zdarma, neomezený přenos dat. K tomu většinu obsahu na Internetu volně přístupnou. Pak jen ty opravdu "nej" věci byste si jistě rádi zaplatili a klidně takto utratili tu pětistovku, kterou dnes vydáváte za připojení. Je to však v nejbližší době reálné?

Vraťme se nyní zpátky na zem, tedy do naší upřímné džungle. Vojtěch Bednář se ve středečním článku věnoval tomu, proč se v Čechách moc za obsah neplatí. Za základní kámen úrazu malého (resp. skoro žádného) rozšíření mikroplateb v české kotlině uvádí jakousi omezenost uživatele Internetu. Ten se prý domnívá, že tím, že se připojuje za nemalý peníz na Internet, zároveň platí za konzumovaný obsah. Podle mého názoru platil tento pohled před lety. Dnes už jsme v trochu jiné době a lidé-interneťáci jsou více vytrénovaní. Povětšinou je jim již jasné, že platí za volně přístupný obsah tím, že musejí trpět reklamu. To už je určitý posun, že? Zde by se mohla líhnout naděje pro to, že se naučí dříve nebo později vnímat obsah jako něco, co není úplně samozřejmé.

Ale! Problém je v tom, že servery jim v tom moc nevycházejí vstříc. Představte si, že si můžete zaplatit (buď přes mikroplatby, přes SMS nebo nějakými kredity) přístup k jednotlivým článkům. Máte před sebou sice volně přístupný seznam článků v podobě titulek+autor+pe­rex, ale do detailu se dostanete až po zaplacení. Kde pak vezmete jistotu, že článek bude stát za utracení těch pár korun? Bohužel dnes nikde. Buď budete důvěřovat značce (díky zkušenostem, dobrému marketingu apod.) a nebo se poohlédnete někde jinde, kde to mají zadarmo. Vyhledávač vám s tím jistě ochotně pomůže.

EBF6

Druhým problémem, který se často uvádí, je samozřejmě neexistence mikroplatebního nástroje. Ale když tu před lety pár mikroplatebních systémů bylo, nepamatuji si, že by ty servery, které je používaly, brečely samým štěstím, jaké z toho mají zázračné a spasitelné příjmy. Ty servery, které chtěly zavést mikroplatby za jednotlivé články, nebo dokonce celé placené sekce, to už udělaly a nečekaly na spásu od mikroplatebního systému. Ony moc dobře vědí, že nejdůležitější je vychovat si návštěvníky a přesvědčit je, že za své drobné peníze dostanou nějakou jasnou a přesvědčivou přidanou hodnotu. Třeba právě v tom, že získají kvalitně vytříděný materiál bez vaty a mnoha balastu kolem.

Servery, které nabízejí obsah a chtějí alespoň část zpoplatnit, se tedy musí nejprve naučit oddělovat zrno od plev a umět nabídnout ta nejlepší zrna pěkně přehledně a pohromadě. A pak klidně za patřičnou odměnu. K tomu jim ale žádný mikroplatební systém nepomůže. Těch plev bylo, je a bude na Internetu zdarma přehršel, a tak není důvod se domnívat, že za ně díky nějakému novému a převratnému mikroplatebnímu systému začnou všichni platit.

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 3. 2005 0:20

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnotit všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »