Hlavní navigace

Miliardový Průša či elektrický skateboard. Jak Češi vystavovali na CESu v Las Vegas

9. 1. 2017
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Josef Průša do USA vyjel za své, čtveřice dalších českých firem za podpory státu. CzechInvest má na podporu startupů 200 milionů.

Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a Doubice. Všechna tato česká místa letos měla zastoupení na největším a nejvýznamnějším světovém veletrhu s novými technologiemi CES v Las Vegas. Většina z nich vystavovala v Eureka Parku v prostorách Sands Expo u hotelu The Venetian. Eureka se hodně zaměřovala na začínající firmy a její části byly rozděleny dle zemí. A je pravděpodobné, že většinu z toho zaplatily jednotlivé státy.

Také čtveřici českých podniků na CES pomohl stát. Jde o program CzechDemo státní agentury CzechInvest. Ministerstvo průmyslu a obchodu minulý rok schválilo podporu startupů, která se rozděluje do čtyř programů. Na tuto podporu je celkově připravena částka 200 milionů korun, jde přitom o evropské peníze.

Jeden z programů nazvaný CzechDemo umožňuje vysílat firmy na zahraniční konference a hradit jim část nákladů. Konkrétně jde o 75 procent nákladů na stánek (jeden malý v Eureka Parku vyšel na 2300 dolarů) a 50 procent z ceny letenky. Za každou firmu mohou letět dva zástupci a na jednu akci lze poslat až 12 společností. V případě CESu to byly čtyři, na dalších akcích může počet růst. Rozpočet na CzechDemo je 10 milionů.

Čím se české firmy na CES 2016 pochlubily? Podívejte se:

„Koncem roku jsme si dělali dotazník a zjišťovali jsme, jaké konference jsou pro české startupy nejzajímavější. Vedle CESu to jsou akce jako WebSummit, TechCrunch Disrupt a Slush v Helsinkách,“ říká u českých stánků ve Vegas Markéta Škáchová, která má CzechDemo na starost. Na TechCrunch v Londýně už se české startupy také podívaly, letos se plánují i další zmiňované akce.

Další programy z podpory startupů chce CzechInvest spustit ještě začátkem tohoto roku. CzechStarter bude zaměřený na firmy v prvním stadiu, CzechMatch bude české společnosti propojovat se zahraničními investory a CzechAccelerator naváže na dřívější působení a bude podniky vysílat na tříměsíční působení v Silicon Valley, New Yorku, Londýně a Singapuru. CzechInvest také spustil novou verzi na startupy zaměřeného webu CzechStartups.

3D tiskárny Prusa Research míří na miliardu

Začněme ale společností, která do Las Vegas jela bez podpory českého státu. Výrobce 3D tiskáren Prusa Research byl v jiné části Sands Expo blízko jedné velké sekce s 3D tiskem (plno profesionálních strojů a také Číňanů) a náklady si kompletně hradil sám. Do Vegas z Prahy dorazila čtyřčlenná delegace a na stánku se mimo jiné chlubila časopisem Make, kde česká tiskárna vyhrála test.

Michal Průša (vlevo) a Josef Průša na stánku Prusa Research na CES 2017 v Las Vegas.
Autor: Jan Sedlák

Michal Průša (vlevo) a Josef Průša na stánku Prusa Research na CES 2017 v Las Vegas.

„Stánek nás stál asi čtyři tisíce dolarů, další dva tisíce pak věci jako elektřina a internet. Celkově s letenkami, ubytováním a podobně nás celý CES vyjde tak na půl milionu,“ říká pro Lupu zakladatel společnosti Josef Průša.

Jeho podnik už s financováním něčeho takového nemá výraznější problémy. „Letos bychom se v obratu chtěli dostat na miliardu korun,“ navazuje Průša. „Prodáváme tři tisíce tiskáren měsíčně, nestíháme vyrábět, budeme se stěhovat do nových prostor. Ve firmě nás je aktuálně devadesát.“

Vyplatí se každopádně investovat takovou částku do účasti na CESu? Těžko se to počítá. Se současnou tiskárnou se Průša zaměřuje především na koncové zákazníky a dělá přímý prodej. Z tohoto pohledu tak veletrh přínosný není, tam se pohybují hlavně profesionálové, investoři, nákupčí, výrobci a podobně.

Stánek Prusa Research
Autor: Jan Sedlák

Stánek Prusa Research

„Připravujeme naši vlastní profesionální 3D tiskárnu. Chceme si CES osahat, okouknout svět, připravit se,“ přibližuje Průša. Společnost se také chystá působit jako investor do dalších projektů a bude vstupovat do prozatím nezveřejněného českého startupového fondu.

Se svou současnou tiskárnou pro Průšu dávají větší smysl akce jako Maker Faire v Silicon Valley a New Yorku či další menší specializované akce. Firma se účastnila také CES Unveiled v Praze a New Yorku.

Elektrické longboardy XTND

Naopak jako velice významný se CES jeví pro ostravskou společnost XTND. Ta už nějakou dobu připravuje elektrický longboard, což je přesně ta věc, která se na takovou akci hodí. XTND chce v dubnu vstoupit na Kickstarter a na rozjezd vybrat minimálně 100 tisíc dolarů (interní ambice sahají na milion).

Miroslav Peřina, XTND
Autor: Jan Sedlák

Miroslav Peřina, XTND

„Daří se nám tady potkávat případné lidi, kteří nám na Kickstarteru přispějí. Během půl dne jsme prodali desítky kusů. To je pro nás důležité, protože po spuštění kampaně už v ní budou první přispěvatelé,“ popisuje v Las Vegas šéf XTND Miroslav Peřina. První předobjednávky firma realizovala i na CES Unveiled v Praze. Cena prkna pro „backery“ bude tisíc dolarů, v běžném prodeji pak 1500 dolarů.

„Na CESu chceme během krátké doby potkat hodně lidí. Už jsme se viděli s lidmi z Kickstarteru, kteří poradili s kampaní, mluvili jsme s možnými distributory z Ameriky a Číny, jsme v kontaktu s novináři. Účast také pomáhá s budováním povědomí o značce, už jsme byli i na TechCrunch Disrupt a Slushi.“

XTND je firma, pro kterou by bez podpory CzechInvestu zřejmě nebylo možné se kvůli finanční náročnosti na akci vypravit. Firma prototyp „chytrého řešení pro dopravu ve městě“, jak své vozítko nazývá, vyvíjí už nějakou dobu, což stojí peníze. Získala pre-seed investici od HUB Ventures (vyšší jednotky milionů) a předtím menší částku také od Moravia Seed Group. Projekt jako takový vznikl po myšlence v ostravském akcelerátoru Green Light při Vysoké škole báňské.

Elektrický longboard XTND
Autor: Jan Sedlák

Elektrický longboard XTND

Longboard XTND je z karbonu, váží čtyři kilogramy, nabíjí se bezdrátově (plné nabití za hodinu), má výměnné baterie, signalizační světla, dojezd 20 kilometrů a motor v zadním kolečku. Pokud vše dobře dopadne, výroba se rozběhne v Česku (ideálně doma v Ostravě) s tím, že pouze baterie se budou odebírat z Asie.

Sdílení fotek přes Pixbuf

Z Doubice do Las Vegas dorazil Filip Molčan a jeho Pixbuf. Tato služba, která aktuálně cílí v prvé řadě na fotografy a profesionály pracující s obrázky, získala investici od spoluzakladatele brněnské společnosti Zoner Software Milana Behro.

„Jde o chytré peníze. Zoner má velké zkušenosti z oblasti fotografického softwaru, Pixbuf do něj integrujeme a zároveň běžíme z cloudu Zoneru. Tam už skladujeme stovky gigabajtů dat,“ říká Molčan pro Lupu.

Filip Molčan, Pixbuf
Autor: Jan Sedlák

Filip Molčan, Pixbuf

Pixbuf, zjednodušeně řečeno, umožňuje z jednoho místa spravovat a analyzovat fotky na více službách. Z webového rozhraní tak lze například nahrát fotku na Instagram, Flickr, Blogger, Pinterest, Facebook či Twitter. Možné je i časování příspěvků. Pixbuf má přes pět tisíc uživatelů, základní funkce zdarma a prémium verzi za čtyři dolary měsíčně. Po fotografech může cílit třeba na marketingové a další agentury.

„Kdyby část účasti na CESu nehradil CzechInvest, jako vystavovatel bych sem nejel,“ navazuje Molčan. Náklady na jeho cestu se točí kolem 150 tisíc korun. „Ale jel bych sem jako normální návštěvník a kontakty navazoval takto.“

Pixbuf mimo jiné hledá partnery, se kterými by byla možná integrace a další spolupráce. Na stánku se například zastavoval viceprezident Sony.

Actijoy a sledování aktivit a zdraví psů

Všemožných chytrých krmítek, obojků a kdo ví čeho všeho je CES plný. V konkurenci se snaží prosadit i plzeňská firma Six Guys Labs s projektem Actijoy. Jejich senzor se nasadí psovi na obojek a následně jsou zaznamenávány aktivity, které pak lze zobrazit v mobilní aplikaci. „Říkáme tomu Fitbit pro psy,“ směje se Robert Hájek ze Six Guys Labs. „Do budoucna bychom chtěli navázat i s dalšími produkty.“

Jana Rosenfelderová a Robert Hájek, Actijoy
Autor: Jan Sedlák

Jana Rosenfelderová a Robert Hájek, Actijoy

Taková věc se může jevit celkem zvláštně. Actijoy ale míří na americký trh, který je tak trochu jiný… prostě americký. Více než 53 procent psů ve Státech je obézních a hodně majitelů psů využívá služeb venčení. Jedna hodina takového venčení přijde na 20 až 25 dolarů. „A pokud někomu platím za venčení, tak nechci, aby pes jenom ležel vedle lavičky.“

Američané také své psy překrmují. Celé to vede i k tomu, že platí stovky dolarů za návštěvu veterináře. Actijoy chce toho všeho využít pro byznys. Cílová skupina teoreticky nemusí být malá, ve Státech má alespoň jednoho psa kolem 70 milionů domácností.

Actijoy v době CESu vstoupil na Kickstarter, kde chce vybrat 95 tisíc dolarů. Jeden senzor a dvě misky by pak na trhu vyšly na zhruba 260 dolarů. „Na CESu chceme navázat kontakty s případnými backery na Kickstarteru, zajímají nás také investice,“ říká Hájek. Firma prostředí pro Actijoy čtvrt roku testovala v San Francisku. Dosavadní fázi vývoje hradí z vlastních zdrojů.

Oscar Senior aneb Moderní technologie pro starší lidi

Velkou konkurenci v podobných produktech má také brněnský produkt Oscar Senior od firmy Oscar Tech. Ten vytváří vrstvu nad tradičními chytrými dotykovými zařízeními, která důchodcům nabízí snadné ovládání. Celé se to ovládá vzdáleně. Svým rodičům tak zařízení mohou spravovat děti s tím, že ty také platí jedno euro měsíčně.

Tomáš Posker, Oscar Senior

„CzechDemo je pro firmu jako my velká pomoc,“ říká šéf Oscara Tomáš Posker směrem ke sponzorované účasti na CESu. Oscar Senior má angel investora, i tak je ale účast na veletrhu ve Vegas finančně náročná.

Firma z Brna na CESu hledá především partnery. Schází se například s výrobci tabletů, kteří by mohli software nasazovat. Nejen na vlastním stánku, ale také aktivním obcházením ostatních. Partnery mohou být i zdravotnické organizace či společnosti zajišťující domácí péči. Ve Státech je tento trh poměrně otevřený a neregulovaný.

Oscar Senior je na trhu sedm měsíců (Česko a Nizozemsko), nyní chce do anglicky mluvících zemí. Čísla prozatím nenabízí nijak zázračná – přes pět tisíc uživatelů.

Cestovatelský a fotografický průvodce Fripito

Jan Březina byl se svojí aplikací Fripito na CESu v Eureka Hall v loňském a předloňském roce. Letos se chtěl zapojit do programu CzechInvestu, jelikož je ale jeho společnost formálně registrovaná ve Spojených státech, podporu dostat nemohl.

Jan Březina, Fripito
Autor: Jan Sedlák

Jan Březina, Fripito

V Las Vegas byl každopádně i letos (zkušenosti na blogu). Fripito bylo součástí akce Silicon Valley LaunchFEST. V Planet Hollywood prezentovalo 30 startupů, hodně z nich zaměřených na cestování jako česká aplikace. „Návštěvníků je tam méně než v Eureka Hall, je ale možné reálně mluvit,“ říká Březina. Rozjednáno je například partnerství s platformou, která umí na straně serveru upravovat velikosti obrázků.

Fripito zrovna hodně experimentuje se strojovým učením, díky čemuž a analýze fotek například bude možné uživatelům doporučovat další fotografické průvodce. Fripito toto aktuálně řeší na Azure, do budoucna to chce dělat s novým partnerem.

„Účast na CESu nám reálně přinesla stovky stažení aplikace, ale především kontakty a viditelnost. Když vás někdo vidí už podruhé, vzpomene si a vidí, že jste hned neskončili,“ popisuje Březina.

BRAND24

Fripito je mobilní aplikace, v rámci níž je možné si kupovat velice podrobné cestovatelské průvodce. Firma s přispěvateli vytváří vlastní obsah. Cílová skupina jsou spíše náročnější uživatelé, Fripito i proto nesahá po masivních číslech. Má asi 55 tisíc instalací a tisíce aktivních uživatelů měsíčně. A dobrou konverzi – jeden platící uživatel má v průměru koupeny 3,2 průvodce. „Když už uživatele získáme, chová se velice dobře. Největší výzva je o aplikaci dát vědět světu.“

Cesta autora na konferenci CES 2017 proběhla s podporou Consumer Technology Association (CTA).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).