Miliony mladých lidí utíkají z Facebooku. Je tu další [r]evoluce

Tak už i zahraniční média si (konečně správně) všimla zásadní proměny u uživatelů Facebooku (ale i dalších sociálních sítí).

Mládež stále méně najdete na Facebooku (ale také na Twitteru či dalších klasických sociálních sítích). Většina aktivit mladých lidí na sociálních sítích se odehrává v chatovacích aplikacích. Proto za nimi dnes musíte jít hlavně do Messengeru či Snapchatu. A musíte se přestat divit tomu, že vám na sociálních profilech ubývá interakce, zobrazení a návštěvnost.

V Millions of young people are flocking away from social media Business Insider po dlouhé době konečně popisuje realitu, ne takové to klasické „mládež prchá z Facebooku“, kde chybělo, kam že to vlastně prchá. A jisté je i to, že Facebook je stále méně zajímavý – ale to je dva roky stará záležitost. Dnes je, z klasických sociálních sítí, pro mladé (prozatím) zajímavý Instagram a pro menší části i onen tolik zatracovaný Twitter.

Informace z Facebook Audience Insights /18–29/

Na tom všem je důležité to, že Instagram a WhatsApp/Messenger patří Facebooku. A dohromady tvoří sociální média, která jsou na špičce v počtu uživatelů. Twitter i Snapchat jsou v tomto ohledu poměrně pozadu a s ohledem na současný vývoj není ani u jedné z těchto služeb jasné, jestli se zmůže na víc.

Podstatnější je ale to, že komunikace v Messengeru, WhatsApp i Snapchatu je často komunikací 1:1, případně výměnou zpráv (což dnes zahrnuje fotografie i videa) v menší skupině. Lákavost Snapchatu je hlavně v tom, že maže obdržené zprávy (teď neřešme, že to vlastně nikdy nedělal a rozhodně mu nelze věřit).

Business Insider ukazuje i zajímavá čísla ze Spojených států: 49 % lidí mezi 18 a 29 roky používá Kik, WhatsApp, iMessage, 41 % používá aplikace, které mažou zprávy, jako je Snapchat. Oproti tomu pouze 37 % používá Pinterest, 32 % Twitter a pouze 22 % LinkedIn. 

Ještě zajímavější tato čísla začnou být v okamžiku, kdy se podíváte na údaj o 82 % lidí v tomto věku, kteří používají Facebook – ve skutečnosti totiž otázka vedoucí k takto vysokému číslu nezjišťuje, zda „používáte Facebook“, ale spíše, zda „máte Facebook na počítači či na mobilu“.

Informace z Facebook Audience Insights (všichni uživatelé Facebooku) 18–29 30–49 50–65
Počet stránek, kde dal Líbí 13 13 11
Komentáře za posledních 30 dní 4 4 4
Líbí za posledních 30 dní 7 7 5
Sdílení za posledních 30 dní 1 1 1
Kliknutí na inzerát za posledních 30 dní 5 6 5
Používání Facebooku z      
Pouze desktop 7 % 11 % 19 %
Desktop a mobilní 39 % 38 % 40 %
Pouze mobilní 54 % 52 % 41 %
Používaná zařízení      
Počítač 22 % 25 % 32 %
iPhone/iPod 8 % 11 % 12 %
iPad 1 % 3 % 6 %
Android 27 % 30 % 26 %
Blackberry 0.4 % 0.3 % 0.2 %
Mobilní web 27 % 24 % 21 %
Běžný telefon (ne smartphone) 12 % 5% 2 %

Důvody ztráty oblíbenosti Facebooku?

Bohužel neexistují žádná větší data, která by umožnila pochopit, proč je Facebook méně a méně oblíbený. Nejčastěji to ale může být to, že je lepší být jinde, než jsou vaši rodiče či prarodiče

Roli může hrát také obava z toho, že Facebook vše uchovává na věky a z toho plynoucí výhodnost služeb jako Snapchat. Po letech varování před možným dopadem „nevhodných věcí, které zůstávají na Facebooku“, tak možná mládež konečně zareagovala. Ne tím, že by je přestala na Facebook dávat, ale tím, že tento obsah přesunula někam, kam se na to nikdo nemůže chodit dívat.

Výše uvedený článek zmiňuje, že možná sledujeme další evoluci digitálních médií. Podobnou té, kdy před lety (okolo roku 2009) mládež velmi rychle přešla na Facebook (a částečně Twitter). Dnes dochází k tomu, že mladí jsou první, kdo tyto tradiční platformy opouští.

Má to, nebo lépe řečeno, může to mít některé nepříjemné dopady – například pro rodiče dětí ve věku vyžadujícím dohled nad jejich online aktivitami. Chatovací aplikace se podstatně hůře hlídají a rodiče je často ani neznají a neovládají.

Content

Dopad to ale bude mít i na firmy a jejich internetový marketing. Facebook bude prvním, kdo nebude mít o uživatelích dostatek informací pro cílení inzerce (nechme stranou, že si dnes jenom myslí, že je má). Bude ale i podstatně obtížnější uživatele oslovovat, navíc může poměrně dlouho trvat, než se z více platforem pro přímou komunikaci jedna stane dostatečně dominantní.

Zajímavé bude sledovat i to, jak se tato proměna ukáže v sociální a mediální komunikaci. Dnes jsou sítě typu Facebooku zásadním nástrojem jak pro média, tak pro šíření propagandy, výmyslů a lží. V komunikaci založené na 1:1 nebo uzavřených skupinách bude něco takového podstatně obtížnější.

37 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 2. 2016 20:15
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »