Miloš Endrle (Geewa): Budoucnost zábavy je v interaktivních televizních hrách

Česká společnost Geewa se chystá na revoluci v on-line herním průmyslu, kterou její technologický ředitel Miloš Endrle vidí v propojení tří kanálů – mobilů, počítačů a televizí.

Česká firma Geewa zabývající se vývojem on-line her se před necelými dvěma lety zařadila mezi TOP 10 herních studií na Facebooku. Děkovala za to úspěchu své hry Pool Live Tour (nejde o nic jiného než kulečník), kterou i dnes hrají 2,5 milionu lidí denně.

Od té doby zažila velký rozvoj. Trojnásobně navýšila počet zaměstnanců, koupila brněnskou firmu Cuketa a se svým kulečníkem se snaží prorazit i na mobilních telefonech. Zde se jí ale tolik nevede.

„Neuvědomili jsme si, jak moc velký kus chleba si krájíme,“ říká k tomu zakladatel a technologický ředitel firmy sídlící v pražském Karlíně Miloš Endrle.

Geewa se ale podle něj nadechuje k dalšímu útoku. Všechny vydělané peníze investovala do čtyř nových her, které už brzy spustí do ostrého provozu. Zároveň jedná s novým investorem. Další její hra totiž má být revoluční, říká Miloš Endrle.

„Stále mám vizi interaktivních televizních her nebo jinými slovy propojení všech tří kanálů (mobil, počítač, televize – pozn. redakce). Technologie na to už jsou. A podle mě musí přijít doba, kdy k televizi nebude potřeba ovladač,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lupa.cz Endrle.

Za poslední rok a půl Geewa zažila relativně vysoký růst. Co vše se u vás za tu dobu změnilo?

Prošli jsme si veškerými bolestmi růstu. Od nárůstu počtu zaměstnanců z 18 na 60, přes akvizici brněnského týmu Cuketa, až po stabilizaci technologického i distribučního zázemí, jelikož s růstem počtu zahraničních hráčů jsme museli významně řešit distribuci k nim.

Nejdříve šlo o Srbsko, Malajsii, pak Egypt, teď je to třeba Argentina nebo Turecko. Řešili jsme tedy kvalitu služeb směrem k těmto zákazníkům. Od technologické přes lokalizační až po marketingovou.

Postupně jsme také začali pracovat na mobilní verzi, kde jsme, a to říkám zcela otevřeně, udělali chybu. Dali jsme si za cíl, že prvním krokem bude platforma cross-multiplayer. To znamená, že hráči mohou hrát hry na mobilu, tedy zatím jen Androidu a iOS, proti hráčům, kteří jsou na webu. Teď k tomu ještě přidáváme Windows Phone.

A kde jste udělali tu chybu?

Neuvědomili jsme si, jak moc velký kus chleba si krájíme. V té době jsme na vrcholu měli na Facebooku asi 2,5 milionu denních uživatelů. Náš konkurent Miniclip, což je největší britská firma v oblasti volně dostupných flashových her na internetu, se v té době také pustil do kulečníku. On už ho tedy měl, ale dal ho na Facebook a začal nás dohánět. Do toho ještě okopírovali náš obchodní model, tedy model bettingu a postup jednotlivými levely.

My jsme zaváhali v tom, že nám vývoj mobilní verze trval dlouho, oni s tím naopak příliš neotáleli a byli tak rychlejší. Takže nyní je to tak, že oni jsou na mobilech první a my je dotahujeme. Je to tedy odhad, ale oni mají na mobilech zhruba 1 milion denních uživatelů, my jsme někde na 120 tisících. Opravdu nám hodně utekli.

Proč jste ve vývoji mobilní verze tak zaváhali?

Samozřejmě to bylo i o penězích. Miniclip koupil celý tým, který měl zkušenosti s vývojem, naproti tomu my jsme na to šli od nuly. Nabrali jsme lidi, kteří neměli zkušenost s muliplayery na mobilech. Teď už vím, že jsme nejdříve měli jít cestou single playeru, posílit tím ještě více brand a postupně přidávat funkcionality, které lidi znají z Facebooku.

A na Facebooku váš kulečník po nástupu konkurenta neoslabil?

Tam se nám daří dobře, jsme zhruba na stejných číslech. Ono se na to teď odděleně těžko dívá, jelikož Facebook vám dává agregovaná čísla, ze kterých nevidíte, kdo hry hraje z počítače a kdo z mobilu.

Jak jste sám říkal, koupili jste jeden tým, a to brněnské vývojářské studio Cuketa. Proč zrovna to?

To bylo  jednoduché rozhodnutí. Bylo to v době, kdy jsme hodně rostli. A když rostete, tak jedna věc je přibírat nové lidi a druhá věc je kupovat celé týmy. U té druhé věci je to daleko jednodušší, jak už jsem zmiňoval v případě Miniclipu. Tým už má něco za sebou, je sehraný, je schopný věci daleko více akcelerovat.

Cuketu jsme vybrali proto, že nám to zapadalo do celé naší strategie. Jednak z pohledu jejich hry Age of Defenders, která je klasickým multiplayerem jeden na jednoho, dělali na stejných technologiích a navíc měli sympatický tým.

Před rokem a půl jste také vyjednávali s americkým investorem. Nezaznamenal jsem ale, že byste se dohodli. Takže to nedopadlo?

Bohužel ne. Důvodů bylo víc, jedním z nich bylo i to, že jsme rychle rostli a nakonec se rozhodli vše investovat z vlastních zdrojů, což se dnes vyhodnocuji jako ne úplně šťastné rozhodnutí.

Proč?

Protože jsme mohli růst daleko rychleji a dostat se třeba na mobilní telefony s kulečníkem daleko dříve. Obzvláště to je pak vidět s odstupem na tom, jak mohutně navyšovali kapitál naši konkurenti.

Mám pocit, že herní byznys je dnes daleko víc rizikový. Je rizikovější věc než nějaký dluhopis. V tomto segmentu potřebujete zainvestovat poměrně hodně peněz, na druhou stranu se hodně projektů nepovede. Ale pak jeden vyjde a ty peníze se  vám vrátí několikanásobně.

Tento byznys je takto postavený, a proto si myslím, že naše pozice je teď dobrá. I když jsme po Pool Live Tour nevyprodukovali žádný další hit, chystáme nyní čtyři nové hry a máme za sebou více zkušeností.

Stále mám vizi interaktivních televizních her, nebo jinými slovy propojení všech tří kanálů (mobil, počítač, televize pozn. redakce) – a ta televize ještě nepřišla. Ale až televize řeknou, že chtějí dělat interaktivní pořady, budou potřebovat platformu, kterou máme my.

Ta už je díky kulečníku odzkoušená z internetu i z mobilů a umí obsluhovat statisíce lidí v jeden čas. To ve střední a východní Evropě umí opravdu jen pár firem. Tam vidím naši největší hodnotu.

Jenže to vám nebude moc platné, pokud se zde něco nestane a televize tyto interaktivní pořady nebudou chtít. Kde vidíte důvod, že se v tomto směru příliš nového neděje?

Já jsem se pevně rozhodl, že už přestáváme čekat a začínáme konat. To znamená, že naše další hra bude směřovat přesně k tomuto.

Tou bude ta jedna ze čtyř nových her, které nyní chystáte?

Ne, ty už jsou ve vývoji. Ale pro další hru, která přijde do vývoje, už máme kompletní koncept. Ta už bude opravdu směřovat k interaktivní televizní zábavě.

Ten koncept jsem měl dlouhou dobu v hlavě, ale nikdy jsem si ho nesepsal ani ho nikde nepředstavoval. Teprve dva lidi na trhu, se kterými jsem se o tom neformálně bavil, tedy Ondřej RaškaOndřej Fryc, mě donutili, abych se nad tím pořádně zamyslel.

Oni mi právě říkali, že se tím zatím nemám příliš zabývat, jelikož televize zde ještě nemají ani pořádně fungující službu video-on-demand, a já bych dělal něco, nad čím bych neměl žádnou kontrolu. Dodávali, ať se radši držím Facebooku. A jednou, když jsem jel na kole, mi to došlo.

Došlo mi, že k tomu vlastně vůbec nepotřebuji televizi, že si vše mohu odstreamovat skrz internet, vyzkoušet, a pak případně za těmi televizemi přijít už s funkčním konceptem. Stejně jako jsme to udělali se Slovním fotbalem. Tam byl pro televize zajímavý objem zápasů a počet lidí, kolik to hrálo. Dalo se to přepočítat na GRPy a mezi hru vložit reklamu. A nyní chceme postupovat podobně.

Chcete hru testovat jen lokálně?

Samozřejmě naším cílem je otestovat to na globálním trhu. Ten český je malý a zde chceme jít spíše specifičtější cestou, udělat z toho větší show. Na globálním trhu chceme otestovat stovky tisíc uživatelů ve stejný čas, aby byli schopni hrát najednou.

Takže koncept chcete nejdříve otestovat, a pak nabízet velkým televizím hotový produkt?

Myslím si, že televize přijdou samy. Samozřejmě už jsem se s několika lidmi z televizí bavil, a podle mě jsou z toho všeho nešťastní. Vědí, že ta doba přijde, mají určité představy, ale na druhou stranu nemají ani páru o tom, jak toho propojení docílit.

Mimochodem, a to s tím souvisí, moje velké byznysové doporučení, na které jsem za svou kariéru přišel, je, že musíte mít lidi, kteří mají přesah do více oborů.

Najít specialisty v jednom oboru není složité. Když ale potřebujete vybudovat něco úspěšného, tak potřebujete lidi, kteří to umí komunikovat. A to je přesně to, co televizím chybí, a ti lidé podle mě ani v tuto chvíli na trhu nejsou. Věřím, že tato nová vlna vzejde spíš od vývojářů a lidí, kteří dělají kreativitu na internetu, než od filmařů.

MILOŠ ENDRLE A GEEWA

  • vystudoval České vysoké učení technické v Praze
  • v roce 1995 založil se společníkem Petrem Paletou firmu Data Tech, která se věnovala vývoji programů pro finanční instituce, později i internetových a intranetových aplikací pro různé klienty (Reuters, Nestlé…)
  • od roku 2003 pracoval pro firmu Logos (nyní NESS Logos) jako Business Development Manager
  • v Logosu přesvědčil manažery firmy k založení herního studia Geewa (šlo tedy o klasický spin-off)
  • v Geewě působí jako technologický ředitel
  • Geewa slavila největší úspěch se Slovním fotbalem, na Facebooku pak s Pool Live Tour
  • firma aktuálně chystá čtyři nové hry

Abych se vrátil k vašemu dotazu. Dnes většina lidí z televize podporuje HbbTV. Myslím si, že to je hrozně jednostranný technický pohled. Stejně jako v segmentu mobilů, kde trh rozhýbaly iPhony nebo obecně Apple, je to o celém ekosystému. Ta technologie je dobrá, ale sama o sobě nebude fungovat. A já „televizákům“ už v minulosti říkal, že do pěti let budou jejich výdělky pocházet více od lidí než od inzerentů. Teď to sice vypadá, že ten horizont musím časově ještě trochu posunout, ale ta doba přijde.

Prostě věřím, že je víceméně na spadnutí. Technologie na to už jsou. Ale podle mě musí přijít doba, kdy k televizi nebude potřeba ovladač. A už jsem takové projekty sám viděl. Ten ovladač totiž bude mít každý v mobilním telefonu. A to je přesně pro typ interaktivních pořadů, které my chceme dělat. U nich bude hrát celá rodina.

Na jedné straně je to o tom broadcasterovi, který bude tvoři kvalitní obsah, na druhé straně jsou příjemci, kteří musí mít možnost interaktivity. A musí ji mít všichni. Tomu nyní obrovsky věřím a jdeme do toho. Základem přitom bude klasická mobilní aplikace, třešničkou na dortu pak bude jen ta televizní primetime show.

S vývojem počítáte už v příštím roce?

V příštím roce rozhodně nebude streamingová show, o které jsem mluvil. Rozhodně ale vznikne ta hra. V tuto chvíli jsme v dalším kole, kdy hledáme investora, který by nám pomohl s růstem. Víme, že jsme nabrali hodně zkušeností a vidíme, co nás čeká. Táhnout to jen z jedné hry není ideální.

Vaší dojnou krávou je tedy asi stále kulečník?

To bezpochyby. 

Také jste zkoušeli jít do pokerového segmentu s hrou Pirates Poker. O té jsem ale nakonec příliš neslyšel.

Pirates Poker se neuchytil, a tak jsme ho utlumili. Podle mě je to hrozná škoda, i když v Česku ho stále máme a tady docela funguje. Celosvětově to ale nevyšlo, protože tento trh je hodně nasycený.

Navíc je tam velký hráč – hra Texas Hold´em od Zyngy. A další věcí je, že jsem o této hře měl trochu jinou představu, ke které jsme se ale vůbec nedostali. Takže jsme se rozhodli ten projekt včas zastavit.

Mimochodem, se Zyngou jste byli v loňském roce v častém kontaktu. Došlo nakonec k nějaké spolupráci?

Se Zyngou  ke spolupráci nakonec nedošlo. Oni chtěli Pool Live Tour na jejich web Zynga.com, kde chtěli i další projekty od jiných firem. Podle mě se jim v tom ale absolutně nezadařilo právě díky jejich politice.

Kopírovali ostatní a potenciální partneři, od kterých chtěli hry, se zalekli, protože nevěděli, co s čísly, které by Zynga získala, bude dál dělat. Nikdo nechce pustit do kuchyně svého konkurenta.

Chystáte čtyři nové hry. Vydáte je najednou nebo budete jejich uvedení fázovat?

Určitě je budeme fázovat. To souvisí s tím učením. Učíme se nadefinovat milníky. Kdy o prototypu rozhodnout, že půjde do produkce, kdy to z produkce pustit jen v určitých zemích a testovat a podobně. To jsou důležité věci, které se učíme. V dnešní době je to totiž čím dál více složitější, protože neděláte launch jen na jednu platformu, tedy internet, ale děláte i mobily. 

Nyní máme v „soft launchi“ tři ze čtyř her. Do konce roku pak přijde i ta čtvrtá. Ostrá vydání přijdou ve chvíli, kdy budeme vědět, že nám budou fungovat jisté metriky jako je retence, která je nejdůležitější. Pak to může jít do globálního launche.

EBF6

A jak vidíte budoucnost herního průmyslu jako takového?

Samozřejmě budou přicházet hry, které budou čím dál více propojeny s reálným světem, vezměte si třeba Google Glass, což je zcela nový nástroj. Ale nevím, jestli to bude až taková revoluce, jako kterou způsobila dotyková zařízení jako iPady, ovládání pohybem a nakonec i ta televize. Té já obrovsky věřím. V interaktivnosti leží obrovská příležitost, a to nejenom v segmentu her nebo zábavných soutěží.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 12. 2013 9:58

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »