Hlavní navigace

Milujte tiskové zprávy. Především vaší konkurence!

2. 11. 2000
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Tisková zpráva je fenomén moderní public relations komunikace. Firma, která chce veřejnosti něco sdělit, si připraví text, v němž prezentuje ze svého úhlu pohledu sdělované téma, a tento text distribuuje co nejširší skupině lidí, zpravidla ale hlavně novinářům. To je v kostce funkční princip tiskové zprávy.

V praxi tiskové zprávy používají především výrobci čehokoli, kteří tímto prostředkem zpravují veřejnost o svých rádobynovinkách a takyúspěších. Tiskové zprávy se v poslední době ale stávají i vítanou příležitostí k výměně názorů a zastřených invektiv mezi konkurenty; a to zejména v zemích českých, v zahraničí jsem se s tímto jevem doposud nesetkal.

Klasickým případem jsou nedávné mediální přestřelky mezi Seznamem, Atlasem a Centrem o to, kdo je nejnavštěvovanější a komu návštěvnost roste nejdynamičtěji. Rozumný čtenář musel při čtení těchto tiskových zpráv dojít k názoru, že jde o bouři ve sklenici vody stejného obecného dopadu jako hrozivé sucho v Jižní Tramtárii. Rozumný novinář takovou tiskovou zprávu vyhodil zavčasu, případně později na průběh výměny těchto názorů napsal otrávený komentář podobný začátku tohoto článku.

Jsou ale komičtější případy stojící za zaznamenání. V poslední době nejviditelnějším byla tisková zpráva Seznamu, v níž „Zakladatel Seznamu prezentuje vize o budoucím vývoji internetových firem“, kde Ivo Lukačovič prezentoval několik názorů na budoucí vývoj Internetu. Za ty si vysloužil ostrou kritiku na serveru Živě od Jiřího Hlavenky, ale ani Jiří Hlavenka nevylezl z debaty bez šrámů  – v příspěvcích pod článkem zazněl zajímavý a textu článku v mnohém odpovídající názor, že Jiří Hlavenka neunesl prohlášení jiného vizionáře. Pravdou je, že text článku vyzněl natolik zaujatě, že vnímavějšího člověka nutně muselo napadnout, že mít pravdu a mít pravdu s noblesou nejsou dva pojmy pro tutéž věc.

Nyní zdánlivě nesmyslná odbočka: existuje rčení, podle něhož se z tiskové zprávy dá poznat, co měl ředitel společnosti zprávu vydávající k obědu a jak mu chutnalo. Jsem zastánce toho, že jest to hluboká pravda. Právě z dikce tiskové zprávy nebo reakce na ni, se dá „mezi řádky“ vyčíst hluboká pravda o firmě, o tom, co chystá a čeho se bojí. Nevěříte? Zkuste si projít výše uvedenou zprávu Seznamu a reakci J. Hlavenky a zamyslet se nikoliv nad tím, kdo a proč má pravdu (což ostatně u vizí založených především na zkušenosti, analýze a syntéze je těžko exaktně prokazatelné), ale především o tom, proč bylo kam které slovo položeno. A čtěte těmito brýlemi každou zprávu – přemýšlejte nikoliv nad obsahem sdělení, ale nad jeho formou, nad skladbou slov, vět a jejich vyzněním. Uznávám: výhodu mají ti, kdo autora tiskové zprávy nebo hlavu firmy osobně znají.

Například mne před nedávnem rozesmála tisková zpráva právě Cpressu s nadpisem „Mobilmania.cz je fenomenálně úspěšným webem“. Uznávám, že mému pohledu jistě nelze upřít jistou zaujatost – ostatně, tato tisková zpráva je zaměřena proti tomu, co já dělám. To mějte na paměti jako další motiv k zamyšlení.

Z celé tiskové zprávy jsou důležité dva údaje.

1) Mobilmania.cz, web o mobilních telefonech, „dosahuje denní čtenosti 50 000 stránek, což ji po měsíci fungování staví na úroveň dalších významných českých internetových médií, ovšem činných několik let.“

Co znamená toto první vyjádření? Mobilmania, na kterou Cpress spustil reklamu, jakou bych se zdráhal označit za tichou, dosáhla čtenosti 50 000 stránek, předpokládám shlédnutých. To ji má řadit mezi nejvýznamnější internetová média existující léta. Co tím autor mínil? Především je jasné, že autor neměří Mobilmanii se servery jako Lupa nebo Grafika, ale že se poměřuje s Mobil.cz. Toto prohlášení má evokovat víru v to, že Mobilmania za měsíc dosáhla něčeho, co Mobil.cz budoval léta. To je ale tvrzení založené spíše na víře, než na faktech – denní čtenost stránek má Mobil.cz čtyřnásobnou a tak udávané číslo řadí Mobilmanii spíše na úroveň Intervalu. Do serverů, jako Mobil.cz nebo Živě či Svět namodro má ještě daleko – jde jen o to, aby si čtenář tiskové zprávy sám uvědomil, zda čtyřnásobek čtenosti serveru je jednoduše nebo obtížně dosažitelná záležitost. Pokud tipujete, že miliony shlédnutých stran se generují obtížně, trefili jste hřebík na hlavičku.

2) Další tvrzení z tiskové zprávy stojí za pozornost: „nechci Mobilmanii prezentovat jako "Mobil server killera“, jak nám je teď často předhazováno" měl prohlásit Jiří Hlavenka, šéf Cpressu.

Co se píše mezi řádky v českém překladu? Slyšel jsem o Mobilmanii a Mobil.cz hodně, ale ještě nikdy jsem neslyšel tvrzení, že Mobilmania je killer Mobil serveru. Opět tedy jde o tvrzení, které autor tiskové zprávy vypouští jako hotovou věc v naději, že toto tvrzení bude dále přebíráno jako fakt, obecně platná pravda. Kdyby se pasování Mobilmanie na Mobil server killera propašovalo do tisku, stala by se z něj přejímaná skutečnost, na které by bylo jako na každém šprochu trochu „pravdy“ – a pozici média by to jistě prospělo. Skutečnost je tedy zase jiná: toto tvrzení vzniklo v dílně autora tiskové zprávy, slouží účelově pro povýšení vlastního serveru na úkor konkurenta.

Jestli bude Mobilmanie killerem Mobil serveru, může každý čtenář posoudit sám. Naši odpůrci budou souhlasit a živit naději, naši příznivci budou nesouhlasit a také živit naději. Já budu nesouhlasit a živit firmu, jakožto kvalitní základ pro kvalitní produkt. Budu se dále snažit obhájit moji dávnou teorii, že jen soustředění se na jedno téma je cesta k maximální kvalitě. Budu se dále snažit nesměšovat české školství s počítači, mobilními telefony a ubytováním v hotelích, ale naopak kombinovat věci, které se v budoucnosti protínají: počítačovou zábavu a telekomunikace. Obojí důkladně, s využitím zkušeností z několikaleté praxe a z kvalitního a rozsáhlého specializované­ho týmu.

BRAND24

Na závěr: věnujte hodně pozornosti tiskovým zprávám svých konkurentů. Dozvíte se o nich mnoho zajímavého. A poslední rada: neotírejte se o svoji konkurenci, když si nejste jistí v kramflecích a musíte se pouštět na tenký led dvojsmyslů.

PS: Tento článek vznikl po napsání mé poslední tiskové zprávy, kde snad jedinou jedovatost jsem si dovolil v nadpisu. Ale kdo si toho všimne?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).