Hlavní navigace

Milujte tiskové zprávy. Především vaší konkurence!

Patrick Zandl 2. 11. 2000

Tisková zpráva je fenomén moderní public relations komunikace. Firma, která chce veřejnosti něco sdělit, si připraví text, v němž prezentuje ze svého úhlu pohledu sdělované téma, a tento text distribuuje co nejširší skupině lidí, zpravidla ale hlavně novinářům. To je v kostce funkční princip tiskové zprávy.

V praxi tiskové zprávy používají především výrobci čehokoli, kteří tímto prostředkem zpravují veřejnost o svých rádobynovinkách a takyúspěších. Tiskové zprávy se v poslední době ale stávají i vítanou příležitostí k výměně názorů a zastřených invektiv mezi konkurenty; a to zejména v zemích českých, v zahraničí jsem se s tímto jevem doposud nesetkal.

Klasickým případem jsou nedávné mediální přestřelky mezi Seznamem, Atlasem a Centrem o to, kdo je nejnavštěvovanější a komu návštěvnost roste nejdynamičtěji. Rozumný čtenář musel při čtení těchto tiskových zpráv dojít k názoru, že jde o bouři ve sklenici vody stejného obecného dopadu jako hrozivé sucho v Jižní Tramtárii. Rozumný novinář takovou tiskovou zprávu vyhodil zavčasu, případně později na průběh výměny těchto názorů napsal otrávený komentář podobný začátku tohoto článku.

Jsou ale komičtější případy stojící za zaznamenání. V poslední době nejviditelnějším byla tisková zpráva Seznamu, v níž „Zakladatel Seznamu prezentuje vize o budoucím vývoji internetových firem“, kde Ivo Lukačovič prezentoval několik názorů na budoucí vývoj Internetu. Za ty si vysloužil ostrou kritiku na serveru Živě od Jiřího Hlavenky, ale ani Jiří Hlavenka nevylezl z debaty bez šrámů  – v příspěvcích pod článkem zazněl zajímavý a textu článku v mnohém odpovídající názor, že Jiří Hlavenka neunesl prohlášení jiného vizionáře. Pravdou je, že text článku vyzněl natolik zaujatě, že vnímavějšího člověka nutně muselo napadnout, že mít pravdu a mít pravdu s noblesou nejsou dva pojmy pro tutéž věc.

Nyní zdánlivě nesmyslná odbočka: existuje rčení, podle něhož se z tiskové zprávy dá poznat, co měl ředitel společnosti zprávu vydávající k obědu a jak mu chutnalo. Jsem zastánce toho, že jest to hluboká pravda. Právě z dikce tiskové zprávy nebo reakce na ni, se dá „mezi řádky“ vyčíst hluboká pravda o firmě, o tom, co chystá a čeho se bojí. Nevěříte? Zkuste si projít výše uvedenou zprávu Seznamu a reakci J. Hlavenky a zamyslet se nikoliv nad tím, kdo a proč má pravdu (což ostatně u vizí založených především na zkušenosti, analýze a syntéze je těžko exaktně prokazatelné), ale především o tom, proč bylo kam které slovo položeno. A čtěte těmito brýlemi každou zprávu – přemýšlejte nikoliv nad obsahem sdělení, ale nad jeho formou, nad skladbou slov, vět a jejich vyzněním. Uznávám: výhodu mají ti, kdo autora tiskové zprávy nebo hlavu firmy osobně znají.

Například mne před nedávnem rozesmála tisková zpráva právě Cpressu s nadpisem „Mobilmania.cz je fenomenálně úspěšným webem“. Uznávám, že mému pohledu jistě nelze upřít jistou zaujatost – ostatně, tato tisková zpráva je zaměřena proti tomu, co já dělám. To mějte na paměti jako další motiv k zamyšlení.

Z celé tiskové zprávy jsou důležité dva údaje.

1) Mobilmania.cz, web o mobilních telefonech, „dosahuje denní čtenosti 50 000 stránek, což ji po měsíci fungování staví na úroveň dalších významných českých internetových médií, ovšem činných několik let.“

Co znamená toto první vyjádření? Mobilmania, na kterou Cpress spustil reklamu, jakou bych se zdráhal označit za tichou, dosáhla čtenosti 50 000 stránek, předpokládám shlédnutých. To ji má řadit mezi nejvýznamnější internetová média existující léta. Co tím autor mínil? Především je jasné, že autor neměří Mobilmanii se servery jako Lupa nebo Grafika, ale že se poměřuje s Mobil.cz. Toto prohlášení má evokovat víru v to, že Mobilmania za měsíc dosáhla něčeho, co Mobil.cz budoval léta. To je ale tvrzení založené spíše na víře, než na faktech – denní čtenost stránek má Mobil.cz čtyřnásobnou a tak udávané číslo řadí Mobilmanii spíše na úroveň Intervalu. Do serverů, jako Mobil.cz nebo Živě či Svět namodro má ještě daleko – jde jen o to, aby si čtenář tiskové zprávy sám uvědomil, zda čtyřnásobek čtenosti serveru je jednoduše nebo obtížně dosažitelná záležitost. Pokud tipujete, že miliony shlédnutých stran se generují obtížně, trefili jste hřebík na hlavičku.

2) Další tvrzení z tiskové zprávy stojí za pozornost: „nechci Mobilmanii prezentovat jako "Mobil server killera“, jak nám je teď často předhazováno" měl prohlásit Jiří Hlavenka, šéf Cpressu.

Co se píše mezi řádky v českém překladu? Slyšel jsem o Mobilmanii a Mobil.cz hodně, ale ještě nikdy jsem neslyšel tvrzení, že Mobilmania je killer Mobil serveru. Opět tedy jde o tvrzení, které autor tiskové zprávy vypouští jako hotovou věc v naději, že toto tvrzení bude dále přebíráno jako fakt, obecně platná pravda. Kdyby se pasování Mobilmanie na Mobil server killera propašovalo do tisku, stala by se z něj přejímaná skutečnost, na které by bylo jako na každém šprochu trochu „pravdy“ – a pozici média by to jistě prospělo. Skutečnost je tedy zase jiná: toto tvrzení vzniklo v dílně autora tiskové zprávy, slouží účelově pro povýšení vlastního serveru na úkor konkurenta.

Jestli bude Mobilmanie killerem Mobil serveru, může každý čtenář posoudit sám. Naši odpůrci budou souhlasit a živit naději, naši příznivci budou nesouhlasit a také živit naději. Já budu nesouhlasit a živit firmu, jakožto kvalitní základ pro kvalitní produkt. Budu se dále snažit obhájit moji dávnou teorii, že jen soustředění se na jedno téma je cesta k maximální kvalitě. Budu se dále snažit nesměšovat české školství s počítači, mobilními telefony a ubytováním v hotelích, ale naopak kombinovat věci, které se v budoucnosti protínají: počítačovou zábavu a telekomunikace. Obojí důkladně, s využitím zkušeností z několikaleté praxe a z kvalitního a rozsáhlého specializované­ho týmu.

Na závěr: věnujte hodně pozornosti tiskovým zprávám svých konkurentů. Dozvíte se o nich mnoho zajímavého. A poslední rada: neotírejte se o svoji konkurenci, když si nejste jistí v kramflecích a musíte se pouštět na tenký led dvojsmyslů.

PS: Tento článek vznikl po napsání mé poslední tiskové zprávy, kde snad jedinou jedovatost jsem si dovolil v nadpisu. Ale kdo si toho všimne?

Našli jste v článku chybu?

7. 11. 2000 22:49

petrous (neregistrovaný)
kdyz pominu, ze mobil okopiroval manii a ze pro odborniky vubec neni (pro odborniky totiz mohou psat jen odbornici!!!), tak nedpustitelna je agitace v zoldu Pegase vyplyvajici z nenavisti pane Zandla k ostatnim mobilistum.
Mobilmania jasne rulez.

7. 11. 2000 22:13

petrous (neregistrovaný)
kdyz pominu, ze mobil okopiroval manii a ze pro odborniky vubec neni (pro odborniky totiz mohou psat jen odbornici!!!), tak nedpustitelna je agitace v zoldu Pegase vyplyvajici z nenavisti pane Zandla k ostatnim mobilistum.
Mobilmania jasne rulez.
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Vrátí zvýhodnění, ale výrazně omezí paušály

Vrátí zvýhodnění, ale výrazně omezí paušály

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?