Ministerstvo financí investovalo do přístupnosti

V informační společnosti jsou na internetové prezentace státní správy kladeny stále větší požadavky. Ne vždy se je daří do puntíku plnit. Nový web dnes na tiskové konferenci představí ministerstvo financí (MF) a my vás s předstihem seznámíme s vizemi a motivacemi, které za ním stály. Nicméně na první pohled se zdá, že web MF se poměrně vydařil.

Otázka internetových prezentací státní správy je v Česku ožehavá. Často jsou podrobovány kritice z řad jednotlivých uživatelů, ale také odborníků. První se zlobí nad nedostatkem či nepřehledností informací, druzí hořekují nad podprůměrnou použitelností.

Když před třemi měsíci testoval přístupnost prezentací státní správy Dobrý web, polovina ze zkoušených dopadla před školní tabulí špatně, o čemž svědčí průměrná známka 3,31. Vrcholkem ledovce je portál státní správy, spuštěný na podzim roku 2003. Stále se potýká s problémy dodržení vlastních pravidel, které ministr Vladimír Mlynář bohorovně bagatelizoval.

Ani ministerstvo financí (MF), o jehož novém webu bude v tomto článku řeč, rozhodně nepatřilo k premiantům. Ze zmiňované analýzy [PDF, 193 kB] vyšlo s „dobrou“ trojkou, která je však v širším kontextu známkou neuspokojivou.

Právě motivace zlepšení přístupnosti a použitelnosti stojí za novým webem MF, který se dnes dočká oficiálního spuštění. Pokud by jeho kvalita úměrně odpovídala nadšení, pečlivosti a vizím, jež má MF na rozdávání, nemuseli bychom litovat vynaložených peněz daňových poplatníků.

Vize

Heslo, které provázelo takřka dvouroční proces tvorby komunikační strategie MF skrze internetovou prezentaci, znělo: „princip otevřenosti, odpovědnosti a spolupráce“ – uvnitř i vně organizace.

Otevřeností je míněna přizpůsobivost obsahu uživatelským skupinám (personalizace), odpovědností vizuální a strukturální integrita a součástí představy o spolupráci je i koncipování prezentace MF jako vzdělávacího nástroje.

V rovině interní je úkolem postupná integrace vazeb mezi MF a dekoncentrovanými orgány (Generální ředitelství cel a Česká daňová správa), vytvoření fungujícího redakčního týmu a prohlubování spolupráce jednotlivých úseků.

Ve vztahu k webu a vnější komunikaci s občanem byla vytyčena snaha usnadnit návštěvníkovi portálu přístup k informacím, intuitivnost a rychlost jejího dosažení. Součástí vize je také zapojení široké veřejnosti do diskusí a tvorby obsahu webu.

Příprava

Hlavním cílem bylo vytvořit prezentaci moderní po vizuální stránce, kvalitně technicky zpracovanou, přístupnou handicapovaným uživatelům a neodporující zákonným normám.

Pohled do harmonogramu realizace projektu prozrazuje, že MF nejednalo ukvapeně. Obchodní veřejná soutěž byla vypsána 21. dubna 2004 a zúčastnily se jí například AutoCont CZ a.s., Český Web a.s./Microsoft, Et netera s.r.o., Deltax Systems a.s., Unicorn a.s., CP Online a.s., CPE s.r.o. a Internet Projekt a.s. Z výběrového řízení vzešla vítězně posledně jmenovaná společnost a po četných rozhovorech začal na podzim samotný vývoj.

Mezi hlavní kritéria výběru patřil publikační systém. Vítěz uspěl s německou platformou RedDot, přesněji řečeno s produktem RedDot CMS Server 6.1 a personalizačním a integračním bratříčkem RedDot LiveServer 2.2. Mezi hlavní výhody bylo prezentováno jednoduché ovládání systému redaktory (úplný princip WYSIWIG), uživatelské rozhraní v češtině, procesně řízené publikování obsahu a jeho vizuální a strukturální integrita. Celkový počet 3689 původních dokumentů byl v rámci implementace převeden na zhruba 6300 dokumentů s jednou jazykovou mutací – angličtinou.

Bez zajímavosti není ani to, že RedDot se využívá po celém světě – od nového webu MF po New York Times, Daimler Chrysler Automotive, Vokswagen nebo City of Las Vegas.

Z pěti grafických návrhů byla zvolena decentní verze s převažující modrou barvou. Výstupní rozhraní pro uživatele, tedy samotné stránky zobrazované v klientských prohlížečích, jsou ve formátu XHTML 1.0 Transitional. Původní kód byl přepracován, formátování tabulkami bylo nahrazeno kaskádovými styly, což mimo jiné umožňuje správné zobrazení publikovaných dokumentů a jejich korektní tisk.

A kolik nový projekt MF stojí daňové poplatníky? Celková suma se pohybuje okolo 7,6 milionů korun. Zahrnuje hardware, licenci CMS, implementaci, grafiku, převod obsahu a školení redaktorů, jejichž počet se vyšplhal ke stovce.

Použitelnost

Nový web MF nabízí čtyři úrovně navigační struktury a několik možností pohybu na webu. První je horní segmentace obsahu v základním členění: Ministerstvo, Veřejné rozpočty, EU a zahraniční vztahy, Daně a cla, Tržní regulace, Finanční trh, Rozvoj a podpora trhu a anglická jazyková mutace.

Druhou úrovní je už zmiňovaná personalizace, čili přizpůsobení obsahu stránek specifickému uživateli. Filtrace se zaměřila na následující cílové skupiny: Veřejnost, Daňoví specialisté, Podnikový managment, Veřejná správa, Finanční sektor, Zahraniční uživatel a Média.

Usnadnit orientaci na webu má za úkol také pomocník, neboli přizpůsobivý řádek na dolním okraji každé stránky. Na principu kontextu má uživatelovi nabízet vhodné odkazy, do budoucna se počítá s víceúrovňovým menu. V testovacím provozu, který probíhal tento víkend, však pomocník nabízel neaktivní odkazy.

Samozřejmostí je barevně odlišený archiv obsahu s plnou funkcionalitou aktuální prezentace a vyhledávání, zahrnující odlišné formáty, jako je PDF.

Přístupnost

Přestože by přístupnost a nediskriminace uživatelů měla být automatickou vlastností každého webu státní správy, není tomu tak. Proto je na místě se u tohoto bodu zdržet. Je šance, že MF vzalo vývoj nové prezentace za správný konec.

MF slibuje web v souladu s novelou zákona č. 365/2000 Sb., uplatňující pravidla pro bezbariérový přístup k informacím na Internetu pro weby státní správy a respektující „best practice“.

Ohled je brán na uživatele s rozdílnou zkušeností s prací na Internetu, se zdravotní dispozicí, s jazykovým, technických a softwarovým vybavením.

S nepořízenou by neměli z webu odcházet zrakově, sluchově a pohybově handicapovaní občané, ani uživatelé s poruchami učení a soustředění. S nadsázkou řečeno, konečný výsledek by prý mohl být označen nálepkou „testováno na lidech“.

Testovány ale byly také minoritní webové prohlížeče. Bez problémů bychom se měli dočkat zobrazení stránek ve Firefoxu, Opeře či Safari.

Audit přístupnosti a certifikaci nového portálu MF prováděl Dobrý web. „Minulý týden jsem viděl poslední testovací verzi a zdála se mi velmi dobrá. V podstatě bez chyb, “ říká o neoficiální verzi David Špinar, vedoucí Dobrého webu.

Oficiální představení

Nová prezentace MF se rozběhla na www.mfcr.cz o tomto víkendu v testovacím provozu, na podrobnější hodnocení se tak dostane až v dalším článku. Už na první pohled je však od staré verze vidět posun dopředu, který se ještě znásobí, pokud se MF podaří své pozitivní vize plně realizovat a dále rozvíjet.

CIF16

Po zkušenostech s portálem státní správy a deklaracemi ministerstva informatiky však buďme stále opatrní před bezbřehým optimismem.

Oficiálně se web narodí až dnes, kdy ho v 10 hodin ministerstvo financí za účasti ministra Bohuslava Sobotky představí na tiskové konferenci médiím a veřejnosti.

Anketa

Bude nový web Ministerstva financí dobře sloužit občanům?

191 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 6. 2008 12:54

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »