Hlavní navigace

Míra blokování reklam v ČR se pohybuje kolem 10 %, potvrdil SPIR

David Slížek

V průměru desetina zhlédnutí stránek na českých webech je zasažena blokováním reklam. U některých webů míra blokování dosahuje až 40 %.

Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) na svém klubovém večeru zveřejnilo svá zjištění ohledně blokování reklam. Čísla vcelku odpovídají výsledkům studie firmy PageFair, která míru blokování odhaduje pro ČR na 11 %.

SPIR míru blokování zjišťoval ze tří zdrojů. Za prvé šlo o výsledky dotazování v rámci kontinuálního výzkumu (SEKV), za druhé o odpovědi respondentů v NetMonitor Consumer a za třetí o pokusné měření na stránkách několika velkých tuzemských vydavatelů.

V rámci SEKV používání blokovacího rozšíření v prohlížeči přiznalo 12 % respondentů. Více než polovina z oslovených 1898 lidí na dotaz odpovědělo, že „neví“ nebo „se o to nestará“. Podle analytika SPIRu Petra Koláře je blokování nejrozšířenější mezi uživateli, kteří na internet chodí častěji, a mezi lidmi s vyšším vzděláním.


Autor: SPIR

SEKV, únor-březen 2015, deklarace, n = 1898

O něco vyšší číslo přinesl průzkum NetMonitor Consumer, ve kterém se k blokování reklamy přihlásilo 15 % respondentů (stejně jako v předchozím případě šlo o deklarace uživatelů). Blokátory přitom podle zjištění používají více muži než ženy.


Autor: SPIR

SPIR také v únoru provedl testovací měření scriptem ve stránkách vybraných webů pěti českých vydavatelů. U velkých webů s obecnějším zaměřením se podle výsledků míra blokování pohybuje kolem 10 % pageviews nebo návštěv (u obou metrik vychází velmi podobně). 

U webů zaměřených na IT se pak míra blokování šplhá do rozmezí 20 – 40 %, uvádí SPIR. „Násobně vyšší hodnota míry blokace reklamy se může projevovat u médií, která jsou obsahově blíže k IT, mají mladší, vzdělanější a aktivnější publikum,“ podotýká Kolář.

Všechna uvedená čísla je samozřejmě potřeba brát trochu s rezervou – scripty totiž nemusí postihnout všechny blokátory. Ale poměrně přesně odpovídají jak zmíněné studii firmy PageFair (která vzhledem ke svému oboru podnikání rozhodně nemá důvod statistiky podhodnocovat, spíš naopak), tak interním číslům, která neoficiálně uvádějí vydavatelé. 

SPIR na základě čísel vydal také několik doporučení pro vydavatele, které blokování reklam trápí. Provozovatel by měl především zjistit, kolik jeho uživatelů reklamy blokuje, a definovat si, jak velký problém to pro něj znamená – včetně toho, že by si měl spočítat výši ušlého výnosu z inzerce.

Další kroky by měly směřovat k inzerentům, kterým je třeba vysvětlovat, že agresivní reklama uživatele nejspíš naštve. SPIR doporučuje provést na webu také revizi reklamních formátů a pokud možno se zbavit těch, které uživatelům nejvíce vadí.

V neposlední řadě je dobré s uživateli komunikovat a vysvětlovat jim, jak reklama funguje a jak moc je na ní web závislý.

Našli jste v článku chybu?

15. 10. 2015 12:28

ph (neregistrovaný)

protože kdo blokuje, ten blokuje v první řadě všecko okolo Spiru. To znamená GEMIUS.

16. 10. 2015 0:07

Míra (neregistrovaný)

Vážený pane,
vy a Vám podobní jste bohužel typickou ukázkou toho jak vypadá "odborník" v praxi.
Podobných chytráků potkávám bohužel až příliš moc a mohu spolehlivě prohlásit, že kromě používání siláckých výrazů typu widle, mrkvosoft apod. už dokážou obvykle jenom nadávat na všechno a všechny.
Pohádek o vyřešení všech problémů a úžasném zrychlení počítače instalací linuxu už jsem taky slyšel tuny.
Realita bývá obvykle velmi výrazně jiná.
Poměrně často se tito "odborníci" nezabývají takovými "zbyt…




DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech