Mirek Zeman: Budoucnost Applu moc sluníčkově nevypadá

Ačkoli většina IT analytiků a dalších šarlatánů předpovídá Applu dlouhou a šťastnou budoucnost, já to bohužel tak růžově nevidím.

Mirek Zeman

Ilustrace: Nenad Vitas

Jedna manažerská teorie rozděluje lídry na dva typy: jedni formují svět podle svých cílů, druzí formují své cíle podle světa (podle toho, co se kolem nich momentálně děje). Steve Jobs – agresivní sociopat – nepochybně patřil do první kategorie.

Tento typ dokáže vzít firmu se 17 tisíci zaměstnanci a obrátit ji svou vůlí o 180 stupňů. Dokáže z průměrných lidí (kombinací svého charismatu, metody “cukru a biče”, různých manipulativních technik a obsesivní kontroly všeho) vyždímat výsledky, o kterých by oni sami nevěřili, že jsou jich schopni dosáhnout. Nevýhodou je, že je egocentrický, agresivní, nesnese vedle sebe žádnou silnou osobnost a firmu plní zaměstnaci, kteří jsou jen loutkami; pouhými vykonavateli příkazů nejvyššího.

Když pak takový lídr z firmy odejde, tak si lidé připadají jako po sejmutí nějakého kouzla. Jsou rádi, že na ně nikdy neřve a nedává jim výpověd ve výtahu, ale na druhou stranu zmizí pnutí a stres, díky kterému byli schopni se vybičovat za hranice svých schopností.

Chcete-li nějaký příklad z České republiky, tak se podívejte na Leo Burnett. Josef Havelka z ní vytvořil reklamní agenturu, která byla kvalitou práce srovnatelná s nejlepšími světovými agenturami (a přitom to byl kolos, jenž v době své největší slávy zaměstnával na 300 lidí) a která vyhrála tolik prestižních kreativních cen, že na to nejspíše žádná česká agentura už nikdy nedosáhne. Ale také to byl agresivní lídr, který si vždy prosadil svou – ať už proti zaměstnancům nebo proti klientům. Takže zatímco běžně řízené agentury dnes tak nějak fungují i po odchodu “otců zakladatelů”, pro Leo Burnett to znamenalo pád do totální bezvýznamnosti.

A tuto případovou studii si můžete aplikovat na Apple a jeho budoucnost.

Samozřejmě – dovnitř firmy člověk nevidí (a nějaká čísla budou relevantní až po pár letech). Ale z různých vnějších příznaků si můžeme udělat obrázek. Tim Cook hlídal Jobsovi hlavně excely a jeho charisma se limitně blíží nule. V nějakém manažerském žebříčku získal sice od zaměstnanců Applu více bodů než Jobs, ale když naskakoval v Microsoftu Steve Ballmer na pozici CEO po Billu Gatesovi, tak také zaměstnanci tvrdili, že jsou rádi, protože Gates je neschopný manažer…

Od smrti Jobse nepřišel Apple s žádnou ambiciózní inovací. Zatím to vypadá, že sbírá pouze nízko visící jablka. Jako třeba rozdělení produktové řady iPadu na desetipalcový iPad a sedmipalcový, levnější iPad Mini (proti kterému Jobs vždy brojil a který se nakonec ukázal jako úspěšný a dnes tvoří 60 procent prodejů iOS platformy). Stejný scénář se teď bude nejspíše opakovat s uvedením nové generace iPhonů, které čeká rozdělení na iPhone 5S a levnější iPhone 5C.

A větších či menších selhání je celá řada: “Epic fail” v podobě nových map do iPhonu, za které se Apple musel po třech měsících uživatelům omluvit a umožnit jim stáhnout zpět Google Maps (celý problém způsobil propad akcií Applu o 4,5 procenta a probojoval se na první místo každoročního žebříčku největších technologických fuck-upů CNN). Nové uživatelské rozhraní iTunes sice vypadá hezky, ale kde vám dříve stačil jeden klik, musíte teď kliknout dvakrát. Chystaným redesignem iOS spíše Apple dohání konkurenci. Už poměrně dlouho se mluví o televizi a hodinkách, ale zatím zůstalo pouze u mluvení…

Už za Jobse Applu brutálně šlapaly na paty Samsung a Google (Samsung v hardwaru, Google pak v softwaru a službách). Ovšem starý lišák Steve byl vždy o krok napřed a navíc to dokázal vždy skvěle prodat. Teď to spíše budí dojem, že je Apple pozadu a snaží se stáhnout jejich náskok. (Pikantní je, že Google a Samsung obviňoval z kradení nápadů Applu – firmě, která uživatelské rozhraní svého operačního systému ukradla od Xeroxu).

EBF16

Nemyslím si, že by Apple zkrachoval – na to má příliš silnou pozici. Zkrátka jen přestane být cool (ačkoli jsem byl poučen, že cool už je uncool – teď frčí fresh nebo sweet). Propadne se někam mezi firmy typu IBM nebo Microsoft, které jsou jedny největších na světě a točí velké peníze, ale na rozdíl od Facebooku či Googlu nikoho nezajímají.

(Jedna osobní: Sám produkty Applu používám a mám je rád, protože jsou – z mého pohledu – nejefektivnější a šetří mi nervy. Sexy jsou také, ale to až na druhém místě. Fanoušek nejsem. Jobse obdivuji, ale nikdy bych pro něj nebo s ním nepracoval.)

140 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 10. 2013 20:51

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »