Hlavní navigace

Miroslav Holeček (Czech Server): Prodej repasovaných serverů v ČR roste

25. 8. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Czech Server je zřejmě největším tuzemským prodejcem repasovaných serverů. Český trh už se podle něj uživí sám a zahraničí nepotřebuje.

Firma ATICOM dříve vyvíjela a poskytovala další IT služby. Teď už se několik let soustředí na značku Czech Server, která je zřejmě největším českým prodejcem repasovaných serverů. Šéf společnosti Miroslav Holeček v rozhovoru pro Lupu popisuje, jak poptávku po serverech zvyšuje stále větší zájem o virtualizaci.

Jak vypadá tuzemský trh s repasovanými servery? Jak je velký, jaké jsou roční obraty?

Odhadovat můžu podle našeho obratu. Jsme asi nejstarším prodejcem a máme dobrou pozici. A na základě loňského obratu si myslím, že se v repasovaném serverovém hardwaru prodalo zhruba tak za 50 milionů korun. Ale to mluvím pouze o českých prodejcích. Jsou tu ještě ti zahraniční, od kterých zdejší zákazníci také berou.

Těmi zahraničními prodejci myslíte tradiční e-shopy a bohaté arabské operátory, kteří se levně zbavují všemožného vybavení od Cisca a podobně? Máte představu, kolik toho do Česka prodají?

Ano, to mám na mysli. Ale vůbec nevím, na základě čeho bych si představu o jejich číslech mohl udělat. Nabídka na zahraničních e-shopech je velká a určitě je někdy lepší nakupovat v zahraničí, především tedy cenově. Ale opravdu nemám možnost čísla sledovat a porovnávat je.

Předpokládám, že s lepší nabídkou a cenami ze zahraničí je možné na lokální úrovni bojovat službami, servisem, lokalitou a tak dále?

Určitě. Jednak je to komunikace v češtině a druhá věc je, že se snažíme přidávat služby. Většině serverů dnes dáváme nabídku záruky NBD (next business day, oprava do druhého pracovního dne), jsme schopní pro HP a Dell servery nabídnout OEM software a také předprodejní fáze je s námi jednodušší, když třeba projednáváme vhodnou konfiguraci. Na zahraničních e-shopech je to komplikovanější, s námi je možné se radit a vybrat nejlepší řešení.

Zrovna u té NBD záruky vidím velký meziroční nárůst, to pro nás oproti zahraničí tedy nejspíše bude značná výhoda. Často je ta záruka rozhodující než nějaká dvacetiprocentní sleva.

Czech Server
Autor: Jan Sedlák

Czech Server

Jak odhadujete svůj tržní podíl mezi českými prodejci?

Já se domnívám, že máme tak půlku trhu.

Takže z toho se dají zhruba odvodit i vaše roční tržby?

Zhruba tak. Letos je plánový obrat asi 17 milionů a už teď víme, že ho dosáhneme.

Jaké máte na prodaných serverech marže?

Na to bych reagoval trochu lakonicky – reagujeme na poptávku a nabídku. To znamená, že když se třeba ruší nějaká velká serverovna a prodává se celá várka serverů, jsme schopní dosáhnout na dobré ceny a velmi dobré podmínky. Když přijdeme a o vše se u prodávajícího postaráme, snižuje to u nich administrativu a tak dále.

Jste zisková firma?

Ano. Dokonce letos máme velké investice do modernizace ERP systému, zavádíme I6, což je v distribuci standard. A vše pokrýváme z vlastních peněz a není třeba přibírat případného dalšího partnera.

Takže vidíte zvyšující se zájem o nákup serverů?

Ano, roste to trvale. Největší meziroční nárůst byl v loňském roce, to bylo zhruba 50 procent. Souvisí to i s růstem ekonomiky, letos trend pokračuje. Prodeje také jednoznačně žene dopředu virtualizace. Když se podívám na konfigurace pamětí, jejich velikost neustále roste. Dnes běžně prodáváme servery se 128 GB RAM a 12 fyzickými jádry. To je jednoznačně určeno pro virtualizaci. Každý druhý prodaný server je určený pro virtualizaci.

Komu nejvíce prodáváte?

Zejména středním podnikům a vývojářům a poskytovatelům aplikací, kteří postupně přecházejí na online verze.

Jejich motivace koupit si repasovaný stroj je hnaná úsporami? Nebo tam jsou i jiné faktory?

Domnívám se, že je to úspora. Nový server se 128 GB RAM stojí dvojnásobek. A to, že my nyní můžeme nabídnout stejnou službu v servisu a podpoře, hodně věcí ulehčuje. Zatím NBD sice nabízíme jen na dva roky, ale i to už je srovnatelné.

Jak se k repasovaným strojům dostáváte?

Polovina pochází z českého trhu. Zákazníci se většinou sami ozvou při modernizaci, že mají starší modely na prodej. Dříve jsme nakupovali hlavně ze zahraničí, dnes to začíná převažovat směrem na český trh. Ve výkupu i prodeji začínáme působit zejména na zdejším trhu. V zahraničí máme stále několik dodavatelů a partnerů, jsou vyzkoušení a spolupracujeme s nimi i nyní, ale český trh začíná být soběstačný.

Jak funguje proces výkupu a začlenění do vaší nabídky?

Nejdříve se vyjednává o ceně. Když se vykupuje větší množství strojů, kontrolujeme je přímo na místě, vše si i sami odmontujeme, zajistíme dopravu. Testování probíhá už u nás, poškozené komponenty hned vyřazujeme.

Servery naskladňujeme ve formě barebonů. To znamená, že je to server s procesorem, základní pamětí, a toto se pak dává na e-shop do konfigurátoru. Z toho je pak možné vycházet při tvorbě požadované konfigurace a přidání služeb.

Jak dlouho se u vás vykoupený server obvykle ohřeje?

Snažíme se nedržet zboží na skladě déle než půl roku. Pak už zastarávají. Když máme servery se stářím více než pět let, už se většinou prodávají pouze na náhradní díly. A ten barebone má největší hodnotu (pořizovací cena/užitná hodnota) mezi třemi až pěti lety.

Kolik strojů tak průměrně držíte na skladě?

Někdy jsou samozřejmě nárazy, zrovna teď očekáváme dodávku 50 serverů. Ale snažíme se skladem držet mezi 50 až 100 servery. Do jednoho racku dáte 41 serverů, takže servery moc místa nezabírají. To spíše náhradní díly.

Jaké jsou nejpopulárnější servery? U nás asi stále Dell a HP, že?

Ano, Dell je u nás na prvním místě, zejména řady PowerEdge 500 a 700. A pak jsou to ProLianty od HP, nejvíce jde o generace G6 a G7, i když máme i G8.

A co u nás méně tradiční značky? Třeba Lenovo, tedy bývalá IBM, nebo Huawei?

Asi 10 procent z prodeje dělá IBM, ale to je ještě IBM, nikoliv Lenovo. Možná dvě procenta pak dělá Fujitsu. Ostatní značky trvale skladem nedržíme. Snažíme se prodávat to, co jsme schopní zabezpečit náhradními díly. Dell a HP jsou standard, na který jsou u nás administrátoři zvyklí.

Jaké máte vztahy s Dellem a HP?

Jsme partner Dellu, u HP zatím ne, ale to rádi zlepšíme. S Dellem máme přes českou distribuci docela dobré kontakty, dodáváme i část nových serverů.

A jak se takové firmy typu Dell dívají na to, že prodáváte repasovaný server, ze kterého jim přímo nejdou peníze?

Co si myslí, to netuším. Ale zdá se, že podporují remarketing a dá se říci, že nás nestaví do druhé řady v rámci partnerského programu.

A dokáže třeba Dell pro sebe z repasovaného stroje ještě vytěžit nějakou hodnotu?

Myslím si, že zde jde o udržení značky na trhu a zachování důvěry ke značce.

V lednu jste odstartovali partnerství s firmou Greendata, která tady ve stejném baráku provozuje malé datacentrum DC6. Když si u vás zákazník koupí server přes e-shop, může si ho rovnou nechat zapojit a rozchodit v Greendata. Funguje to, máte zákazníky?

S Greendata se vzájemně podporujeme i marketingově a přímo u nás v konfigurátoru je služba rackhousingu. Jen v srpnu jsme měli tři takové instalace. Ani v jednom z případů u nás zákazník nebyl fyzicky, vše jsme nainstalovali a nastavili vzdálený přístup.

Pomáhají vám nějak v byznysu nová datacentra, často dotovaná, která u nás teď rostou jako houby po dešti?

Pro nás jsou datacentra možný partner a budeme rádi, když s námi budou chtít nabízet podobné služby, jako teď děláme s Greendata a DC6.

Zvažujete nějaké rozšiřování? Třeba nabídnout vedle serverů a storage také repasované síťové prvky?

Storage nabízíme a působí vedle tradičních serverů. Ty prvky se vzájemně doplňují a zákazníci často objednávají servery i storage dohromady. Ale v nejbližší době asi další věci nebudeme dělat. Sítě zatím nejsme odborně schopní zvládnout na takové úrovni, abychom se na ně mohli specializovat. Máme nabídky od zahraničních dodavatelů, ale zatím nic v tomto ohledu nepodnikáme.

BRAND24

Zmínil jste odbornost, odkud berete lidi, kteří hardwaru a všemu kolem rozumí? A kolik vás teď ve firmě je?

Je nás pět. V Praze zatím nemáme problém odborníky sehnat. Jsou často zastoupení mladými lidmi, začínají u nás už jako studenti, od brigády. Tady na Praze 6 je několik univerzit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).