Hlavní navigace

Miton – firma, která dělá od všeho trochu

15. 1. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Společnost Miton je na českém Internetu bezesporu fenoménem s dávkou kontroverze. Na jedné straně stojí dynamický růst a vysoké obraty, na té druhé nejistý zisk a pro někoho řekněme trochu svérázné obchodní praktiky. Má dnes Miton nějakou jasně danou strategii, nebo jenom tak proplouvá světem internetového businessu jako výletní plachetnice?

Ačkoli jde o na první pohled spíše nenápadné s. r. o. operující kdesi na pozadí, její chování připomíná spíše jednání korporací nebo jiných velkých suverénů. Bez obav skupuje menší lokální projekty, nebojí se do nich dále investovat a dokonce se již stačila rozštěpit z původního Miton CZ, s. r. o. na několik dceřiných společností. Vedle původní firmy tak vznikají zejména Miton média a. s., starající se o chod serveru Heuréka.cz, a následně také Miton Investments a.s. a další subjekty vzniklé z akvizic (Miton Previo s.r.o.). Na počátku jsme fungovali jako jedna společnost, ale po dosažení určité velikosti byl v v provozu jednotlivých oddělení takový zmatek, že jsme nedokázali efektivně vyhodnotit, kdo vydělává, kdo je v problémech a kdo se pouze veze, říká Tomáš Matějček, finanční ředitel společnosti, který ještě dodává: u velkých projektů proto zpravidla jdeme cestou oddělených společností, vše je pak průhlednější a efektivita jednotlivých projektů lépe měřitelná.

U Mitonu si zpravidla ani ostřílení analytici českého internetového trhu nejsou ochotni tipovat, kudy se bude ubírat jeho další vývoj. Jiří Hlavenka jej dokonce v ročence Českého Internetu pro rok 2008 (vydává Internet Info k příležitosti Czech Internet Fora) označil s patřičnou básnickou licencí za „největší neznámý český internetový inkubátor“. Miton kupuje i buduje projekty jako na běžícím pásu – dnes jich má kolem 30. Firma je finančně úspěšná s tržbami okolo 100 milionů Kč, a je schopná spouštět či akvírovat každých pár měsíců novou věc, říká Hlavenka. Zároveň však dodává: to, co u Mitonu není úplně jasné, je, jestli firma hodlá budovat „impérium s centrálním bodem“, tedy například portál, nebo jestli své projekty bude i nadále koncipovat jako řádku na sobě spíše nezávislých aktivit – tedy jestli exitová strategie je vybudovat něco velkého a pak to celé prodat, nebo spíše prodávat projekty jeden po druhém. Jednoznačnou odpověď pochopitelně neznáme, ale leccos by nám mohl nastínit letmý exkurz do historie společnosti. Jen ten obrat se na lednovém Net-Clubu upřesnil jako více jak 60 milionů Kč za rok 2008.

TM
Logo NetClub
Mnoho zajímavých informací prozradil o Mitonu Matějček na lednovém setkání internetových osobností NetClub. Příštím hostem bude výkonný ředitel portálu Seznam Pavel Zima. Registrovat se na setkání můžete už nyní.

Jak šel v Mitonu čas

Společnost Miton na českém Internetu působí od roku 2000 jako společný projekt čtyř kamarádů ze střední školy v Jablonci nad Nisou. Krátce po svém startu spouští svůj první osudový projekt, server Stahuj.cz, kopírující zahraniční download servery typu Download.com společnosti CNET Networks, Inc. a konkurující starší české Slunečnici. Masivní úspěch Stahuj úplně zastínil další dva ten rok spuštěné projekty, službu FreeSMS, která dnes podle Netmonitoru skomírá na nějakých 21 tisících RU měsíčně, a službu Wallpaper.cz, orientovanou na uživatelskou výměnu tapet obrazovky. Po úspěchu Stahuj přicházejí v roce 2001 další jeho rozšíření o sekci pro Palm a je spuštěn kuchařský rádce Vaření.cz.

Dále firma v mezidobí let 2001–2002 přibírá jako další aktivitu web hostingové služby – spouští servery Otoman.cz a Stable.cz a začíná s vývojem vlastního Content management systému Dalen CMS. V roce 2003 dochází k první větší stabilizaci společnosti a také k radikální akceleraci jejího růstu. Meziroční obrat se zvedá o 100 % a firma získává významného obchodního partnera, kterým není nikdo jiný než společnost T-Mobile. Pro ten společnost realizuje portál T-Music.cz a projekt Stage.cz. V roce 2005 přichází první akvizice, jmenovitě jde o nákup cestovního portálu Turistik.cz.

V tomto roce se také společnost objevuje v Deloitte Technology Fast 50 Rising Stars a odnáší si hned nejrychleji rostoucí technologickou firmu v ČR, v roce 2007 a 2008 získala 3. místo v této soutěži. Ve stejném žebříčku se v letech 2007 a 2008 umístí na třetím místě. Rok 2006 znamená pro Miton pokračující akvizice nákupem služby Fotbalportal.cz a pohlcením společnosti Atway s. r. o. V následujícím roce Miton kupuje službu Srovnavanicen.cz, spouští technologický magazín eMag.cz, komunitní servery Vysledky.cz a You.cz, server Hokejportal.cz a konečně, poprvé v historii společnosti také úspěšně exituje, a to sice s hlavním koněm své stáje, serverem Stahuj.cz. Ten za nezveřejněnou částku (hovoří se o 60–70 mil. Kč) v září roku 2007 od Mitonu kupuje Centrum.cz. V tomto roce se zároveň rozjíždí další slibný projekt Mitonu, Web 2.0 porovnávač zboží Heureka.cz. Aby toho nebylo málo, posiluje společnost zároveň svoji na divizi orientovanou na web a spouští službu rychlé doménové registrace Kvapem.cz. V roce 2008 společnost pokračuje v nákupech a to konkrétně akvizicí společnosti Hotel.cz, a. s. provozující stejnojmenného rádce s ubytováním v ČR a vzniká slovenská verze nákupního rádce Heureka. Rychlý rozvoj Heureky úzce souvisí se vstupem společnosti Allegro group, která v Česku provozuje aukční síň Aukro, do projektu.Aukro zatím v Heuréce figuruje jako náš partner, projekt stále řídíme my, ale vše směřuje k tomu, že ji ve finále Aukro koupí, prohlásil Matějček.

Výše položený výčet nepokrývá kompletní portfolio, chybí zde například nejnovější zájmové komunitní servery Hafici.cz a Miciny.cz, nízkonákladová fotobanka Pixmac.com či například pokus o sociální síť Sekta.cz. I tak si ale troufáme tvrdit, že je zde jeden základní trend zřejmý. Totiž, kromě jakési momentální posedlosti komunitami, u kterých může být pro Miton lákavá asi nejspíše vidina obsahu generovaného na reklamním nosiči zdarma uživateli, zde žádný další na první pohled viditelný trend není. Miton trochu působí jako střelec, který bez míření vystřelí tolik šípů ve směru tušeného cíle, kolik jen může a doufá, že si některé z nich naleznou svůj cíl. Zatím mu tato relativně nákladná strategie docela vychází, byť za jistou cenu. Přes obrat kolem 60 milionů za rok pro celou skupinu je zisk lehce nad nulou, většina peněz se musí investovat zpět do chodu „firmy“.

Miton rozporuplný

V historii Mitonu jsou ale také slabší místa. Návštěvnost některých projektů společnosti byla podle mnohých budována agresivním SEO, stahováním a linkováním cizího obsahu, které je trochu na hraně a podle některých už i za ní – podrobně jsme téma rozebírali v samostatném článku Vykrádání obsahu, nebo jen malé nedorozumění? a RSS: užitečný pomocník pro zloděje obsahu?. Své velké kauze se nevyhnula ani Heureka, začátkem podzimu loňského roku měla údajně podle statistik Google Analytics dosáhnout návštěvností 2 milionů uživatelů za celou dobu svého působení, data z NetMonitoru toto číslo ovšem zpochybňují a uvádějí číslo zhruba o půl milionu menší. Podobně problematické se ukázalo i srovnání čísel za září, kde Miton u vedl 639 750 uživatelů zatímco NetMonitor uvádí 416 000, více zde: Srovnávačům cen se v Česku daří.

BRAND24

Současná strategie

Nechceme stavět portál, protože si myslíme, že portálů je tady již hodně, ale ani nebudujeme naše projekty s primárním cílem se jich při první příležitosti zbavit. Smyslem všech projektů je, aby dobře fungovaly a byl z nich adekvátní zisk, říká Matějček. To, jestli si je ponecháme nastálo nebo ne, je vždy individuální otázka u každého projektu. Většina z nich je primárně určená „na mléko“ (jsou ziskové a jde z nich kontinuální příjem), ale objevují se i takové, které jsou z nějakého důvodu vhodné spíše „na maso“ (prodej). Jednou z takovýchto možností je například nabídka, která se těžko odmítá, nebo výrazný přínos pro obě strany, komentuje ještě.

Stále více se dnes posouváme z ostatních oblastí našeho působení do dvou sfér. Ta první, sféra internetových médií, je postavená na klasické reklamě a ta druhá na transakčních službách. V tom vidíme svoji budoucnost, nastiňuje současné zaměření Mitonu Matějček. V době, kdy se na Internetu vyostřuje konkurence a kdy se předpokládají škrty v reklamě, je to lehce odvážná strategie, na druhé straně Miton již párkrát ve své historii dokázal, že občas dokáže vsadit i na správnou kartu. Třeba bude mít štěstí také tentokrát.

Navštěvujete pravidelně některý z webů společnosti Miton?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).