Hlavní navigace

Mladí a úspěšní na Internetu

 Autor: 29
Jan Rylich 6. 3. 2007

V sobotu 3. března 2007 proběhl v pořadí již osmý ročník konference Junior Internet. Podobně jako v letech předchozích se zde i tentokrát sešlo množství mladých lidí, kteří jsou kreativní, cílevědomí, a jdou si za svým snem. Opět byla prezentována celá řada zajímavých projektů, které jsou svým nápadem – nebo i komerčním úspěchem – srovnatelné s projekty dospělých profesionálů.

S nápadem na „Junior Internet“ přišel jeho koordinátor Jiří Peterka již ve svých dvanácti letech. Od té doby je tato konference už osmým rokem významnou součástí Března – měsíce Internetu. Řada mladých tvůrců, kteří přihlásili své projekty do minulých ročníků, již dosáhla nemalého úspěchu – mají vlastní firmy, jejich jména se objevují v médiích a jejich úspěch by jim mohl závidět i leckterý podnikatel.

Po úvodních příspěvcích Jirky Peterky, Jaroslava Wintera ze sdružení BMI a ministra vnitra a informatiky Ivana Langera byli vyhlášeni vítězové jednotlivých kategorií. Kromě „klasických“ soutěží JuniorWeb a JuniorText přibyla v letošním roce i kategorie nová, JuniorDesign. Celkem dorazilo 276 přihlášek: 187 do soutěže webových stránek, 42 slohových prací na téma „Internet – výhoda pro znevýhodněné“ (což je i motto letošního BMI) a 47 přihlášek do nově otevřené soutěže webdesignu a grafických prací.

V kategorii JuniorWeb zvítězil v mladší kategorii Patrik Rajs s projektem internetové televize Sedr, který následně získal i Cenu ministra informatiky; druhým oceněným do 15 let byl Petr Mánek a jeho e-shop keramických výrobků. V kategorii do 18 let pak vyhrál Ladislav Nosákovec se svým portálem o ubytování a Ondřej Havlínkatalogem volně stažitelných programů a her. V soutěži JuniorDesign získal cenu Kamil Zeman (jeden z projektů) a Jan Valuštík. V JuniorTextu zvítězila Barbora Goldmannová a Michal Voráč a navíc byly uděleny speciální ceny poroty pro Tomáše Vlačuhu a Kristýnu Saláškovou. Všichni vítězové, ale i ostatní zúčastnění si rozhodně zaslouží velikou gratulaci. Laskavý čtenář nechť si prohlédne alespoň odkazy v textu, protože projekty jsou velice zajímavé, profesionální a často také užitečné.

V dopolední části také proběhla zajímavá diskuse s osobnostmi českého Internetu. Letošními hosty byli Patrick Zandl, zakladatel serveru Mobil.cz a tvůrce projektu internetové televize Stream.cz (viz nedávný videorozhovor), Ivan Pilný, bývalý generální ředitel Microsoftu Česká republika a současný prezident podnikatelské sítě Tuesday, Karel Sasín ze společnosti Axima Brno a Petr Beneš, obchodní ředitel portálu HyperInzerce. Hovořili o mnoha různých tématech, například jak se k Internetu vůbec dostali, jak lze v tomto specifickém prostředí uspět a jak se podle nich bude Internet dále vyvíjet. Následovaly otázky z publika, přičemž v paměti mi zůstal dotaz malého kluka, který se pana Pilného zeptal, jaký je jeho názor na ohromné množství verzí systému Vista. Ivan Pilný zdůraznil, že nemůže hovořit za společnost Microsoft, ale podle jeho názoru by operační systém obecně měl „zmizet“. Počítač by měl jednoduše fungovat, aniž by se uživatel musel zabývat funkcí samotného systému. Zajímavá myšlenka (a jistě i lákavá), ale obávám se, že takovéto imerzivní práce s počítačem se ještě jen tak nedočkáme.

O mezinárodním kontextu celé konference hovořil Jiří Peterka, který představil mezinárodní projekt Together. Jedná se o neziskovou organizaci, která byla založena roku 2005 a která se snaží mladé lidi spojovat a nabídnout jim aktivní využití volného času. Součástí evropské sítě Together je i sdružení Together Czech Republic, které mimo jiné organizuje právě Junior Internet. Ostatně i celá konference je v podstatě mezinárodní akcí, která například v loňském roce proběhla ještě v Maďarsku, Polsku a na Slovensku (a i letos se odpoledne konala krátká prezentace zahraničních účastníků).

Na konferenci vystoupil i Zdeněk Záliš, manažer projektu Safer Internet. Pan Záliš krátce pohovořil o poslání projektu Czech Safer Internet Combined Node (CZESICON), který se snaží šířit povědomí o možných hrozbách na Internetu, zejména pro dětské uživatele. Více informací o činnosti Safer Internetu, jeho partnerů a evropské sítě Insafe jsme vám přinesli v nedávném článku. Doktor Záliš také zmínil několik vybraných výsledků z online výzkumu agentury Gemius, o kterém jsme před časem své čtenáře již také informovali.

Odpolední sekce byla rozdělena do dvou částí. Hlavní program pokračoval v aule a zábavnější přednášky ve vedlejší místnosti. Tam jsem sice nebyl, ale alespoň telegraficky: Marek Soldát vyprávěl o umisťování webových stránek na Internet, Tomáš Beránek se věnoval vědomostním soutěžím a Michal Pospiech hovořil o reklamě na Internetu.

A nyní již o něco podrobněji. První přednášku odpoledního cyklu měl Patrick Zandl a zaměřil se na budoucí trendy Internetu. A vybral si relativně úzké téma: tagy. Vývoj je zjevný – na Internetu je ohromné množství informací a webové katalogy se je vždy snažily pořádat a rozdělovat do hierarchických struktur. Nicméně postupem času se objevily právě tagy, které začínají nahrazovat současné dělení do kategorií. Tagy (tedy určitá klíčová slova) nejsou předdefinované katalogizátorem, ale vytvářejí si je sami uživatelé, jsou dynamické, a dokáží tak reflektovat skutečný stav. Tagy se objevují v katalozích (např. Yahoo), v blozích, ve zprávách (Digg) a podobně.

Jak vypadá úspěšný projekt? Určitou případovou studií byla historie Sudoku Ligy, o které mluvil Marek Čierný. Vše začalo někdy v červnu 2005, kdy k nám dorazila hra Sudoku (ve světě tento fenomén začal cca o měsíc dříve). 20. června byl spuštěn první český Sudoku server – a byl oblíbený. V září byl spuštěn web Sudoku League a Marek zaznamenal další úspěch. Systém se zdokonaloval a hráčů přibývalo. Od 1. ledna 2006 začala fungovat Kanzelsberger česká Sudoku liga, kde bylo možné získat ceny ze jmenovaného nakladatelství. Zhruba v polovině roku byl Marek Čierný osloven mediální agenturou OMD Czech, a.s. a dostal nabídku na odkoupení domény. 1. července pak vznikla Airwaves Sudoku liga (ve které Marek i nadále pracuje jako mluvčí).

Ne všichni účastníci Junior Internetu musí mít své projekty vystavené kdesi online. Jakub Krčmář kupříkladu napsal knihu. Kniha má název Adobe Photoshop – praktický webdesign, a je relativně úspěšná a vysloužila si zatím i dobrou kritiku. Není tedy divu, že jeho prezentace se týkala právě webdesignu. Hovořil o významu grafické úpravy, o správně volbě barev, o vizuální hierarchii, o funkčnosti webu a také o přístupnosti a použitelnosti. Nezapomněl ani na celou řadu různých zajímavých příkladů, které demonstrovaly význam dobře zpracovaného designu (ovšem nejen barvy a grafika tvoří dobrý web, svůj význam má i typografie či funkční a viditelná navigace).

Zdeněk Cendra se ve svém povídání zabýval architekturou Internetu, respektive tím, jak roste a jak se vyvíjí Internet v Evropě. Jak se dá předpokládat, vyvíjí se relativně vysokou rychlostí. Zvyšuje se rychlost připojení, počet ISP a také množství dat, které přes jednotlivé sítě a páteřní sítě proteče. Zdeněk Cendra zmínil i české peeringové centrum NIX.cz, které sdružuje poskytovatele internetových služeb v ČR (peering = propojení počítačových sítí). Za závěr ještě zaznělo několik „nej“ – kupříkladu jsme se dozvěděli, že nejvíce ISP je propojeno v síti LINX v Anglii nebo že nejvíce dat na milion obyvatel proteče v Holandsku (11 Gbit/s).

Význam reklamy na Internetu nemá cenu ani zdůrazňovat. Zajímavým projektem, který s reklamou souvisí, je systém HyperInzerce, o kterém hovořil Petr Beneš. Projekt vznikl v roce 2003 s ideou vytvořit inzertní portál, který bude poskytovat lepší služby než konkurence, a který bude nabízet inzerci zdarma. V současné době zaměstnávají přes 40 lidí a obrat dosahuje několika milionů čtvrtletně. Co do návštěvnosti je HyperInzerce (přes 50.000 lidí denně) daleko před Annoncí (cca 30.000) či Avízem (cca 14.000); jeho hlavními konkurenty (opět z hlediska návštěvnosti) jsou Sbazar a Mimibazar. Portál HyperInzerce je součástí sítě celkem osmi portálů (AdresářFirem.cz , KatalogFotoapa­rátů.cz, KatalogNotebo­oků.cz, KatalogMobilů.cz atd.) a spuštění několika dalších se plánuje (např.: HyperPráce.cz, HyperReality.cz).

Na závěr proběhla ještě tzv. „burza internetových projektů“, ve které majitelé některých webových stránek či portálů hledali potenciální spolupracovníky (redaktory, webmastery, grafiky a podobně). Jednalo se o projekty www.lista.cz, www.adverts-media.cz, www.bigup.cz, www.english-online.cz, www.webdesigner­s.cz, www.radiant.wz­.cz, a www.directpro­ject.eu. Kdo by měl zájem o podrobnější informace, ať neváhá a kontaktuje zástupce jednotlivých webových stránek. Zmiňovaná burza byla tedy již posledním bodem letošní konference Junior Internet a nezbývá než se těšit zase na další zajímavý ročník.

Anketa

Zajímají vás dětské projekty na Internetu?

Našli jste v článku chybu?

17. 5. 2008 16:26

kuba (neregistrovaný)
www.chcitozmenit.estranky.cz omlouvam se za odkaz ale doufám že nekomu pomůže

19. 4. 2007 9:50

Patrik (neregistrovaný)
Jen kecy a hezká reklama. Nic jiného bych za tímhle ani nehledal. Mám pocit, že 90% článku na Lupě je reklama.
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?