Mobile Internet FORUM 2012: Rozhodnutí o oligopolu mobilních operátorů se blíží

Používání Internetu v mobilu v ČR dramaticky roste, stejně jako příjmy z mobilní reklamy. A na obzoru jsou 4G sítě, které by měly přinést lepší datové služby a prostor pro nové mobilní operátory. Co zajímavého zaznělo na konferenci Mobile Internet FORUM 2012?

Za poslední rok přibylo v Česku 800 tisíc lidí, kteří používají ve svých mobilních telefonech internetové připojení. Vyplývá to z údajů, zveřejněných včera na konferenci Mobile Internet Forum 2012. Podle Slavomíra Doležala z T-Mobilu, který je zároveň členem pracovní skupiny Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) pro mobilní reklamu, letos v srpnu používalo Internet v mobilu v Česku celkem 3,3 milionů lidí. Jedná se o takové uživatele, kteří v daném měsíci alespoň jednou z mobilního telefonu otevřeli webovou stránku, stáhli nějaká data nebo si platí ve svém tarifu datový balíček určený pro mobilní surfování. 

Slavomír Doležal - manažer reklamních služeb, T-Mobile Czech Republic
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Slavomír Doležal – manažer reklamních služeb, T-Mobile Czech Republic

V Česku je v současné době podle údajů ČTÚ vydaných 14,24 milionů SIM karet. Čili 23 % SIM karet je využíváno pro připojení k Internetu v mobilu.

Ačkoli počet uživatelů, kteří využívají Internet v mobilu, meziročně poměrně výrazně vzrostl, podíl uživatelů, kteří k Internetu přistupují prostřednictvím smartphonu (telefonu s otevřeným operačním systémem) se zvýšil jen nepatrně z loňských 39 % na letošních 41 %. Podle Doležala je to způsobeno tím, že se operátorům daří přesvědčit lidi, aby využívali k přístupu k Internetu telefony, které nelze označit za smartphony, ale které přístup na Internet umožňují.

Podle statistik APMS nejvíce lidí v Česku používá k přístupu na Internet z mobilu telefony s operačním systémem Symbian. Oproti minulému roku se ale podstatně zvýšil podíl telefonů s operačním systémem Android. Není to příliš velké překvapení. V současné době je každý den na celém světě aktivováno 1,3 milionů mobilních telefonů a dalších zařízení s Androidem.  

Nárůst počtu uživatelů Internetu v mobilu v Česku kopíruje obdobný trend v zahraničí. Podle některých předpovědí analytiků by přitom už za tři roky mohli lidé přistupovat na Internet více z mobilních zařízení než přes klasické počítače.

Mobilní SEO

Častější přístup na webové stránky prostřednictvím mobilních telefonů potvrdil také Pavel Ungr z H1.cz. Jestliže v roce 2010 představovaly návštěvy z mobilních zařízení v průměru jen 0,62 % všech návštěv webů klientů H1.cz, o rok později podíl počtu návštěv z mobilů vzrostl na 2,16 % a letos tvoří návštěvy z mobilu v průměru již 5,4 % všech návštěv.  

Pavel Ungr - Senior SEO konzultant, H1.cz
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Pavel Ungr – Senior SEO konzultant, H1.cz

Některé ze sledovaných webů přitom letos dosáhly hodnoty blížící se 20 %. Podle Ungra nejvíce lidé prostřednictvím mobilů chodí na technologické e-shopy typu Alza.cz.

Ačkoli podle statistik nejvíce jsou nejvíce používanými smartphony pro přístup k Internetu mobilní telefony s OS Symbian, údaje H1.cz ukazují, že lidé na komerční weby chodí nejčastěji prostřednictvím mobilních zařízení s operačními systémy iOS a Android. Na prezentaci Pavla Ungra se můžete podívat zde.

Mobilní reklama roste

S rostoucím počtem uživatelů, kteří na Internetu surfují prostřednictvím mobilních telefonů, souvisí stále větší význam mobilních technologií jako jedné z důležitých přístupových cest k zákazníkovi. Například na webech Sport.cz a Novinky.cz dosahuje podíl mobilních zobrazení již 10 %. Mobilní weby Seznamu v červenci zaznamenaly 230 milionů zobrazených stránek. Loni v září to přitom bylo o 111 milionů méně.

David Lorenc - Key Account Manager, Seznam.cz
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

David Lorenc – Key Account Manager, Seznam.cz

Firma si letos polepšila také, co se týče příjmů z mobilní display reklamy. Za celý loňský rok zaplatili zadavatelé Seznamu za mobilní reklamu 5,5 milionů korun. Letos už prodal mobilní display reklamu za 10,5 milionů korun. Seznam podle Davida Lorence plánuje v letošním roce zrealizovat více než 100 takových reklamních kampaní, což představuje meziroční nárůst o 100 %.

Podobně roste i počet uživatelů, kteří si stáhli některou z mobilních aplikací Seznamu. Na loňské konferenci Mobile Internet Forum Seznam oznámil necelých 480 tisíc stažení, v současné době eviduje již 960 tisíc stažení. Nejvíce si uživatelé stahují do svých mobilů Mapy.cz a čtečku QR kódů.

Podle Lorence je z finančního hlediska pro Seznam nejzajímavější mobilní aplikace zpravodajského serveru Novinky.cz. Je to totiž první aplikace, na které si zkouší mobilní reklamu. Právě příjmy z reklamy zobrazované v aplikaci Novinek budou tvořit deset procent veškerých příjmů Seznamu z mobilní reklamy za letošní rok.

Do budoucna uvažuje Seznam například o zapojení videa do reklamy na mobilu a nasazení HTML5 bannerů. Na celou prezentaci Davida Lorence se můžete podívat zde: David Lorenc – Mobilní reklama pohledem Seznamu.

Máme v Česku oligopol operátorů?

Velmi očekávaným bodem programu byla panelová diskuse na téma Síť nové generace – je už skoro tady! Těsně před ní vyzpovídal moderátor Petr Koubský jednoho z jejích účastníků – člena Rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřeje Malého.

Co může internetová komunita udělat proto, aby ČTÚ pracoval lépe a aby se tobě na něm pracovalo lépe?

Když se dělala veřejná konzultace k vyhlášení aukce, přišly připomínky jen od operátorů a televizí. Kolik lidí je závislých na mobilním Internetu nebo na Internetu obecně? Kolik z vás se zajímá o to, jak bude Internet vypadat v roce 2015? Kolik z vás poslalo ČTÚ připomínky na téma, jak bude vypadat Internet v roce 2015? Není to jen operátorský byznys, je to byznys na kterém se podílí hromada jiných hráčů. Ti by se měli starat o to, jak tento trh bude vypadat. Čekal jsem, že se k tomu vyjádří například Google nebo Seznam. Zklamalo mě to.

Ondřej Malý - člen Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). V popředí Petr Koubský.
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Ondřej Malý – člen Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). V popředí Petr Koubský.

Potřebujeme ještě v dnešní době regulaci? Vnímám to tak, že regulace telekomunikačních trhů je historická záležitost, která měla smysl, když se odbourávaly velké monopoly a má smysl tam, kde se přidělují frekvenční pásma, protože to je omezený vzácný statek a někdo ho hlídat a spravovat musí. Potřebujeme ale antimonopolní a cenovou regulaci?

Existují dva regulátoři telekomunikačního trhu. ČTÚ reguluje ex ante, snaží se moudře předvídat to, co se v budoucnu stane. Brněnský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže by měl regulovat ex post. Na to, jak jednotlivé úřady regulují, si můžete udělat názor sami. Regulaci určitě potřebujeme. Jak vypadá situace se slabší regulací jsme si už vyzkoušeli a teď je tedy možná čas na to, abychom si vyzkoušeli situaci s o něco silnější regulací.

Je na českém trhu oligopol tří mobilních operátorů?

Z terminologického hlediska není rozhodně problém označit český mobilní trh za oligopol. Důležité ale je, zda ČTÚ dokáže prokázat, že mezi operátory skutečně je tacitní koluze nebo jestli trh směřuje k rozvoji tacitní koluze. Pokud toto Úřad v nyní dokončované analýze relevantního trhu 8 prokáže, pak může přikázat určitá nápravná opatření, která by měla situaci na trhu do určité míry rozhýbat.

Podle čeho se bude posuzovat, zda je trh mobilního telefonování v nepořádku a vyžaduje regulaci?

Úřad má metodiku, kterou dodržuje u všech relevantních trhů. Nejdříve se zjišťuje, zda na konkrétním trhu existuje samostatná tržní síla nebo zda na něm existují společní dominanti. Kritéria pro posouzení, zda-li má více subjektů na relevantním trhu společnou významnou tržní sílu, jsou: malá pružnost poptávky, podobné tržní podíly, velké právní nebo ekonomické překážky pro vstup na trh, vertikální integrace se společným odmítáním dodávek, nedostatečná kupní síla na straně poptávky nebo nedostatečná potenciální konkurence.

Mně to zní docela povědomě.

Nemohu ani naznačovat.

Kdy bude ta analýza hotová?

Skoro finální znění je už hotové. Koncem října nebo začátkem listopadu se odešle na tzv. workshop, kde se k tomu budou moci vyjádřit operátoři ještě předtím, než se pošle do veřejné konzultace.

Jak moc může aukce volných kmitočtů změnit oligopolní situaci na českém mobilním trhu? Ze strany vlády je tady silný požadavek umožnit vstup čtvrtého operátora a umožnit vznik virtuálních operátorů, kteří mohou určitým způsobem současnou situaci vylepšit.

Virtuální operátoři mohou vzniknout pouze na nových sítích. K těm starým proto směřuje analýza relevantního trhu 8. Podmínkou přihlášení do aukce je závazek, že operátor svoji síť poskytne velkoobchodně i třetím stranám. V pásmu 1800 MHz je speciálně vyhrazena část pro operátora, který zároveň není ani jedním ze stávajících třech operátorů. Z hlediska pravděpodobnosti je možné, že čtvrtý operátor vznikne.

Je tam místo pro všechny čtyři zájemce, kteří se do aukce přihlásili?

Jak kde. V pásmu 1800 MHz místo pro všechny čtyři zájemce je. V pásmu 800 MHz je to horší, protože smysluplná síť na této frekvenci využívá dva bloky a k dispozici je šest bloků. Prostou aritmetikou zjistíme, že je tam místo pro tři. Nebo pro dvě silné a dvě zmrzačené sítě. Nemůžeme ale předjímat, jak aukce dopadne.

CIF16

Do diskuse o dražbě kmitočtů pro sítě nové generace a nasazování technologie LTE do komerčního provozu byly pozvány všechny firmy, které se aukce účastní, dorazil však pouze zástupce T-Mobilu, který schytal výtky na adresu operátorů za všechny ostatní. LTE totiž představuje potenciální kvalitativní posun, co se týče rychlosti či nižší latence mobilního připojení, bude ale velmi záležet na tom, jak naplno umožní operátoři zákazníkům tuto technologii využívat.

Zleva: Milan Hába - řeidtel řízení kategorie a produktů, T-Mobile Czech Republic, Jiří Peterka, Ondřej Malý - člen Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), Petr KOubský
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Zleva: Milan Hába – ředitel řízení kategorie a produktů, T-Mobile Czech Republic, Jiří Peterka, Ondřej Malý – člen Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), Petr Koubský

Osobně zastávám názor, že v mobilních datových tarifech FUP vždycky bude, prohlásil Milan Hába z T-Mobilu a uťal tak případné úvahy o možném zrušení datových limitů v souvislosti se spuštěním LTE. Už dnes je přitom v Česku míra omezení FUP u mobilního připojení mnohem větší než v zahraničí. Je to o nalezení kompromisu mezi rychlostí a FUPem, dodal Hába.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 10. 2012 10:41

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »