Mobile Internet FORUM 2013: uživatelé utěšeně rostou, následovat by měly peníze

Lidí, kteří používají Internet v mobilu, opět přibylo. Některým webům přináší už pětinu návštěvnosti. V čem pro nás může být inspirací daleký Katar?

Za poslední rok přibylo v Česku 400 tisíc lidí, kteří používají ve svých mobilních telefonech internetové připojení. Vyplývá to z údajů, zveřejněných včera na konferenci Mobile Internet Forum 2013.

Podle Slavomíra Doležala z T-Mobilu, který je zároveň členem pracovní skupiny Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) pro mobilní reklamu, letos v srpnu používalo Internet v mobilu v Česku celkem 3,7 milionů lidí. Jedná se o takové uživatele, kteří v daném měsíci alespoň jednou z mobilního telefonu otevřeli webovou stránku, stáhli nějaká data nebo si platí ve svém tarifu datový balíček určený pro prohlížení internetových stránek v mobilu.

Slavomír Doležal - manažer reklamních služeb, T-Mobile
Autor: Lupa.cz

Slavomír Doležal – manažer reklamních služeb, T-Mobile

V Česku bylo ke konci roku 2013 podle údajů ČTÚ aktivních 13,24 milionů SIM karet. Čili 27 % SIM karet je využíváno pro připojení k Internetu v mobilu.

Kolik je vlastně uživatelů mobilního Internetu?

Michal Buzek, vedoucí oddělení analytiků ve společnosti Seznam.cz, se ale domnívá, že za internetově aktivními SIM kartami není možné vidět automaticky lidi z masa a kostí, kteří vědomě používají Internet v mobilu. Z dubnového online průzkumu Seznamu vyplývá, že 40 % tuzemských internetových uživatelů, tedy zhruba 2,6 milionů lidí, deklaruje používání mobilního Internetu. Jedná se ale o omezený vzorek 579 uživatelů zapojených do projektu Výzkumník.

Michal Buzek - vedoucí oddělení analytiků, Seznam.cz
Autor: Lupa.cz

Michal Buzek – vedoucí oddělení analytiků, Seznam.cz

Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) na základě měření návštěvnosti Netmonitor odhaduje, že Internet v mobilu v srpnu použilo 1,74 milionů lidí. Toto číslo ale zahrnuje pouze přístupy z mobilních prohlížečů na mobilní verze stránek. Nezohledňuje tedy uživatele, kteří přicházejí přes mobilní aplikace. Podle Buzkova odhadu používá Internet v mobilu pravidelně okolo 2,2 milionů uživatelů, tedy zhruba třetina internetové populace v Česku.   

Podíl uživatelů, kteří používají pro připojení k Internetu chytrý telefon, dosáhl v srpnu podle APMS 41 %, tedy stejné hodnoty jako před rokem. Doležal ale tvrdí, že by bylo chybné z toho odvozovat, že nedochází k nárůstu podílu přístupů ze smartphonů. Statistiky T-Mobilu podle něj dokládají, že podíl uživatelů, kteří používají pro připojení k Internetu chytrý telefon, roste.

Android vítězí na celé čáře

K velkým změnám došlo podle údajů APMS v zastoupení operačních systémů. Jestliže ještě před dvěma lety nejvíce lidí v Česku používalo k přístupu na Internet z mobilu telefony s operačním systémem Symbian, letos už je na prvním místě (60 %) Android. Podíl Symbianu navíc neustále klesá.

Ostatní operační systémy zaznamenaly meziročně mírný nárůst. Apple dosáhl v srpnu desetiprocentního podílu, Windows Phone pak atakoval hranici 4 %. Podobná jsou i čísla z interních statistik Seznamu dle počtu zobrazení na homepage, emailu a zpravodajském webu Novinky.cz. Podíl Androidu dosahuje 67 %, iOS 11 %, Symbian 8 % a Windows Phone 5 %.

Ukazuje se, že většina těch, kteří mobilní Internet používají, se prostřednictvím mobilu připojují pravidelně. V síti T-Mobilu se alespoň čtyřikrát za měsíc připojí 73 % uživatelů mobilního Internetu. Nejvíce se zákazníci T-Mobilu připojují v Praze, Plzeňském a Moravskoslezském kraji. Naopak nejmenší podíl uživatelů má mobilní Internet v Karlovarském kraji. 

Pětina přístupů přes mobil

S rostoucím počtem uživatelů, kteří na Internetu surfují prostřednictvím mobilních telefonů, se u jednotlivých webů zvyšuje i podíl přístupů přes mobilní zařízení. Názorně je to vidět na příkladu některých webů Seznamu. Jestliže loni dosahoval na Sport.cz a Novinky.cz podíl zobrazení z mobilních mobilních zařízení deseti procent, letos Novinky.cz pokořily hranici 15 % a Sport.cz se dokonce dostal na 20 %.

Přesun fanoušků sportu na mobilní zařízení potvrdil také Matěj Hušek, ředitel digitální divize vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. Zažíváme v letošním roce průlom, co se týče mobilů, uvedl Hušek. Návštěvnost mobilního webu iSports.cz se v průběhu letošního roku ztrojnásobila, více než dvojnásobně vzrostly přístupy prostřednictvím mobilní aplikace. Přitom 29 % uživatelů konzumuje sportovní zprávy pouze na mobilu (loni to bylo 12 %).

Uživatelé si zvykají i na smartbanking

Nárůst přístupů se netýká pouze webů, ale i mobilních aplikací. Potvrdili to včera zástupci tuzemských bank. Například přes aplikaci mobilního elektronického bankovnictví Raiffeisenbank probíhá v současné době už pětina přihlášení do internetového bankovnictví a 15 % klientů RB, kteří používají internetbanking, do něj přistupuje právě prostřednictvím mobilního telefonu.

ČSOB a Era hlásí 75 tisíc aktivních uživatelů smartbankingu, což představuje zhruba 10 % uživatelů internetového bankovnictví v těchto bankách. Podle Jana Vimra z ČSOB určitá část klientů už používá pouze smartbanking.

Jak monetizovat mobily? Přes videa

Pro vydavatele je klíčové, aby dokázali trend obliby smartphonů přetavit v reálné peníze. Podle IAB se příjmy mobilního Internetu ve Spojených státech meziročně zvýšily více než dvojnásobně. Hušek věří v monetizaci mobilního webu přes video, proto už nyní vydavatelství produkuje více než 200 videí měsíčně. Ve strategii placeného obsahu budou do budoucna v českém Ringieru hrát výraznou roli nativní aplikace.

Matěj Hušek - ředitel digitální divize, Ringier Axel Springer CZ
Autor: Lupa.cz

Matěj Hušek – ředitel digitální divize, Ringier Axel Springer CZ

Nové produkty na bázi freemium modelu a balíčků chce vydavatelství představit v první polovině příštího roku. Hušek nevěří na responsivní web, podle něj jsou z něj uživatelé zmatení. Sousta lidí chodí z mobilů stále na desktopovou verzi stránek, Hušek si to vysvětluje tím, že mají zafixováno: mobilní verze webu rovná se osekaná verze pro desktop. Nově bude vydavatelství nejdříve vymýšlet mobilní verzi webu a z té bude pak vycházet ta desktopová.

2023: dominance Samsungu

Hušek také představil vizi, jak bude mobilní Internet vypadat v roce 2023. Smartphon bude mít v té době 99 procent gramotné populace. Displeje mobilů budou větší a nebudou existovat omezení, co se týče dat. Dominantní společností bude v roce 2023 Samsung následovaný velkým počtem výrobců z Číny, kteří už dnes dokážou vyrobit kvalitní telefony za zajímavé ceny.

Editor vydavatelství Economia Otakar Schön zmiňoval například čínské značky Xiaomi a Oppo. Ty jsou sice v Evropě skoro neznámé, vyrábějí ale skvělé telefony s perfektním uživatelským rozhraním a netají se svými globálními ambicemi.

Otakar Schön - editor, Economia
Autor: Lupa.cz

Otakar Schön – editor, Economia

Díky vývojáři Martinu Pelantovi si účastníci konference mohli osahat chytré brýle Google Glass, které představují jeden z možných scénářů v budoucím vývoji mobilních zařízení. 

Martin Pelant - Android vývojář, eMan
Autor: Lupa.cz

Martin Pelant – Android vývojář, eMan

Za deset let se už k internetovému obsahu budeme prostřednictvím mobilu připojovat hlavně pomocí technologie LTE. Podle Milana Háby z T-Mobilu se dá totiž předpokládat, že kolem roku 2020 se v Česku začne postupně vypínat 3G síť. Bude to přitom dříve, než operátoři začnou opouštět 2G sítě. Česká pobočka T-Mobilu dosud do LTE sítě investovala přibližně 750 milionů Kč. Do konce roku hodlá utratit ještě dalších zhruba 250 milionů. Komerčně přitom LTE nabízí od začátku měsíce. Pokrytí má zatím ale pouze v Mladé Boleslavi a části Prahy.

Michal Hába - VP Category & Product Management
Autor: Lupa.cz

Michal Hába – VP Category & Product Management

Do konce roku chce pokrývat v hlavním městě polovinu obyvatel. Další rozšiřování LTE sítě bude záviset na výsledcích právě probíhající aukce volných kmitočtů. Snad se tentokrát podaří dotáhnout do zdárného konce. Pokud vše půjde hladce, mohly by být podle Ondřeje Malého, člena Rady ČTÚ, frekvence přiděleny příští rok v lednu.

Ondřej Malý - člen Rady ČTÚ
Autor: Lupa.cz

Ondřej Malý – člen Rady ČTÚ

Hlavní hvězdou letošního ročníku konference byla Cristina Riesen, evropská ředitelka startupu Evernote. Mluvila například o tom, jak firma pozvedla koncept augmentované inteligence na novou úroveň díky propojení digitálních a fyzických produktů. Na Lupě s ní přineseme samostatný rozhovor.

Cristina Riesen - General Manager Evernote v Evropě
Autor: Lupa.cz

Cristina Riesen – General Manager Evernote v Evropě

Zajímavý závěr měla prezentace vývojáře Michala Špačka, který ukazoval, jak je snadné se přihlásit jako admin do českých e-shopů. Z pódia ho odvedl policista v kukle.

EBF6

Policista, který za chvíli odvede vývojáře Michala Špačka.
Autor: Lupa.cz

Policista, který za chvíli odvede vývojáře Michala Špačka.

Inspirativní bylo vystoupení Martina Jaroše, toho času pracujícího pro katarského operátora Ooredoo. Katar je podle něj díky penězům, posedlosti inovacemi a ustavičnou touhou být nejlepší, laboratoří toho, jak budou telekomunikace všude na světě vypadat za tři až pět let. Kromě toho je Katar, stejně jako nedaleká Dubaj, skvělým příkladem, jak by měl v Česku fungovat e-government.

Martin Jaroš - Senior Director, Brand & Communications Ooredoo Qatar
Autor: Lupa.cz

Martin Jaroš – Senior Director, Brand & Communications Ooredoo Qatar

Tamní ministerstva vydávají mobilní aplikace, díky kterým mohou občané komunikovat s úřady a vyřizovat vše potřebné, aniž by museli absolvovat cestu za úředníkem. Ti, kdo nechtějí používat mobilní aplikace, mají v každém nákupním centru pro vyřizování úředních věcí k dispozici automaty. Pro našince, který například přihlašováním automobilu stráví v lepším případě půl dne, něco nepředstavitelného.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 10. 2013 12:38

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »