Mobile Internet Forum 2015: roaming za operátory možná vyřeší někdo jiný

Nekonečná telenovela jménem roaming možná dopadne úplně jinak, než v Bruselu plánují. Začíná se kolem něj totiž točit Apple.

„Roaming možná vyřeší za operátory někdo jiný. A jak známe Apple, tak když se na něco zaměří, tak to pak často vypadá všechno úplně jinak než předtím,“ komentoval radní ČTÚ Ondřej Malý nedávný rozhovor s viceprezidentem Applu Eddym Cuem.

Malého keynote zahájila letošní Mobile Internet Forum a úředník se věnoval především regulaci roamingu a dat. „Podle statistik ceny roamingu klesají – 2007 šest euro za MB, dnes je to padesát centů. Myslím, že tam je ale stále prostor pro snížení,“ tvrdí Malý.

Tradičně se otřel i o cenovou politiku operátorů. „Ve Skandinávii je úplně normální, že se datový tarif prodává bez limitu,“ konstatoval s tím, že podle čísel agentury Tefficient se třeba ve Finsku stáhne měsíčně 2,8 GB mobilních dat na jednu SIM kartu. V Česku je to podle Malého výpočtu 176 megabajtů.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu

FUP a aplikace 

Mobilní internet (a jeho limity) je jedním z klíčových faktorů pro rozvoj celého ekosystému. V tom se rozkoukávají i operátoři, kteří potřebují mobilní data zpeněžit víckrát než jen jednou při pořízení tarifu. 

„Za tři roky jsme odpublikovali nebo vydali ve spolupráci se třetími stranami 26 aplikací,“ vypočítával Zdeněk Spurný z T-Mobilu s tím, že do vývoje jedné aplikace investují řádově stovky tisíc korun. 

Ačkoliv podíl smartphonů v sítích operátorů roste, stále je mezi jejich majiteli šestnáct procent takových, kteří si nikdy žádnou aplikaci nestáhli. „Pokud se vám povede vyprodukovat aplikaci, která má stovky stažení denně, tak jste rázem jedním z nejúspěšnějších vývojářů v Česku,“ ilustruje neutěšenou situaci na malém českém trhu Spurný.

Operátor se snaží motivovat své zákazníky k využívání aplikací i nabízením zvýhodněných služeb jako třeba Evernote, Spendee, Airbnb nebo Uber. „V rámci prémiových aplikací jsme už rozdali aplikace v hodnotě 237 milionů korun,“ vypočítal manažer T-Mobilu.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Aplikace ale posouvají celý svět. Podle Lubo Smida z STRV jsou jedním z nejaktuálnějších trendů služby on-demand. „Lidé chtějí všechno kdykoliv a hned,“ tvrdí Smid a jako jeden z příkladů nabídl rozvážkovou službu Ordr.

Studio STRV, které se specializuje především na vývoj aplikací pro americké startupy, se teď snaží prorazit i do světa hardware. „Spolupracujeme se třemi startupy v oblasti IoT. Děláme chytrý zámek na kolo, osvěžovač vzduchu a chytrý detektor kouře,“ podotýká Smid s tím, že prosadit se v hardwarovém světě je několikanásobně těžší. Není tam totiž prostor pro chyby. 

Mobilní web je priorita

Přestože podle zahraničních průzkumů uživatelé na mobilních zařízeních tráví většinu času v aplikacích (a to nejvíc na Facebooku), není radno zapomínat ani na starý dobrý mobilní web.

„Například na Slevomatu už z mobilního webu registrují 20 % ze všech objednávek. Z aplikací přitom přichází jen 3 %,“ prozradil vedoucí mobilního týmu největšího tuzemského slevového serveru Michal Bilka. „Aplikace by na tom mohly být o dost lépe – hodně lidí v nich ale objednávku nedokončí a jdou transakci zkompletovat raději na desktop,“ dodal.

Slevomat měsíčně registruje asi 480 tisíc uživatelů z mobilního webu a asi 50 tisíc v aplikacích. Web je proto stále prioritou. „Pokud to s mobilním webem a aplikacemi myslíte vážně, bez vlastních vývojářů se neobejdete,“ tvrdí Bilka. Spolupráce s externími firmami se Slevomatu příliš neosvědčila, je příliš nepružná. Slevomat má dnes čtyři interní vývojáře a brzy má jejich počet stoupnout na osm.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Michal Bilka, Slevomat

Ani aplikace ale není dobré podceňovat. Od ledna do září na Slevomatu dokončilo aspoň jednu objednávku z aplikace celkem 8873 zákazníků. Jeden uživatel v průměru učinil tři objednávky (rekordmankou se podle Bilky stala office manažerka nejmenované firmy, která přes Slevomat nakupuje dárky pro klienty a od ledna mobilně dokončila 103 objednávek). Průměrná hodnota jedné objednávky přitom byla 1438 Kč. A poslední číslo: 65 % uživatelů aplikací Slevomatu je z Prahy.

Informace jsou plnohodnotná měna

„Informace se samy o sobě stávají plnohodnotnou měnou, kterou zákazníci budou brzy běžně platit za služby,“ odpálil svou prezentaci Stanislav Kůra z O2. 

Podle něj se totiž dosavadní modely placení postupně vyčerpávají. „Dnes nejčastěji platíme časem, který strávíme sledováním reklam. To ale naráží na své limity a už to nemůže moc růst,“ tvrdí Kůra.

Průměrný divák podle něj sleduje televizi tři hodiny denně, což znamená přibližně 9 miliard odsledovaných hodin za rok. „Každá hodina sledování televize je přetavena televizemi do jedné koruny. Lidský život tak dokáží reklamní média ocenit na 150 tisíc korun,“ dodává Kůra. 

V případě platby informacemi, které firmy pak mohou využít pro lepší cílení, je to ale jinak. Podle Kůry lze cílením založeným na souhlasu s poskytnutím dat zdvojnásobit konverzní poměr a tím zdvojnásobit i tržby. „Placení informacemi by mohlo do budoucna přinést reklamnímu průmyslu až 6 miliard korun ročně,“ dodává.

Děsí nebo pomáhají – wearables

Informace mohou získávat firmy i prostřednictvím wearables, což potvrdil akademik Jakub Fiala z katedry nových médií StuNoMe. „Do roka bude možné cílit na uživatele prostřednictvím emocí,“ tvrdí.

EBF16

Podle něj jsou wearables možností, která čeká na objevení. Ve Spojených státech už je sdílení osobních dat z náramků a podobných služeb rozjeté mnohem víc než v Evropě. „Jakmile zaměstnavatel poskytne nějaké výhody, tak lidé dávají data velmi rychle,“ dodává Fiala. 

Samotná wearables ale musí překonat hned několik překážek, aby se z nich stal plnohodnotný marketingový kanál. „Pro placenou reklamu platí, že v případě wearables vstupuje do komfortní zóny uživatelů a tak musí být velmi dobře zacílená,“ tvrdí David Zavoral z agentury Ipsos s tím, že podle jejich dat zatím 88 procent lidí žádné wearables nevlastní. 

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 10. 2015 11:22

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »