Hlavní navigace

MobilMedia resuscitovala Technet (znovu)

Mirek Zeman

Retrospektiva je dnes v módě. Nejprve Contactel oživil RedBox a následně povstal z popela v barvách Computer Pressu portál Uzdroje. Nyní se MobilMedia rozhodla resuscitovat i Technet, který původně sloužil coby rozcestník článků na technických serverech, a pustila se do toho ve velkém stylu, jak má ostatně MAFRA ve zvyku.

Retrospektiva je poslední dobou v módě. Nejprve telekomunikační operátor Contactel ekonomicky nepříliš úspěšně resuscitoval značku RedBox a před dvěma týdny se objevila testovací verze portálu Uzdroje, který je sice „papírově“ nejstarším portálem českého Internetu, ovšem než povstal z popela v barvách brněnského vydavatelství Computer Press, několikráte přežil vlastní smrt. Též Technet má pohnutou historii – původně vznikl v roce 1998 coby aliance technických serverů (vyjma Lupy i dnešní Grafiky, ISDN, Světa hardware apod.), kterou organizačně zastřešovala nynější MobilMedia, tehdejší Mobil Server. Jednalo se o servery spravovaný rozcestník článků s výhledem na společný prodej reklamního prostoru, ze kterého nakonec z různých důvodů sešlo.

Provozovatel Mobil.cz a Bonusweb.cz má s oprašováním zavedených značek bohaté zkušenosti. V minulosti se mu nakrátko podařilo oživit Uzdroje (které po vzájemné roztržce zůstalo Computer Pressu) a skomírající reklamní systém Mr.Lin(x). I Technet má za sebou reinkarnaci – ještě před nedávnem se na internetové adrese technet.cz nacházel zapadlý rozcestník na jednotlivé servery MobilMedií. Třetí „z mrtvých vstání“ se děje již pod křídly vydavatelství MAFRA a ve velkém stylu, který se nápadně podobá americkému CNET. Je to zřejmě osudová přitažlivost, protože jeho designem byl inspirován již původní Mobil Server. S podtitulem Můj digitální svět chce Technet být průvodcem světem hardwaru, softwaru a spotřební elektroniky, evidentně však nikoli pro odborníky, ale spíše pro čtenáře Mladé fronty DNES.

Tento dojem ostatně nemusí být příliš vzdálen pravdě – MAFRA několik let připravovala pro deník MFD zvláštní přílohu o hardwaru, softwaru a spotřebí elektronice, která by se věnovala nejrůznějším cenovým přehledům, testům a vůbec ryze prakticky orientovaným materiálům, které zpravidla lákají inzerenty. Vlastník společnosti MAFRA, německá vydavatelská skupina Rheinish-Bergische Verlagsgesellschaf­t, ovšem nebyl myšlence díky možným rizikům příliš nakloněn, takže vypracované koncepce zůstaly ležet ladem. Kam až mé vědomosti sahají, Technet je v podstatě virtuálním naplněním této vize, přičemž právě webová forma snižuje podnikatelské riziko na minimum – případnou ztrátu představují pouze mzdové náklady, protože vše běží na hardwaru MobilMedií a standardním rozhranní Genesis2.

brandstorming

Z obchodního hlediska je Technet zajímavá myšlenka – laických uživatelů na Internetu neustále přibývá a většina českých odborníků (nejen novinářů) žije v přesvědčení, že čím více nesrozumitelných termínů bude jejich text obsahovat, tím budou vypadat chytřejší (- srovnejte kupříkladu českou a americkou odbornou literaturu). Technet má velký potenciál, protože s neustálým přísunem návštěvníků z ostatních serverů iDNES může při maximální srozumitelnosti textů (kterou lze vypozorovat kupříkladu na Mobil.cz) nabídnout čtení pro tisíce „neodborníků“, které vůbec nezajímá momentální vývoj NASDAQ, ale raději by se poohlédli po nějakém levném procesoru. Na trhu „papírových“ médií vydává Vogel Publishing časopis Počítač pro každého, který má v tomto nezoraném segmentu úspěch.

Klíčová samozřejmě bude otázka, jak to bude s lezením do zelí konkurenci. Po obsahové stránce bude zřejmě překryv minimální. Svět hardware se specializuje na ryze technické články, zatímco Živě je orientováno spíše „byznys“. Technet ostatně tuto „nekonkurenčnost“ dává najevo kupříkladu odkazy na články Jiřího Hlavenky na titulní straně apod. Troufám si však tvrdit, že z inzertního hlediska je zde další zájemce o kus tržního koláče, protože zadavatelé reklamy příliš striktně nerozlišují mezi více a méně odborně orientovaným serverem. První krok směrem k získání inzerentů má být jeden milion PV/měsíc koncem roku, což je přibližně dvojnásobek Světa hardware a třetina Živě – s týmem sedmi (!) redaktorů se to zřejmě podaří. Uvidíme.

Našli jste v článku chybu?
26. 9. 2001 6:26
Martin Kopta (neregistrovaný)
To já vážně nevím. Já s vámi do školy nechodil a Marek nám neříká s kým on ano a s kým ne. Zeptejte se Marka, proč se o Vás nezmíní ve svých článcích. Když nepočítám jeho včerejší, psal třeba v červenci o kvéčkách na Lupě. Docela bych se těšil na to, jak CD-R zakomponuje do povídání o tom, kterak zavádíme Q :-)) Máte na serveru něco nového? Máte nějaký velký průšvih? nebo něco takového, aby stálo zato věnovat vám článek?
26. 9. 2001 4:12
Petr Murmak (neregistrovaný)
Tak pro zaregistrování naší existence Lupou jsem udělal konkrétně toto: 1) Prohodil jsem si několik emailů s Markem Antošem (páčto ho znám ještě ze školy) na jedno konkrétní téma, které sem nepatří. Nicméně z těchto emailů musí na 100% vědět, že nějaký CD-R server existuje. A nemýlím-li se, tak právě on je (stále) šéfredaktorem Lupy. 2) Několikráte jsem na ignorování našeho serveru (a jeho výsledků) upozorňoval v diskuzích okolo měsíčních výsledků. 3) A v neposlední řadě jsme členy auditu SPI…