Mobilní aplikace mají jít na dračku

Apple se svým App store slaví úspěch ne nepodobný tomu, který mu přinesl iTunes. Tedy i finanční. V tomto modelu se shlédly i další firmy, protože další utrácení v mobilech má přijít právě skrze mobilní aplikace. A líznout by chtěl kdekdo.

Patrně nejsilnější plejádu oficiálních prohlášení na téma prodeje mobilních aplikací přinesl právě skončený barcelonský Mobile World Congress, což ostatně nebylo náhodou: zde kdo mohl, představoval nový operační systém pro mobily nebo nejchytřejší z telefonů. Kdo nemohl, ten je alespoň slíbil na slušivé prezentaci.

Apple a jeho App store

Apple spustil svůj App store pro telefony iPhone v červnu 2008, takže jde vlastně o velmi mladou záležitost. Jenže čísla mluví za vše. Podle výsledků z 10. února 2009 měl App store více jak 20 000 aplikací, které byly dohromady staženy 500 milionkrát. Ještě v listopadu 2008 to přitom byla stěží polovina, cca 9000 aplikací. Jaké obraty na aplikacích jsou, není přesně známo, placených aplikací je v App store kolem 70 %, průměrnou cenu aplikace podle kategorie jejího zařazení ukazuje následující graf.

App store: cena v závislosti na kategorii

A protože víme, že Apple za zajištění chodu App store pobírá 30 % z prodejní ceny, dá se předpokládat, že po půlroce provozu nejde už o vůbec zanedbatelný business. Dobré analýzy čísel a prodejních cen najdete třeba na tomto blogu.

Android Market

Android Market

První, kdo dal slyšet o „konkurenčním řešení“, byl Android podporovaný Googlem se svým Android Marketem. Proč hovoříme o konkurenčním řešení v uvozovkách? Hlavně proto, že ve skutečnosti si samotné obchody s aplikacemi nekonkurují, můžete je používat jen na patřičné platformě, Android Market samozřejmě na iPhone nefunguje a opačně. A zatím to nevypadá, že by si zákazníci příliš vybírali svůj telefon podle toho, jaký typ aplikačního obchodu provozuje.

Podstatné je, že Android Market zvolil podobnou strategii jako App store: centrální distribuční a platební místo. Z hlediska uživatele je hlavní rozdíl v tom, že Android nelimituje, jaké aplikace se v jeho obchodu objeví, zatímco Apple aplikace testuje a schvaluje. Nebo také neschvaluje. Což bylo v minulosti terčem kritiky. Apple se hájí tím, že mu jde o zachování nezavirovanosti platformy. Neschválených aplikací je zhruba desítka, nejvíce asi zamrzí zákaz aplikace umožňující připojení z notebooku k Internetu přes iPhone nebo zákaz navigačních aplikací, jehož podstatu nikdo nechápe, protože je iPhone sám nenabízí.

Naopak zjevným problémem je zdlouhavé schvalování nových vývojářů a nasazování aplikací. To první trvá řadu měsíců, to druhé v lepším případě týdny, Denně se na App store Apple objeví dvě stovky aplikací a číslo stále stoupá, ale vývojáři jsou s postupem nespokojeni. Zdržení je více frustrující než fakt, že desítka aplikací nebyla povolena.

Otevřenost Android Marketu je síla i slabina. Již nyní se hovoří o tom, že svůj podíl budou chtít ukousnout jednotliví mobilní operátoři, kteří si vytvoří vlastní Android Markety se svými podmínkami a jimi doporučenými aplikacemi. vzhledem k tomu, že placené aplikace se do Android Marketu teprve dostávají a na trhu je stále jeden telefon, jsou to spíše plány a lze jen těžko říci, zda se prosadí.

Nokia Ovi Store

Černým koněm dostihu kupodivu (alespoň zatím) není Microsoft. Ten se ostatně přiznal, že 80 % telefonů s Windows Mobile vyrábí HTC a Steve Balmer také zvěstoval plány Microsoftu na obchod s mobilními aplikacemi. I v tomto případě jde ale spíše o hudbu budoucnosti a Microsoft je namočený v prodejním webu Handango, takže mu vztahy mezi divizemi a zainvestovanými projekty dost možná zamotají hlavu.

Ovi Store je jiná káva. Tato aktivita finského mobilního gigantu Nokia byla rovněž v celé kráse představena v Barceloně a v zásadě jde o obchod spojující nabídku mobilního obsahu jako jsou vyzváněcí melodie, tapety či témata s aplikacemi a hudbou. A co je na tom hezké, Ovi Store má fungovat nejenom pro telefony s operačním systémem Symbian (tedy S60), ale i pro „hloupé“ telefony s proprietárním S40. Že vám uniká podstata rozdílu? Tak si to řekneme v číslech: S60 telefonů prodá Nokia po světě cca 60 milionů, zatímco S40 telefonů jde ročně do světa přes 350 milionů kousků. To už je slušná sumička uživatelů, desítimilionové počty iPhone a milionové Android počty v takovém srovnání vypadají legračně, protože celkově jde o uživatelskou základnu miliardy přístrojů Nokia po celém světě.

Nokia Ovi Store

Dlužno ovšem říci, že Nokia již dříve něco podobného měla, v menu svých Nokia telefonů jste jistě nepřehlédli záložku Download! pro obsah nebo službu Mosh. Jenže těm chyběla krása a pohodlí nákupu, jaké přinesl App store od Apple, což se Ovi Store snaží změnit tím, že App store důsledně kopíruje. Platit se bude kartou (pápá, premiové SMS zprávy), možná ale také přes účet operátora (vítejte, Prémiové SMS zprávy) – to v případě, že si operátor takovéto placení vydupe a vývojář s ním bude souhlasit, protože za takto prodanou aplikaci dostane podstatně méně peněz.

Ovi Store by pro společnost Nokia znamenal tolik vymodlený návrat mezi úspěšné distributory digitálního obsahu, po čemž firma tolik touží, ale stále jí tato meta mezi prsty proklouzává. Většinou proto, že firma nechce šlapat operátorům do jejich zelíčka s operátorským digitálním obsahem.

CIF16

Samotná služba Ovi je pro Nokiu podstatně více než jen obchod. Služba nabízí synchronizaci kontaktů, kalendářů, sdílení fotografií a mapy pro navigační systém, nebo také hudbu. I to Nokia někde kdysi měla, ale právě Ovi má být platformou, která všechny roztroušené aplikace, služby a obchůdky Nokia obsahu začíná spojovat a zastřešovat v univerzální službu pro telefony Nokia, tedy pro miliardový trh. Uvedení takového produktu s obecnou dostupností (nikoliv vyhrazeného pro pár trhů) by pro firmu Nokia bylo jedním z nejpodstatnějších průlomů a mohlo by to v digitálním obsahu ještě řádně zamíchat karty.

A ti ostatní

Zatím jsou opravdu jen ostatní. Jak Microsoft a jeho Windows Mobile 6.5, tak Palm se svým novým, slibným a dosud neprodávaným WebOS. Každý se zhlédl v úspěchu App store a říká se, že příští peníze v mobilních telefonech se budou dělat právě tady. Při pohledu na tabulku nejprodávanějších aplikací, kde kralují aplikace simulující prdění nebo virtuální zapalovače za dolar, můžete o dlouhodobém přínosu takových aplikací pochybovat, ale zábava je zábava. Když zákazník platí, ať mu ta aplikace klidně prdí, třicet procent z dolaru je vždy dobrých…

Anketa

Koupili jste si někdy nějakou aplikaci do mobilu?