Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Mobilní Internet zabíjejí mobilní operátoři od Petr Paleta - Legrační článek. Zvířátko S je patrně sto let...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 2. 2002 9:40

    Petr Paleta (neregistrovaný)
    Legrační článek. Zvířátko S je patrně sto let za zvířátkem O (pardon). Revenue sharing s mobilními operátory dávno funguje a například v naší firmě živí jednu (malou ale celou) divizi. Funguje tak například hra IQmapa (www.iqmapa.cz).

    Oni asi operátoři nekývnou na každou blbost, ale když máte několik desítek tisíc uživatelů, tak i pro ně začne být zajímavé.
  • 1. 2. 2002 10:53

    Pavel, Janda (neregistrovaný)
    Pane Paleto,
    Vas pripad je vyjimecny a zcela se vymyka tomu, co bylo popsano v clanku. Vy jste se na vytvoreni IQ mapy s Eurotelem nejdrive domluvili a delali jste ji pro nej za jasne deklarovanych podminek. To samozrejme respektuji, je to lepsi postup, nez se vrhnout do neznamych wapovych vod a pote za svou praci neco chtit, jenze bezna praxe je presne takova. V konecnem dusledku nevidim rozdil mezi dvema stejne navstevovanymi servery, z nichz tvurci jednoho se na spolupraci s operatorem domluvil ex-ante a druhy ex-post. Nicmene operatori to rozlisuji...

    My jsme bohuzel nejdrive zalozili server (wList.cz) a stale ho zdokonalovali, navstevnost rostla a nekdy pred rokem jsme se domluvili na spolupraci s operatory. Tenkrat se s nami o nejakem revenue-sharing nechtel nikdo ani naznakem bavit, a to i tehdy byla nase navstevnost velmi vysoka, troufam si rici, ze mezi "amaterskymi" servery bezkonkurencni. A cas sel dal, navstevnost dale rostla, napriklad v cervenci 2001 jsme zobrazili pres jeden a ctvrt milionu stranek, z toho pro Eurotel celych 493 tisic. Jiste si sam dokazete priblizne spocitat, kolik jenom diky nasemu serveru Eurotel vydelal...

    Dnes mame nekolik desitek tisic registrovanych uzivatelu, kteri system aktivne pouzivaji, v lednu 2002 jsme i pres nasobne vyssi ceny nez v lonskem cervenci zobrazili pres milion stranek.

    Briskne Vam mohu spocitat, kolik na nas Eurotel ci Oskar vydelal v roce 2001, za to vse jsme dostali smlouvu na 1 (jednu) korunu ceskou. Jestli Vam sluzba s vice jak milionem zobrazenych stranek mesicne pripada jako blbost, tak Vas lituji.

    Chod serveru platim uz nekolik mesicu z vlastnich zdroju, o reklamu je minimalni zajem (vetsinou si ji zaplati jiny tvurce stranek - receno terminologii clanku - typu zviratko Y mylne se domnivajic, ze vyssi zajem o jeho plody, tedy castejsi prechazeni mostu jinymi, vzbudi zajem u zviratka X). Mohu rici, ze pokud se na tomto stavu nic nezmeni, tak nam nezbyde nic jineho nez s provozem serveru skoncit, dotovat jej z vlastnich penez a uspokojovat se pohledem na graf navstevnosti, to nejde delat vecne...

    Pavel Janda
    wList.cz
  • 1. 2. 2002 10:54

    Jaroslav Gergic (neregistrovaný)
    Bohuzel Petre, tento system funguje jen v omezene mire. Je zalozen na smlouve dvou partneru - vas a operatora a podminky jsou dany pro vas konkretni pripad. Myslim si, ze takovych firem, ktere spolupracuji s operatory je vice - avsak je dost pravdepodobne, ze maji ruzne podminky - ruzne vyhodne kontrakty. S nekym se operator, treba uplne odmitne bavit. To dle meho nazoru chybi (alespon o tom nevim), je jasne stanoveny ramec, kteri by operatori VEREJNE vyhlasili:

    "Nabizime sdileni obratu pripojeni k WAP aplikacim, podminky pro pristoupeni ke kontraku jsou takove a takove, kdokoliv je splni ma dvere k podepsani smlouvy otevreny. Podminky jsou rovne pro vsechny."

    Bylo by samozrejme mozne definovat nekolik trid provozu - napr. zabezpecny pro platby, komercni zabava, neziskove organizace, atd. Pro ruzne tridy provozu by mohli byt ruzne nutne podminky pro podepsani kontraktu.

    Jsem toho nazoru, ze za uspechem Internetu je prave jeho celkova otevrenost. Ta v pripade mobilniho Internetu chybi. Je mozne, ze je to zpusobeno historickymi koreny cele telekomunikacni sfery.
  • 1. 2. 2002 11:29

    Pavel Janda (neregistrovaný)
    Jsem tehoz nazoru, soucasny pristup operatoru je naprosto netransparentni. Asi neni mozne, aby se operatori delili s uplne kazdym, podminkou by mohla byt napriklad urcita navstevnost. Ani tvurci mene navstevovanych stranek by ale neprisli zkratka - my bychom meli motivaci dale zvysovat nasi navstevnost, protoze by nam z ni plynuli dalsi prijmy a u provozovatelu "mensich" stranek bychom si zaplatili reklamu. To za soucasne situace nema cenu, je vcelku jedno, jestli budeme mit 5 nebo 900 tisic navstev, z tech 895 nam jiz zadne prijmy neplynou...
  • 1. 2. 2002 12:14

    Petr Paleta (neregistrovaný)
    No, já myslím, že jsme začínali úplně stejně. Nejdříve jsme dělali několik dobrých aplikací zadarmo, bez revenue sharingu (v našem případě přístup k elektronické poště).
    Ale dále jsme prostě postupovali obchodně lépe - měli jsme ideu, domluvili se s operátorem (to nějakou dobu trvalo, byl to první revenue sharing v ČR) a realizovali.
    Aplikace měla úspěch, a i to pomohlo tomu, že revenue sharing je dnes poměrně běžný.

    Je třeba si ale uvědomit, že:
    - operátoři vyžadují garance spolehlivosti a profesionání přístup
    - 493 tisíc hitů měsíčně není nic moc. S revenue sharingem je dost papírování, a aby se to operátorům vyplatilo, je třeba mít buď vyšší čísla, nebo mít to štěstí a zapadnout do strategie operátora
    - daleko lepší pozici máte tehdy, pokud operátorovi nabídnete exkluzivitu.

    Takže pokud máte dobrou aplikaci, myslím že jsou dveře otevřené, zkuste znovu vyvolat jednání.
  • 1. 2. 2002 12:30

    Karel Sasin (neregistrovaný)
    Pane Jando, jsem velmi rad, ze jste se v teto diskusi objevil. Vlastne jsem doufal, ze se zapojite. Znam Vas server. Musim konstatovat, a nerika si mi to lehce, protoze jsme vlastne "WAP konkurenty", ze Vy jste jeden z nejvyznamejsich sponzoru nasich mobilnich operatoru :-))

    Karel Sasin
  • 1. 2. 2002 12:36

    Petr Paleta (neregistrovaný)
    Jardo (BTW: ahoj, jak se máš?), máš pravdu, firem, které mají revenue sharing je skutečně více, a pokud je mi známo, mají i u jednoho operátora různé podmínky, v závislosti na tom, jak je která aplikace pro operátory atraktivní. To je prostě byznys.

    Ekvivalentem dělejí poplatků je ve skutečném světě model, kdy ISP zjišťují, na které servery uživatelé chodí, a podle toho posílají provozovatelům serverů provize. Ale o tom nikdo neuvažuje, protože je to děsně náročné.

    Mobilní operátoři tohle dělají, a jsou tedy před klasickým internetem dost napřed. Je těžké zlobit se na ně, že nedělají to, co popisuješ, protože by to pro ně znamenalo obrovské množství administrativní práce a popravdě řečeno, v jejich tržbách tvoří WAP zatím velmi malý zlomek, a ani takový systém by nezvedl jejich příjem o nějakou významnou částku.

    S otevřeností internetu to nemá nic společného, tu nikdo neomezuje a také nikdo nebrání wapovým serverům zavést poplatky za jejich používání, nebo mít příjmy z reklamy, z provizí atd. jako na normálním internetu.

  • 1. 2. 2002 13:41

    Jaroslav Gergic (neregistrovaný)
    Polemika na tohle tema by vydala na samostatny clanek.
    Aspekty, ktere zpusobily relativni neuspech WAPu
    jsou jak technickeho razu:
    - pomala GSM data (typicky 9200 Kbps)
    - nemoznost snadneho zabezpeceni komunikace mezi
    klientem a serverem nutna napr. pro platby pres WAP
    (je mezi nimi WAP gateway operatora, vlastni gateway se vyplati jen malokomu)

    tak ekonomicko/technickeho razu:
    - reklama na malem displeji telefonu snizuje vyrazne pouzitelnost aplikace (narozdil od bezneho PC)
    - "zacarovany kruh" - WAP pouziva malo lidi, proto na nem nikdo neinzeruje, proto tvurci vetsiny aplikaci nemaji penize, proto vetsina aplikaci nestoji za nic, proto WAP pouziva malo lidi.
    - uspech komerce na velkem Internetu byl ze znacne casti umoznen nafouklou bublinou internetovych akcii - temer vse bylo zadarmo, protoze nam to zaplatili akcionari internetovych startup firem ;), WAP tuhle manii o fous nestihnul (komercni zacatky WAPu cca druha pol. 1999) takze jsou zde nejenom technicke rozdily, ale i podstatna promena celkoveho ekonomickeho klimatu.

    Myslim, ze clanek - i moje predchozi poznamka - se tykal jen casti tematu - sdileni obratu (zisku) z pripojeni. Tato myslenka se pouziva napriklad u pripojeni k Internetu v CR (tarify Internet 2000, 20001, 20002). Jde o to, aby vsichni provozovatele meli stejne a verejne podminky. V pripade ISP a tarifu Internet 2000x jde o to, za jakych podminek lze tuto sluzbu provozovat a jake jsou za to provize. V pripade ASP a WAPu jde o to, ze tu podobna pravidla chybi, coz brani vzniku opravdu konkurencniho prostredi pro poskytovale WAP aplikaci. Kdyby takovy dobrovolny regulacni ramec existoval, umoznilo by to otevrit jednu z monznych cest financovani rozvoje mobilniho Internetu. Neni to vsak samozrejme zadna zaruka uspechu - jen jedna z sanci.

    (BTW: mam se celkem dobre)
  • 1. 2. 2002 16:58

    Pavel Janda (neregistrovaný)
    Ano, zacinali jsme stejne, ale Vase wMarks.cz skoncily tak, jako vetsina ostatnich - funguje, ale nikdo se o ni nestara, protoze neprinasi zadne zisky. Zkuste se nad tim zamyslet.

    IQ mapa byl jiz jiny projekt - uznavam, delan s urcitou obchodni ideou, na niz Vas privedly zkusnosti prave s wMarks. Jenze nase pozice je odlisna - my jsme netvorili wList s nejakou ideou, protoze jsme zadne zkusenosti s WAPem nemeli. Pozdeji jsme zadny zcela novy projekt neudelali - nebylo proc, wList byl uspesny, mel perspektivu, a tak jsme jej stale zdokonalovali. Jenze s funkcni aplikaci uz se do zadneho RS zapojit nelze, to je ten problem. Verim, ze kdybychom dnes neco vymysleli, tak bychom se s nejakym operatorem domluvit mohli, jenze proc zabijet funkcni aplikaci, kterou pouzivaji desetitisice lidi? Presne toto zpusobuje soucasna strategie operatoru a to je to, co mi nejvice vadi. Ja nefnukam nad tim, ze nedostavam penize, ja se pozastavuji nad absurditou jejich pristupu.

    A k Vasim poznamkam:
    - 493 tisic hitu Vam muze pripadat malo, jenze uvedomte si, jake reklamni podpory se dostalo treba prave IQ mape a jake wListu. My jsme nikdy, nikde nemeli zadnou reklamu, v tomto kontextu vnimam 493 tisic hitu jako velmi slusnych. Kolik mela IQ mapa v dobach sve nejvetsi slavy? Dva miliony? Ale reklama na me koukala z kazdeho casopisu, z billboardu, internetovych stranek, odkaz byl umele prvni v Top 10 na Juice. V pripade, kdy by bylo rentabilni navstevnost zvysovat podle me neni problem dosahnou jen u Eurotelu na miliony hitu. Ale proc bych to delal? Aby meli operatori vetsi zisky a my vetsi ztratu?

    Navic kdyz vezmu 500 tisic hitu a budu pocitat tri zobrazene stranky na minutu, tak jsme na 163 tis. minut. Vezmeme-li cenu 2,7 Kc za minutu, tak jsme na 440 tisicich Kc trzeb. Nerikam, ze je to pro Eurotel spasa, ale nemyslim, ze by slo az o tak zanedbatelnou castku...

    - Exkluzivite se nebranime, nabidl nam ji Oskar. Vite za co jakych podminek? Za to, ze nas odkaz bude soucasti jejich portalu...

    Myslim si, pane Paleto, ze ma velmi zkresleny obraz o soucasne realite WAPu. Ja nevim o nikom jinem (krome par projektu typu toho Vaseho), kdo by od operatoru neco dostaval. Nejhorsi na tom je, ze operatori okradaji predevsim sami sebe, jejich postoj je velmi, velmi kratkozraky.
  • 1. 2. 2002 18:18

    Petr Paleta (neregistrovaný)
    ale Vase wMarks.cz skoncily tak, jako vetsina ostatnich - funguje, ale nikdo se o ni nestara, protoze neprinasi zadne zisky.

    Já bych to viděl jinak. wMarks naše firma běžně používá ke stahování pošty na mobil, můžete používat zdarma každý, byť bez záruky. Další vývoj neděláme, protože to prostě samo dobře funguje. Nerozvíjíme to právě proto, protože jsme se nad tím zamysleli.

    Kolik mela IQ mapa v dobach sve nejvetsi slavy? Dva miliony?

    Nemohu říci, bohužel. Ale řád jste trefil.

    493 tisic hitu Vam muze pripadat malo, jenze uvedomte si, jake reklamni podpory se dostalo treba prave IQ mape a jake wListu. My jsme nikdy, nikde nemeli zadnou reklamu

    A čí je to chyba. Naše???

    Nejhorsi na tom je, ze operatori okradaji predevsim sami sebe, jejich postoj je velmi, velmi kratkozraky

    To už je asi třetí příspěvek, ve kterém to vysvětluji. Pro operátory není takové číslo v tento moment zajímavé, už jenom kvůli té administrativě. Oni mají jiné starosti - rebranding, přečíslování atd. Časem se pravděpodobně dočkáme nějakého transparentnějšího sdílení příjmů, ale až se vyřeší z jejich pohledu důležitější věci. Ale bude platit od určité úrovně provozu, nejméně v řádu miliónů hitů měsíčně.

    A opakuji, revenue sharing přece není samozřejmost. Takový Seznam vydělá velké peníze ISP a ještě větší Telecomu, nic od nich nedostává a nikdo to také nepovažuje za závadný stav. Tak proč se tak rozčilujete v tomto případě?

  • 1. 2. 2002 18:47

    Pavel Janda (neregistrovaný)
    Ano, vy jste se zamysleli a na wMarks se vykaslali, dalsi vyvoj by nebyl rentabilni. V poradku. Pan Sasin se zamyslel a napsal tento clanek. Vydal se jinou cestou, kterou Vy kritizujete. Nevim proc, kazdy nebere vytvoreni jednoho serveru jako zkusenost, kterou muze zhodnotit pri tvorbe dalsiho. Ja bych se s wListem loucil tezko, je pro me vice, nez jen prostredkem k vydelavani penez, ale bez nich se provozovat neda. Rozhodne je v nasich silach vytvorit projekt, se kterym oslovime operatora a ktery bude financovan z podilu na jeho zisku. Jenze me unika duvod, proc by to same neslo udelat s jiz dobrou fungujici sluzbou...

    Ja jsem Vam nedaval za chybu, ze jsme nikdy nikde nemeli reklamu, pouze jsem tim chtel naznacit, ze jsme se k pul milionu hitu dostali v podstate jen diky tomu, ze si to par lidi reklo mezi sebou a parkrat se o nas zminili v mediich. Cele to rikam pouze proto, abyste uspech IQ mapy neprecnoval, se stejnym marketingem by univerzalni sluzba naseho typu dosahla mnohem vetsi navstevnosti Duvod, proc wList nepropagujeme jsem jiz uvedl nekolikrat - stokrat nula je porad nula.

    A ja jsem Vam zase napsal, ze pul milionu hitu zase tak nezajimave cislo pro operatory neni. Administrativa s tim spojena je praci na deset minut jednou za mesic - vyjet si pocet zobrazenych stranek na urcitem serveru skrze jejich GW, vynasobit to nejakym cislem a prevest penize. Ohanet se administrativou je od Vas velmi lacine.

    Rad milionu hitu jakozto hranice u jednoho operatora je hodne nadneseny, to ze sluzeb, ktere jsou dostupne zakaznikum vsech siti nebude mit asi vubec nikdo. Vite snad o nejake?
  • 1. 2. 2002 19:05

    Petr Paleta (neregistrovaný)
    Administrativa s tim spojena je praci na deset minut jednou za mesic

    Hm, na této větě je krásně vidět, jak obchodní stránku podceňujete. Revenue sharing znamená:
    - udělat obchodní kalkulace
    - vypracovat dobrou smlouvu
    - každý měsíc zpracovat a zkontrolovat data z GW
    - uchovávat data z GW v takovém tvaru, aby byly auditovatelné externím auditorem v případě sporu
    - zavést opatření, aby se zabránilo falšování logu z GW
    - každý měsíc spočítat revenue, vytvořit faktury a platební příkazy
    - neustále kontrolovat, zda si některý z partnerů nenašel nějaký způsob, jak hity falšovat, například tak, že bude na GW posílat jeden request za druhým (protože lze počítat pouze hity, a ne dobu připojení k jednomu serveru - a hit se pak přepočítává na několik sekund. Z toho se odvodí průměrný poplatek, a ten se pak dělí mezi operátora a poskytovatele služby. Kdyby si nějaký šikovný poskytovatel koupil kartu s nejvýhodnějším wapovým tarifem, a udělal si vhodné udělátko s GSM modulem, který by neustále posílal hity jedno za vteřinu, tak si prostě bude vyrábět čisté peníze, a bude to velmi těžko zjistitelné).

  • 1. 2. 2002 19:38

    Pavel Janda (neregistrovaný)
    V momente, kdy jiz RS funguje, je praktikovani tehoz systemu u jinych provozovatelu velmi jednoduche. Dokonce cim vice jich bude, tim bude administrativa levnejsi, nebot systemova opatreni, ktera jste popsal, predstavuji pouze urcitou pocatecni investici. Administrativu proste nepovazuji za prekazku, o ktere bychom tu museli dlouze diskutovat...
  • 5. 2. 2002 0:58

    Pojar (neregistrovaný)
    "udělal si vhodné udělátko s GSM modulem, který by neustále posílal hity jedno za vteřinu"

    tohle přece není problém, takovýto podvod lze velmi snadno odhalit pohledem do logu, např. setříděním requestů podle počtu seskupeného podle klientů (tel. čísel) :)))
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).