Hlavní navigace

Prosím, pošlete mi reklamní esemesku

Jan Handl

Jak se díváte na mobilní marketing? Například na reklamní kampaně značek v textových zprávách? Pokud vám nevadí, jste potenciálně divní. Ale když se to dělá férově, nemusí se příjemci naštvat. Klíčové je najít správné lidi a neporušit jejich preference. Pak nebude zadavatel či odesílatel reklamy za hulváta.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Co si budeme povídat, reklama dost často konzumenty nejrůznějších médií otravuje. Mnozí lidé by se bez reklamy na Internetu, v mobilech, novinách, v televizi a rádiu obešli. Jinak tomu je v případě médií, ta často z reklamy žijí a peníze od inzerentů pomáhají více či méně živit firmu. Každý člověk je v pohledu na reklamu trochu jiný, někdo si uvědomuje, že jde o nutnost, která živí média a umožňuje inzerentům být vidět a prodávat. Média díky penězům z reklamy mohou pracovat lépe, přinášet kvalitnější obsah a třeba i přežít. Toto vnímání situace převládá třeba u televize, tisku a Internetu.

Pokud se podíváme na trošku jiné reklamní segmenty, poznáme, že ne všichni to mají tak jednoduché. Význam outdoorových ploch nebo reklamy v mobilech se obhajuje hůře. K čemu jinému jsou billboardy, než ke generování peněz pro provozovatele a k umožnění firmám otravovat reklamou? Mobilní reklamu, třeba obchodní sdělení v textových zprávách, je také těžší obhajovat. Člověk si koupí telefon, platí operátorovi peníze za to, že může volat a psát textové zprávy. A navíc, jako „bonus“, mu občas přijde nějaká ta reklamní esemeska. Některé příjemce může rozpálit doběla.

Reklama v mobilech je a bude. Než se začne majitel mobilu rozčilovat, že mu zase přišla nějaká ta reklamní zpráva, měl by se podívat do obchodních podmínek operátora a také by měl popřemýšlet nad tím, komu své číslo dal a s čím souhlasil. Existují společnosti, které čísla mobilů zneužívají a bez souhlasu majitele posílají reklamní zprávy. Mnohem více reklamních zpráv je ale „vyžádaných“, tedy s vědomým či méně vědomým souhlasem vlastníka čísla. Je dost lidí, které naštve jakákoliv zpráva, i když s jejím přijetím třeba předem souhlasili.

Výzkum vedený ve Velké Británii ukázal, že averze k mobilnímu marketingu není až tak strašná, jak by si mnozí mohli představit. Skoro polovině lidem by nevadila komunikace oblíbených značek do jejich mobilů, tedy pokud by k tomu byl dán souhlas. Majitelé mobilů se výzkumníkům svěřovali se svými preferencemi v oblasti mobilní reklamy. Kolikrát by chtěli být osloveni a kdy, jaké segmenty jsou v této oblasti nejoblíbenější? To vše je známo. Z výzkumu plyne (za použití trochu kostrbaté logiky), že pokud lidé dají se zasíláním reklamy souhlas, sdělení pak přímo vyžadují. Otázkou je jen jak často, kdy, od koho…

Vše je o oblíbených značkách. Když s vámi bude komunikovat značka, kterou máte rádi, nebude vám vadit, že vám vleze i do mobilu. A i ono klíčové povolení k zasílání reklamy pak jeden moc neřeší. Mobilní reklama má podle mého názoru jeden klíčový problém. Kde najít lidi k oslovení, aby to bylo košer z pohledu legislativy a i cílení? Měly by se značky ve velkém zabývat sběrem cenných a loajálních kontaktů a s těmi pracovat, nebo své aktivity směřovat k obchodně zajímavé cílovce, z níž se mnozí naštvou (ať už je udělen souhlas k zaslání nebo ne)?

Našli jste v článku chybu?

30. 6. 2012 12:14

rodrich (neregistrovaný)

Čekám důležitou zprávu a místo toho mi přijde "Volejte o víkendech zadarmo". ....to je na zabití.

V počítači si alespoň můžu nastavit spamový filtr, u SMS abych se dohadoval s operátorem

30. 6. 2012 10:33

šarik (neregistrovaný)

Jakákoliv reklama v jakékoliv formě mě přivádí do stavu zuřivosti. Nevím, proč by mi měl někdo proti mé vůli něco nutit, o co vůbec nemám zájem. Navíc mě okrádá o čas, když věnuji tomu pozornost a musím zjistit o co jde. Grrrrr.

DigiZone.cz: Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí