Hlavní navigace

Mobilní obsah je už druhá revoluce v řadě, která huntuje česká média

Patrick Zandl 6. 11. 2013

Mainstreamová média se vyčerpala krizí a soubojem s internetem. Na mobilní éru mají sil už jen málo. Jak z toho ven? Inspirace se dá najít v hodinářském průmyslu.

V říjnu jsem byl na Czech Internet Fóru v panelu věnovanému mobilnímu obsahu. Je to široké téma, je těžké k tomu něco objevného říct, tady jej opanovaly aktuální výsledky Tablet Media a jejich tabletového magazínu Dotyk a Lucie Tvarůžková opouštějící Hospodářské noviny. Takže k něčemu zajímavému to bylo, ale jedno nám uteklo. Závěr.

Text původně vyšel na Marigold.cz, Lupa jej publikuje se svolením autora.

Ptal se mne na to Petr Koubský v roli moderátora, ale zmátl mě nadhozeným středověkem, pak ten příklad vytáhla právě Lucie Tvarůžková: média jsou na tom nyní podobně, jako hodinářský průmysl v quartzové revoluci v sedmdesátých letech. A o tom už něco málo vím. Možná více než Lucie, takže se pokusím vysvětlit, proč je tenhle příměr až nebezpečně dobrý.

Quartzová revoluce je něco, co proběhlo v hodinařině a začalo to v šedesátých letech, kdy se ukázalo, že hodinářský strojek by nemusel být mechanický, ale mohl by mít elektronický, quartzový základ. A že to bude jak levnější, tak přesnější. A na tohle Japonsko vsadilo. A hodně.

Drobný problém to znamenalo pro Švýcarsko, které v té době dělalo přes polovinu světové produkce hodinek a byla to významná část jeho průmyslu. Následovaly takové ty klasické fáze jako “popírání” – kdo by chtěl levné přesné elektronické strojky, když může mít drahé mechanické strojky, až do fáze klinické smrti, kam se švýcarský hodinářský průmysl dostal v polovině osmdesátých let, kdy počet zaměstnanců klesl na třetinu.

Zachránce Hayek

Za vyvrcholení krize se označuje rok 1983, kdy počet fungujících členů švýcarské hodinářské asociace klesl o rovných tisíc na 600 členů (a i těch byla řada ve stavu hibernace). Tehdy ale také vznikl plán, co s tím dělat. Byla nutná naprostá restrukturalizace švýcarského hodinářského průmyslu. A (s drobnými peripetiemi) přichází pán, který měl jak ten plán, tak sehnal peníze. A zachránil švýcarské hodinářství. Jmenoval se Nicolas George Hayek (české wikiheslo nemá, proč taky) a přes české jméno to byl libanonský (a nyní švýcarský) podnikatel.

Jeho plán? Neprodávat významné švýcarské značky Japoncům (kolem kroužilo Seiko a Casio), sloučit je do jedné firmy. Srazit náklady, sjednotit výrobu, jet nové řady. Tak vzniklo Swatch. A Swatch Group. A plastové quartzové módní hodinky za málo peněz, které okouzlily svět a nechaly Švýcarsko na hodinářské mapě: pod Swatch dnes patří značky jako Omega, Longines, Blancpain, Rado nebo Breguet. Nebo taky ETA, ještě nedávno monopolní výrobce mechanických strojků.

Co je na tom podstatné: bez mimořádného osobního nasazení Nicolase Hayka by se nic takového nestalo. Bez jeho vize, kterou prosadil a realizoval. To za prvé. Za druhé: původním majitelům hodinářských firem to příliš nepomohlo. Fakt, že hodinářský průmysl přežil, jim už dnes moc peněz nehodí. Oni se podílů zbavovali za bakšiš oproti tomu, jakou cenu ty firmy mají dnes. Ale samozřejmě se podílů zbavili lépe, než kdyby to šlo všechno ke dnu.

Update: v komentářích jsem se dočetl, že strategie Swatch Group byla prodávat drahé hodinky bohatým a že to se to potom snadno bojuje s úpadkem. No, to je strategie dneska. V osmdesátých letech bylo zřejmé, že není jediný důvod, proč by si bohatí lidé měli kupovat mechanické hodinky. Byly přeci méně kvalitní coby ukazatel času, nemohly nabízet takovou miniaturizaci, odolnost, pohodlí.

Podnikatelé chtěli mít na ruce digitálky, to byl šlágr už od doby prvního Pulsaru či Accutronu a představa, že by si bohatí lidé kupovali nějaký mechanický aušus, byla v té době … no, přinejmenším úsměvná.

Byl to až Hayek, kdo přišel s tezí, že hodinky jsou jediný šperk kromě snubáku, který si mohou muži dovolit – a začal v devadesátých letech masivně tlačit mechanické hodinky jako symbol luxusu a postavení.

Říct, že v hodinkách vyhrála kvalita, je ovšem naivní: na počet kusů se quartzových hodinek vyrobí mnohonásobně více, kvalitní mechanické  hodinky se staly jen jedním z druhů prodávaných hodinek a druhem lepším až luxusním. Ovšem především díky Haykovi.

Základem obchodu Swatch Group ovšem byly levné plastové hodinky s excelentním designem, kterých jste si koupili hromadu pro každou příležitost všude na letištích a v buticích. Vztaženo k žurnalistice: je pravděpodobné, že ta kvalitní přežije, ale významně se promění, a to jak provedením, tak vlastnicky. V případě provedení to bude jen dobře, protože se vrátí ke kořenům.

Tradiční mediální domy zaspaly

Situace v médiích je dnes hodně podobná. Přišla digitální konkurence, která nabízí větší kvalitu, větší různorodost a nižší cenu. Naprostá většina tradičních mediahousů zaspala a podle toho to tak s nimi vypadá. Nabízejí zastaralé zboží, které lidi nechtějí, šetří na kvalitě, nemohou obstát v podmínkách dodání a formy zboží. Skvěle je vidět pozice švýcarského a japonského hodinářství v roce 1975…

Samozřejmě nějakou dobu se dá bojovat poukazem na tradice a na to, že to tak lidé chtějí. Jenže zkušenost ukazuje, že ti, co to chtějí tak, jako kdysi, umírají – a ti mladí to chtějí jinak.

Dodnes tradiční média situaci řešila klasicky, tedy svou kapitálovou převahou: ta internetová jednoduše skoupila, jejich management vyházela nebo velmi ráda nechala odejít, nic nezměnila a jelo se dále. Kdo chtěl psa bít, hůl si našel třeba ve spojení AOL a Time Warneru.

Takhle se tradičním médiím podařilo vyřešit nástup internetu. Skoupili zavedené internetové servery, vyrůst vedle sebe je nechali jen v okrajových oblastech, které byly vždy tak nějak specifické nebo tam, kde se jim nepodařilo tomu zabránit.

Pak přišla krize, během níž tyhle tradiční mediahousy, vedené už seriózními lidmi v mnohořadých oblecích a zlacených obroučkách brýlí, přišly o finanční rezervy.

Do toho přišla “mobilní revoluce”, v níž se obsah má stát mobilním, neboť na mobilech a tabletech jsou jeho konzumenti. Ti v tričkách, džínách a bez zlacených obrouček, protože v nich nefungují Google Glass. 

A tady přichází zádrhel. Akvizicemi a krizí finančně vyčerpané mediální koncerny, potýkající se nadále s propadem inzertních peněz, už nemohou zvolit osvědčenou strategii konsolidace trhu. Není za co konsolidovat a poptávka po novém obsahu je příliš zjevná, jen není zjevné, jak ho uchopit.

Ostrá konsolidace nebo pomalé umírání

Jsou tu dvě východiska. To, které přinesl Hayek do hodinařiny: ostrá konsolidace, v jejím rámci diferenciace, hledání produktu, jeho prudký rozvoj  a nakonec vypiplaný produkt.  Zbavení se starého managementu, který je jen příživa, zaměřit se na podstatu. Soustředit se na to, že když děláte hodinky, potřebujete hodináře a návrháře hodinek. A taky ty, co je prodávají. A aby rozuměli tomu, co prodávají. Uvést věci do souladu na celé produkční linii. Zkrátka: mít vizi. Haykovi tohle zajistilo obrovské bohatství a nehynoucí slávu mezi hodináři i businessmany (ačkoliv se dostal “jen” na 232 místo nejbohatších lidí světa).

Nebo zvolit druhou cestu: pomalé umírání bržděné patičkami, co jen to jde. Inovace vlastním managementem v prostředí, jemuž nerozumí, protože poslední inovaci zvládl ve zcela jiném prostředí před dvaceti lety. Postup, co nevyjde, protože už není za co.

Varianta, že by management papírového média porozuměl čtenářům médií digitálních, je úsměvná. Jistě, stát se to může, lze se k tomu za drahé peníze dobrat. A výjimečně se to stává. Takový člověk pak požaduje změnu radikální, nevyzkoušenou, obtížně vyargumentovatelnou, proti němu stojí průzkumy, zvyky, tradice, jeho kolegové a zkušenosti hovořící o něčem zcela jiném. Stane se to, co vždy v takovém případě. Nestane se nic, nebo nic smysluplného.

Ponaučení?

Je. Mainstreamová média se vyčerpala krizí a soubojem s internetem. Na mobilní éru mají sil už jen málo. Většina z těch renomovaných a zavedených podlehne a změní majitele, což se zhusta děje. Původní majitelé to dobře vidí a odcházejí. Média česká z části v průběhu dalších patnácti let půjdou do kytek, z části je ochrání smrádek a teploučko místní kotliny formou různých kooperací, z části je převezmou média digitální a prozíravá, což byl nedávný příklad Práva a Seznamu (i když tam je to podíl minoritní).

Mobilní obsah je druhá revoluce těsně po sobě, která klasická média postihla. Navíc to není poslední technologická revoluce, které se v nejbližších deseti letech dočkáme.

Lucie Tvarůžková opustila Hospodářské noviny na poslední chvíli. Ještě pár let a opustí ony ji (i když možná únikem do týdeníku). Leda by někoho něco vizionářského napadlo a realizovalo se to, ale to v takových korporacích nebývá pravděpodobné. Z tisíce nejchytřejších švýcarských hodinářských hlav ohlušených doznívajícím tikotem nepokoje nakonec něco chytrého a funkčního napadlo až toho libanonského poradce pro řízení firem Nicolase Hayka.

Jeho nekrolog jsem do přílohy Hospodářských novin před třemi lety psal já. 

Našli jste v článku chybu?

6. 11. 2013 12:47

titanik (neregistrovaný)

podivejme se, co nam dnes mobilni media nabizi, z 50ti zpravodajskych serveru se na 48 z nich, v male, ci zadne obmene dozvim to same, tedy v podstate nic, vetsina medii patri lidem, kteri si nepreji, aby se urcite informace dostavaly ve vetsi mire na verejnost a tady tistena media, obdobne jako hudebni ci filmovy prumysl zaspala, misto toho, aby se transformovala zpet do informacnich medii, tak se v zoufale kreci snazi prinaset bulvarni obsah, nicmene jeste maji sanci, se z tech sracek vyhrabat…

5. 12. 2013 16:34

Ivan Nový (neregistrovaný)

Řešením není ale placený obsah, ale inteligentnější reklama, která na lidi bude působit, aniž by ji četli.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí