Hlavní navigace

Mobilní reklama bude chytřejší

Eduard Hlava 8. 4. 2005

Co uděláte, když vám přijde SMS zpráva? Vezmete telefon a samozřejmě si ji přečtete. Není jiné cesty, než si ji přečíst, zvláště pokud nevíte, od koho je. Nutí vás to věnovat se tomu, nedokážete prostě odolat. Co kdyby to bylo něco důležitého? Jen málokdo si dnes dovolí ignorovat zprávy, které mu chodí na mobil. Dokonce ani mnozí z těch, kteří jich dostávají desítky až stovky denně.

SMS zpráva (nebo dnes už i MMS zpráva) je něco, co člověka dokáže vyvést z konceptu, slovy klasika – naruší jeho kruhy. Po zapípání mobilu jste nuceni se mu věnovat a zjistit, co se děje. Dříve nebo později určitě. A to je přesně to, co dnešní (jakékoliv) reklamě schází. Chybí jí naléhavost, aby vyžadovala od člověka okamžité soustředění. Televizní reklama se dá ignorovat přepnutím, rozhlasová taktéž. Reklamu na Internetu mnoho uživatelů filtruje (tedy nevidí vůbec), tištěná je většinou velmi nezajímavá, neosobní a nenaléhavá. Totéž platí o billboardech či city-lightech a dalších plackách hyzdících naše okolí. Ale mobilní telefon? Ten máte přece stále při ruce, je to něco jako těžko vyoperovatelný vřed dnešní civilizace, a umí o sobě dát patřičně vědět. A když ne, jistě se brzy postaráte o to, aby nebyl moc dlouho přehlížen.

O tom, že jsou mobilní telefony, zvláště ty, které umí zobrazovat MMS zprávy, úžasným reklamním kanálem, není třeba moc pochybovat. Inzerenti by jistě chrochtali blahem, kdyby se k zákazníkům tímto způsobem mohli jednoduše dostat. Problém je však v tom, jak zákazníkovi vnutit mobilní reklamu a moc ho tím nepopudit. Navíc tak, aby byla co nejpřesněji cílená. Možná že třeba v Somálsku, kde si zřejmě s ochranou osobních údajů moc starostí nedělají, by to fungovalo i bez souhlasu uživatelů. Jenže tam pravděpodobně není taková penetrace mobilů, aby se to vyplatilo.

V Česku tedy nezbývá nic jiného než zkusit vymyslet nějaký smysluplný a zajímavý obsah, do kterého bude možné reklamu nenápadně vkládat a která bude pro zákazníky dokonce přínosem. Tedy taková, která bude cílená. A to nejen oborově, ale i geograficky, politicky, či dokonce meteorologicky. Jinými slovy, cílit reklamu nejen podle toho, o co má zákazník pravděpodobně zájem, ale též podle toho, kde se právě se svým telefonem nachází a jak se třeba zrovna v té chvíli může cítit. Tohle televize ani rádio, dokonce ani noviny neumějí. Například ocitnete-li se na Václaváku, dostanete do mobilu pozvánku do tamního KFC, včetně dvou proklatě dobrých fotografií těch nejlepších pikantních kuřecích prsíček.

Ale u mobilních telefonů to nemusí zdaleka končit. Budeme po kapsách stále více nosit další mobilní zařízení, která jsou schopná bezdrátově komunikovat. Budou (a již vlastně jsou) to nejrůznější PDA zařízení s Wi-Fi či GPRS/CDMA, jistě se v nejbližší době dočkáme MP3 přehrávačů schopných bezdrátově komunikovat a stahovat si nové písně a další multimediální obsah. O noteboocích připojených též bezdrátově přes mobilní sítě ani nemluvě. To jsou všechno zařízení, která jsou v pohybu, vyžadují tedy úplně jiný typ reklamy, než na jaký jsme dneska zvyklí.

Mobilní reklama bude více naléhavá, bude reflektovat aktuální počasí, zácpy na silnicích a vše, co může ovlivnit rozhodování uživatele, pokud je právě někde na cestě a nesedí doma před „bednou“. Dokážu si například představit, že v části města, kde se právě nacházím, zrovna lije jako z konve a v mobilu se mi objeví zpráva: Neschovávejte se před deštěm pod stromem, je to životu nebezpečné. Přijďte raději posedět do naší stylové kavárny „U oběšence“. V ten moment budu mít pocit, že je to zpráva určena opravdu jen pro mě a budu z toho mít dobrý pocit. „Mají o mě starost, jdu tam!“ Co víc si pak inzerent může přát? Snad jen to, abych v kavárně jen neposeděl, ale také si něco objednal.

Našli jste v článku chybu?

29. 1. 2013 11:45

nick (neregistrovaný)

U T-Mobilu mi chodí jen když jsem v metru. Kromě zastávky Nové Butovice prakticky nic nepřijde. Zkoušel jsem to i s O2 kartou a na každý zastávce metra přijdou 2smsky se jménem aktuální zastávky. Praktické mi to teda moc nepřijde.

1. 4. 2009 10:19

Tomáš (neregistrovaný)
CB zprávy jsou pro mě dobrá věc, v některých telefonech jsou označna jako vysílaání (například v tom mojem). Kdysi v čr a ještě teď na Slovensku se mi zobrazovala města, kde jsem. Teď se mi v čr zobrazují reklami, ale moc mi to nevadí. Jak říkal ELvis, že ještě nikdy žídnou nedostal, možná to bude tím, že měl špatný kanál... nevím. V některých telefonech se kanály nezadávají, v Sony Ericsonu jsem měl kanály 01 až 10, v mém nynějším Samsungu mám 50.
Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání