Hlavní navigace

Mobilní reklamní síť má Facebook definitivně vystřelit mezi miliardové firmy

Jan Beránek

Mobilní reklamy do každé aplikace. Na vývojářském srazu f8 se objevila nová služba – Facebook Audience Network. Pokud tohle vyjde, začne firma vydělávat opravdu velké peníze.

Vypadá to jako win-win-win situace. Vývojáři dostanou do svých mobilních aplikací nový penězovod, marketérům se otevírá nový prostor pro zásah svých cílových skupin a Facebook na tom všem vydělá, aniž by musel zasypat reklamami své vlastní aplikace. Co víc si přát. Ne nadarmo bylo heslem letošní konference “Build, Grow, Monetize.”

Facebook začal svou mobilní reklamní síť testovat už před dvěma lety, až na podzim loňského roku ale dostala reálnou podobu. Mobily momentálně táhnou finanční úspěchy firmy. Za první čtvrtletí vydělala mobilní reklama 2,5 miliardy dolarů a v podstatě tak dotykové displeje živené mobilním operačním systémem stojí za necelými 60 procenty příjmů sociální sítě. 

Konečně se začne databáze vyplácet

Dosud mohl Facebook marketérům nabídnout jen zobrazení reklamy v mobilním news feedu přibližně 609 milionů uživatelů. Teď se situace mění, a nejen kvůli tomu, že reklamy rozšíří do aplikací třetích stran. Cílení reklam může být mnohem přesnější, stejně jako na “počítačovém” Facebooku – sociální síť zná osobní data uživatelů, jejich zájmy, údaje o poloze… 

Ve srovnání s ostatními reklamními systémy tak Facebook může využít nejkomplexnější databázi. Naplnila mu ji totiž víc než miliarda uživatelů sama. A leckdy i citlivými daty. Za to dostanou reklamu, která by měla zapadnout do jejich vkusu. 

To je zároveň ale jeden z možných problémů. Otázkou také zůstává, jak se budou cítit uživatelé, když jim bude Facebook servírovat cílenou reklamu i na jiných stránkách. „Facebook by měl hned od začátku vyjasnit, jaká data bude s vývojáři a zadavateli reklamy sdílet,“ tvrdí Lara O'Reilly z MarketingWeeku.

Žádné složitosti, je to běžný reklamní systém

Facebook nevymyslel nové kolo, jenom posbíral užitečné nápady a zapojil je do jednoho systému, který je nabitý daty a umožňuje hodně přesné cílení. 

Facebook Audience Network si vývojáři jednoduše zakomponují do kódu, používá totiž standardní reklamní formáty. Druhou možností, jak nový systém využít, jsou reklamní formáty na míru. Díky GPS se mohou zobrazovat například “promoted locations”. A prodávat lze třeba i přes šetřič v telefonech v Androidech. 

V principu by to mohlo fungovat třeba tak, že pokud má uživatel staženou aplikaci na bookování hotelů, ale už na to zapomněl, Facebook nezapomene. Když systém zjistí, že má mezi zájmy cestování a zrovna se zacheckuje v brněnské restauraci, mohou ho reklamy navést na to, aby si otevřel právě zapomenutou aplikaci, ve které si najde bydlení. 

Systém je zatím v betaverzi. Přihlásit se mohou vývojáři z celého světa, pro které jsou zatím k dispozici tři typy reklamy. Aby nedošlo k zahlcení uživatelů, mohou vývojáři zatím zobrazovat jen jednu reklamu, zároveň nesmí instalovat bannery přes tlačítka nebo podmiňovat klikem na reklamu další postup v aplikaci. Novinka dává možnosti ale i uživatelům, kteří se mohou ze systému vyřadit v nastavení operačního systému svého telefonu.

A to není všechno

„Lidé chtějí mít větší kontrolu nad tím, kdo má přístup k jejich datům – a to platí i pro aplikace,“ prohlásil v úvodním projevu na f8 šéf firmy Mark Zuckerberg. A pak už na tuto větu tak nějak všechno logicky navazovalo. Mobilní reklamní síť totiž není jedinou novinkou, kterou jeho lidé představili. 

Drobné ale důležité inovace se dočkalo i tlačítko Like. Dosud bylo k dispozici pouze na klasickém a mobilním webu, nově si je budou moci vývojáři naroubovat i do mobilních aplikací.


Facebook.com

Firma také vyšla vstříc těm, kteří nechtějí při facebookovém přihlašování sdílet své informace s kdejakým provozovatelem stránky – přichází proto s možnost anonymního přihlašování

A ještě jedna drobnost: pokud web Facebook Login používá, bude moci uživatelům při přihlášení doporučit instalaci své mobilní aplikace.

Našli jste v článku chybu?
2. 5. 2014 14:34

Ano že tak to je dalo by se tomu věřit jenže...

i ten jednoduchý parametr "muz, 18-25 let, zije v sidle s vice jak 100 tis. obyvateli" může být. A myslím, že i je problém.

Muž žena lze ze zájmů a chování odvodit, už věk ne tak přesně a kde žije dost těžko. Leda hádat z IP.

Přeci jen přesný věk není povinný, stejně bydliště. Konstrukce kterou to naznačuje totiž naivně předpokládá kompletnost a pravdivost profilu. Stejně jako, že přihlášeni k profilu takový lidé budou procházet WEB.

Pro…

2. 5. 2014 13:24
Anonymous (neregistrovaný)

mno ten problem s "cilenim" reklamy je principialni. zadavatele reklamy chteji protlacit svou reklamu bez ohledu na zajmy a potreby uzivatele. takze cilena reklama z pohledu uzivatele je nesmyslem, da se maximalne cilit z pohledu zadavatele reklamy napr. "muz, 18-25 let, zije v sidle s vice jak 100 tis. obyvateli" a ani to se vzdy nedari... navic pro vetsinu lidi z marketingu znamenaji databaze jedine - poslat svou reklamu uplne vsem, kam se to podari.