Názory k článku
Mobilní sítě jsou při pohromách nespolehlivé – přesto na ně samospráva spoléhá…

host
host (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
12. 8. 2010 8:01 Nový

Point-to-multipoint

celé vlákno
není náhodou řešením tohoto problému v GSM technologie push-to-talk ?
petr_p
petr_p (neregistrovaný) 2002:93fb:17--:----:----:----:----:----
12. 8. 2010 8:49 Nový

Re: Point-to-multipoint

celé vlákno
Push-to-Talk je marketingový kec. Technicky se jedna o VoIP nad GPRS, který opět potřebuje BTS a point-to-point spojení, aby se nepletly datové a hlasové sloty.
Jiri Hlavac aura:72
12. 8. 2010 13:19 Nový

Re: Point-to-multipoint

celé vlákno
Až na to že Push-to-talk se pro HZS nasazoval a dělaly se zátěžové testy. A fungovalo to.
Finta je v tom, že na tom datovém přenosu obsloužíš paralelně více uživatelů, než u hovorů realizovaných na spojovaných okruzích.
UMTS taky zvládá daleko více hovorů na jedné BTS a až takový problém u něj není.
Martin Kalenda
Martin Kalenda (neregistrovaný) ---.klfree.cz
12. 8. 2010 16:40 Nový

Re: Point-to-multipoint

celé vlákno
Stát jednoznačně zaspal, GSM leda pro volání lidi-122 ne při živelných pohromách tam potřebujete kohokoliv kdo předá echo dál:

- je třeba jasně povolit CTCSS na CB, a povolit 10W na stabilu + 240k.

- zvážit možnost změkčení limitů na sdílených kmitočtech

V dnešní době kdy jsou slušně fungující antény na CB základnové s délkou okolo 1m (sirio thunder27/huricane27) a autoantény (triflex, micro 30, celluar 30 s délkou max 35cm) bych CB považoval jako doplněk každého trošku jen ohroženějšího stavení. O tom jaký je to doplněk do auta už tuplem nehovořím.

Při povolení limitů 25W a přidělení dalšíc pár kmitočtů by např VHF mohlo vytvořit základ zajímave celonárodní sítě. APRS a podobné projekty je třeba podporovat.

Jako největší problém vnímám lidi, jejich neochotu v případě potřeby pomoci. Kdyby byla povolena CTCSS provolba tak 9CH a odpovidající subton zajistí ochranu před atmosférickým rušením, cena stanic zanedbatelná (vůči ceně domu nebo MT) morální životnost vysoká, dosah při základnové anténě klidně 50km.

SDH by měli hromadně nakupovat nějaké čínské wouxungy/pusingy v IPX7 provedení za cenu cca 2k je to vyjde rozhodně levněji než motorola nedejbože v digitálu. Drtvá většina pokryje katastr uzemí s jedním převaděčem a síť může být celoměstská nejen pro SDH.

zlatý časy HAM rádia jsou bohužel nenávratně pryč.
Michal Bareš
13. 8. 2010 11:30 Nový

Re: Point-to-multipoint

celé vlákno
Bohužel ČRK se narozdíl od Slovenska a dalších zemí rozhodl TRASU, respektive ARES komplet pohřbít...
Nemyslím si, že by nemohl fungovat, ale problém byl spíš v koncepci.
Miguel
Miguel (neregistrovaný) ---.airproducts.com
12. 8. 2010 8:36 Nový

Problemem je BTS downtime

celé vlákno
Nesouhlasim s vetou, ze 'mobilni operatori delaji co muzou'. Zalohovani elektriny v pripade vypadku stoji penize takze operatori maji UPS tak 2-6 hodin (V Dansku vlada predepisuje 168 hodin!). Bohuzel 'olovena lobby UPS' nepusti jine zalohovaci technologie (aspon u nas), protoze je to pro ne slusny biznis. Tuna olova na kazde BTS. Hydrogen Fuel Cell Power supply je jednou z nich, ktera BTS downtime dokaze pokryt. Funguje vsude, jenom zatim ne u nas.
uživatel si přál zůstat v anonymitě 160.216.1.---
12. 8. 2010 11:11 Nový

Re: Problemem je BTS downtime

celé vlákno
Něco mi uniklo? Kdepak bych si mohl objednat vodíkový palivový článek? Níže uvedené adresy nejsou moc optimistické.
http://www.h2fuelcells.org/getyourown.php
http://www.mnn.com/earth-matters/energy/stories/first-hydrogen-fuel-cell-for-the-home
Miguel
Miguel (neregistrovaný) ---.airproducts.com
13. 8. 2010 7:46 Nový

Re: Problemem je BTS downtime

celé vlákno
Palivove clanky uz se nekolik let pouzivaji jako zalozni zdroje. UPS je idealnim pouzitim FuelCell.(narozdil od aut)
http://www.dantherm-power.com/Products/Backup_power.aspx
http://www.altergy.com/products/powersolutions/telecombackup.asp

Mozna namitnete, ze vodik se dnes vyrabi ze zemniho plynu. Ano, ale s prebytkem kapacit PV a Wind energy se nyni nasazuji H2generatory, ktere uz vyrabi green H2.
Dalsi + vemte si, ze u nas muze byt 3x 4000 BTS, na kterych bezi AirCo jenom kvuli tomu, aby Olovene baterie byly v chladku. To je mazec.
Diesel agregaty jsou fajn ale nachylne na *C a nejdou pouzit vsude CHKO, NP.
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.net.upcbroadband.cz
13. 8. 2010 8:33 Nový

Re: Problemem je BTS downtime

celé vlákno
Green H2? S elektrinou vyrobenou negreen vetrnymi elektrarnami a negreen fotovoltaiky? Mozna by se mohla spalovat biomasa v parnim stroji, ktery bude pohanet generator :-)
Jiri Hlavac aura:72
12. 8. 2010 13:22 Nový

Re: Problemem je BTS downtime

celé vlákno
UPSky jsou jen překlenovací zdroj napájení, dokud nedojde k obnovení dodávky proudu z hlavního a nebo záložního zdroje napájení.
Proto důležité body sítě mají standardně i DA, na méně důležité body sitě, kde není velký odběr a kde technologie vydrží běžet několik hodin, není problém DA v případě potřeby přivézt.

Dělá se to tak naprosto běžně a funguje to.
astray
astray (neregistrovaný) 193.247.150.---
12. 8. 2010 15:20 Nový

Re: Problemem je BTS downtime

celé vlákno
Taky tomu pomáha to, že současné technologie mají menší spotřebu než ty dřívější (viz přechod našich GSM operátorů k Huawei).
uživatel si přál zůstat v anonymitě 91.195.107.---
12. 8. 2010 9:13 Nový

RE: Mobilní sítě jsou při pohromách nespolehlivé – přesto na ně samospráva spoléhá…

celé vlákno
Telefon Iridium + záložný zdroj. Cena pořízení a provozu je dostatečná brzda pro "překážející" jednotlivce.
Poučte mne proč by to nešlo.
Občané:
Spoléhat se má na sirény (prý jsou i mluvící).
Místní hlášení na "apmliony" (pokud jsou) než záplava dorazí.
Prioritní rozhlasové vysílání. "Tranzistorák" dle doporučení Jona (prenosný přijímač na baterie dle možnosti s dlouhou provozní dobou na baterie)
Dopravit rychle na místo několika 10W místní vysílač v pásmu AM aby obyvatelé mohli být operativně informování přes své levné "tranzistoráky".
thr
thr (neregistrovaný) ---.static.adsl.vol.cz
12. 8. 2010 10:06 Nový

RE: Mobilní sítě jsou při pohromách nespolehlivé – přesto na ně samospráva spoléhá…

celé vlákno
V posledních dvou odstavcích je hodně pravdy - jedna z "podivností" současné doby je totální opomíjení klasických rozhlasových technologií. Přitom třeba v USA je to běžné - sice taky mají 90% vysílání komerční FM jako u nás, ale vedle toho se běžně užívají třeba v národních parcích lokální AM vysílače malého výkonu pro místní informace - zcela běžný stav. U nás se ale na tohle nějak úplně zapomnělo...
uživatel si přál zůstat v anonymitě 160.216.1.---
12. 8. 2010 11:29 Nový

RE: Mobilní sítě jsou při pohromách nespolehlivé – přesto na ně samospráva spoléhá…

celé vlákno
Radioamatérská zařízení ve verzi pro USA mívají kromě běžných radiamatérských pásem připravené pevné nouzové kmitočty, třeba "Alaska Statewide Emergency Frequency 5167.5 KHz". V hurikánových oblastech to funguje podobně, viz kmitočty zde
http://www.ominous-valve.com/hurrlist.txt

Jinde zmíněné Iridium samozřejmě není špatná volba, ale je to kanón na vrabce. Klasická VKV zařízení vojenského typu by v dané situaci vyhověla stejně dobře, možná lépe, mohou zmoknout a dají se napájet třeba z autobaterie.

Jinak bych ovšem řekl, že technické řešení je menší problém. Jako složitější vidím vybudovat a hlavně dlouhodobě udržovat takový systém ve funkčním stavu.
Petr
Petr (neregistrovaný) 88.146.190.---
12. 8. 2010 10:13 Nový

RE: Mobilní sítě jsou při pohromách nespolehlivé – přesto na ně samospráva spoléhá…

celé vlákno
Sirény moc nefungují - ne technicky ale psychologicky.

Díky těm geniálním pravidelným testům si lidi na houkání zvykli a ignorují to. Možná by někomu došlo že to houká jindy než obvykle, ale většině ne. Navíc stejně nikdo neví co znamenají jednotlivé typy houkání - pamatuju na nějaký test v TV kde se ptali lidí na ulici včetně městských strážníků a skoro každý to říkal špatně. No a těm mluvícím sirénám zase není moc rozumět.
Michal Bareš
13. 8. 2010 11:42 Nový

RE: Mobilní sítě jsou při pohromách nespolehlivé – přesto na ně samospráva spoléhá…

celé vlákno
No a to je právě ten problém. Mohou se vymýšlet sebedokonalejší způsoby varování, ale budou k ničemu, pokud si lidi včas neuvědomí hrozící nebezpečí a nepřestanou ho podceňovat.
Ony to dobře dokládají i letošní (a všechny předchozí) povodně. Sirény houkají, rozhlas varuje, hasiči upozorňují na nebezpečí a stejně se najde někdo, kdo tomu nevěří.
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.eurotel.cz
14. 8. 2010 17:55 Nový

Hůůů - Toto je zkouška vašich nervů

celé vlákno
Ta houkací katastrofa mne brzy dožene k tomu, že rozhlas v místě bydliště rozbiji!

Ještě asi tak rok zpátky jsem byl tak nasraný, že jsem (když jsem byl náhodou zrovna doma) běžel s mobilem k tomu randálu a vytáčel přitom telefon na radnici nebo přímo starosty. Ti parchanti projistotu v té době telefony nikdy nezvedali!
Měla to být metoda "pozpátku padajícího hovna", kdy občan otravuje místního zástupce vlády a ten to předává víše. nepovedlo se.

P.S. Všimněte si jak jsem vulgární. To se mi běžně nestává, ale pravidelné zkoušky rozhlasu/sirén si to prostě zaslouží! I tak je v okolí našich bydlišť rok od roku větší hluk!
Galapetr
Galapetr (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
12. 8. 2010 9:33 Nový

"Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Tahle technologie sice vypadá krásně a terminály velice odolně, bohužel má (a to nejen při živelných katastrofách) dvě zásadní nevýhody:

1) Technologie je buňková, stejně jako GSM, takže technologie trpí stejnými problémy jako GSM (nutné zálohování napájení BTS) a díky nižšímu rozpočtu i daleko méně BTS celkem - tedy horší pokrytí signálem v členitém terénu.

2) cena terminálu - 50 až 70tisíc Kč za jeden kus - i proto je poměrně malé rozšíření mezi jednotkami dobrovolných hasičů. A profesionála pak težce zabolí, když mu stracený nbebo poškozený terminál předepíší k náhradě.

Proto mimo jiné zůstavá HZS stále částečně na frekvencích 170MHz a záchranka (alespoň pražská) systémy jako Matra odmítá a nadále udržuje svojí (možná z technologického hlediska zastaralou) ale naprosto funkční, spolehlivou a pokrytím špičkovou komunikační síť na 70MHz. (Radiostanice na tyto frekvence se v bazaru seženou do cca 2000Kč - což je proti Matře poněkud rozdíl).
krakonoš
krakonoš (neregistrovaný) ---.idtnet.cz
12. 8. 2010 10:16 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
,,Naivní" dotaz na autora: Co je při pohromách, jako záplavy na Liberecku spolehlivé? Mosty stržené, koleje visí ve vzduchu, linky VN i NN strhané, plynové potrubí a veškeré kabely zpřetrhané, místo silnic krátery a t. d. Jediné, co se mi jeví býti jakž takž použitelným, jsou BTS na kopcích, propojené mikrovlnnými parabolami; je otázka, jestli dosavadní technologie, zajišťující jejich napájení, jsou správně dimenzovány. Je také otázka, zda napájecí zdroje mobilních telefonů dokáží zvládnout dostatečně dlouhou dobu provozu bez dobíjení; asi by nebylo od věci, umožnit nouzové napájení mobilů z nějakých externích baterií s větší kapacitou. Ale rozhodně pro takovéto katastrofy platí, že: 1/ nejlepší dráty jsou žádné dráty a 2/základnové stanice stavět jen tam, kam voda a to ani desetitisíciletá, zaručeně nedosáhne.
Pav Lucistnik aura:41

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Umístění BTS (GSM, Matra) na vysokých kótách je samozřejmě z radio-plánovacího hlediska. Jediná "oběť" letošních záplav byla BTS T-Mobilu na komíně vedle řeky, kde prostě voda prošla kontejnerem s technologií. Jinak vše bez poškození.

Každá BTS Matry má dieselagregát a zásobu nafty na X desítek hodin, doplňování nafty vrtulníky. Není problém. Frekvenční pásmo 450 MHz kde Matra pracuje se navíc ochotněji ohýbá do údolí, takže je možno dosáhnout stejného pokrytí proti GSM s menším počtem BTS. Dále kromě běžných mobilních BTS Matra umožňuje aby jeden každý terminál fungoval jako převaděč pro ostatní vysílačky, takže stačí poslat jednoho hasiče na kopec nad údolí, kde nechá auto s autostanicí a operativně tak pokryje problémové údolí... Ten systém je dobrý, jeho jediná nevýhoda je že je drahý.
Martin Kalenda
Martin Kalenda (neregistrovaný) ---.klfree.cz
12. 8. 2010 19:42 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
ano ale to se da pochopit u profiku a je otazka jestli mit 4 terminaly po 50k nebo 20 terminalu po 10k. nebo 4 rucky, 4 v aute.
VS
VS (neregistrovaný) ---.scnet.cz
12. 8. 2010 19:59 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Z diskusí, které se o systému Matra vedly a vedou, jsem pochopil, že další (možná ne tak vážný) problém je beznadějná zastaralost (hlavně co se týče datových přenosů) a také nízká kapacita.

Ta cena za mobilní terminál (50 - 70k) rozhodně v současnosti neodpovídá tomu, jaké má ten systém vlastnosti. Takováhle cena by odpovídala tak malosériové výrobě. Používá se vůbec v současnosti Matra někde v zahraničí ve větším měřítku?

Je otázka, zda tlačit na všeobecné prosazení takového systému. Jestli by nebylo lepší se znovu podívat, zda-li neexistuje lepší, "aktuálnější", pokud možno otevřený (aby zařízení mohlo dodávat více výrobců, tj. potenciál nižších cen) systém. Samozřejmě je problém, že do stávajícího systému spadlo už hodně investic.
qwert
qwert (neregistrovaný) ---.58.broadband3.iol.cz
12. 8. 2010 23:23 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Ano, zčásti máte pravdu, Matra je je stará cca 15 let. Pořád je to ale naprostá špička proti tomu, za co platí uživatelé skvělé paušály v sítích 3G :)))
H
H (neregistrovaný) ---.45.broadband10.iol.cz
12. 8. 2010 16:21 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Např. Liberecká záchranka provozuje vlastní síť převaděčů v pásmu 80 MHz a každé její vozidlo je vybaveno crossbandovým převaděčem 80 / 160 MHz, záchranáři mají ručky 160 MHz. Normálně se tím přenášejí jen jisté statusy,ale v krizi lze normálně mluvit. Matra se 430 MHz se absolutně nehodí do kopcovitého terénu, proto ji Liberecká záchranka odmítla
cma
cma (neregistrovaný) ---.kd.cz
12. 8. 2010 18:02 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Když už tady padají ty megahertzy, tak Matra jede na 380MHz :-) Na 450MHz běhá eurotelí CDMA, na 430MHz začíná radioamatérské pásmo.
uživatel si přál zůstat v anonymitě 62.168.56.---
13. 8. 2010 9:40 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
no a kdyz budou potrebovat primo komunikovat s nekym jinym, tak zase budou v perdeli...
Martin Kalenda
Martin Kalenda (neregistrovaný) ---.klfree.cz
13. 8. 2010 10:19 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
od toho je prave dispecink ne?
uživatel si přál zůstat v anonymitě 62.168.56.---
13. 8. 2010 10:34 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
no a prave o tom je cely jeden odstavec clanku.

"Pokud krizový štáb nemůže koordinovat zasahující jednotky jedním pokynem, ale musí volat každému zvlášť, zdržuje to záchranné práce"
Michal Bareš
13. 8. 2010 11:27 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Ale od toho přece operační střediska jsou. Krizový štáb dá pokyn operačním střediskům a ty přidělí událost jednotlivým jednotkám. Těžko si představit, jak krizový štáb někam posílá konkrétní auto...
uživatel si přál zůstat v anonymitě 62.168.56.---
13. 8. 2010 13:23 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
A proc ne? Nebo treba pokud konkretni sanitka nebude moci nekde project a pritom vi ze o kus dal jsou konkretni hasici kteri by mohli pomoct, tak se muze prima komunikace hodit, nez vsechno honit pres nejake operacni stredisko.
Michal Bareš
13. 8. 2010 17:46 Nový

Re: "Drobné" neduhy Pegasu (Matra/Tetra)

celé vlákno
Třeba proto, že operační středisko by pak nemělo přehled, kde kdo je. Navíc existují krizové štáby na více úrovních a například v Pardubicích (okres) by tak činnost hasičů a záchranek řídily 4 štáby - ORP Pardubice, ORP Přelouč, ORP Holice a kraj.
Přímé spojení aut (ten příklad se sanitkou, která nemůže projet) je samozřejmě dobrá věc a prakticky už funguje. Bud na Peasu nebo v některých případech nejjednodušším způsobem - zapůjčením ruční radiostanice té konkrétní organizace.
Vladimír Kutna aura:44

tranzistoráky pro občany...

celé vlákno
Rádia na baterky jsou sice krásná věc, ale když byly povodně v ve Středních Čechách, tak to bylo úplně k ničemu.

Všude v evakuačních plánech píšou - zapněte si rádio nebo televizi. Jenže už nikdo neřeší, co a kde se bude vysílat. Takže praxe byla taková, že v televizi běží normální vysílání a v rádiu také. Sice tam jsou nějaké vstupy z povodní, ale ty jsou pro běžné občany a ne pro ty, kterým voda stoupá za oknem.

Ti by potřebovali nepřetržitý tok zcela lokálních informací! Když je nedostanou, tak mají oprávněný pocit, že se na ně zapomnělo!
thr
thr (neregistrovaný) ---.static.adsl.vol.cz
12. 8. 2010 11:41 Nový

Re: tranzistoráky pro občany...

celé vlákno
No ale o tom byla v předchozích příspěvcích řeč - v USA, ale i jiných zemích je běžné, že se mohou využít lokální AM vysílače, specializované na přenos informací k dané lokalitě, při krizové situaci pak přirozeně pro krizové zpravodajství. Není to ani nic extra drahého, nehledě k tomu, že vedle ryze lokálních vysílačů by se dalo mluvit o využití AM sítě ČRo, která je zhruba po krajích.
U nás se ale tohle moc nevyužívá - ty čistě lokální info vysílače vůbec, ale nějak extra skvěle nefungují ani veřejnoprávní média ČT a ČRo. Letošní povodně se mě naštěstí netýkaly, ale zažil jsem předchozí velké záplavy v JČ a jednoznačně musím říct, že veřejnoprávní rozhlas byl vyloženě ubohý ve srovnání s místními komerčními FM stanicemi (tuším jsem nejvíc poslouchal Faktor, ale netvrdím jistě) - ty předávaly opravdu operativní zprávy cílení na daný region.
Podle mě by se IZS a státní orgány měly zamyslet právě nad tímto - mnoho věcí kolem IZS funguje dobře či přímo výborně, ale zrovna efektivní využití rozhlasu na regionální úrovni by se dalo vylepšit hodně...
uživatel si přál zůstat v anonymitě 91.195.107.---
12. 8. 2010 13:33 Nový

Re: tranzistoráky pro občany...

celé vlákno
Normálně v každé lokalitě mít v záloze nejaký vysílac v pásmu AM-střední vlny cca 10-50W (aby to vzal prakticky i přístroj od vietnamců). Občany informovat včas o krizové frekvenci (dříve než něco bude hrozit).
Zdůvodnění: Tato technologie je nejsnáze obnovitelná vlastními silami i v případě opravdu rozsáhlých katastrof. Nepotřebuje žadné nedostupné digitalní know-how. Je levně realizovatelná zdejšími prostředky.
Sova
Sova (neregistrovaný) ---.interoute.com
11. 9. 2010 7:06 Nový

Re: tranzistoráky pro občany...

celé vlákno
A což oprášit stará dobrá CBčka? Když stát vyházel za nefunkční systém Matra desitky miliard (přesto že celá Evropa používá Motorolu, tedy další nekompatibility), což zadotovat do každé rodiny jedno CBčko a v rámci jednoho dopoledne lidem vysvětlit jak to použít. Výhody oproti tranzistoráku - velký dosah, možnost informovat lidi např. i z vrtulníku, oboustraná komunikace a využitelnost i v míru.
Michal Bareš
13. 8. 2010 11:34 Nový

Re: tranzistoráky pro občany...

celé vlákno
Pokud začne člověk hledat frekvenci, kterou si má pustit až v okamžiku, kdy mu plave barák, tak je pozdě. Tohle patří k věcem, které je dobré mít zjištěné předem.
Obvykle jde o vysílání regionální stanice ČRo, konkrétně tady v Pardubicích měli pár let zpátky při větrnné smršti nepřetržité zpravodajství několik hodin.
David
David (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
12. 8. 2010 12:09 Nový

Krizova komunikace

Je jasne, ze GSM z hlediska spolehlivosti v krizi naprosto nevyhovuje. Pokud neni zajisteno napajeni BTS a jejich kapacita pri krizove situaci nestaci, je jedinym resenim pouziti vysilacek nebo satelitnich telefonu. Resenim by byla, jak je v clanku napsano, jednotna radiova sit, ale to by si vyzadalo znacne naklady (IZS + krizove rizeni), zatim tedy hasici budou pri povodnich spis volat ze soukromeho mobilu.
NMT resenim neni, ma sice vetsi dosah, ale ne multipoint a zalohovani take neni vyreseno.
Nejjednodussim (kratkodobym a hodne spatnym) docasnym resenim je, ze O2 priveze dieselagregaty, popripade mobilni BTS. Problemem tohoto reseni je, ze kapacita je i potom pretezovana volanim vsech lidi a neni jednoduche omezit volani jen na krizove telefony (nikdo nerozlisi, zda hovor hasice s telefonem od T-Mobilu neni dulezitejsi nez volani z krizoveho O2 telefonu manzelce).
Do budoucna je jedinym resenim jednotna digitalni (i kdyz analogova sit ma take vyhody) radiova sit vybudovana na naklady statu.
Homer
Homer (neregistrovaný) 81.91.216.---
12. 8. 2010 22:18 Nový

český přístup

celé vlákno
Před nějakým časem byla zrušena tísňová radioamatérská služba TRASA. Taktéž ARES se v čechách netěší pražádné oblibě, zato se nasypaly milióny do systémů MATRA který byl zastaralý a v jistých podmínkách nevyhovující už v doby kdy se rozjížděl. Jakožto moravák do má Odru co by doplivl nemůžu nevzpomenout na 97 rok kdy radioamatéři a CBčkáři byli mnohde jediným spojením se světem a to poměrně spolehlivým. Vznikla tehdy na základě čisté lidské solidaridy síť která do té doby a ani poté neměla obdoby. CBčkáři vyjížděli na portejbly kde bylo třeba, vše ve vlastní režii a na vlastní náklady. Jediná odměna byl pocit že pomohli a že jich nebylo málo. Snažíme se vše řešit systémově a na profi úrovni a nějak to moc nefunguje zatímco obětaví dobrovolníci kteří své kvality již prokázali jsou vytěsněni jako nepotřební. Toť typický český přístup. A co se týče rýpnutí do wifinářů: Naše síťka o necelých třech tisících klientech, disponuje DA 5 kW na hlavním spoji a ve skladu máme 4ks benzínových elektrocentrál pravidelně testovaných každá s vlastním plným 5l kanystrem + 2ks náhradních nabitých UPS + nějaké autobaterie s převodníkem na 230V atd. Takže ani wifinkáři úplně nespí :-)
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.net.upcbroadband.cz
12. 8. 2010 22:47 Nový

Re: český přístup

celé vlákno
No problem muze byt, ze ty agregatky mate "ve skladu" :-)
Homer
Homer (neregistrovaný) 81.91.216.---
12. 8. 2010 23:04 Nový

Re: český přístup

celé vlákno
No dobře upřesním konkrétně i když je to hafo písmenek navíc. 1 ks vč kanystru je spolu s jedou UPS a jednou autobaterií a měničem ve firemním skladu umístený na kopečku kde vedou 3 příjezdové cesty z různých směrů a každý z techniků má doma "na skladě" jeden ks vč kanystru. Důvod je samozřejmě jediný: něco se stane, hodím do auta a jedu. Po zkušenostech s taháním 4,5 kW obludy máme nyní všechny ( mimo dieslu) do 2kW a s rukojetí nahoře - bo pohodlné. Ono mít všechno na jednom místě je sice hezké pro skladové hospodářství ale nahouby pro řešení problémů. Proto má každý každý doma vše co je potřeba + na firmě jsou vždy náhradní věci pro doplnění, od hmoždínky po 10 GHz spoj :-)
Vladimír Kutna aura:44

Re: český přístup

celé vlákno
No vida, ve Švýcarsku mají takhle lidé v garážích kulomety :)

Decentralizace je skvělá věc!
ViR
ViR (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
13. 8. 2010 9:57 Nový

Re: český přístup

celé vlákno
Ano, ano :-). Teritoriálně-miliční vojenská doktrína, a neb organizovaná gerila... Víme, že každý, kdo na nás zaútočí, nás ovládne. Ale musí počítat s tím, že bráněna bude každá silnice, můstek, vesnice, či každá chalupa, takže ztráty útočníka na živé síle budou vysoké. Ať každý zváží, zda mu ty naše kopce za to stojí...
uživatel si přál zůstat v anonymitě 160.216.1.---
13. 8. 2010 13:35 Nový

Re: český přístup

celé vlákno
Vcera na toto tema poslal prispevek do radioamaterske konference ok-list Milan, OK1-30562. Jeho text (konference nema archiv) prikladam:

Navštívil jsem přitom operační střediska IZS (KOPIS) mluvil lidmi z praxe, zkoumal jsem příslušné zákony, o které by se dalo opřít a.t.d. Velmi stručné shrnutí problematiky naleznete ve slidech z loňské holické prezentace, začíná to stránkou 38.
www.2u.cz/ama/APRS_Holice2009.ppt

Nějakou dobu jsem se pokoušel "foukat do plachet" ale jako základní problém se ukázalo to, že "nejsou lidi". Aby se dalo jednat s představiteli IZS, je nutné zajistit lidské zdroje, tedy patřičný počet amatérů, kteří budou ochotni se kdykoli (tím myslím opravdu kdykoli 24/7/365 - omlouvá jen smrt) sednout do auta třeba v 03:00 a začít konat nezávisle na tom, jestli se mi chce nebo nechce, či jestli je venku vichřice či -20C. Toto už značně přesahuje rozměr hobby v podobě, jakém ho známe a musí s tím každý počítat.

Jsem členem SDH JPO3 (máme cca 30 výjezdů ročně) a do 10 min. od vyhlášení poplachu (siréna + telefon) musíme být s technikou venku v minimálním počtu šesti mužů. Je nás 28, tak že nepřijdou jen ti, jenž jsou fyzicky mimo lokalitu, nemocní... a vždy se sejdeme a do těch 10ti minut vyjíždíme, i když to "houknou "třeba ve tři ráno. Tím jsem jen chtěl říct, že abychom byli k užitku a mohli se na nás spolehnout, je nutné mít v každém kraji minimálně tři akceschopné lidi. V praxi to znamená, že jich musí být alespoň 9-12, aby byli tři na 100% k dispozici. V našem případě nejde o primární nasazení, t.j. není nutný zásah do 10ti minut, ale jde jednotky hodin. Nicméně rozdíl je v tom, že je nutné počítat s dlouhodobějším nasazením v řádu dní. Zákon myslí i na toto: zaměstnavatel je POVINEN zaměstnance uvolnit a mzdu refunduje IZS. Nicméně na každý zaměstnavatel toto nese s radostí na rtech. Máme-li 14 krajů musíme teoreticky sehnat 44 bláznů, kteří do toho půjdou, prakticky myslím, že by jich stačilo tak 25-30. Z hlediska legislativy by bylo nejlepší, kdyby se tito lidé přihlásili do místních jednotek SDH. Vyřeší se tím mnoho problémů, IZS nemá rádo když se jim pod nohama motají "civilové" jako člen SDH má dotyčný právní ochranu, pojištění ze základního školení zná struktury IZS, bude mít ochranné pomůcky a.t.d. Stejně fungují třeba kynologové. Jakmile se ztratí dítě, okamžitě vyrážení RZA svážet pejskaře po kraji, Ti si mezi tím vezmou mundůry, žrádlo a pití pro čokly a jedou.

Tak že, dokud se nepodaří překročit tento bludný balvan a nezvedneme prdel z hamshacků nelze se divit, že IZS nemá zájem o jakoukoli seriózní spolupráci. Vyplašení chaoticky pobíhající potřeštěnci překypující aktivitou, nezvládající stres s vyplaveným adrenalinem jsou obvykle tou největší přítěží a jen komplikují situaci. Proto je IZS velmi opatrné při výběru partnerů pro krizové situace. A je celkem jedno, jestli jim nabídneme další záložní spojení, mobilní převaděče modré z nebe nebo koncept, ve výše uvedené prezentaci.

Příspěvek je koukám už hodně dlouhý, dalo by se o tom psát hodně dlouho, záměrně jsem uvedl jen maličký fragment leč první v pořadí. Dokud tento nebude vyřešen, nemá smysl se pouštět do dalších věcí které již mám také více méně zmapované. (Integrace HAM infrastruktury do IZS, HW a SW požadavky, financování, dotace....) Výsledek totiž bude stejný jako v projektech ARES, TRASA a.j.

První akcí, na které jsem se podílel bylo Rumunsko, udržoval jsem radiový most pro červený kříž při válce v Jugoslávii, pak všechny povodně (2002, 2006) , bouře Kyrill, Emma, tak že mám celkem dost zkušeností a nahlížím na věc již asi dost pragmaticky. Poslední, co chtěl dodat je že je že Ti, jenž by se chtěli v takovémto projektu angažovat to musí mít v sobě. Tohle se nedá dělat kvůli zviditelnění, prestiži či jakémukoli vlastnímu prospěchu, stojí to jen čas a peníze pot a dřinu za kterou je jen dobrý pocit. Ani peníze ani sláva z toho nekouká.
Michal Bareš
13. 8. 2010 17:39 Nový

Re: český přístup

celé vlákno
V lidech bych problém neviděl. Narozdíl např. od těch pejskařů nebo hasičů tu "nejde" o čas a byl by dostatečný prostor sehnat pár lidí, kteří zrovna mají čas.
Stejně tak střídání lidí po určité době by nemusel být problém, pokud se stáhnou lidé z míst, která nejsou událostí postižená.
Problém je přesně v tom, co tu bylo zmíněno - mít ty lidi předem a dobře připravené, aby bylo IZS co nabídnout. V době, kdy se nic neděje je hodně těžké sehnat zájemce, kteří by do toho šli a věnovali trochu času své přípravě.
V okamžiku, kdy už se něco děje, se lidé najdou. Když stoupalo v roce 2006 Labe, měl jsem během jednoho dne nabídky asi 10 radioamatérů, kteří byli v případě potřeby ochotni sednout do auta a přijet i s technikou.
thr
thr (neregistrovaný) 82.100.31.---
14. 8. 2010 22:44 Nový

Re: český přístup

celé vlákno
S radioamatérskými projekty RAMOS/TRASA bylo problémů víc. Před lety jsem se kolem toho pohyboval, koordinátor byl ostatně můj dobrý kamarád. Tehdy třeba byl neskutečný průser v tom, že u řady koncesovaných radioamatérů zuřila bez nadsázky až hysterie proti představě, že by měli spolupracovat i s uživateli CB či PMR (to mělo souvislost se změnami předpisů pro přístup na krátké vlny). Dneska už to zní celkem směšně, ale tehdy to byl opravdu dost neprůstřelný problém a komplikací bylo více (i v legislativě), to by bylo na dlouhou debatu.
Fakt ale je, že v současnosti už tyhle vášně snad opadly, možná by nebylo od věci se zamyslet na určitou "resuscitací" těchto snah, jak se zdá, tak by to možná nebylo od věci, ukazuje se, že mobilní telefony a internet nevyřeší všechno.
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.trustnet.cz
14. 8. 2010 18:44 Nový

postreh z mista

- starosta se z krizove O2 nedovolal nikam, ja z firemni (60 cisel) O2 na firemni bez problemu (i opacne)
uživatel si přál zůstat v anonymitě ---.trustnet.cz
14. 8. 2010 18:50 Nový

postreh z mista 2

Lide, kteri privazeli pomoc, nevedeli kde slozit, jedine funkcni cislo na webu Raspenavy bylo kolegy, ktery provadi udrzbu webu. Malym pismem v tirazi, nastesti vedel, kam je navigovat.
Hlavne, aby komunalni politiky ti pitomi volici nemohli otravovat, grrr.
Karel
Karel (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
14. 8. 2010 21:50 Nový

Funkce digitálních PMR

celé vlákno
Zdravím všechny,
i když to běžně nedělám a v diskusích nereaguji, musím. V článu a diskusích je hodně pravdy, ale také nepravdy. Vycházím z toho, že článek byl napsán pod určitým vlivem okolností a diskutujícím navodil téma, které není tak časté ve vztahu k veřejnosti a dotýká se spíše odborníků. To je možná problém, protože většina z nich hovoří o proklamovaném "Bez spojení není velení", ale fakticky pro to nic nikdo viditelně nedělá. TRASA byl dobrý nápad, ale narazil na organizaci a spolehlivost, s návrhem CB kanálu 9 zatočila arogance státu, analog v převaděčích a dálkově ovládaných radiostanicích je nekoncepční (kromě hasičů, kde je to koncepčně jak záloha, tak jediný způsob komunikace s SDH) a všude je proklamována digitalizace. V prostředí naší vlasti je touto komunikací pro emergentní situace síť PEGAS. Podíváme-li se však do detailů, zjistíme, že není vše namalované růžově a že síť má vážné problémy, jejichž popis vydá na samostatný článek. Nicméně musím dementovat výši ceny koncového zařízení, které je v současné době na 30ti kKč (jasně, nelze to srovnat s analogem, ale 70 kKč je fakt moc). Zásadní problém sítě spočívá v počtu BS, spolehlivosti přenosové infrastruktury (redundance připojení uzlových bodů), pokrytí území rádiovým signálem sítě a provozním řešení. Radiokomunikační síť složek IZS by měla být základním kamenem pro zajištění základních služeb státu (tzv. kritické infrastruktury) a pokud to fungovat nebude, máme, jako občané této země, docela vážný problém. Opět opakuji: "Bez spojení není velení", tedy žádná koordinace. Na služby GSM se, v současné době, spoléhat nemůžeme, ale jsou rozhraním pro poskytnutí pomoci, nejsou primárně určeny pro řízení záchranných prací, ale při obnovovacích pracích budou pro koordinaci stěžejní.
Sova
Sova (neregistrovaný) 88.208.90.---
12. 9. 2010 11:41 Nový

Re: Funkce digitálních PMR

celé vlákno
Já mám pocit že tady v Čechách někdo tu kominikaci záměrně bojkotuje. Jak píšete tak TRASA byl naprosto skvělý nápad, který, kdyby byl dobře prezentován tak dodnes funguje. Byl by využitelný nejen při katastrofách, ale dovedu si představit že každý automobil je vybaven CBčkem a řidiči mohou komunikovat jak mezi sebou tak i mezi dispatchingy. Nevím jak dnes, ale ve větších městech byl kanál 10 moderován a bylo hlášen aktuální stav průjeznosti a naoplátku dipatching měl aktuální informace od řidičů. Stačilo tomu udělat lepší reklamu a lidé by pochopili co jim to přinese. O tom že CBčko v autě byl nejlepší antiradar radši pomlčím :-)
Co se Matry týče tak to je další půšvih, za který by měl někdo nést zodpovědnost. Místo toho aby se nasadila funkční spolehlivá Motorola, která mimochodem funguje v celé okolní Evropě, tak stát vyhodil desítky miliard jen proto aby dělal pokusného žabáka žabožroutům z Matry. A výsledek je ten že každé povodně čtu jak se jednotlivé složky IZS nebyly schopny svolat. Co se týče té ceny tak vysílačka stojí 40 tisíc Kč, ale je to holá věc, takže když si k tomu vezmete baterku, nabíječku atd, tak jste na těch 80 tisících ani nemrknete. Pěkné shrnnutí je zde: http://www.zachrannasluzba.cz/odborna/0401_pegas.htm

Nejvíc mě štve že si tu lidé (a bohužel i publicisté) pletou úlohu komerčního poskytovatele a státu a nadávají na poskytovatele místo aby nadávali na neschopný stát (a jeho zkorumpované úředníky). Komerční poskytovatel je tlačen nabídnout co nejlevnější službu zkazníkovi, tedy logicky nebude dimenzovat síť na nějakou mimořádnou událost, která nastane jednou za uherák, protože by mu to dramaticky zvedlo náklady. Logicky by pak musel zdražit službu a zákazníci by mu utekli ke konkurenci. Od toho je tady stát aby zajistil svým občanům bezpečí a připravil se na krizové situace. Bohužel budování záchraného systému si nějaký úředníček pojal jako trafiku a podle toho to vypadá. Lidé a záchranáři pak nemají k disopozici nezávislý komunikační prostředek o který se měl postarat stát a naprosto neprávem pak nadávají na mobilího operátora, který krizovou komunikaci nemá (a ani nemůže mít) v popisu práce.
Zasílat nově přidané názory e-mailem