Mobito zklamalo očekávání, o jeho převzetí teď usiluje Česká spořitelna

Systém pro mobilní platby Mobito slaví první narozeniny a brzy zřejmě změní vlastníka. Projekt, který měl vytvořit standard pro mobilní platby v Česku, se mezi uživateli moc nechytil.

Ačkoli služba na startu vzbuzovala velká očekávání, po dvanácti měsících ostrého provozu se dá konstatovat, že je zdaleka nesplnila. Mobito sice eviduje necelých 50 tisíc zákazníků, aktivně ale službu využívá jen zhruba 10 tisíc lidí. A těch, kteří prostřednictvím Mobita skutečně provedou nějakou komerční transakci, jsou jen jednotky tisíc měsíčně. 

Službu přitom implemetovali i někteří velcí obchodníci a dostalo se jí také odborného ocenění: v březnu obsadila v konkurenci padesáti projektů druhé místo v kategorii Best NFC/ Mobile Money Product or Service mezinárodní soutěže Global Mobile Awards, která probíhá při příležitosti World Mobile Congress v Barceloně.

Kde tedy hledat příčiny malé obliby Mobita mezi uživateli? Jde o slepou vývojovou větev nebo jen o nezvládnutý marketing? A pomůže připravovaná změna vlastnické struktury, po které by firmu měla ovládnout Česká spořitelna?

  • Mobito je elektronická peněženka, kterou je možné nabít prostřednictvím bankovního účtu z kterékoli české banky nebo platební kartou vydanou na území Česka
  • U vybraných bank je Mobito účet možné propojit přímo s běžným účtem v bance
  • Mobito je pevně spjato s konkrétním mobilním telefonním číslem, které uživatel při registraci zadává a které zároveň slouží i jako jeden z možných identifikátorů uživatele v systému
  • Funguje na většině telefonů (kromě Windows Phone a Symbian Belle), není nutný smartphone  
  • Uživatelé Mobita si mohou vzájemně převádět peníze z elektronické peněženky. Stačí zadat telefonní číslo a částku, kterou chcete jinému uživateli Mobita převést.
  • Podrobnější popis fungování systému Mobito je k dispozici v samostatném článku

Nesplněná očekávání

Mobitem dnes mohou zákazníci zaplatit na 1366 místech v Česku a do konce letošního roku by jejich počet měl vzrůst na dva tisíce. Průměrná výše transakce je 350 Kč. Uživatelé systém nejčastěji používají pro dobíjení kreditu na volání a platby mezi lidmi. Podle Filipa Zemana, výkonného ředitele společnosti MOPET CZ, která Mobito provozuje, v poslední době vzrostl také počet transakcí v oblasti sázení. Velmi slušných výsledků dosahujeme také u elektronických knih, dodává Zeman.

Námi oslovení knihkupci to ale zas tak dobře nevidí. Velmi obecně lze říct, že Mobito není mezi našimi zákazníky příliš využíváno a ani nákupy placené touto metodou nevykazují žádný růst, potvrzuje Lenka Dvořáková, šéfka marketingu knižního distributora a internetového prodejce knih Kosmas. Souhlasí i Jiří Vlček z internetového knihkupectví Palmknihy.czS Mobitem spolupracujeme od června 2012. Přes Mobito nám proteče 1,7 % obratu, růst není příliš vidět.

Zajímavé je, že přes chabé výsledky obchodníci většinou nad Mobitem nelámou hůl.Od Mobita jsme si slibovali více. Chceme ale mít co nejširší portfolio možností, jak u nás zaplatit. Nemáme tedy důvod se Mobita zříkat, citujme za všechny Michala Kocha z vydavatelství Supraphon, jehož obchod Supraphonline.cz se účastnil už pilotní provozu Mobita.

Jak si vede konkurence

Největším problémem Mobita zůstává nízký počet uživatelů, hlavně těch, kteří systém aktivně využívají. Je ale potřeba uznat, že konkurenční mobilní platební systémy vykazují podobné počty uživatelů, byť se jim jich podařilo dosáhnout v kratším čase. Například aplikace MasterCard Mobile od konce ledna získala více než 30 tisíc stažení. Přibližně třetina ze stažených aplikací je používána pravidelně, uvedl Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko. Tuto platební metodu podporují více než dva tisíce českých internetových obchodníků.

Proč tedy Mobito neroste stejně rychle? Podle marketingové manažerky firmy Datart International Jany Choroušové za to může především téměř neexistující marketingová podpora služby. Stručně řečeno: o Mobitu skoro nikdo neví.

Navzdory optimistickým očekáváním není situace zdaleka tak pozitivní, jak jsme s ohledem na zajímavost dané služby předpokládali. Využití je ve srovnání s jinými platbami zcela minimální, jde o okrajově využívanou metodu. Považujeme to za důsledek nedostatečné známosti služby a slabé komunikační podpory ze strany majitelů. Jako spolehlivé a bezpečné řešení internetových plateb bez nutnosti nabíjet účet to však i nadále považujeme za zajímavý platební nástroj, říká Choroušová.

Slovenská inspirace

Mobito by přitom podle všech předpokladů nemělo mít s marketingem problém. Akcionáři MOPET CZ jsou všichni tři velcí mobilní operátoři a velké tuzemské banky, které mají dohromady miliony zákazníků – potenciálních uživatelů Mobita. Majitelé se ale paradoxně moc nesnaží tuto platební metodu svým zákazníkům aktivně nabízet. Neproběhla například žádná větší reklamní kampaň, která by systém propagovala. A propagační videa České spořitelnyTelefóniky na YouTube mají za rok dohromady jen zhruba 30 tisíc zhlédnutí.

Pro inspiraci, jak by taková marketingová podpora mohla vypadat, nemusíme chodit daleko. Na sousedním Slovensku byl před třemi měsíci spuštěn projekt Viamo, který umožňuje pomocí mobilního telefonu převádět peníze z účtu na účet. Stačí spárovat telefonní číslo s účtem v bance a pak je možné posílat peníze z čísla na číslo. Tuto službu mimochodem nabízí i Mobito.

Viamo je projekt soukromé společnosti, která spolupracuje s tamními bankami, Tatra bankouVÚB bankou. Ty poskytly službě velkou marketingovou podporu, reklamní spoty běžely na Internetu i v televizi. Po třech měsících má Viamo přes 37 tisíc uživatelů, z toho 32,5 tisíce službu aktivně používá.

I letos skončí ve ztrátě

Malý počet uživatelů a transakcí má pro společnost MOPET CZ, která žije z transakčních poplatků, pochopitelně negativní důsledky. Za loňský rok skončilo hospodaření firmy ve ztrátě 57,435 milionů Kč. K tomu je nutné připočíst i záporný výsledek hospodaření za období od vzniku firmy v listopadu 2010 do konce roku 2011. Tehdy skončilo hospodaření společnosti v mínusu 23,438 milionů Kč. Při rozjezdu každé firmy se s podobným scénářem pochopitelně počítá. MOPET CZ nicméně podle všeho skončí ve ztrátě i letos. Firma to přiznává ve výroční zprávě a účetní uzávěrce za rok 2012:

K rozvahovému dni Společnost generovala výnosy z provozní činnosti v řádech tisíců Kč. Společnost očekává, že v roce 2013 bude generovat výnosy v řádech jednotek milionů Kč. Přesto společnost očekává, že rok 2013 skončí ztrátou v řádech desítek milionů Kč a počítá s takovým vývojem i ve svých strategických plánech.

Podle aktuálního vývoje počtu uživatelů je však již dnes jisté, že „výnosy v řádech jednotek milionů korun“ zůstanou letos jen přáním. Realita bude o poznání skromnější.

GE Money Bank odstupuje

Základní kapitál firmy MOPET CZ, kterou vlastní Česká spořitelna, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, GE Money Bank, Telefónica, T-Mobile, Vodafone a společnost A-Communications (firma registrovaná na Maltě, za kterou stojí iniciátoři projektu Mobito Tomáš SalomonViktor Peška), činí 104 milionů korun. Loni firma, zřejmě i kvůli předpokládané ztrátě, požádala své akcionáře o příplatek mimo základní kapitál a to ve výši 49 milionů Kč. Většina akcionářů vyhověla. Nicméně jeden z nich, konkrétně GE Money Bank, se požadavku vzepřel.

Každý z akcionářů měl ve firmě původně stejný podíl (13 tisíc akcií). Trvali jsme na tom, aby ve firmě nebyly zvýhodňovány větší subjekty na úkor menších, vysvětloval důvody takového rozložení sil Tomáš Salomon na setkání s novináři v srpnu 2012. Jen o několik měsíců později to už ale neplatilo.

GE Money Bank se totiž rozhodla, že se raději vzdá poloviny svého podílu ve firmě, než aby uhradila část příplatku, který odpovídal množství akcií, jež měla banka v držení. Převedla tedy 6500 akcií bezúplatně přímo na MOPET CZ. Ke změně došlo i u Vodafonu, který snížil svůj podíl z 13 tisíc akcií na 10 296 akcií. V tomto případě se ale jedná pouze o dočasnou úschovu části akcií u MOPET CZ proto, aby Vodafonu klesl podíl ve firmě pod 10 procent a nemusel tak procházet screeningem ČNB. 2704 akcií tedy podléhá opci ze strany Vodafone a ten tuto opci s největší pravděpodobností využije.

Nabídka České spořitelny

Převedení 6500 akcií GE Money Bank na MOPET CZ bylo předzvěstí dalších změn v akcionářské struktuře firmy. Česká spořitelna totiž letos rozeslala ostatním akcionářům nabídku na odkup jejich podílů v MOPET CZ (jako první o tom minulý týden informoval server MarketingSalesMedia). Součástí případné transakce by se staly i akcie, které loni na MOPET CZ bezúplatně převedla GE Money Bank.

Jeden z akcionářů Společnosti MOPET CZ a.s., konkrétně Česká spořitelna a.s., nabídla ostatním akcionářům možnost odkoupit jejich podíly ve Společnosti. V současné době akcionáři nabídku České spořitelny zvažují. Parametry nabídky jsou předmětem bilaterálních jednání. Bez ohledu na tato jednání zůstávají všichni akcionáři Společnosti aktivními partnery a podporovateli služby Mobito, potvrzuje zájem České spořitelny získat kontrolní balík akcií výkonný ředitel MOPET CZ Filip Zeman.

Oslovili jsme všechny akcionáře a chtěli vědět, zdali nabídku obdrželi a jak na ni zareagují. Většina z nich však odmítla situaci komentovat. Sdílnější byli jen zástupci Vodafonu, kteří případné změny v akcionářské struktuře připustili. Záleží nám na úspěchu platformy Mobito. Nebráníme se proto případným změnám v akcionářské struktuře, pokud budou ve prospěch našich zákazníků, uvedla Adéla Konopková z Vodafonu.

Dá se předpokládat, že na nabídku zřejmě kývne GE Money Bank, která už rozhodnutím snížit svůj podíl dala najevo, že do Mobita nemá zájem nadále investovat. Naopak jeden z akcionářů už nyní avizuje, že nabídku České spořitelny nevyužije. V současné době nezvažujeme prodej podílu ve společnosti MOPET CZ a tím pádem budeme v pozici minoritního akcionáře, uvedl mluvčí Unicredit Bank Petr Plocek.

Podíl za 7 Kč?

Argumentem pro prodej je zejména skutečnost, že Mobito podle všeho i v následujících letech bude potřebovat od svých akcionářů další peníze na provoz. Jen co se týče smluvních závazků, musí firma počítat ročně s částkou necelých 14 milionů Kč bez DPH (IT outsourcing – 3,2 milionů Kč, externí call centrum – 3 miliony Kč, pronájem kancelářských prostor – 1,2 milionu Kč, využívání řešení systému mobilních plateb – 6,43 milionů Kč, resp. 250 tisíc EUR). Na skutečnost, že přežití firmy bude závislé na finančních prostředcích akcionářů, upozorňuje management MOPET CZ i ve výroční zprávě za rok 2012.

V souvislosti s uváděním mobilních plateb na trh je společnost závislá na finanční podpoře ze strany svých akcionářů. Pokud by došlo k ukončení této podpory, existuje významná nejistota, zda bude společnost schopna pokračovat i nadále ve své činnosti.

Podle našich informací se Česká spořitelna v nabídce zavazuje, že Mobito bude provozovat několik následujících let, což znamená, že se fakticky po danou dobu zavazuje k financování provozu služby.

Překážkou by pak mohla být nabídnutá cena. Objevily se spekulace, že Česká spořitelna chce podíly odkoupit za symbolických 7 Kč. Přitom každý z akcionářů do firmy vložil minimálně 13 milionů Kč. Většina akcionářů pak loni přihodila dalších více než 6 milionů Kč.

Na druhou stranu všichni současní akcionáři mají s MOPET CZ uzavřeny bilaterální dohody, na jejichž základě jim plynou podíly z uskutečněných transakcí. Pokud by se v následujících letech výrazně zvýšil počet uživatelů a objem transakcí, mohly by se investice do rozjezdu projektu začít vracet.

UX16

Pokud zbylí akcionáři své podíly České spořitelně odprodají, bude se v podstatě opakovat historie. Tuzemští mobilní operátoři a banky se totiž už jednou pokoušeli spolupracovat na vytvoření nástroje pro platby mobilním telefonem. V roce 2002 vznikla Asociace pro mobilní platby, ve které byly kromě tří mobilních operátorů i Česká spořitelna, ČSOB, GE Capital Bank, HVB Bank a Komerční banka.

Zástupci těchto institucí se sice pravidelně setkávali, ale obvykle se nebyli schopni na ničem dohodnout. Asociace byla po deseti letech rozpuštěna a některé z bank mezitím přišly s vlastním proprietárním řešením. Tentokrát se sice podařilo produkt dotáhnout do konce, ale jednotliví aktéři zatím nedokázali přivést službě své zákazníky.

49 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 2. 2014 16:45
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»