Monopol na data z jízdních řádů končí. CHAPS se dohodl s ministerstvem

Pokud máte nápad na aplikaci využívající data z jízdních řádů, máte šanci. Od září začne firma CHAPS data poskytovat zdarma ve strojově čitelné podobě.

Několik let trvající boj o skutečné otevření dat o jízdních řádech končí. Data sice bude pro stát dál shromažďovat výhradně brněnská firma CHAPS, údaje ale od září dá na web zdarma a ve strojově čitelné podobě. Vyplývá to z dodatku ke smlouvě, kterou uzavřela s ministerstvem dopravy (dodatek v PDF).

Ten stanovuje, že zpracovatel musí „zveřejňovat aktuální data z CIS (Celostátního informačního systému o jízdních řádech – pozn. redakce) způsobem umožňujícím dálkový přístup v rozsahu a za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.“ Odvolává se přitom na vyhlášku o jízdních řádech veřejné linkové dopravy (122/2014 Sb.), která od 1. září 2015 stanovuje povinnost zveřejňovat údaje „způsobem umožňujícím automatizované zpracování.“ 

Skončí tak faktický monopol na snadný přístup k datům, který díky exkluzivní spolupráci s CHAPSem dosud mělo vydavatelství Mafra, provozující vyhledávač spojení IDOS. CHAPS sice jednotlivé jízdní řády publikuje také veřejně na webu – jde ovšem o desítky samostatných souborů ve formátech PDF a XLS/XLSX. Jejich využití v aplikacích je přitom v praxi složité, protože případný zájemce z nich musí data složitě „těžit“. Nakonec se touto cestou po několika letech usilování o data vydal Seznam.cz, který začal soubory dostupné na webu CHAPSu parsovat. Od září by ale mělo být vše jinak. Tedy skoro vše. 

Konečnou podobu toho, jak bude data zveřejňovat, ještě CHAPS s ministerstvem dojednává, zatím to ale vypadá, že firma údaje zpřístupní přes volně dostupné FTP. „Jako formát upřednostňujeme JDF,“ řekl Lupě jednatel firmy Tomáš Chlebničan. Tento formát je pro automatické zpracování vhodný a měl by značně zjednodušit přístup zájemců, kteří by chtěli data využít v nějaké vlastní aplikaci.

Podle dodatku má firma zpřístupnit kompletní data o jízdních řádech. „Bude se jednat o data, která projdou přes CIS JŘ, a která již nyní zveřejňujeme na webu,“ potvrzuje Chlebničan. Kromě strojově čitelného formátu bude CHAPS dále na web dávat jízdní řády či seznamy zastávek ve formátu PDF. To si vyžádalo přímo ministerstvo: „My musíme poskytovat informace i dalším institucím a odpovídat na dotazy typu kolik je zastávek, kolik je linek, stanic a zastávek, občas tyto údaje potřebujeme i pro Evropskou unii. Proto jsme chtěli, aby existovaly i PDF seznamy, které budou pro klasické přečtení a vytištění,“ říká ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík

A co vlaky?

Celé to ovšem může mít jeden háček. Pamatujete na větu „za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy“? Vypadá nudně, ale je důležitá. Vyhláška 122/2014 Sb., která nově vyžaduje strojově čitelný formát dat, se totiž týká jen dat o autobusových jízdních řádech, ty vlakové neupravuje. 

Pravidla pro zveřejňování vlakových řádů popisuje vyhláška 173/1995 Sb., která ovšem stanoví jen, že: „Jízdní řády jsou neprodleně po jejich předání do Celostátního informačního systému o jízdních řádech zveřejňovány způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to v podobě, ve které byly do Celostátního informačního systému o jízdních řádech předány provozovatelem dráhy.“ Ani slovo o formátu „umožňujícím automatizované zpracování“. A nenajdete ho ani v novelizované podobě, která má platit od 1. září 2015.

CHAPS si je toho evidentně velmi dobře vědom. „U vlakových dat zatím není jasno, zde legislativa žádný formát nepředepisuje ani nedoporučuje,“ podotýká Chlebničan. Způsob publikování vlakových jízdních řádů tak podle něj zatím není rozhodnutý. Je tedy nakonec teoreticky možné i to, že je CHAPS nakonec zveřejní pouze ve zcela nevhodném formátu PDF. „Zveřejňování v XLS/XLSX se budeme snažit vyhnout,“ naznačuje Chlebničan, konkrétnější zatím být nechce. 

Podle vyjádření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) přitom CHAPS data o vlakových jízdních řádech dostává ve formátu .TXT (a některé související údaje v XLS tabulkách). Z hlediska zákona a smlouvy s ministerstvem mu tak nic nebrání v tom, aby vlakové řády neposkytoval ve stejném formátu.

Vlakových dopravců je samozřejmě mnohem méně než těch autobusových, takže by se s nimi zájemci o jejich jízdní řády mohli případně domluvit napřímo, mimo CIS JŘ. Jenže: Seznam.cz už se o to pokoušel a jeho zkušenosti s ochotou dopravců poskytovat data nejsou příliš dobré – tedy zejména co se státních Českých drah týká: „České dráhy mají představu, že bychom jim za data měli platit – ať už penězi nebo nějakým protiplněním. A v porovnání s tím, co si za svá data řekla Praha nebo další regionální dopravci, mají dráhy poměrně ambiciózní představy, což pro nás vylučuje jednoduchou možnost dohody,“ popsal Lupě vyjednávání se státním dopravcem prokurista firmy Michal Feix

Pokud by tedy CHAPS nepublikoval drážní data ve strojově čitelné podobě, měl by zájemce o data na výběr ze dvou možností: buď za údaje dopravci zaplatit, nebo parsovat údaje volně publikované na webu. A vzhledem k tomu, že CHAPS zřejmě vlakové jízdní řády nebude dále vydávat v tabulkovém formátu XLS/XLSX, mohl by to být docela velký problém.

Budeme ostražití

Dalším sporným bodem se mohou v září stát chyby v datech, se kterými se Seznam podle Feixe setkal při zpracovávání momentálně dostupných údajů na webu CHAPSu. „Když jsme teď sparsovali data z excelovských tabulek, hlásí nám uživatelé přímo z terénu, že některé spoje nesedí. Někdo přijel na nádraží a vlak, který měl jet, nejel, nebo jel o deset minut dřív či později,“ popisuje Feix. 

Ministerstvo dopravy přitom o chybách v datech nic neví, říká Ondřej Michalčík. Sami úředníci přitom žádné ověřování dat nechystají, počkají si až na případné stížnosti. „Ohledně chyb by musel přijít nějaký podnět a my zatím takový podnět nemáme. Do doby než nám jiné subjekty na trhu potvrdí, že je vše v pořádku a že si data opravdu mohou stahovat, budeme jistým způsobem ostražití,“ slibuje Michalčík.

UX16

I když je tedy hlavní bitva o otevření dat z jízdních řádů zřejmě vyhrána, dají se kolem nich čekat další menší potyčky. Bude v ní hodně záležet na tom, jak konkrétně si CHAPS uzavřený dodatek vyloží a s čím v září přijde. „První kontrolní den, kdy kolegové z mého odboru mají setkání s CHAPSem, je na začátku června. Samozřejmě budeme přípravu více sledovat,“ říká Michalčík. 

Jisté je, že se IDOSu od podzimu může zvýšit konkurence. A vypadá to, že se na ni i CHAPS snaží připravit. „Nemyslím si, že termín 1. září 2015 nějak zásadně změní náš obchodní model či dlouhodobé záměry. V každém případě však získáme větší možnosti ohledně úprav IDOSu, kde už nyní pracujeme na redesignu. V nejbližší době například vydáme aktualizované verze pro iOS, Android a mobilní web, chystáme lepší provázání s prodejem jízdenek a další novinky,“ slibuje Chlebničan.

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 6. 2015 19:06
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »