Hlavní navigace

Může se Facebook zase začít bát MySpace?

Adam Reinberger

To nejspíš nebude třeba. Otázka, na kterou by spousta lidí moc ráda znala odpověď, spíš možná zní: „Může Facebook skončit?“, popřípadě „Kdy FB skončí?“.

Pravda je ovšem taková, že skutečně není potřeba, aby Facebook skončil. Tato doba mu bezpochyby patří, ale lidé se mění, stejně jako jejich návyky a jejich chování. Ať již FB koupí sebevíce společností, stejně se zkrátka časem stane pouze další ze sociálních sítí.

Takovým příkladem sociální sítě může být MySpace. Kdysi šlo o sociální síť číslo jedna a jeho pozice se zdála neochvějná. Pokud se mluvilo o závislostech, nikdo se neopomněl zmínit o závislosti na MySpace. Především tedy v zahraničních reportážích. U nás tehdy frčelo Líbímseti, Lidé a Xchat.

Říkáte dnes, že MySpace je mrtvý? To není tak zcela pravda. Z hlediska růstu a potenciálu pro návrat na výsluní byste možná mohli mít pravdu, ale skutečnost je nyní jiná, než se původně zdálo.

Někomu možná mohlo uniknout, že MySpace byl v červnu 2011 znovu prodán. Kupujícím byl tentokrát tým investorů, který mezi sebou měl i světoznámého Justina Timberlakea. Právě jeho jméno vyvolalo v komunitě mnoho úsměvů, protože JT hrál ve filmu The Social Network Seana Parkera, který je jedním z podílníků ve Facebooku a investorů například v Spotify.

Výše transakce byla $35 milionů, což je použe 6 % ceny, za kterou ho před šesti lety koupil News Corp. Ruperta Murdocha. Ten však investice označil za obrovskou chybu a špatný krok ve všech možných úhlech pohledu. Také nezapomněl zmínit, že nikdo z manažerů, kteří na koupi MySpace měli podíl, již není zaměstnancem News Corp.

A jak se daří MySpace dnes? Nevěřili byste tomu, ale MySpace si za leden roku 2012 připsalo nových 1 000 000 uživatelů a za každý další den údajně připisuje krásných 40 000 dalších. Co za takovým úspěchem stojí?

Lidé okolo Tima Vanderhooka, současného CEO a spolumajitele MySpace, si konečně uvědomili, co z MySpace uživatelé především udělali a co od něho očekávají. Přestali soupeřit s Facebookem a prezentovat MySpace jako další sociální síť. Konečně se zaměřili na hudbu a začali maximálně využívat obsah, který jim uživatelé nabídli.

Vyvinuli nový MySpace přehrávač, díky kterému se mohou uživatelé dostat k nejrozsáhlejší databázi hudby. Ta čítá přes 42 milionů songů. Mohou poslouchat mainstreamové umělce, ale také ty, kteří nemají svůj label, personalizované kanály, doporučení od přátel – to vše s integrací Facebooku. Podle svých slov nyní vidí jako hlavního konkurenta spíše služby jako Spotify a již nikoliv Facebook nebo Google+.

Je velice zajímavé sledovat vývoj MySpace a Facebooku a obecné směřování internetových trendů. Nyní je jasné, že blízká budoucnost se velice otevírá specializovaným stránkám, které budou okolo nějakého tématu sdružovat uživatele, kterým se tak nebude dostávat spousta nevyžádaného obsahu, což mnoho lidí kritizuje právě na Facebooku.

Podle britské studie, ve které se vyjádřilo přes 8000 uživatelů Facebooku, už dokonce 40 % uživatelů odpovědělo, že je Facebook nebaví a že čas spíš tráví právě na menších specializovaných stránkách, kde dostanou pouze to, co chtějí. Popřípadě na službách jako je Pinterest, kde si mohou velmi jednoduše předmět svého zájmu vyfiltrovat.

Já osobně jsem tímto vývojem nadšen a jsem rád, že se snad vrátí doba, kdy kampaně budou probíhat napříč Internetem a klienti už přestanou trvat na tom, že chtějí kampaň pouze na Facebooku a že je ostatní místa na Internetu nezajímají. To je moje přání již několik let a snad se toho skutečně postupně dočkáme.

Toto neznamená zanevřít na Facebook, ale snažit se odlišit. Dávejte na něm lidem obsah, který opravdu chtějí. Dejte si na tom záležet. Ukažte jim, že jste si s obsahem pro své uživatele dali práci a investovali do toho peníze. Věřte, že to v tom množství odpadu, které jim padá do newsfeedu, ocení.

Zdroje: TechCrunch, Mashable, MySpace    

Našli jste v článku chybu?

24. 4. 2012 11:04

Michal Kára (neregistrovaný)

FB cool být dávno přestal (a přesunul se do pozice nástroje). Teď je naopak cool dávat najevo, že účet na FB nemám ;)

24. 4. 2012 9:30

Ondřej Kučera (neregistrovaný)

A k čemu ti ty kontakty jsou? Tebe zajímá, co dělají tupci z vojny a co frajeři z tábora?

Mě tedy z minulosti zajímají jen jednotlivci a s těmi jsem kontakt udržel. Nedovedu si představit, že bych se nějak časteji stýkal třeba s lidmi ze základky, nebo snad sledoval jejich pokleslé "zájmy". Jeden sraz jednou za 10 let stačí :)

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu