Hlavní navigace

Názor k článku Mýty (a realita) digitální generace od Zobo - Mám 15 let starou dceru. Počítač zná od...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 3. 2011 8:52

    Zobo (neregistrovaný)

    Mám 15 let starou dceru. Počítač zná od malička, rychlý internet cca 5 let. Jako rodiče jsme ji ale do jejich užívání netlačili a počítačové hry moc nepěstovali. Z pozorování dcery a jejich vrstevníků (běžné gymnázium) si dovoluji vyvozovat některé dost odlišné závěry:

    1. Počítač a mobil je pro ni stejně přirozené "pozadí" jako třeba stromy nebo silnice (s tím souhlasím), proto o něm ví stejně málo jako já o složení asfaltu nebo rostlinné buňky. Používá jej zcela samozřejmě, ale povrchně a v zásadě ji (kromě základní uživatelské úrovně) vůbec nezajímá. Mezi jejími vrstevníky je zhruba stejně znalců počítačů, jako třeba chovatelů hrdliček nebo šachistů. Co se týče detailů, třeba hlubších nastavení, je zhruba stejně vyspělý uživatel, jako moje 81 let stará matka (!!!).

    2. Multitasking nezvládá úplně stejně, jako teenageři před 20ti lety (vím o čem mluvím, vedl jsem léta různé dětské kroužky). Předchozí generace "znaly všechno z televize", ty dnešní z FB a Wikipedie. Změnil se zdroj, zvýšilo množství informací, ale nezměnil se jejich postoj a způsob přijímání.

    3. Jejich svět se zase o kus zmenšil (moje dcera stihla za 15 let svého života procestovat více zemí, než já za 50), ale orientují se v něm stejně špatně. Co se asi změnilo (či zvýraznilo) je "klipovité", těkavé vnímání, neschopnost dlouhodobějšího soustředění na jednu věc. To bohužel většina on-line médií podporuje (na úkor třeba knih, které právě dlouhodobé soustředění vyžadují).

    4. Špatné výsledky testů by nebyl lepší, pokud by je žáci vyplňovali na monitoru místo na papíře! Problém je hlubší - spíš v "nemyšlení" než "jiném způsobu myšlení". Jednak zahlcující přemíra informací nedovoluje udělat si v nich nějaký pochopitelný systém (a vede ty děti k tomu, že prostě většinu ignorují), jednak to čtení převážně titulků a zpráv do 160 znaků nepodporuje hledání souvislostí - děti toho vědí hodně, ale neumí propojovat.

    5. Změna školy na "oprerator's room", kde bude každý obklopen monitory a komunikovat pouze přes síť by (pokud by byla vůbec možná) přinesla jen zvýraznění těch negativ. Učitelé jsou v tom nevině, za současných podmínek dělají, co mohou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).