Na Amazon udeřil knižní spam a drtí elektronické knihy

Nástup self-publisingu a otevřená strategie Amazonu způsobily, že nárůst knih na trhu je dramatičtější než kdy předtím. Ale velkou část z něj tvoří knižní spam, což může být problém pro nakupující i celý Amazon.

Obchod s e-books (e-knihami) na Amazonu se stal novým cílem pro self-publishing spamery. V posledních několika měsících nabízí kupujícím řadu titulů, kterými se musí prokousávat, aby se dostali k požadované knize. A jak to již bývá, sází na lukrativní témata (alespoň v názvu) a zajímavou cenu, která je nejčastěji okolo 99 centů. Amazon vyplácí 30 až 70 procent příjmů, což mohou být u větších prodejů také zajímavé peníze.

Spameři těží z toho, co je známé jako PLR – Private Label Rights. Jde o texty, které jsou zdarma či velice levně k dispozici pro stažení a automatické publikování do knihy. Ač kvalita jednotlivých textů nemusí být a priori špatná, výsledek je téměř vždy nevalný – ať již co se týče jazykové nebo obsahové úrovně. Koncept založený na to, že někdo vyprodukuje texty, které jiný uživatel publikuje – a to velmi levně – otvírá poměrně velký a zajímavý prostor pro spamery. Ti ještě méně sofistikovaní kopírují téměř libovolné texty, ke kterým ani nemají autorská práva, doufajíce, že peníze stihnou vyvézt dříve, než je Amazon odhalí. Ti sofistikovanější publikují směsku licencovaných textů a doufají, že nadprodukcí vytvoří zisk. 

Reklama

Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, on-line prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy: www.kanzelsber­ger.cz

Například agentura Reuters upozorňuje na případ Shayny Parkinsonové z Nového Zélandu, která píše historické romány a objevila svoji knihu „Sentence of Marriage“ na Amazonu pod jiným názvem a s jiným autorem. Zdá se, že narůstá praxe, kdy spameři jen změní přebal knihy a publikují cizí obsah.

Podobný problém měl také jiný velký prodejce elektronických knih Smashwords, ale ne v takové míře – jeho prodeje jsou citelně nižší než u Amazonu a navíc slouží pro řadu autorů jako vstupní místo do vydávání e-knih, protože umožňuje self-publishing pro řadu e-shopů, které by autoři jinak museli obsluhovat samostatně, jako je iBookstore, B&N a právě Amazon. 

Navíc zavedl ruční kontrolu jednotlivých děl. Podle Marka Cokera, zakladatele společnosti, jsou zjevné znaky spamu špatně navržené přebaly, chybějící jméno autora na obálce a špatné formátování.

Autopilot Kindle Cash

Zřejmě vrcholnou ukázkou toho, jakých rozměrů a forem může spam na Amazonu dosáhnout, je sada DVD Autopilot Kindle Cash, který představuje sadu instrukcí pro ty, kteří si chtějí bez námahy na Amazonu vydělat peníze a publikovat deset či dvacet článků denně. Jedná se přitom o kompletní průvodce, který spamera naučí vše – od hledání zdrojů přes práci s Amazonem až po tvorbu elektronické knihy.

Amazon Cash není jediný titul s tímto tématem. Můžete vyzkoušet i konkurenci, Kindle Cash on Steroids. Princip je stejný, jak dostat peníze z knížek na Kindle s minimem úsilí.

Amazon Cash není jediný titul s tímto tématem. Můžete vyzkoušet i konkurenci, Kindle Cash on Steroids. Princip je stejný, jak dostat peníze z knížek na Kindle s minimem úsilí.

Sami autoři DVD uvádějí, že takovou práci zvládne nejen asistent v kanceláři či vás bratr, ale dokonce desetileté dítě. A to i přesto, že jste doposud nikdy žádnou knihu na Amazonu nevydali. Vše je navíc podkresleno heslem: „YOU DON'T DO THE WORK – You just rake in the CASH.“

Ač toto dílu může na první pohled působit poměrně absurdně, jedná se jen o variaci na stejný problém, který většina z nás zná z webu – existence řady stránek s nakopírovaným obsahem a s všudypřítomnou reklamou – Made for AdSense.

Jak s toho ven?

Ač se může na první pohled zdát, že Amazon s stal hegemonem v oblasti elektronických knih, jeho nadvláda nemusí trvat dlouho, pokud se mu nepodaří proti spamu efektivně zakročit. Množství spamerů totiž v posledních šesti měsících roste a zdá se, že společnost je poměrně snadným a tučným cílem. Otázkou přitom je, jaké jsou možnosti efektivní ochrany nakupujících před spamem.

Mnozí komentáři i vydavatelé se shodují v tom, že si za problémy může společnost do velké míry sama. Tak jak nastavila trh a otevřela jej self-publishingu, umožnila publikovat velké množství zajímavých knih, které by klasickou cestou nikdy nemohly být publikovány. Současně ale donutila autory k agresivním a intenzivním kampaním, protože jen ty jim mohou zajistit solidní příjmy. Takto vygradovaný souboj reklamy před obsahem zřejmě nemohl skončit jinak.

A jaké se nabízejí možnosti ochrany? První cestou může být omezení vstupu self-publisingových knih na portál, což je krok, ke kterému se asi nebude chtít Amazon uchýlit. Jako poměrně rozumné se jeví zavedení lepšího uživatelského hodnocení – přihlášení nakupující budou dávat kladná hodnocení nebo hlásit spam a Amazon na základě toho upraví výsledky vyhledávání. Dolů tak však bude padat nejen spam, ale také méně populární knihy, které mohou být ve skutečnosti poměrně kvalitní. To bude muset být jistě doplněno zvýšenou kontrolou jednotlivých publikací – duplikáty se dají odhalovat poměrně snadno a automaticky (viz například kontrola akademických prací na Theses).

EBF16

Závěrem

Spam si našel nové loviště, ve kterém cítí velkou šanci na poměrně dlouhodobý úspěch. A není to nic nového, podobný problém se objevil už dříve na Scribd.com

Amazon musí současnou situaci nějakým způsobem řešit, neboť se zde hraje jak o velké peníze, tak také o dobrou reputaci. Pro českého čtenáře i autora to pak zřejmě znamená další oddálení oficiální možnosti, že by se české knihy mohly v tomto ochodě objevit. I to je druhá stinná stránka self-publishingu.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 10. 2011 0:14

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »