Hlavní navigace

Na Black Friday a výprodeje není radno vyrážet bez srovnávače cen

23. 11. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Jak se nenechat napálit? Rady, které jsou možná už omšelé, ale vzhledem k tomu, že slevové šílenství je na českém webu čím dál silnější, neškodí si je připomenout.

Nejvousatější obchodnický trik se slevou je zvýšení původní ceny. Ví se o tom roky, ale děje se to pořád. A e-shopy to často zkouší i přesto, že screenshoty z jejich stránek pak letí sociálními sítěmi jako požár. 

O tom, že nakupovat v rámci slev nemusí být úplně nejvýhodnější, často mluví i spotřebitelské organizace. A varují.

Spotřebitel by si měl všímat cen výrobků a služeb na trhu, porovnávat jejich výhodnost u různých prodejců a poskytovatelů a podle toho se orientovat, popisuje první obranný mechanismus Jana Jelínková z České obchodní inspekce s tím, že i sama inspekce slevy a akční výprodeje pravidelně sleduje. 

Zlaté pravidlo tak podle ČOI zní: Vždy by si spotřebitel měl uvědomit, co vlastně chce nakoupit a zdali skutečně zboží, které je ve slevě, potřebuje. To znamená, nakupovat vždy jen to, co chci či potřebuji, a nikoli to, co se mi, mnohdy jen zdánlivě výhodně, nabízí a co vlastně nepotřebuji. Dále by si spotřebitel měl zkontrolovat, zda i po slevě je cena výhodná a porovnat ji s cenami u jiných prodejců, dodává Jelínková. 

Mnoho kreativních nápadů, jak se dá „pracovat s cenami“, shromáždilo i sdružení dTest. To sepsalo dokonce e-book, kde upozorňuje na celou stovku různých fíglů, které obchodníci používají. Ke stažení ho poskytuje zdarma

Jako evergreeny uvádí sedm příkladů:

  • Na zboží ve výprodeji je záruka jeden měsíc. Nikoli. Ustanovení o záruční době vyplývají přímo ze zákona a nelze je smluvně omezit.
  • 3+1 žárovka zdarma. Na tu „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili. Vždy je ovšem nutné určit, které zboží je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
  • Malá písmenka. Vidíte-li překvapivě výhodnou nabídku, vždy hledejte hvězdičky odkazující na podmínky psané malým písmem. Obvykle totiž sdělují, že nabídka platí jen pro prvních X zákazníků nebo při uzavření smlouvy alespoň na dva roky.
  • Slovíčko „až“. Vždy by vás mělo upozornit, že ve skutečnosti to bude mnohem méně. Příkladem mohou být typické „slevy až 80 %“ nebo reklama na připojení k internetu s rychlostí „až 10 MB/s“, kdy obvykle nejde o garantovanou rychlost připojení.
  • Nabídka platí jen teď a tady (a smlouva má dlouhý text a přílohy). Pokud vám obchodník neumožní si smlouvu prostudovat doma v klidu, raději jděte o dům dál. Mnohostránkové smlouvy mohou ukrývat nevýhodná ustanovení.
  • Od koupě zlevněného zboží nelze odstoupit. Řadě spotřebitelů to zní celkem logicky. Zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů v případě prodeje na dálku (typicky po internetu) však nelze takto omezit a podobná smluvní ustanovení jsou neúčinná.
  • Zboží musíte reklamovat tam, kde jste ho koupili. Nemusíte. Můžete zboží reklamovat nejen v příslušné prodejně a určených servisech, ale i ve všech dalších provozovnách stejného prodávajícího s podobným sortimentem.

Tak od poloviny listopadu můžete při nakupování na tuzemských e-shopech propadnout dojmu, že jiné než zlevněné zboží neexistuje. Ne vždy tomu ale tak je. 

Je dobré nekoukat jen na výši slevy. Většina obchodníků láká během Černého pátku na slevy ve výši 70, 80, či dokonce 90 %. Tak vysoké slevy se ale nejčastěji týkají drobných položek. Zajímejte se proto nejen o výši slevy, ale také o celkovou úsporu. Třicetiprocentní sleva na novou lednici je ve výsledku pochopitelně mnohem hodnotnější než sleva 90 % na ponožky, vysvětluje David Beška z vyhledávače slev Skrz.cz.

Narazili jste na nějaký slevový fígl? Dejte nám vědět na redakce@lupa.cz.

Podle loňského měření Karsa Monitor, které sledovalo vývoj cen u předních českých internetových obchodů v období mezi prvním říjnem 2015 a čtvrtým lednem 2016, to ale se slevami není tak divoké, jak to na první pohled vypadá. Možnost výhodného nákupu se dotklo průměrně 5,8 procenta zboží, které e-shopy skutečně zlevnily, tvrdí studie

E-shopy se marketingem snaží přitáhnout pozornost zákazníků a často si je připoutat i na delší dobu. Přesto je dobré projet akční cenu některým ze srovnávačů cen. Výsledky mohou být leckdy ohromující. Stačí jen jediné, před impulsivním stiskem tlačítka „Koupit“ nebo „Koupit zrychleně“ se nadechnout a podívat se i jinam. 

Cena každého produktu navíc prochází svým vlastním vývojem. Proto je dobré podívat se i na historii ceny produktu. Pokud se nechcete probírat nabídkou každého obchodu zvlášť a sledovat vývoj ceny v čase, stačí zkusit některý z vyhledávačů a srovnávačů cen, dodává Beška.

Některé e-shopy nečekají na pátek, ale slevy rozjely už minulý týden. A výdejny se plní. Je tak dobré si zkontrolovat, jestli náhodou za výdej v nočních hodinách někde není devětačtyřicetikorunový příplatek, jako je třeba u Alzy. Podobné malé částky mohou při projíždění účtu zaskočit. 

UX DAy - tip 2

Během následujících dní se logistické systémy velkých e-shopů zapotí. V Česku budeme nabízet více než 165 produktů, očekáváme, že se prodá přes 40 tisíc kusů zboží. Vloni se v rámci kampaně prodalo přes 27 tisíc kusů, prozradil pro server Podnikatel.cz mluvčí Mall.cz Jan Řezáč. Rekordy chce lámat i sousední Alza.cz. Průměrná cena se u velkých obchodů má pohybovat kolem 40 procent.

My radíme jen jedno – pamatujte, že není všechno sleva, co se třpytí. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).