Na českou internetovou reklamu si brousí zuby polské AdTaily

Na český inzertní trh hodlá vstoupit další zahraniční společnost. Polská AdTaily chce zastupovat především blogy a menší servery, agregovat jejich reklamní prostory a nabídnout alternativu. A vydělat. Má šanci?

Kdo je AdTaily

AdTaily vzniklo před dvěma lety jako nápad prodávat reklamu napřímo, bez prostředníků, který jeho polští tvůrci přihlásili na zářijový Seedcamp Week 2008 v Londýně a umístili se mezi finalisty. Na svou myšlenku v podobě powerpointové prezentace získali velmi pozitivní reakce a to je podnítilo k převedení myšlenky do reálu internetu.

Na jaře 2009 byla k dispozici první verze jejich beta verze, která byla v Polsku poskytnuta 250 vybraným blogerům, kteří ji měli možnost vyzkoušet, od této chvíle bylo AdTaily k dispozici na pozvánky a nakonec se beta testování zúčastnilo na 800 uživatelů, pak se systém stal veřejně přístupným. Proces uvedení je k vidění tady.

Jak vypadá reklama AdTaily na polských serverech

Jak vypadá reklama AdTaily na polských serverech

Blogeři v Polsku přijali AdTaily pozitivně, ukázalo se že po podobném řešení je poptávka. Rozšíření napomohl i hype, který vzbudil novinový článek v tom smyslu, že polská společnost chce konkurovat Googlu. Článek vyšel v jednom celostátním deníku, ani v Polsku nejsou novináři „papírových“ médií zcela internetově gramotní a určitě také pasou po křiklavých titulcích.

Služba prošla úspěšným zavedením na polském trhu a neunikla pozornosti Agory, což je velký polský media house, řekněme taková česká MAFRA ale na Internetu vykazuje podbný model jako česká Mladá Fronta, nebojí se investovat do statupů a má danou strategii, čeho chce dosáhnout. Agora usoudila, že AdTaily má potenciál a rozhodla se projekt zainvestovat.

Z hlediska Agory se jednalo o dobrý krok, protože si akvizicí vytrhla trn z paty. Trn v podobě otázky, jak sakra prodávat internetovou inzerci prostřednictvím obchodních zástupců „papíru“ v regionech. Jak jim přinést produkt, který by byl jednoduše administrovatelný a zároveň dostatečně pochopitelný pro klienty z řad regionálních SME?

Nabídkou mnoha formátů AdTaily nesrší

AdTaily nabízí jeden reklamní formát 125×125, a to buď v textové nebo bannerové formě. Na jedné stránce je jich umístěno obvykle šest a ve výjimečných případech jich může být více. Obchodní model je postaven ne ceně za zobrazení na jeden den, pozice se netočí. Takové nastavení pomáhá pochopení inzerátu na straně klienta z ranku SME, který dostává jeden jasně definovaný produkt s možností kontroly – a může jen rozmýšlet, zda si ho vezme nebo ne.

AdTaily Marketplace - kupte si reklamní prostor na týden za pevnou cenu.

AdTaily Marketplace – kupte si reklamní prostor na týden za pevnou cenu.

Ale AdTaily není jen pro vydavatelské domy, základní myšlenka je prodávat inzerci přímo, bez prostředníků. A to se daří v Polsku, kde 40 % obratu dnes tvoří přímí klienti, zbytek je vlastní obchodní činnost a objednávky z mediálních agentur. V současné době je widget podle informací AdTaily v Polsku nainstalován na více než 17 tisících webů, generuje jednu miliardu shlédnutých reklam každý měsíc a 1,6 miliónů kliků, což dělá CTR 0,16 %.

AdTaily je v současné chvíli lokalizované do češtiny a po omezenou dobu bude nabízeno v beta testu pro servery, které ho budou chtít vyzkoušet. V rámci betaverze je použití AdTaily zdarma, po ukončení beta provozu se počítá s odměnou pro provozovatele systému, v Polsku je tato odměna na úrovni 30 %, pro český trh nebyla stanovena, očekává se v podobné výši. Konkurenční AdExpress si bere odměnu v rozmezí 30–50 %.

Konkurence: především Adsense, AdExpress.com a Impression Media

Otázka je, zda může AdTaily na českém trhu uspět. Na českém trhu není tolik blogů, které by měly výraznější pozici, na druhou stranu je tu celá řada menších oborových serverů, které se s prodejem reklamy potýkají. Na ně se zaměřují samoobslužné inzertní kontextové systémy jako Google Adsense, Sklik Partner, jenže ty přinášejí spíše tisícové příjmy než zásadní částky.

Nejblíže je AdTaily český startup AdExpress. Ten funguje od listopadu roku 2009, výsledky ale nepublikuje a ačkoliv v jeho nabídce je celá řada webů – celkem je jich 310, není zřejmé, že by se mu dostalo výraznějšího úspěchu. Což na druhou stranu může být první dojem, který klame, firma uvádí, že má 40 klientů. Podrobněji jsme o AdExpress informovali zde.

Další podobnou platformou je AdPlace společnosti Grape Media. Ta ale vyžaduje zapojení do NetMonitoru, tedy utrácení částek, do kterých se menším serverům nebude chtít.

Významným konkurentem bude v oboru menších serverů velmi aktivní Impression Media. Ta sice razí jiný koncept, nezaměřuje se na samoobslužná tržiště, ale na aktivní vyhledávání inzerentů, jenže aktivní prací s inzerenty chce získávat zakázky i AdTaily.

Content

K tomu připočtěme v selektivních oborech velmi aktivní Media House a Elity Network, jež spadá pod AdActive, a dostáváme se na tenký led rozebraných zajímavých serverů a firem, které se snaží obsluhovat oborovou reklamu. Těmto firmám chybí samoobslužný systém na prodej reklamy, ale zatím se to nezdá být nevýhodou. Ukazuje se, že jde spíše o aktivní komunikaci s klienty a servery než o propracovaný samoobslužný reklamní systém.

Úspěch AdTaily bude pravděpodobně záležet především na tom, jak rychle se mu podaří zaujmout dostatek zajímavých českých serverů a především inzerentů, kteří jsou ale dnes navyklí spíše na vnucující se obchodníky než na samoobslužné systémy nákupu reklamy. Rezistence českého trhu proti změnám je přitom obdivuhodná.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 1. 2011 16:10
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »