Hlavní navigace

Na českých i-aukcích ledvinu neprodáte

Andrej Čírtek

Chcete na české internetové aukční službě prodat ledvinu? Máte smůlu. Lidské orgány, obohacený uran a dětská pornografie nemají dle provozovatelů českých i-aukcí šanci. Otázkou je, co se na českých aukčních službách prodat dá. S vyjímkou hardwaru a mobilních telefonů to zdá se není žádná sláva. Je na obzoru zlepšení?

Úspěšná internetová aukční služba může být stát kšeftem snů. No považte. Meze růstu neexistují, transakce přibývají samy od sebe, kamenných velkoobchodů netřeba. Stačí jen zprodukovat jednoduchý engine, sedět na zadku a sledovat, jak naskakují procenta z uskutečněných au­kcí.

Důkazem, že „dotcom bussines“ může fungovat podle pravidel růžového románu, je celosvětově největší aukční služba eBay.com. eZátokyprovozo­vatelé jsou skromní. Pokud aukce skončí s výsledkem nižším než 15 dolarů, stačí jim pouhých 35 centů. Pokud transakce tento limit překročí, připočítají si navíc částku do 2,5 procenta transakce. Vzhledem k tomu, že na eBay.com se každoročně uskuteční aukce za několik miliard USD, rozhodně se nejedná o zanedbatelnou­ sumu.

Úspěch eBay se v tuzemsku pokoušelo napodobit mnoho následovníků. Ze všech rychlokvašných aukčních projektů, které vesměs ztroskotaly na nezájmu uživatelů, zbyly dva, které získaly nárok na dlouhodobější existenci: Aukce.cz z portfolia internetových služeb Computer Pressu a Vatera.cz, projekt řecké firmy, která provozuje internetové aukční služby mimo jiné v Polsku, Maďarsku a Turecku.

Otázkou je, zda i dvě aukční služby nejsou na Českou republiku příliš mnoho. Internetové aukce jsou totiž tržní segment vyjímečný tím, že koncentrace až monopolního charakteru zákazníkovi prospívá. Úlohu konkurence může sehrát místo jiné aukční služby koneckonců jakékoliv inzertní médium. Třeba papírová Annonce. Argumenty pro existenci jediného hráče jmenuje Pavel Knapp, šéf internetových projektů Computer Pressu: „Prostor je podle našeho názoru pouze pro jednu velkou službu – pak už se tříští počet uživatelů mezi různé aukční servery, což se negativně projeví na uzavíraných transakcích… a nakonec to dopadne zase tak, že majorita uživatelů bude jen u jednoho velkého hráče, kde se budou dělat reálné obchody.“

Petr Kedzior, který vládne české pobočce Vatery, je podobného mínění: „Podle mého názoru je to (existence více aukčních služeb v ČR – pozn. aut.) možné pouze ve formě spolupráce, jakou v současnosti realizují portál Atlas a server Vatera. To znamená jednotná databáze (nebo i více nějak dynamicky propojených databází) s možnostmi přístupu přes více rozhraní, se spravedlivou dělbou výnosů mezi jednotlivé účastníky. Toto tvrzení lze dle mého názoru zobecnit na mnoho dalších služeb, pro něž je český internetový trh příliš malý.“ Že by náznak možné nabídky Vatery pro Computer Press?

Z hlediska návštěvnosti nejsou české aukční služby Popelkou. Za prosinec, který lze přitom z hlediska aukčních služeb považovat za hlušší období, nasbíraly Aukce.cz 307.303 PV a 15.503 UIP, konkurenční Vatera.cz uvádí 290.000 shlédnutých stránek a 26.500 unikátních návštěvníků. Při hodnocení těchto čísel je však třeba vzít v úvahu, že Vatera úzce spolupracuje s aukční službou portálu Atlas na principu „vy dodáte návštěvníky, my zboží pro aukce“.

O velikosti dané aukční služby možná vypoví více počet probíhajících aukcí. U Computer Pressu v současné době probíhá zhruba 1879 aukcí, číslo Vatery se téměř zázračně podobá – probíhá zde 1825 aukcí. Jednoznačně nejúspěšnější kategorie jsou u obou konkurentů mobilní telefony a počítačový hardware.

Je známo, že zdaleka ne všechny nabídky na aukčních službách pocházejí od soukromníků (model C2C). Zvlášť u začínající služby jde valná část aukcí na vrub nabídkám z katalogů firem, se kterými si internetový provozovatel domluví provize za prodané zboží (model B2C). V této veličině se asi nejvíc projevuje náskok Computer Pressu. Podíl C2C aukcí činí dle vyjádření Pavla Knappa celých 97 procent. Oproti tomu 65 procent aukcí na Vateře, tedy dvoutřetinová většina, jde na vrub modelu B2C. Petr Kedzior však nemyslí, že je to na škodu: „U nás B2C neznamená pouze "přetažené ceníky“, ale speciální zvýhodněné nabídky firem, takže se často jedná o nejlepší ceny, jaké lze na českém internetu najít."

Co mluví jednoznačně ve prospěch Computer Pressu, je finanční objem uskutečněných aukcí. Zatímco na službě Aukce.cz se dle Computer Pressu uskutečnily v prosinci transakce za přibližně 3 milióny korun, Vatera zůstává daleko pozadu s 216.056 korunami. Jak objasnit tento nepoměr při zhruba stejném počtu dražených předmětů? Možné vysvětlení je, že o zboží nabízené dle modelu B2C (tedy firmami) na Vatera.cz prostě není dostatečně velký zájem, nicméně aukce toho samého tovaru se pravidelně obnovují.

Částky, za které se nakonec nabízená věc prodá, jsou většinou v řádu několika stovek či tisíců korun. Občas se samozřejmě objeví kšeft, na který se nezapomíná. U Vatery se vydražil rodinný domek za 360.000 korun. Na službě Aukce.cz drží rekord prodej internetového obchodu (doména, aplikace, www-stránky) za 100.500 korun. Otázkou samozřejmě je, jestli k obchodu mezi prodejcem a tím, kdo nabídl nejvíce, dojde nejen virtuálně, ale i reálně. Nejjednodušší možností, jak to zjistit, je e-mailový dotaz. Nicméně ani jeden z provozovatelů aukčních služeb se systematickému zjišťování reálných prodejů nevěnuje ani touto primitivní formou. Vyjímkou jsou některé kuriozity, např. aukce jednoho kusu pytlíku s čajem Pickwick s vyvolávací cenou 1 Kč na Aukce.cz. „Výsledná cena činila 50 Kč a jak z důvěryhodného zdroje víme, obchod se skutečně uskutečnil,“ říká Pavel Knapp. Stran kuriozit Vatera.cz nezůstává pozadu. Petr Kedzior zmiňuje mimo jiné aukce okousané tužky či dražebního kladívka.

Mezi eBay.com a tuzemskými aukčnímu službami existuje několik rozdílů. Pomineme-li počet kategorií a dražených předmětů, kde se české i-aukce a eBay prostě nedají srovnávat, jedná se především o fakt, že eBay vydělává, zatímco tuzemské aukční služby nikoliv. Aukce na Vatera.cz jsou zcela zdarma. Computer Press už uskutečnil první nesmělý krok směrem ke zpoplatnění služby. Tzv. profesionální uživatelé platí 0,5 až 2 procenta z ceny, které v aukci dosáhli. Zato dostanou řadu marketingových výhod, např. grafické zvýraznění aukčního inzerátu. Vatera dle slova Petra Kedziora bude poplatky zavádět postupně. Některé služby mají být každopádně zpoplatněny tento kalendářní rok.

Stanou se tedy české aukční služby po zpoplatnění přece jen zlatým dolem? Pokud hypoteticky nastane případ, že ze všech aukcí si provozovatel vezme 2 procenta, pak při objemu aukcí 3 milióny Kč za měsíc (který indikovaly Aukce.cz za prosinec) by se jednalo o částku 60 000 Kč. Tedy v podstatě pokrytí provozních nákladů. Za účelem rychlého zbohatnutí by tedy bylo vhodnější příslušné zaměstnance vyslat s lopatou na Clondike. Aby se stal z českých aukčních služeb komerčně úspěšný projekt, muselo by dojít k podstatnému nárůstu prodejců i potenciálních zákazníků. Pak by ovšem tuzemské aukční služby musely nabídnout daleko pestřejší sortiment.

START17

Typickým jevem u „Vatery“ i na službě Computer Pressu je nenaplněním kategorií a nulový počet přihození u značné části aukcí. O těchto skutečnostech se může uživatel přesvědčit prostým okem, aniž by potřeboval vyčerpávající statistiky. Pokud vás zajímá něco jiného než hardware a mobily, na českých aukčních službách to budete shánět velmi těžko. Autora konkrétně zajímaly aukce masivních elektrických kytar. Na Vateře jsem podkategorii Hudební nástroje našel až po delším hledání překvapivě v kategorii Sport a hobby (intuitivně bych mířil spíš do kategorie Hudba) s jedinou nabídku (shodou okolností se jednalo opravdu o elektrickou kytaru). Na Aukcích jsem mezi pěti nabízenými instrumenty našel pouze jedinou kytaru: elektroakustický nástroj s rozbitým zesilovačem. Pro srovnání: eBay si může bez problémů dovolit mít specializovanou podkategorii Electric Guitars, ve které probíhá v současnosti zhruba 8.000 aukcí.

Jak ale dosáhnout přílivu tovaru bez souběžného nárůstu potenciálních kupců? Nezbývá asi nic jiného, než se v nějaké variantě uchýlit k modelu B2C. Autor by si v této souvislosti dovolil skromně přispět svým vlastním nápadem, který nepochybně bude rozcupován ve víru diskuse. Proč nezaplnit prázdné kategorie zbožím ze zastaváren? Několik zastaváren jsem navštívil osobně (doposavad vždy jako kupec, nikoliv prodejce) a v regálech jsem nalezl vše od oblečení a kuchyňských potřeb až po elektroniku, rybářské pruty, akordeony a kytary. Troufám si tvrdit, že tovar z regálů jediné zastavárny by zaplnil poloprázdné kategorie spotřebního zboží na internetové aukční službě až po vrch. Vždyť jediným zbožím, které v českých zastavárnách není k nalezení, jsou v úvodu článku zmíněné lidské orgány a obohacený uran. I když kdo ví?

Anketa

Pokud byste chtěli prodat použitý mobilní telefon, jaký způsob byste zvolili?

Našli jste v článku chybu?
13. 9. 2006 12:29
dakol (neregistrovaný)
Podívejte se na www.ikup.cz. Určitě si vyberete z mnoha aukcí zboží ze super ceny!
22. 8. 2006 13:56
Wampi (neregistrovaný)
Seznam internetových aukcí včetně hodnocení, počtu uživatelů atd. najdete na http://aukce-online.info/