Na cestě s OnTheRoad

Vítězem loňské soutěže StartupShow se stal poněkud netradiční cestovatelský deník s názvem OnTheRoad.to. Od soutěže uplynul téměř přesně rok, pojďme se tedy podívat, jak vypadá OnTheRoad po roce od vítězství…

Myšlenka „cestovatelského deníku“ není nikterak nová. Podobných služeb lze najít na Internetu spousty. OnTheRoad (dále budu uvádět zkratku OTR) ale přináší trošku jiný úhel pohledu než většina obdobných služeb. OTR je totiž postaven na přístupu „just in time“. Na rozdíl od ostatních služeb, kde si můžeme po dovolené namalovat trasu naší cesty, k jednotlivým bodům přiřadit fotografie a napsat zápisek, klade OTR hlavní důraz na bezprostřednost. Michal Bláha (viz rozhovor), autor projektu, říká: „Hlavním cílem bylo mít nástroj, pomocí kterého bych mohl při svých cestách jednoduše říct rodině, kamarádům a známým: Jsem právě teď tam a tam.“ A přesně tohle OnTheRoad nabízí, a dělá to poměrně dobře. Bohužel už nenabízí moc funkcí nad to, což je trochu škoda. Ale pojďme si představit OnTheRoad popořadě.

Výlety a články

OTR - deník

Po bezplatné registraci a potvrzení se můžete přihlásit a rovnou začít s publikováním svých zážitků. Vaše zápisky budou jednoduše strukturované – nejprve si vytvoříte „výlet“ a určíte jeho začátek a konec. Pak pomocí vložené mapy (OTR tu používá LiveMaps od Microsoftu) svou cestu můžete naplánovat – tedy připravit si seznam bodů, které chcete navštívit, a přiřadit k nim popisek a plánovaný termín, kdy v daném místě budete. Plán trasy se zobrazí na stránkách vašeho výletu, a jak budete jednotlivá místa navštěvovat (nebo taky ne), tak bude plánovaná trasa nahrazována trasou skutečnou. Celá adresa vašeho výletu bude ve tvaru „htp://vasejme­no.ontheroad.to/vy­let“, a vy samoskou můžete určit, zda bude viditelný každému, nebo jen vybraným lidem.

Když dojedete, dojdete, doletíte či se jakkoli jinak přemístíte na nějaké zajímavé, plánované či jinak významné místo, tak pošlete (z mobilního telefonu jako SMS nebo MMS, nebo z PC) informaci o tom, kde právě jste. Tato informace se přidá k vašemu aktuálnímu výletu a zobrazí se na jeho stránce. Článek může obsahovat text (popis místa), pozici a může k němu být přiřazen multimediální obsah (obrázky, videa, zvuk…)

OTR samoskou nabízí všechny běžné funkce, například export článků jako RSS, a nabízí i propojení s některými společenskými službami, jako je Facebook či Twitter, takže informace o tom, kde se nacházíte, jsou např. automaticky publikovány na vašem mikroblogu.

Uživatelské rozhraní

Měl jsem možnost vyzkoušet si OTR během dovolené na přelomu srpna a září, když jsme cestovali v zahraničí autem. Vzhledem k naprosto neuvěřitelným cenám za datový roaming (60 Kč za MB dat) jsem zavrhl posílání souřadnic „živě“ přímo z terénu, namísto toho jsem využíval WiFi připojení v hotelích či kavárnách, kde jsem „ex post“ přidával fotografie a souřadnice míst, která jsme navštívili.

Při praktickém používání mě zarazily některé drobnosti. Tak například – zatímco při plánování cesty používá OTR mapy od Microsoftu (Live Maps, nyní Bing Maps), při přidání článku vkládá uživatel souřadnici pomocí Google Maps. Což je poměrně matoucí, a to nejen proto, že každý systém má trochu jiné ovládání, ale hlavně proto, že každý „umí“ něco jiného. Zadat pozici podle adresy hotelu se ukazuje jako poměrně nelehký úkol, protože každý ze systémů používá jiný formát adresy a např. to, co Google Maps bez problémů ukážou, vyhodnotí Live Maps jako neexistující místo. (A aby byl zmatek úplný, tak na výsledné stránce je mapa zobrazována pomocí komponenty ve Flexu, která používá mapové podklady od Google.)

OTR - bod

Stejně tak je poněkud matoucí i přidávání mediálních souborů– po vybrání souboru musíte kliknout na Nahrání souboru; pokud spoléháte na to, že se soubor nahraje, když kliknete na Publikovat, dočkáte se zklamání, doprovázeného někdy i hláškou „Příspěvek nemohl být publikován“. Zkrátka celé přidávání článků z webu je poměrně nepřívětivé a působí dojmem, jako by bylo přidáno na web „z nutnosti“. Od nápisu „Change“ u změny data a času až po kuriózní chybu, kdy si můžete v mapě naklikat bodů, co hrdlo ráčí…

Téměř přesný opak platí u přidávání článků z mobilního zařízení. Je vidět, že OTR je opravdu zaměřen primárně na přidávání článků „z terénu“ a mobilní klient, kterého jsem měl k dispozici na další testy (konkrétně verze pro iPhone, za zapůjčení HW děkuji Michalu Bláhovi), je opravdu jednoduchý, pohodlný a svižný – pouze fotíte, píšete a odesíláte, o nic víc se nemusíte starat. OTR nabízí i klientský SW pro telefony s OS Android.

Při testování z mobilu jsem poslal první příspěvek z výletu, a pak jsem si uvědomil, že jsem ještě nezaložil nový výlet, takže se příspěvek přiřadil k předchozí dovolené. Založil jsem tedy nový výlet (z mobilního klienta bez problémů) a snažil jsem se příspěvek přesunout pod tento výlet. Nepodařilo se mi to, ani z mobilu, ani později z webového rozhraní, takže na konci zahraniční dovolené mám fotografii z firemního výletu.

Nepodařilo se mi ani změnit design výsledné stránky. OTR nabízí na výběr z šesti předpřipravených vzhledů, které se mi nepodařilo nijak upravit, ačkoli OTR nabízí sekci „Upravit vzhled“ a přímo tvrdí: Nabízíme ti několik možností, od našich předpřipravených vzhledů až po možnost vlastních úprav. Žádnou „možnost vlastních úprav“ jsem však nenašel, ale nevím, jestli se vůbec nekoná, nebo jestli je tak dovedně skrytá.

No a vývojář ve mně dodává, že je obrovská škoda, že s informacemi z OTR nelze dál pracovat, protože v RSS nejsou geografické informace (např. GeoRSS), a stránky výletů nepoužívají mikroformát Geo.

OTR - účet

Shrnutí

OnTheRoad.to je už podle názvu zaměřen na mezinárodní klientelu. Na rozdíl od spousty českých projektů, které se vydaly trnitou cestou „nejdřív uděláme CZ verzi a pak expandujeme do zahraničí“, která se, dlužno dodat, v 99 % případů ukáže neschůdnou, zamířil OTR rovnou do mezinárodních vod a nabízí kromě české i anglickou a německou verzi. Primární verze je podle všeho anglická, takže se místy stává, že uprostřed české stránky na vás vykoukne anglická věta či výraz (jako např. výše zmiňované tlačítko Change). Místy nesedí i popisky menu (např. druhý krok u výletu se jmenuje „Plánování“, v přehledu výletů pak „Načasování“).

OTR - web

Přesto bych nerad, kdyby si snad někdo z předcházejících odstavců odvodil, že OnTheRoad.to je špatný, zbytečný a nanic! Kromě výše zmíněných výhrad jsem nenašel během měsíce, co jsem OTR používal, nic víc, co bych mu mohl vytknout. To, co dělat má, dělá dobře a bez větších problémů. S OTR bylo opravdu pohodlné denně aktualizovat informace o cestě a odpadlo tak neustálé posílání e-mailů a SMSek rodičům a známým („Jsme tam a tam, máme se dobře, zítra pojedeme tam a onam, tady jsou fotky“). Snad jedinou vážnou výhradou proti uspořádání celého OnTheRoad.to je to, že na cestách v cizině je mobilní klient vzhledem k cenám datových přenosů v roamingu poněkud drahý špás, takže bych ocenil lepší („dotaženější“) webové rozhraní.

UX16

OnTheRoad.to je rozhodně zajímavý a ambiciózní projekt, který má předpoklady uspět – o tom svědčí i to, že loni zvítězil ve Startup Show, že nezapadl, našel si svou cílovou skupinu a rodina jeho uživatelů se neustále rozrůstá.

Za zásadní věc, která rozhodne o úspěchu či zapomnění, považuji to, zda se týmu Michala Bláhy podaří udržet OnTheRoad nerozpliznutý a zda odolají známému vábení Sirén („uděláme ještě to a tamto, protože to dokážeme“). Nové a zajímavé funkce (např. propojení s Facebookem) jsou dobré, ale bylo by dobré zaměřit se stejně intenzivně i na dopilování stávajících služeb, které působí jaksi „nedodělaně“, jako by se autoři spokojili s „první dobrou“ verzí. Což je trochu škoda, protože OnTheRoad je jinak dobrý web se zajímavým nápadem.

Anketa

Zkusili jste ontheroad.to?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 10. 2009 21:43
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»