Na co využije Mall čtvrt miliardy investic

Minulý týden vydala společnost Netretail informaci o získaných jedenácti milionech euro investic od trojice investorů. K čemu provozovatel shopů Mall takovou investici využije?

Peníze nedostáváme na to, abychom je „projídali“. Nejsou na provoz. Jdou do technologií, logistiky a zároveň jsou rezervou pro expanzi, říká šéf Netretailu Ondřej Fryc. A zdůrazňuje, že na své náklady si český Mall vydělá.

Letos se Mall.cz chystá na další rekordní rok. Na místním trhu rosteme již druhým rokem o 50 % a ztrátu, jakou jsme nabrali při „SAP gate“, jsme již dávno vyrovnali a překonali. Náš současný systém nám významně v růstu pomáhá. Co se týká tržeb, letos budeme mít tržby 3,5 mld. Kč a kromě Alzy, před kterou máme veliký respekt, nevidíme zdaleka nikoho, kdo by s námi hrál stejnou ligu, zdůrazňuje Fryc cíle na letošní finanční rok. Jenže na to, aby na více jak třímiliardový obrat Mall dosáhl, bude muset především výborně zvládnout vánoce. Na ně firma zbrojí již teď, její obrovský sklad v Horních Počernicích, logistické centrum firmy, se plní zbožím a především na zakázku vybudovanou automatickou balící linkou. Investici do ní označuje Ondřej Fryc za „v řádu desítek milionů“ a připomíná, že na zakázku vyrobenou linku nikdo na leasing nedá, takže do ní putují peníze z právě získané investice.

Balicí linka zabalí Vánoce

Balící linka má zvládnout až 20 000 menších zásilek za den (takzvané smallboxy jsou balíčky o maximálním rozměru 70×70 cm), v běžný pracovní den jich Počernické centrum firmy zvládá jednotky tisíc. Linka se zatím staví, až bude hotová, bude schopna sama odbavit a zabalit zásilky tvořené z jednoho kusu zboží, které dnes dělají většinu objednávek. Jen vícekusové zásilky a „bigboxy“ budou i nadále kompletovat baliči u linky.

Co se týká servisu, tak právě investice do systému a technologií nám jej umožnila výrazně zlepšit. Máme trvale na vlastním skladu zboží za cca 200 mil. Kč k okamžité expedici. Poskytujeme garanci 500 Kč na rychlost. Všechny objednávky přijaté do 16:00 jsou týž den na prodejně či na cestě k zákazníkovi. Přesto do služeb zákazníkům dále významně investujeme, vysvětluje Ondřej Fryc, kam peníze z investic putují. Po „SAP gate“, který si z větší části firma způsobila sama podceněním obtíží integrace a přechodu na nový systém, se má co ohánět, aby se zbavila pověsti nespolehlivého prodejce. A ta se drží a táhne, i když už snad neoprávněně. Pomoci překonat následky aféry s přechodem na SAP má změnit lpění na termínech a odstranění prodeje komodit, které firma nemá skladem nebo u partnerů, s jejichž skladovým systémem není propojena online. Díky tomu neexistuje zboží na objednávku, zboží s nejasným termínem dodání – a tím také řada potenciálních prodejních trháků, které přijdou kdo ví kdy a kvůli nimž se zákazník rozčiluje a domáhá dodání. Co je objednáno, musí odejít týž den, maximálně u odpoledních objednávek druhý den do expedice. Ostatně o tom, jak funguje expedice zboží v Mall.cz, jsme přinesli vloni celou fotoreportáž, letos se situace změní především díky balicí lince.

Mall - 06

Vícekusové a velké zásilky se nadále balí ručně, jednokusové smallboxy už ale zabalí a oštítkuje automatická linka. Foto: Ivana Dvorská.

Mall.cz předpokládá, že v průběhu letošních vánoc bude každý den expedovat až dvacet tisíc balíčků zboží a tisíce velkých zásilek. Pokud to číslo porovnáte s kapacitou balící linky, zjistíte, že se nepočítá s rezervou na růst pro příští rok. Příští rok balicí linku rozebereme a přestavíme, lze ji doplnit a rozšířit. Letos bychom ale postavit větší už nestihli, i když přípravou na Vánoce žijeme celý rok, vysvětluje Ondřej Fryc.

Ambice, soustředění na retail

Z doby před deseti lety, kdy byl Mall.cz maličkým začínajícím e-shopem, ušel notný kus cesty. Když jsme o něm poprvé psali na Lupě v lednu roku 2001, jmenoval se Bílé zboží a zaujal jednoduchostí, s jakou provedl zákazníka především procesem výběru zboží. To, co nabízel už tehdy, je dnes samozřejmostí, jenže tehdy to byl skoro zázrak: do formuláře jste si naklikali, co má splňovat vaše lednička či pračka, a objevila se vám nabídka výrobků splňujících vaše kritéria. A co bylo ještě lepší, zboží telefonicky potvrdili a skutečně dodali. O téměř deset let později se ukazuje, že silné stránky, které jsme tehdy na Bílém zboží našli, se opravdu ukázaly být rozhodujícím prvkem pro úspěch: přehledná podpora a prezentace zboží a jednoznačné dodání zboží.

Před lety se pak Mall.cz rozhodl zbavit úspěšných sub-značek jako Bílé zboží nebo Bart sport a vše soustředil pod anonymní, špatně zapamatovatelný i vyslovitelný Mall.cz. Prý se lépe hodí k retailovému trhu a zákazníci si snad už konečně zvykli. Nebyla to to ale jediná změna. Změnilo se i prostředí, vnímání zákazníků. Lidé berou nákup na Internetu nejenom jako příležitost ušetřit, ale také jako možnost dostat se ke zboží, které okolní obchody nemají, případně nakoupit pohodlně. Ostatně, důvěra v dodání v určený termín má být pro Mall.cz tahákem pro letošní Vánoce, a nikoliv neoprávněně. Každý rok se zákazníci e-shopů třesou, zda jejich zboží ještě stihne štědrovečerní stromek ustrojený, nebo zda obchodník už slíbené zboží od dodavatele nesežene, tady je vsázka na skladové zásoby Mallu jasná. A komu nevyhovuje čekání na dodání poštou nebo dopravou, si může zajít na výdejny zboží. Novou dostane během několika týdnů také Ostrava, bude připravena ještě do letošních Vánoc.

Jenže ani sebepropracovanější logistika není všemocná. Jsou segmenty, kam Mall.cz nesahá, nebo se z nich dokonce vědomě stáhl. Důvod byl jednoduchý, Mall.cz se zaměřuje na masy, na retail, hromady expedovaného zboží, a tak se najde řada obchodníků, kteří se dobře prosadí právě v tržních nikách. Tam jsou často vyšší marže, ale také vyšší individualizace nebo jiné nároky: ať už jde o nábytek, nebo třeba ne-spotřební hodinky.

Mall - konec

Každá ještěrka stojí tři čtvrti milionu. A už se jí neříká ještěrka. A řada regálů? Částka je podobná…

EBF16

A věčně se vracející otázka, proč se Mall.cz (nebo spíše Netretail, jehož je Mall.cz součástí) dal cestou expanze na další trhy (České e-obchody vyrážejí do světa. Konají dobře?), místo toho, aby prohluboval svou přítomnost na českém trhu? Viděli jsme v tom příležitost k růstu a stejně tak naši investoři. V Česku je růstový potenciál omezení, stropem je tu deset milionů obyvatel. Ano, máme velké plány, jenže proto si nás také významní investoři vybrali, říká Ondřej Fryc. Mall se mohl vydat cestou dobývání jednotlivých tržních nik, které jsou přitom často velmi odlišné, musel by se na ně stavět odlišný prodejní i logistický systém a nakonec by i tak narazil na strop, jaký mu desetimilionové Česko dává. Místo toho si vybral soustředění na zboží, které odpovídá svým způsobem logistiky i prodeje firemní filosofii – a expanzi na zahraniční trhy.

Nakolik se tato filosofie ukáže být obchodně nosnou, ještě uvidíme. Důvěru v pokračování projektu projevil jak Intel Capital, tak přední polský investiční fond MCI, kteří koncem minulého týdne přislíbili investovat po 5 milionech euro v druhém kole financování. Ještě zajímavější je privátní investice Ondřeje Tomka, jenž ze svého do projektu vložil 1 mil. euro, čímž se letošní investice do Netretail Holdingu vyšplhala na 11 milionů euro, přes čtvrt miliardy Kč. V roce 2008 přislíbili Intel Capital a 3TS Capital Partners investovat částku až 28 milionů euro (zhruba 700 milionů Kč), celá částka ale nakonec nebyla využita, podrobnosti ovšem nejsou známy, což komplikuje přesnější rozklíčování investic Netretailu jak do jednotlivých trhů, tak do tržních segmentů. Jenže v kouři nepřehlednosti kolem financování a působení na trhu není Netretail zdaleka osamocen, v tom si přední české e-shopy mohou podat ruku jako v máločem. Prý kvůli konkurenci.

Anketa

Psí žrádlo kupuju...

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 9. 2010 15:36

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»