Na čtyřech stovkách zastávek MHD v Praze může být Wi-Fi zdarma

Provozovatel zastávek MHD a prodejce reklamy JCDecaux je připraven nabídnout Wi-Fi připojení zdarma. Data o uživatelích prý sbírat nechce.

Na zhruba čtyřech stovkách zastávek městské hromadné dopravy v Praze by mohl být k dispozici internet přes Wi-Fi zdarma. Společnost JCDecaux, která má pražské zastávky ve správě, rozjela na několika frekventovaných místech pilotní projekt a chystá se k jejich rozšíření. Nejdříve se ale musí domluvit s magistrátem.

Nadnárodní podnik JCDecaux má s hlavním městem uzavřenou smlouvu na provozování zastávek MHD až do roku 2021. Výměnou za to, že tuto infrastrukturu provozuje, na zastávkách prodává reklamní prostor.

Namontovat na ně technologie pro bezdrátový internet z technického hlediska nepředstavuje zásadní problém. Smlouva uzavřená s magistrátem ale jasně definuje funkce mobiliářů a jakákoliv technická úprava musí být odsouhlasena oběma stranami. JCDecaux schválení novinky považuje za formalitu. Magistrát prozatím neuvádí, kdy rozhodnutí vydá.

Technicky to problém není

„Jakmile dojde k odsouhlasení oběma stranami, můžeme začít. Jsme velká firma kótovaná na burze, takže sice může nějakou dobu trvat, než vybereme dodavatele, poté už je ale rozšíření až na čtyři stovky zastávek otázkou několika dnů,“ říká pro Lupu technický ředitel českého JCDecaux Tomáš Tenzer s tím, že instalace by probíhaly přes noc.

Hotspot je prozatím dostupný na několika zastávkách, dosah je asi 25 metrů.
Autor: Jan Sedlák

Hotspot je prozatím dostupný na několika zastávkách, dosah je asi 25 metrů.

„Technický problém je v podstatě jediný – napájení. Někde není k dispozici, někde fungujeme jenom z nočního napájení, někde využíváme solární panely na stříškách zastávek. Experimentujeme i s bateriemi,“ navazuje Tenzer.

Kolik pokrytí jedné zastávky Wi-Fi internetem bude stát, prozatím firma neví. Při aktuálním počtu jednotek zastávek cena na jednu vychází řádově v nižších desítkách tisících korun. V případě startu finálního projektu se ale očekává množstevní sleva. Město Praha nic investovat nebude.

Reklamní společnost nechce na veřejnost vypouštět podrobnosti o tom, kam přesně v konstrukci zastávek bude Wi-Fi přístupové body instalovat, především kvůli vandalismu. Přístup k internetu je každopádně realizován skrze LTE připojení. „Pro současný provoz nakupujeme neomezený počet dat. Uvidíme, jak to bude do budoucna, ale předpokládáme, že to takto zůstane,“ popisuje Tenzer. Technologii a dodavatele konektivity je nicméně možné pružně změnit.

Maximální teoretická rychlost připojení k internetu je 70 Mb/s na download a 40 Mb/s na upload, v praxi jsou ale hodnoty výrazně nižší. Pokrytí signálem se pohybuje mezi 20 až 25 metry v okolí zastávky.

Orientační měření rychlosti připojení na zastávce Anděl pomocí aplikace NetMetr

Žádné analyzování dat

JCDecaux v Praze provozuje kolem tisícovky zastávek MHD. Pokrytí čtyř stovek z nich představuje poměrně významnou investici. Firma nicméně říká, že nemá pevné kalkulace návratnosti – jen věří, že se vše vrátí nejpozději do roku 2021, kdy končí současná smlouva.

Pro připojení k internetu je třeba schválit provozní podmínky.
Autor: Jan Sedlák

Pro připojení k internetu je třeba schválit provozní podmínky.

Podnik také poněkud překvapivě minimálně v současné době neuvažuje o tom, že by díky Wi-Fi rozšířil svůj byznys s tradiční outdoorovou reklamou. Například tak, že sdělení z reklamních plakátů na zastávce překlopí i uživatelům připojení a navrství na to další možnosti – okamžitý nákup, slevový kupon, odvedení na Facebook a podobně.

JCDecaux také nechce zpracovávat a dále využívat (či přeprodávat inzerentům) data, které skrze síť posbírá. Přesun do více digitálního reklamního byznysu není pouze otázkou s případnými problémy s legislativou, ale také tím, že firma nemá postavený digitální obchodní tým.

„Pro nás připojení zastávek k internetu znamená jejich zatraktivnění. Díky tomu bychom mohli získat více tradičních inzerentů. V současné době není Wi-Fi reklamní službou,“ dodává k tomu technický šéf JCDecaux.

Navázání na tramvaje

Síť s názvem WiPrague (ten se finálně teoreticky může změnit) se na zastávkách MHD testuje od loňského října. Prozatím bez velké propagace se na jedné zastávce za den připojilo maximálně 650 lidí, v jeden moment pak 25. „Při tomto vytížení nám to prozatím ani jednou nespadlo,“ říká Tenzer.

Projekt WiPrague už nějakou dobu funguje také ve zhruba padesáti nových pražských tramvajích, kde připojení provozuje sesterská firma JCDecaux Rencar, která je často kritizována kvůli pro Dopravní podnik nevýhodné smlouvě na prodej reklamy ve vozech.

Do budoucna se každopádně počítá s dalším rozšiřováním tramvajové Wi-Fi, týkat se to ale bude pouze nových strojů. Staré často nejsou z technického hlediska (Faradayova klec a podobně) vhodné.

MIF16

V JCDecaux operují s myšlenkou, že by Wi-Fi síť na zastávkách mohlo v budoucnu využívat i město, třeba pro informování o zpoždění, služby turistům a podobně. To už jsou ale jiné procesy a jiný příběh.

Mezi uživateli sítě jsou nejpopulárnější služby sociální sítě, české rozcestníky jako Seznam.cz a Centrum.cz a možná poněkud překvapivě i ruské weby s koncovkou .ru. Každý, kdo chce na WiPrague surfovat, musí odsouhlasit podmínky.

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 3. 2016 11:00

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»