Na frontě prohlížečů webu klid

Změny podílů webových prohlížečů se pohybují z měsíce na měsíc v řádu promile. Na trh nepřicházejí nové verze s výraznými inovacemi. Skončila doba, kdy se webdesignéři museli každý rok učit nové technologie. Výhodu získávají webdesignéři schopní zapojit mezioborové znalosti, například marketing, použitelnost nebo bezbariérovost.

Ze srovnání souhrnných statistik návštěvnosti webů sledovaných službou Navrcholu.cz za měsíc únor a březen vyšla zajímavá data o poměru prohlížečů. Nechme teď stranou proklamovaný úbytek uživatelů majoritní platformy Internet Explorer, o kterém se nás snaží přesvědčit tisková zpráva. Usuzovat na trend ze srovnání pouhých dvou po sobě jdoucích období je odvážné. Poměr Microsoft versus zbytek světa: 93 ku sedmi procentům myslím hovoří sám za sebe a změny se mezi měsíci pohybovaly v úrovni plus mínus tří promile.

Nechci snižovat význam těchto v celkovém objemu jistě velkých posunů. Leč jak trefně poznamenal Dušan Janovský, tímhle tempem prohlížeče se zobrazovacím jádrem Gecko získají svých třicet procent na trhu za dlouhých sedm let a pět měsíců, pokud by vývoj byl lineární. Nemáme ale dostatek dat, abychom jinou extrapolací došli k potvrzení ústupu Internet Exploreru.

Zastoupení prohlížečů
Rodiny III/2004 II/2004 rozdíl
Internet Explorer 92,9 93,22  –0,32
Gecko (Mozilla, Netscape) 4,34 4,05 0,29
Opera 1,83 1,80 0,03
KHTML (Safari, Konqueror) 0,42 0,39 0,03
Netscape Navigator 0,13 0,14  –0,01
Ostatní 0,38 0,40  –0,02

(Údaje jsou uváděny v procentech, rozdíl pak v procentních bodech. Zdroj: Navrcholu.cz)

Z druhé zveřejněné tabulky lze usuzovat, že změny podílů jdou především na vrub nové instalace při obnovení počítačového vybavení. Stejnou lineární extrapolací jako v předchozím případě zjistíme, že uživatelé by při tomto tempu obměnili hardware přibližně za pět let. V některých měsících (například o Vánocích) dochází pravděpodobně k větší obměně počítačů, takže životní cyklus hardwaru je ve skutečnosti kratší.

Zastoupení nejnovějších verzí prohlížečů
Prohlížeč III/2004 II/2004 rozdíl
Internet Explorer 6.x (Win) 71,11 70,23 0,88
Opera 7.2× 1,34 1,28 0,06
Mozilla 1.6 1,22 1,00 0,22
Mozilla Firefox 0.8 0,90 0,36 0,54
Netscape 7.1 0,31 0,32  –0,01
Safari 1.x 0,29 0,27 0,02

(Údaje jsou uváděny v procentech, rozdíl pak v procentních bodech. Zdroj: Navrcholu.cz)

Tempu obměny počítačů odpovídají také údaje z tabulky podílů různých verzí Internet Exploreru (tato data nebyla zahrnuta do tiskové zprávy – pozn. autora). Úbytek podílu starších verzí ve výši 1,19 procentního bodu je nižší, protože verze MSIE 5 a MSIE 5.5 připadají na poměrně málo zastaralý hardware, který, jak se zdá, s námi vydrží ještě dlouho a s ním i pátá a pětapůltá verze MSIE (dnes mají dohromady něco přes 21 procent).

Zastoupení verzí prohlížeče Internet Explorer (pro Windows)
Verze III/2004 II/2004 rozdíl
MS Internet Explorer 6.x 71,11 70,23 +0,88
MS Internet Explorer 5.5 9,25 9,64 –0,39
MS Internet Explorer 5.0× 11,79 12,57 –0,77
MS Internet Explorer 4.x 0,31 0,34 –0,03
MS Internet Explorer 3.x 0,01 0,01 –0,00

(Údaje jsou uváděny v procentech, rozdíl pak v procentních bodech. Zdroj: Navrcholu.cz)

Na celé statistice jsou podle mého názoru důležitá dvě zjištění:

  • velmi starých prohlížečů je minimum;
  • v podílech prohlížečů nedochází k převratným změnám.

Starý Netscape a nejstarší Internet Explorery nyní představují méně než pět promile všech prohlížečů. Dá se tedy předpokládat, že téměř všechny prohlížeče na dostatečné úrovni podporují standardy W3C (XHTML, CSS, DOM) a klientské skriptování dle ECMA-262 (JavaScript). Tenhle stav umožňuje kodérům, aby se oprostili od ohledů na uživatele starších prohlížečů a přestali tvořit vzhled webu pomocí pozadí tabulek a formátovacích značek. Nyní nic nebrání přechodu na kaskádové styly a sémantické pojetí webu.

KL_NOMINACE

Druhý postřeh je důležitý pro kvalitativní posun webdesignu. S každou novou verzí prohlížeče přicházely také nové technologie, které museli webdesignéři ovládnout (nyní tento boj panuje už jen na poli Flashe). Jestliže se situace na frontě prohlížečů stabilizovala a dochází jen k pozvolné erozi starých prohlížečů, mají webdesignéři prostor a čas k lepšímu ovládnutí řemesla.

Snížený tlak na osvojování nových technologií se projevuje přetlakem na pracovním trhu. Ten je saturován a webdesignéři získávají výhodu kvalitativní proměnou svého přístupu k webu. Uplatňují se mezioborové pohledy (přístupnost, použitelnost, SEO ap.) a společnosti už nemusejí rok co rok investovat do úplného redesignu webové prezentace a mohou se soustředit na její vylepšování. Ve webdesignu nadchází čas uživatelského testování, analýz chování reálných uživatelů a s tím spojený rozvoj konzultačních služeb.

Anketa

Při jaké příležitosti jste vyměnili naposled prohlížeč?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 5. 2004 15:09

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »