Hlavní navigace

O krok blíž Facebooku. Míří Instagram k placení za dosah příspěvků?

Daniel Dočekal 26. 5. 2016

Filtrování příspěvků, zrušení časové posloupnosti, algoritmus vybírající hlouposti a potlačující podstatné věci. Chytrý tah Instagramu, pardon, Facebooku.

Když před dvěma, třemi roky Facebook začal uměle omezovat dosah příspěvků, tak ti, co na to poukazovali, byli za blázny. Nic takového se prý nekonalo. Popíral to Facebook a tvrdil, že je to „samo“ (protože příspěvků je prý moc). Po pár měsících postupného omezování se náhle objevila možnost připlatit si za zvýšení dosahu příspěvků jak u firemních profilů, tak u osobních profilů.

O pár dalších měsíců či rok později se omezení viditelnosti příspěvků stalo tak razantní, že u těch největších stránek je organické základní šíření pouze někde na úrovni 2 až 4 procent fanoušků. Logické řešení, protože pokud máte Stránku s miliony či desítkami milionů fanoušků, jste buď celebrita nebo movitá společnost. Což přináší jistotu, že můžete platit. Ale také, že platit budete, protože vám nic jiného nezbývá.

Bývaly doby, kdy si uživatelé mohli příspěvky na Facebooku nechat zobrazit všechny, ale takhle možnost výběru se také v tichosti ztratila, Chvíli bylo možné si označovat Stránky a profily, o které máte zájem, a dostávat jejich příspěvky, dnes už není možné ani to. Kdo neplatí, není vidět.

Facebook měl jednu zásadní nevýhodu, potřeboval tohle všechno udělat postupně. Nebo si alespoň myslel, že tuhle radikální proměnu z „earned“ na „paid“ médium nesmí udělat rychlým škrtem.

Pak koupili Instagram

Někde v průběhu výše popsaného dění, tedy spíše před tím, než k tomuto došlo, koupil Facebook Instagram. Za (tehdy) závratnou sumu, s velkým rizikem, zda vyroste dostatečně a tehdy bez vyšší šance vložené peníze reálně vidět.

Poměrně dlouho nechával Facebook Instagram žít vlastním životem. Žádný tlak, žádné omezování, žádná snaha o vyšší a vyšší příjmy. Až do momentu, kdy Instagram umožnil inzerci, kterou dnes můžete mít, jak jinak, jenom pokud máte účet na Facebooku, kde dokonce musíte mít Stránku. Plíživé prolínání Facebooku do Instagramu započalo.

Na počátku roku 2016 přišel Instagram s tím, co už známe z počátku tohoto příběhu. Doposud nefiltrovaný přísun příspěvků se proměnil ve filtrovaný, „algoritmus“ vybírá, co smíte vidět, byla zrušena i časová posloupnost. Zároveň s tím se ukázalo, že Instagram testuje firemní profily, takže se připravuje velké tažení, kterým si už před lety prošel Facebook. Důsledné pronásledování všech firem, které na Facebooku používaly osobní profily.

Další z objevených věcí je ta, že v kódu Instagramu jsou věci ukazující na existenci připlácených příspěvků. Nejen že to celé přesně kopíruje to, co udělal Facebook, ale ještě to vypadá na dobře provedené řízené úniky informací. Pokud milujete konspirace, tak dokonce tak detailně provedené, že si Instagram nechal změnu vzhledu a loga (oboje v zásadě  zbytečné) přesně na dobu, kdy něco takového skvěle odvádí pozornost.

Další stroj na peníze

Logické, kdyby snad Facebook něco takového nechtěl udělat, bylo by to velmi zvláštní. Na Facebooku to nakonec funguje skvěle a prodej reklamy se stal tak zásadním zdrojem příjmů, že Facebook snad konečně začne být v dlouhodobém plusu a vrátí se všechny roky investování. Včetně oné koupě Instagramu za jednu miliardu dolarů.

CIF16

Mírně absurdní na tom všem je, že nakonec i samy firmy volají po možnosti připlácet si za dosah. Stejně tak se ochotně vydají cestou firemních profilů, které sice budou drasticky regulovány, ale zato nabídnou tolik potřebné statistické a analytické informace.

Pokud tedy používáte Instagram pro firemní či osobnostní marketing, máte pár posledních měsíců jízdy zdarma. Byť, pardon, zapomněl jsem zdůraznit, že s filtrovaným tokem příspěvků a koncem chronologie sice stále nic platit nemusíte, ale už jste dost bez šance, že se vaše příspěvky k někomu opravdu dostanou

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny