Hlavní navigace

O krok blíž Facebooku. Míří Instagram k placení za dosah příspěvků?

Daniel Dočekal 26. 5. 2016

Filtrování příspěvků, zrušení časové posloupnosti, algoritmus vybírající hlouposti a potlačující podstatné věci. Chytrý tah Instagramu, pardon, Facebooku.

Když před dvěma, třemi roky Facebook začal uměle omezovat dosah příspěvků, tak ti, co na to poukazovali, byli za blázny. Nic takového se prý nekonalo. Popíral to Facebook a tvrdil, že je to „samo“ (protože příspěvků je prý moc). Po pár měsících postupného omezování se náhle objevila možnost připlatit si za zvýšení dosahu příspěvků jak u firemních profilů, tak u osobních profilů.

O pár dalších měsíců či rok později se omezení viditelnosti příspěvků stalo tak razantní, že u těch největších stránek je organické základní šíření pouze někde na úrovni 2 až 4 procent fanoušků. Logické řešení, protože pokud máte Stránku s miliony či desítkami milionů fanoušků, jste buď celebrita nebo movitá společnost. Což přináší jistotu, že můžete platit. Ale také, že platit budete, protože vám nic jiného nezbývá.

Bývaly doby, kdy si uživatelé mohli příspěvky na Facebooku nechat zobrazit všechny, ale takhle možnost výběru se také v tichosti ztratila, Chvíli bylo možné si označovat Stránky a profily, o které máte zájem, a dostávat jejich příspěvky, dnes už není možné ani to. Kdo neplatí, není vidět.

Facebook měl jednu zásadní nevýhodu, potřeboval tohle všechno udělat postupně. Nebo si alespoň myslel, že tuhle radikální proměnu z „earned“ na „paid“ médium nesmí udělat rychlým škrtem.

Pak koupili Instagram

Někde v průběhu výše popsaného dění, tedy spíše před tím, než k tomuto došlo, koupil Facebook Instagram. Za (tehdy) závratnou sumu, s velkým rizikem, zda vyroste dostatečně a tehdy bez vyšší šance vložené peníze reálně vidět.

Poměrně dlouho nechával Facebook Instagram žít vlastním životem. Žádný tlak, žádné omezování, žádná snaha o vyšší a vyšší příjmy. Až do momentu, kdy Instagram umožnil inzerci, kterou dnes můžete mít, jak jinak, jenom pokud máte účet na Facebooku, kde dokonce musíte mít Stránku. Plíživé prolínání Facebooku do Instagramu započalo.

Na počátku roku 2016 přišel Instagram s tím, co už známe z počátku tohoto příběhu. Doposud nefiltrovaný přísun příspěvků se proměnil ve filtrovaný, „algoritmus“ vybírá, co smíte vidět, byla zrušena i časová posloupnost. Zároveň s tím se ukázalo, že Instagram testuje firemní profily, takže se připravuje velké tažení, kterým si už před lety prošel Facebook. Důsledné pronásledování všech firem, které na Facebooku používaly osobní profily.

Další z objevených věcí je ta, že v kódu Instagramu jsou věci ukazující na existenci připlácených příspěvků. Nejen že to celé přesně kopíruje to, co udělal Facebook, ale ještě to vypadá na dobře provedené řízené úniky informací. Pokud milujete konspirace, tak dokonce tak detailně provedené, že si Instagram nechal změnu vzhledu a loga (oboje v zásadě  zbytečné) přesně na dobu, kdy něco takového skvěle odvádí pozornost.

Další stroj na peníze

Logické, kdyby snad Facebook něco takového nechtěl udělat, bylo by to velmi zvláštní. Na Facebooku to nakonec funguje skvěle a prodej reklamy se stal tak zásadním zdrojem příjmů, že Facebook snad konečně začne být v dlouhodobém plusu a vrátí se všechny roky investování. Včetně oné koupě Instagramu za jednu miliardu dolarů.

Mírně absurdní na tom všem je, že nakonec i samy firmy volají po možnosti připlácet si za dosah. Stejně tak se ochotně vydají cestou firemních profilů, které sice budou drasticky regulovány, ale zato nabídnou tolik potřebné statistické a analytické informace.

Pokud tedy používáte Instagram pro firemní či osobnostní marketing, máte pár posledních měsíců jízdy zdarma. Byť, pardon, zapomněl jsem zdůraznit, že s filtrovaným tokem příspěvků a koncem chronologie sice stále nic platit nemusíte, ale už jste dost bez šance, že se vaše příspěvky k někomu opravdu dostanou

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph