Hlavní navigace

Na Internetu děti nezlobí

10. 5. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokud se za bernou minci vezmou statistiky, je Internet pro caparta, který se sotva naučil číst a psát, světem plným nástrah. Jeden ze čtyř dětských uživatelů ve Velké Británii byl na internetu obtěžován buďto na chatu nebo e-mailem.

Základní rodičovské dilema může znít: mám svého nevinného andílka na Internet vůbec pustit, když na každém kroku číhají porno, sexuální devianti a vulgární vtipy? Rodič, který uvažuje podobným stylem, si musí uvědomit smutnou pravdu, že ty samé nástrahy čekají dítě i na ulici. Je tedy řešením nepouštět Internet dovnitř a dítě ven? Nikoliv. Ideální hermeticky izolované prostředí k vývoji dítěte neexistuje ani uvnitř rodiny. I nejskvělejší rodiče mají slabé chvilky, kdy na své potomky nepůsobí jako vzor křesťanských ctností. Jediným řešením, jak dítě nevystavit zlu, je nepřivést ho na svět. Pokud už bylo na svět přivedeno, nemá cenu mu bránit v tom, aby používalo Internet. Je na něm ostatně spousta obsahu, který je kvalitní, pro dítě vhodný, rozvíjející jeho osobnost a koneckonců pro danou věkovou kategorii daleko zábavnější než hanbaté obrázky. Dělat obsah pro děti se totiž vyplatí. A proč?

Na světě je mnoho věcí, které se dítěti dají koupit! Namátkou jmenuji hračky, sportovní potřeby, oblečení, nábytek, videokazety, knížky, hudbu a potraviny. Samozřejmě, že výše jmenovaný tovar se nedá pořídit za desetikorunu od strýčka. Kupní silou disponují rodiče, které je nutné o dotyčný statek požádat. V tomto směru děti rozhodně netrpí zbytečným ostychem. Dvě třetiny amerických dětí prohlašují, že požádali rodiče o koupi produktů, které viděli na Internetu. O zázemí inzerentů by tedy neměla být nouze, mimojiné i kvůli tomu, že dítě má dle výzkumů daleko slabší schopnost rozeznat reklamu od ostatního obsahu a ochotně tedy na inzeráty kliká.

Dělat obsah pro děti se ale vyplatí i bez inzerce, a to v případě, že se dotyčný subjekt výrobou produktů pro děti zabývá a atraktivní web, na který se dítě bude vracet za účelem hraní flashových her, vybarvování omalovánek, vyplňování zábavných testů atd., je pro něj nejlepší reklamou. Na tomto principu fungují websity Lego.com či Disney.com. Na děti myslí i velké portály. Yahooligans obsahuje kromě specializovaného katalogu dětských odkazů i vlastní obsah: vtipy, zprávy, hry, informace o filmech či dětskou poradnu, ve které se školák dozví dokonce i to, jak osobně bojovat pro nadnárodnímu terorismu. MSN se ve své dětské sekci vydal cestou outsourceovaného obsahu, který pochází zejména ze stránek Disney.com.

Liší se výše zmíněné weby svou architekturou od situ pro dospělé? Dá se říci, že nikoliv. Je logické (a opět je to prokázáno studiemi), že dítě – stejně jako dospělý uživatel – oceňuje přehlednost a jednoduchou navigaci. Pokud přijde na stránku, která svou komplikovaností odrazuje, jde pryč. Děcko také nemá v oblibě rolování obrazovky. Pokud mu není relevantní informace k dispozici okamžitě po zobrazení stránky, šance, že na další zkoumání obsahu nebude mít náladu, rapidně stoupá.

A tím se dostáváme k českým dětským webům, jejichž autoři výše zmíněná pravidla, jak na svých stránkách dětského uživatele udržet, bohorovně ignorují. To vše v bohulibé touze nejmladší generaci nejen bavit, nýbrž i vychovávat a rozvíjet její fantazii. Například tvůrci projektu Majáky se snaží, aby dítě vnímalo už samotnou navigaci po stránkách jako velké dobrodružství (což také skutečně je) a využívají metafory, že návštěvník stránek je námořník objevující nové světy. Bohužel lodivod není „námořníkovi“ k dispozici, přestože by se proklatě hodil. Chcete si na Majácích zahrát jednoduché hry? V levém menu správnou rubriku nehledejte. Sjeďte až na dno stránky a klikněte na odkaz flašky s trosečníkovým vzkazem. Zde už se ani nedá mluvit o rozvíjení fantazie: jak souvisí plovoucí flaška s herní rubrikou?

Na představu, že dítě miluje obrázky, těžce doplácí i zajímavý projekt Moje 1. noviny. V kombinaci s nadměrným počtem rubrik vypadá navigace tak, že uživatel nazdařbůh přejíždí jednotlivé buttonky a čeká, až se objeví popiska. Z několikapixe­lových obrázků se obsah dotyčné sekce opravdu uhodnout nedá. Vlastně se jedná o unikát: dětský zpravodajský web, který svou komplikovaností strčí do kapsy jakýkoliv zpravodajský web pro dospělé.

Na nepřehledné navigaci a nedostatečné aktualizaci ztroskotává i stránka Kamarádi. Zajímavostí je, že odkaz na ni se objevuje u disclaimeru, který předchází vstupu na stránky erotického serveru Sextant ve znění „Pokud nesplňuješ podmínky, vstup třeba sem“. Že by za dvěma natolik rozdílnými weby stál stejný autor?

BRAND24

Do kategorie vydařených dětských sitů spadá Modrá planeta. Nejedná se o všeobjímající portál pro děti, nýbrž o vzdělávací projekt, kterého se mohou společně účastnit děti i učitelé základních škol.

Na závěr jedna zajímavost: pokud chce rodič kontrolovat použití webu ze strany dítěte osobně, daleko větší šanci dosáhnout toho bez odporu má, pokud je dětským uživatelem dívka. Ta totiž surfování v přítomnosti rodičů dokonce preferuje. Chlapec má zase jiný charakteristický rys. Nesnáší na Internetu čtení návodů a instrukcí všeho druhu.

Snažíte (snažili byste se) kontrolovat přístup vašeho dítěte k internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se dlouhodobě věnuje publicistice zejména v oblasti interaktivní zábavy a multimédií. Kromě Lupy publikuje například v deníku Právo či online magazínu Bonusweb.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).