Hlavní navigace

Naděje pro Uber v Bruselu. Startupu se otevírá brána do Evropy

Jan Beránek

Ještě loni chtěly bruselské úřady pokutovat řidiče služby Uber Pop vysokou pokutou. Teď se má jejich přístup změnit o sto osmdesát stupňů.

Malý krok pro úředníky, ale velký krok pro Uber. Brusel se loni stal symbolem boje proti americkému startupu a teď se může naopak proměnit v jeho zachránce. 

Za změnou stojí Pascal Smet. Šéf dopravy belgického hlavního města připravil novinku, díky které by se mohlo od ledna příštího roku proměnit sedm stovek řidičů Uberu Pop v nezávislé dodavatele, kteří budou platit ze svého přivýdělku daně. 

S informací přišel server Politico. Pokud změna pravidel projde, vytvořil by Brusel precedent, kterým by mohl Uber argumentovat ve většině evropských zemí. 

Pro Uber jde v krátké době o druhý příznivý signál. Tím druhým je náznak, že se Evropská komise chystá na jednotnou evropskou regulaci taxislužeb. Podle Financial Times totiž plánuje velkou studii trhu taxislužeb, která by měla být potřebným podkladem pro rozhodnutí. A z dřívějších prohlášení představitelů Komise je jasné, že je Uberu příznivě nakloněna.

Kompenzace taxikářům

Ridesharingová služba Pop je totiž zakázána v podstatě v každé zemi Evropy, kde kalifornský startup působí. Loni se proti Uberu zvedla vlna odporu a dokázala spojit taxikáře z Francie, Británie i Španělska k koordinované protestní akci

Samotný Brusel loni pokutoval jízdu ridesharingovou službou deseti tisíci eur. Podobně se k tomu staví i německé soudy. Problém vidí úřady především v pojištění řidičů a bezpečnosti pasažérů. 

Novinka, se kterou přichází bruselští úředníci, se samozřejmě nelíbí současným taxikářům. Může totiž úplně změnit taxikářskou scénu ve městě. Podle návrhu zákona budou přezkoumány taxikářské licence a je možné, že budou i zrušeny, čímž by se otevřel trh nové konkurenci.

Brand

„Jako kompenzaci taxikářům zaručíme exkluzivitu na taxistanoviště a na možnost zastavování klientům, kteří si je vyberou na ulici,“ tvrdí belgický vicepremiér Alexander De Croo. K tomu si ale taxikáři budou muset nainstalovat čtečky karet, které mají omezit daňové úniky. 

Odpůrci Uberu dlouhodobě tvrdí, že startup nehraje fér. Jeho řidiči totiž mohou jezdit pod cenou, protože nemusí platit za licence a nemusí mít speciální pojištění. 

Našli jste v článku chybu?
22. 4. 2015 19:02
e. (neregistrovaný)

Co si predsavujete pod pojmem startup? Ja tedy rozhodně ne firmu s odhadovanou tržní hodnotou v desítkách miliard dolarů.

23. 4. 2015 1:25
Bruselan (neregistrovaný)

Tahle zprava neni pravdiva. Nekdo sparne interpretoval interview ministra De Croo a vetsina belgickych (a vidim, ze i ceskych :-) ) medii to samozrejme prevzala bez dalsich otazek.

Navic Brusel bude asi posledni evropske mesto, kde by mohl Uber cekat legalizaci. Se zdejsi (=buselskou) taxikarskou mafii a socialisty v bruselskem parlamentu to urcite nehrozi.

Uz tu byly i pripady, kdy si taxikari objednali jizdu pres Uber a kdyz auto prijelo, ridice z nej vytahli a zmlatili... Jo jo, to je prosi…