Hlavní navigace

Nadějí Ufona mají být virtuální operátoři

29. 6. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Virtuální operátoři se nakonec objeví i v Česku. Mnoho si od nich ale neslibujme, do své sítě je vpustí jen nejmenší český provozovatel mobilní sítě. Zaujal tak regionální firmy, které si doplní portfolio služeb. Což nemusí být nakonec vůbec málo.

Velkoobchodní nabídku spouští oficiálně MobilKom, provozovatel sítě U:fon, od prvního července 2010, s několika firmami ale již na spuštění služeb pracoval. Takže již v červenci bychom se s prvními plody virtualizace sítě mohli potkat.

V prvé řadě je ale vhodné připomenout, o co jde. MobilKom poskytuje služby sítě U:fon na bázi technologie CDMA ve světě málo používaném pásmu 410–430 MHz. Tato technologie není kompatibilní ani s GSM, ani WCDMA/UMTS a vlastně ji nepodporují žádná zařízení, než ta upravená na zakázku MobilKomu. Což limituje jak šíři nabídky, tak nemožnost používat běžné mobilní telefony nebo datové modemy v této síti. O duálních zařízeních se již dříve v minulosti spekulovalo, ale na trhu zatím nejsou a v nejbližších několika měsících se na něj rozhodně nedostanou.

Těžiště služeb Ufona spočívá v nabídce bezdrátového přístupu k internetu skrze radiovou síť a v nabídce telefonních služeb přes radiovou síť, okrajově i služeb mobilní telefonie, k čemuž má vyhrazenou předvolbu 790. A to je to, co MobilKom bude velkoobchodně nabízet.

White label portal

Podle našich informací půjde zatím o řešení „white label“ portálu, tedy o provozování technologie v barvách virtuálního operátora, přičemž veškeré technické řešení a pozadí má na starosti MobilKom. Ten vlastně jen přebarví webové rozhraní pro ovládání služeb do barev virtuálního operátora a zasílá mu souhrnná data pro fakturaci. Tu už si řeší virtuální operátor sám. Výhodou tohoto řešení je, že jej lze snadno zprovoznit, nevýhodou pak to, že umožňuje velmi malou diferenciaci služeb. V tomto modelu je obtížné nabídnout něco diametrálně odlišného, než co nabízí Ufon, v podstatě lze produkt jen spojit s vlastními produkty, změnit na něm úroveň uživatelské podpory a cenu.

Tuto službu MobilKom zprovozní zatím s trojicí firem, které oznámil v tiskové zprávě: Live Telecom (dříve Euphony), WIA a Pe3nyNet. Výběr těchto firem je zajímavý a příznačný pro celou službu.

Live Telecom (někdejší Euphony) je dceřinka britské Hive Telecom. V České republice začala tak, že počátkem roku 2007 koupila alternativního operátora Option One i s jeho cca 30 000 klienty. Firma je zaměřena na poskytování telekomunikačních služeb jako alternativní operátor, zásadně na bázi pronájmu sítě, vlastní síť nestaví. Jeho přidanou hodnotou (dá-li se to v tomto případě tak říci) je vlastně jen způsob prodeje formou multi-level marketingu a podomního prodeje, a letos byla firma pranýřována v Černých ovcích na ČT za neplnění slibů a na Internetu je za své obchodní praktiky občas terčem kritiky. Firma mimo jiné přeprodává tarify T-Mobile a již tři roky deklaruje snahu stát se virtuálním operátorem, k čemuž jí ovšem chyběla partnerská protistrana. Tou se nyní stává Ufon, ovšem s drobnými omezeními plynoucími z technické podstaty Ufona. Live Telecom sice pravděpodobně bude moci nabídnout svým zákazníkům přenos čísla od T-Mobile k Ufonovi, ale zákazníky asi nepotěší nekompatibilita přístrojů. Pro mobilně telefonní služby je Ufon přece jen slabší volba. Plnohodnotným mobilním virtuálním operátorem se tak Live Telecom pravděpodobně opět nestane.

WIA a Pe3ny.net jsou spíše regionálně zaměření operátoři s tím, že vlastní bezdrátovou sítí oba pokrývají s většími či menšími výhradami Prahu a místně se snaží provozovat FTTH nebo jiný způsob metalického či optického připojení, WIA například v Čáslavi nebo Chebu. Oba se také snaží nabízet plné portfolio služeb včetně telefonie a mobilní Internet s celorepublikovým dosahem by se jim pro klienty do nabídky hodil. S využitím telefonů Ufona už je to slabší.

U:fon a jeho potíže

Působení Ufona na českém trhu provázely naděje, vesměs nesplněné přehnaně nastavenými očekáváními. Původně se hovořilo o čtvrtém operátorovi, jímž se Ufon sice právně stal, ale fakticky nemá na trh žádný vliv. Již před nějakou dobou se vzdal strategie propagovat svou telefonní službu jako mobilní telefon, když se ukázalo, že síť tomu jednoduše nedostačuje.

Navíc značný hlad byl po jeho mobilním Internetu, který představoval cenově i technicky atraktivní nabídku. Jenže i s ní jsou problémy, zejména kvalitativní. Rychlý růst zákazníků nekorespondoval s růstem sítě, za což si operátor vysloužil velkou kritiku a zklamání zákazníků.

Dnes se kvalita zlepšila, ovšem průměrné rychlosti se ze spíše půlmegabitu při startu dostaly spíše na čtvrtmegabit. To ani dnes a při cenové struktuře Ufona není zlá nabídka, jenže síť je stále dost vytížená a pomohlo by jí zprovoznění druhé nosné. O to se Ufon snaží s termínem ke konci letošního roku, prognózy jsou ovšem spíše pesimistické.

Druhou potíží je stav financí, který se ostatně se stavem sítě úzce pojí. Ufon dostal při rozjezdu finanční investici od Penty, své matky. Ta měla krýt provoz operátora. Úvěrový rámec 1,5 mld Kč ale firma notně nahlodala v letech 2007 a 8, kdy nakumulovala ztrátu 1,1 mld Kč. Stav hospodaření za finanční rok 2009 ještě publikován nebyl, z úvěrového rámce splatného v roce 2016 ale zbývá necelá půlmiliarda, přičemž jen mzdové náklady MobilKomu přesahují 160 milionů Kč za rok 2008 a jejich pokles v roce 2009 se nedá očekávat. Lepší varianta je ta, že ztráta Ufona za rok 2009 se bude pohybovat právě na hranici 400 milionů Kč a to i přes to, že spolumajitel Penty Martin Kúšik odhaduje, že v roce 2010 bude Ufon hospodařit v černých číslech.

Jen na okraj, síť je zainvestována prostřednictvím China Development Bank a je za ni ručeno jak samotnou sítí, tak podíly akcionářů v MobilKomu. Výsledek výše uvedeného znamená, že Ufon si momentálně nemůže finančně příliš vyskakovat a ani se ke skoku nemusí příliš rozebíhat. Potřeboval by prodávat, jenže ve stávající situaci nemá příliš co. Potřeboval by svou síť dále technicky i rádiově posunout, aby měl co prodávat a byl pro zákazníky atraktivní. Jenže se zvolenou technologií to půjde špatně.

BRAND24

Díky tomu všemu má Ufon šanci oslovit se svou velkoobchodní nabídkou hlavně drobnější společnosti, které chtějí klientům nabídnout celorepublikové pokrytí mobilním internetem. Je pravda, že jeho nabídku testuje Vodafone, ale podle neoficiálních informací je již málo pravděpodobné, že by se Vodafone pro ni rozhodl. Všechno zlé je pro něco dobré. Na trhu se dostane zajímavá nabídka a možnost spolupráce k regionálním hráčům, jako je WIA nebo Pe3ny.

Převratné změny na českém trhu od prvního MVNE/MVNO neočekávejme. Trojici mobilních operátorů je to vlastně jedno. I když možná ne. Za rok, až budou známy finanční ukazatele projektu, poslouží tento příklad jako další argument, proč MVNO českému telekomunikačnímu trhu nepomohou.

Přemýšleli jste někdy o tom využít služeb U-fona?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).