Hlavní navigace

Nakupující blogům moc nevěří?

Jan Handl

Čeští spotřebitelé při hledání informací o značkách a produktech na Internetu nejvíce věří recenzím, ať už odborníků nebo laiků. Dále je zajímají weby samotných značek a produktů, tedy oficiální internetové prezentace. Blogům příliš nevěří - nebo je vůbec nečtou?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Nejméně Češi využívají informace, které naleznou na blozích. Tyto údaje pocházejí z průzkumu agentury OMD. Cílem výzkumu bylo porovnat chování zákazníků na Internetu v Česku, Německu, Dánsku a Velké Británii. Kousek z pravděpodobně rozsáhlejšího díla zveřejnil server Mediaguru, bohužel bez dat o vzorku a formě výzkumu (kromě toho, že jde o ty zkoumané, kteří alespoň občas vyhledávají informace o produktech na Internetu).

Blogům se „nevěří“ nejenom u nás, stejné je to i v ostatních zemích, které se staly předmětem zkoumání. Z údajů OMD plyne, že blogy psané odborníky jsou na tom ještě hůře než blogy psané běžnými zákazníky a spotřebiteli. Možná by nebylo marné zjistit, kdo je podle výzkumníků odborník a kdo zákazník a spotřebitel. Každopádně je ale jasné, že tyto dvě skupiny se z velké části prolínají.

Češi se trochu liší od „zápaďáků“, jejich pořadí (podle toho, jaké zdroje využívají) je: spotřebitelské recenze, webové stránky značky nebo firmy, odborné recenze na webových stránkách, webové stránky prodejců, blogy psané zákazníky (spotřebiteli) a nakonec blogy odborníků. Z odkazovaného grafu je vidět, že Češi na rozdíl od Němců, Dánů a Britů pročítají blogy více. Češi jsou šťourové a hledají informace a zkušenosti uživatelů úplně všude, blogy nevyjímaje. Platí, že čím více informací a zkušeností, tím lépe. Ať už jde o recenzi známého blogera, nebo prostě někoho, kdo si koupil MP3 přehrávač a chce se o své zážitky podělit s několika svými čtenáři.

START17

Já osobně při rozhodování o koupi čerpám ze všech uvedených zdrojů, kromě těch internetových i z dalších médií a hlavně z „šeptandy“. Blogy jsou pro mě velmi důležitým zdrojem. Tedy zejména blogy osobností. Od toho, abych se stal klientem nové mBank mě odradily články blogerů (například Jiřího Hlavenky) a diskuze. O iPhonu jsem si nejlépe početl v recenzi od Patricka Zandla. Jde o spotřebitelskou recenzi, odbornou recenzi, o blog psaný zákazníkem, nebo o blog odborníka?

Slovenský server Mediálně.sk si útržek výzkumu vyložil tak, že spotřebitelé v Česku blogům nedůvěřují. Nedůvěřují? Nebo prostě blogy nečtou? Každopádně blogy využívají při rozhodování o konkrétní značce (nebo službě) více než Dánové, Němci a Britové. Tedy alespoň podle jednoho grafu z výzkumu…

Anketa

Využíváte při nákupech zkušeností blogerů?

Našli jste v článku chybu?
27. 1. 2008 13:06
Málokdo napíše na blog, že si koupil výrobek ten a ten a je bez vady (pokud to nebude blog 11 leté slečny, která právě dostala nový mobil a je suprdupr, je to její miláášek a ouplně činanej, taková informace ovšem nemá valné ceny). Většinou se dozvíme, že výrobek nesplnil očekávání a má mraky chyb. V lepším případě blogger i napíše, že chyby se dají snadno odstranit upgradem firmwaru, přepájením půlky součástek a nepoužíváním za úplňku. Tato recenze pak zpravidla končí konstatováním, že dotyčný …
27. 1. 2008 9:25
meca (neregistrovaný)
"Nejméně Češi vyhledávají informace, které naleznou na blozích."