Hlavní navigace

Nakupující blogům moc nevěří?

27. 1. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Čeští spotřebitelé při hledání informací o značkách a produktech na Internetu nejvíce věří recenzím, ať už odborníků nebo laiků. Dále je zajímají weby samotných značek a produktů, tedy oficiální internetové prezentace. Blogům příliš nevěří - nebo je vůbec nečtou?
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Nejméně Češi využívají informace, které naleznou na blozích. Tyto údaje pocházejí z průzkumu agentury OMD. Cílem výzkumu bylo porovnat chování zákazníků na Internetu v Česku, Německu, Dánsku a Velké Británii. Kousek z pravděpodobně rozsáhlejšího díla zveřejnil server Mediaguru, bohužel bez dat o vzorku a formě výzkumu (kromě toho, že jde o ty zkoumané, kteří alespoň občas vyhledávají informace o produktech na Internetu).

Blogům se „nevěří“ nejenom u nás, stejné je to i v ostatních zemích, které se staly předmětem zkoumání. Z údajů OMD plyne, že blogy psané odborníky jsou na tom ještě hůře než blogy psané běžnými zákazníky a spotřebiteli. Možná by nebylo marné zjistit, kdo je podle výzkumníků odborník a kdo zákazník a spotřebitel. Každopádně je ale jasné, že tyto dvě skupiny se z velké části prolínají.

Češi se trochu liší od „zápaďáků“, jejich pořadí (podle toho, jaké zdroje využívají) je: spotřebitelské recenze, webové stránky značky nebo firmy, odborné recenze na webových stránkách, webové stránky prodejců, blogy psané zákazníky (spotřebiteli) a nakonec blogy odborníků. Z odkazovaného grafu je vidět, že Češi na rozdíl od Němců, Dánů a Britů pročítají blogy více. Češi jsou šťourové a hledají informace a zkušenosti uživatelů úplně všude, blogy nevyjímaje. Platí, že čím více informací a zkušeností, tím lépe. Ať už jde o recenzi známého blogera, nebo prostě někoho, kdo si koupil MP3 přehrávač a chce se o své zážitky podělit s několika svými čtenáři.

BRAND24

Já osobně při rozhodování o koupi čerpám ze všech uvedených zdrojů, kromě těch internetových i z dalších médií a hlavně z „šeptandy“. Blogy jsou pro mě velmi důležitým zdrojem. Tedy zejména blogy osobností. Od toho, abych se stal klientem nové mBank mě odradily články blogerů (například Jiřího Hlavenky) a diskuze. O iPhonu jsem si nejlépe početl v recenzi od Patricka Zandla. Jde o spotřebitelskou recenzi, odbornou recenzi, o blog psaný zákazníkem, nebo o blog odborníka?

Slovenský server Mediálně.sk si útržek výzkumu vyložil tak, že spotřebitelé v Česku blogům nedůvěřují. Nedůvěřují? Nebo prostě blogy nečtou? Každopádně blogy využívají při rozhodování o konkrétní značce (nebo službě) více než Dánové, Němci a Britové. Tedy alespoň podle jednoho grafu z výzkumu…

Využíváte při nákupech zkušeností blogerů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).